Jump to content

Hvorfor snur ikke seilbåten seg etter å ha gått rundt?


Elanette

Recommended Posts

Hvis jeg forstår det rett er det altså kombinasjonen kjølvekt og formstabilitet som er avgjørende for hvor lett man kan bli "slått rundt". En stabilitetskurve kan derfor ikke så på langt nær alt i og med formstabiliteten er en vesentlig del av formelen. Formstabiliteten er jo best på flatt vann når "formen" får jevnt underlag. I bølger vil jo som kjent formstabiliteten variere med bølgenes bevegelse. Derfor er det rimelig grunn til å annta at en båt med lav kjølprosent som er stabil i flatt vann vil kunne få problemer i grov sjø. Derfor vil de fleste båter med grunn eller lett kjøl føles utrygge i grov sjø. Dette gjelder de fleste nyere turseilbåter som blir solgt i Norge i dag. (Alle bavaria cruiser, sunoddysey, benetau oceanis, Dufor,Gibsea ol. Av billige båter som utmerker seg mer positivt er Hanse, Jeanneau sun fast, Bavaria Match, Elan Impression, Hunter, kanskje nye Harmony. Hvis man skal ha bavaria kan det lønne seg å bestille den dypeste kjølen og droppe rullemasten for å holde tyngdepunktet nede. Spesielt hvis man skal seile mye langt.

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bostrøm 37 har 1,99. Lurer på om Ragnar Kvam var klar over dette da han seilte rundt i 9 år?

Også har vi jo Bavaria 39 som kommer ut med 1,97, men denne må beregnes fra Capzize fomelen :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bilde

Det fanns en båt, Fleury Michon som deltog i den förste Vendee Globe Race

denne båten hade ett GZ=0 vid 90gr båten kapsejsade utanför Kapstaden någonstans

og blev liggande med masten rakt ut i vattnet....båten reste sig aldrig. Han blev liggande

flera dygn med masten i vattnet

 

efter den tävlingen ändrade man reglerna så att båtarna iallafall har ett rätande moment i 90gr!

 

pröver o söker efter bilder på dennna...har sett film om det när båten ligger o driver på sidan!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Og da havnet Hulda på 1,5. Jeg kan m.a.o. dra til Skagen om sommeren uten frykt.

Hva slags båt er Hulda da? Min står oppført med 1.82 på listen, og jeg trodde jeg var nesten like sikker som på brygga jeg :rolleyes: Men tallet er kanskje blitt noe forandret siden jeg har økt kjølvekten med hundre kilo, håper jeg aldri opplever å lige på rygg med den iallefall :yesnod:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Kan du klegge ut tilsvarende kurve for bavaria siden du sier den vil ligge stabilt opp og ned.

Nei, det kan jeg ikke.

Jeg har ikke skrogdata for noen Bavaria.

Båtprodusenten lager slike for sine egne modeller, og jeg vil tro den er trykket opp ett eller annet sted i dokumentasjonen som man etter CE-reglene skal få med båten når man kjøper den. :wink: Et alternativ er å sjekke båtomtaler i forskjellige seilblad, noen pleier trykke stabilitetskurven. Et stalltips er Yachting World.

 

Med hensyn til vha som er galt med Krapyls stabilitetskurve så er det den lille detaljen at båten som er omtalt i denne diskusjonen "tok inn store mengder vann" og dermed får lite hjelp fra overbygg. Hvor fulle tanker med vann og diesel båten hadde har nok også litt å si. Hva slags flåte den hadde og hvor denne var festet står det ikke noe om i avisen, men i den gamle diskusjonen her på båtplassen nevnes det at det er en flåte som må utløses. Siden det var snakk om en transportskipper i forbindelse med båtkjøp så kan det hende at han brukte en egen flåte pakket i bag og ikke en fast montert kasse på hyttetak eller hekk.

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er Hulda da? Min står oppført med 1.82 på listen, og jeg trodde jeg var nesten like sikker som på brygga jeg. Men tallet er kanskje blitt noe forandret siden jeg har økt kjølvekten med hundre kilo, håper jeg aldri opplever å lige på rygg med den iallefall.

Hulda er av grunnkonstruksjon Ansö42. Det er vel i grunnen bare selve undervannskonstruksjonen av skroget som er "original". Resten er hjemmelaget. Jeg har så langt mulig bygget etter filosofien: "Båten skal kunne slippes opp/ned i sjøen, rulle rundt til opprett stilling og kunne fortsette". Det ser ut til at jeg er ganske nær målsettingen. Originalt "overbygg" på Ansö39/42 er tilnærmet flushdekket. Liten cockpit og overbygg på Hulda gir bra reserveoppdrift.

 

Jeg tror ikke du skal være redd for å bli liggende på ryggen, i hvert fall ikke i normalvær.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

og jeg vil tro den er trykket opp ett eller annet sted i dokumentasjonen

Det skal jeg omtrent garantere deg at den ikke er. Er det noe konstruktøren ikke gir fra seg, så er det vertexfila som beskriver skrogformen i detalj.

 

galt med Krapyls stabilitetskurve

Vel, det står "Intact stability". Altså ingen hull noe sted.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Vel, det står "Intact stability". Altså ingen hull noe sted.

det er en viktig anmärkning......

 

får du vatten i skrovet så har du helt annan stabilitet.

 

likaså om man monterat annet utstyr typ rullmast.....

någon sa att med rullmast så borde man ha några extra hundra kg i kjölen för att ha samma

stabilitet som innan!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg omtrent garantere deg at den ikke er. Er det noe konstruktøren ikke gir fra seg, så er det vertexfila som beskriver skrogformen i detalj.

Nå mente jeg stabilitetsprofilen, og ikke skrogdataene. :blush: Skrogformen er det nok lettere å hente ut fra selve båten enn å få opplysningene fra konstruktøren. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fevennen skrev også om saken i går:

 

Hva som slår meg: Meget erfaren seiler.... I slikt møkkavær, selv ombord i Hulda, ville Huldas uerfarne skipper drukket kaffe i redningsdrakt, sovet i redingsdrakt, gått på do med redningsdrakt. Hadde det kommet til det virkelig harde, gått på do i redningsdrakta.

 

Bare jeg er ute på fjorden om vinteren: Redningsdrakt og ull undertøy. Mulig at jeg er litt sprø. Detter jeg i vannet uten dette utstyret er jeg død hvis jeg er mer enn 150 meter fra land.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva som slår meg: Meget erfaren seiler.... I slikt møkkavær, selv ombord i Hulda, ville Huldas uerfarne skipper drukket kaffe i redningsdrakt, sovet i redingsdrakt, gått på do med redningsdrakt. Hadde det kommet til det virkelig harde, gått på do i redningsdrakta.

 

Bare jeg er ute på fjorden om vinteren: Redningsdrakt og ull undertøy. Mulig at jeg er litt sprø. Detter jeg i vannet uten dette utstyret er jeg død hvis jeg er mer enn 150 meter fra land.

Tror nok ikke du er sprø, du bare liker livet ditt. Alt for få som bruker riktig sikkerhetsutstyr. Har selv selt uten vest og broacha og det er ikke no morro. Så derfor bruker jeg altid vest når jeg seiler nestan uansett vær. De store gutta er mer pingler når det gjelder bruk av vest, syns jeg er dumt, men det er de som ikke vill leve viss det skulle skje. For vi vet at det skjer at folk dør på den måten mange ganger....

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke du er sprø, du bare liker livet ditt. Alt for få som bruker riktig sikkerhetsutstyr. Har selv selt uten vest og broacha og det er ikke no morro. Så derfor bruker jeg altid vest når jeg seiler nestan uansett vær. De store gutta er mer pingler når det gjelder bruk av vest, syns jeg er dumt, men det er de som ikke vill leve viss det skulle skje. For vi vet at det skjer at folk dør på den måten mange ganger....

For oss ombord er det like naturlig alltid å ha på oss redningsvest som at kartet ligger fremme under gange. Det handler om å tenke at "det hender nok ikke meg - MEN man vet jo aldri da". Redningsdraktene ligger pakket ned - men vi går nå bare om sommeren da. Men skal vi ut om vinteren får vi revurdere
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...