Jump to content

Hvorfor snur ikke seilbåten seg etter å ha gått rundt?


Elanette

Recommended Posts

Ja, men det skal litt til å snu en 38 fots seilbåt rundt hvis den er under kontroll, og historien sier ingenting om dette.

 

Lå han på en god kurs? Hadde han riktig seilføring? osv osv

Hadde en aha opplevelse vedr dette under en regatta i Nordsjøen.

Båt: Comfortina 35 2002 mod (kjempebåt!)

Vind: ca 15 m/s, dreiende

Sjø: ca 3-4m, altså mindre enn man kan forvente med 15 m/s. Imidlertid satte dreiende vind opp en kryss-sjø som ikke var lett å se på natta.

 

Vi raser avgårde i 8-12 knop, lens/slør ca 120 grader stb halser, og det går kjempegreit. Genoa II og ett rev i storseilet. Sjøen på stb låring, men noen kryssjøer treffer oss rett fra stb.

Av og til 'snubler' båten litt over til le, akkurat som om vi treffer et 'hull' i vannet der hvor hovedoppdriften til skroget ligger. Dette gir ikke grunn til bekymring.

 

Men så - i det samme vi treffer et sånt 'hull' (eller hva man skal kalle det - en liten bølgedal-i-bølgen fra kryssjøene altså) komme det et brott fra stbd. Båten blir lagt nokså langt ned, mer enn 45 grader.

Dette brottet etterfølges av et mye størr brott - rotete sjø gjorde at de kom uten en egentlig bølgedal imellom. Siden båten fortsatt er på vei overende gir dette største brottet oss en nokså skremmende rotasjon videre over mot le. Hele bølgen gikk over båten - vi var to i cockpit og en på rekka, og alle ble hengende i sikkerhetslina fullt utstrukket. Ingen mulighet til å holde imot bølgen med håndkraft eller spenntak.

 

Nå gikk dette helt greit - en skikkelig knockdown var det jo, sikkert ned til 70 grader eller så.

En tankevekker var det dog. Hadde et tredje brott truffet oss før båten 'fikk fotfeste' igjen kunne det blitt dramatisk. (Nevnte situasjon føltes noe dramatisk, men i tilbakeblikk var det jo ikke så galt).

 

Pointet mitt er - har vært ute i mye (OK - en del) hardere vær, og mye høyere bølger uten å være engstelig, men vi fikk en pekepinn om at tilfeldigheter (uflaks?) også kan få en båt i trøbbel, uten at de ytre omstendighetene egentlig skulle tilsi dramatikk.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hva som slår meg: Meget erfaren seiler.... I slikt møkkavær, selv ombord i Hulda, ville Huldas uerfarne skipper drukket kaffe i redningsdrakt, sovet i redingsdrakt, gått på do med redningsdrakt. Hadde det kommet til det virkelig harde, gått på do i redningsdrakta.

Det har slått meg også, men det er en del mulige forklaringer. Den enkleste er den som forklarer det meste: Etter å ha seilt solo fra Nederland ville de aller fleste av oss vært utrolig trøtte, både fysisk og mentalt, og ikke mindre trøtte i storm og tre varmegrader. Jeg vet at jeg ville vært trøtt nok til å gjøre de mest håpløse feil.

 

Han kan ha vært under dekk da båten forliste. Jeg vet ikke hvordan det er med skipperen på Hulda, men jeg har sånn kjekk drakt som flyter som en kork. Hadde båten blitt liggende opp-ned og tatt inn vann hadde jeg nok tenkt at her kan det bli vanskelig å komme seg ut med drakten på.

 

Det står ett eller annet sted at den forliste seiler måtte dykke etter flåte. :diving: Det kan også være vanskelig å få til med overlevelsesdrakt eller lignende.

 

Slik kan listen fortsette ganske langt. Det er ikke uten grunn at enkelte forsikringsselskap ikke dekker solo havseilas.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han kan ha vært under dekk da båten forliste. Jeg vet ikke hvordan det er med skipperen på Hulda, men jeg har sånn kjekk drakt som flyter som en kork. Hadde båten blitt liggende opp-ned og tatt inn vann hadde jeg nok tenkt at her kan det bli vanskelig å komme seg ut med drakten på.

1) Jeg flyter ikke så innmari bra i drakta at jeg ikke skulle greie å komme ut. Man skal kunne greie å komme ut av et veletet helikopter med slik drakt. Kork-effekten er noe overdrevet.

 

2) Flåten skal monteres slik at den flyter opp om båten slår rundt, det er noe av vitsen.

 

3) For Huldas vedkommende kunne mannskapet forholdt seg rolig inne i båten, den ville tippet rund på rett kjøl igjen. I aktuelle tilfelle var det naturligvis ikke slik.

Link to post
Share on other sites

1) ...

2) ...

3) ...

Joda, I historiens klare lys og i våken tilstand er det ikke vanskelig å finne motargumenter. :wink: Poenget er vel hvor klart du tenker når klokka er seks om morran, du er utslitt og trøtt, :eek: temperaturen korrigert med vindfaktor er minus 15-16 grader i teorien og sikkert litt kaldere i praksis med tanke på hvor mye vann det følger med denne vinden. :diving: Det er fare for at de fleste ville vært så slitne at de knapt kunne stå på beina, og det øker vanskelighetsgraden på å komme seg ut av et veltet helikopter. :rolleyes: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, I historiens klare lys og i våken tilstand er det ikke vanskelig å finne motargumenter. Poenget er vel hvor klart du tenker når klokka er seks om morran, du er utslitt og trøtt, temperaturen korrigert med vindfaktor er minus 15-16 grader i teorien og sikkert litt kaldere i praksis med tanke på hvor mye vann det følger med denne vinden. Det er fare for at de fleste ville vært så slitne at de knapt kunne stå på beina, og det øker vanskelighetsgraden på å komme seg ut av et veltet helikopter.

Det er slett ikke historiens klare lys. Det er krav at flåte skal løse ut ved kantring. Alt annet er brudd på regelverk ved f.eks. passasjerdrift. Som privatperson med ansvar kun for seg selv kan man naturligvis gjøre som man vil. Da kan man jo også forlange å dø i fred og ro.

 

Hadde jeg ligget og sovet, ville det vært fullt påkledd. Dette har jeg gjort før under overfart til Skagen i dårlig vær. Og da var det nesten så vi kunne ane land hele tiden. Og det var i august. Alle ombord hadde ordre om å beholde utstyret på. Göteborg Radio meldte 15 m/s, men det var mye mer, de var ikke klar over at det var sterk torden og troperegn. Det verste jeg noen gang har opplevd.

 

Så dette er ikke historiens klare lys, det er slik jeg gjør det til vanlig. Jeg tar hele tiden høyde for eventualieter. Hele båten er konstruert for vinter i Nordsjøen. Det gjør naturligvis at den blir ikke noe surfefantom, heller sedat.

 

Belt and Bracelets, som man sier på nynorsk, jeg vil selv velge når jeg skal forulykke.

Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke historiens klare lys.

Vel, jeg har ikke tenkt å forsvare denne fyren. Jeg velger bare å uttrykke meg litt forsiktig med tanke på at vedkommende antagelig ikke deltar i diskusjonen her på båtplassen.no - og hadde jeg skrevet hva jeg mener om å seile solo fra Nederland til Norge i november så ville jeg nok brutt etikettereglene på dette forumet. :wink: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er slett ikke historiens klare lys. Det er krav at flåte skal løse ut ved kantring. Alt annet er brudd på regelverk ved f.eks. passasjerdrift. Som privatperson med ansvar kun for seg selv kan man naturligvis gjøre som man vil.

Det er et faktum at det selges redningsflåter "i bag". Da er det ikke utenkelig at den er godt stuet ned og trenger litt hjelp for å løse ut. Med tanke på at det ikke var hans båt (deliveryskipper) er jo det en mulig forklaring på behovet for å dykke etter flåta.

hadde jeg skrevet hva jeg mener om å seile solo fra Nederland til Norge i november så ville jeg nok brutt etikettereglene på dette forumet. :wink:

Jeh har vært på "andre siden av bordet" i en situasjon som er sammenlignbar, men fikk et helt annet (lykkelig) utfall. Jeg fikk båten seilt fra Stavanger til Oslo i november. Den ble seilt av en erfaren seilinstruktør for fastpris. Han kom ut i drittvær, og søkte nødhavn. Ingen stor skade skjedd, men jeg får nesten dårlig samvittighet her jeg sitter. Det kan ikke være lett å føle presset fra en oppdragsgiver, samtidig som det piper rundt ørene på deg.

 

Hvordan gikk det forresten med Bavariaen? Det skal mye til for å senke en inntakt seilbåt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

var kjöper man överlevnaddräkter billigt....

behöver ikke var ny, kan godt vare en 'brukt', bare den er OK !

 

jag menar proffs varianten, vet att NSSR säljer dom her ('engångs') lite billigare !

 

Jag har tränat med dessa tror det var Viking vi hade, både hopp fra 5 m + helikopter vinsjning og att kunna ta på sig dom i vattnet !

 

kunne godt tenkt mig o ha 2 av dessa nedpakkade i båten i tillägg till reddningflåtten jag redan har!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har ikke tenkt å forsvare denne fyren. Jeg velger bare å uttrykke meg litt forsiktig med tanke på at vedkommende antagelig ikke deltar i diskusjonen her på båtplassen.no - og hadde jeg skrevet hva jeg mener om å seile solo fra Nederland til Norge i november så ville jeg nok brutt etikettereglene på dette forumet.

 

Jeg tror ikke vi er uenige. Fra tid til annen har jeg lest på forumet her: "Jeg har fulgt med en stund, dette er mitt første innlegg.... har nettopp kjøpt båt", etc. Når jeg skriver, har jeg også den slags personer i tankene. Man bør være forsiktig. Personen som brøt mesteparten av de reglene som gjelder for fart på åpent hav, har jeg ikke sansen for. Den eneste regelen som ikke ble "brutt" var nødpeilesenderen. Selv er jeg uerfaren, selv om jeg har plasket rundt på sjøen i 45 år. Jeg har dog mer enn 10 år offshore, slik at jeg vet hva vind og bølger er.

 

Det er et faktum at det selges redningsflåter "i bag". Da er det ikke utenkelig at den er godt stuet ned og trenger litt hjelp for å løse ut. Med tanke på at det ikke var hans båt (deliveryskipper) er jo det en mulig forklaring på behovet for å dykke etter flåta.

 

Jamen, da er det jo feil, flåten skal ikke plasseres slik at den er vanskelig tilgjengelig i en nødsituasjon. Det er jo det samme som å sperre nødutganger.

 

Hvordan gikk det forresten med Bavariaen? Det skal mye til for å senke en inntakt seilbåt.

 

Slik jeg leste det, sank båten.

Link to post
Share on other sites

Jamen, da er det jo feil, flåten skal ikke plasseres slik at den er vanskelig tilgjengelig i en nødsituasjon. Det er jo det samme som å sperre nødutganger.

Jeg kunne ikke vært mer enig! Jeg vil likevel tro at en stor del av de flåtene som selges i bag, oppbevares på nettopp denne måten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...