Herman Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Bostrøm 37 har 1,99. Lurer på om Ragnar Kvam var klar over dette da han seilte rundt i 9 år? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Bostrøm 37 har 1,99. Lurer på om Ragnar Kvam var klar over dette da han seilte rundt i 9 år? Humlan lär ikke kunna flyga enl aerodynamikens lagar, men känner ikke til dessa, så hun flyger ändå Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Huff da. 2,06! Også min som ligger ute om vinteren. Tror jeg støper en krybbe på bunnen for sikkerhets skyld. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Hvis jeg forstår det rett er det altså kombinasjonen kjølvekt og formstabilitet som er avgjørende for hvor lett man kan bli "slått rundt". En stabilitetskurve kan derfor ikke så på langt nær alt i og med formstabiliteten er en vesentlig del av formelen. Formstabiliteten er jo best på flatt vann når "formen" får jevnt underlag. I bølger vil jo som kjent formstabiliteten variere med bølgenes bevegelse. Derfor er det rimelig grunn til å annta at en båt med lav kjølprosent som er stabil i flatt vann vil kunne få problemer i grov sjø. Derfor vil de fleste båter med grunn eller lett kjøl føles utrygge i grov sjø. Dette gjelder de fleste nyere turseilbåter som blir solgt i Norge i dag. (Alle bavaria cruiser, sunoddysey, benetau oceanis, Dufor,Gibsea ol. Av billige båter som utmerker seg mer positivt er Hanse, Jeanneau sun fast, Bavaria Match, Elan Impression, Hunter, kanskje nye Harmony. Hvis man skal ha bavaria kan det lønne seg å bestille den dypeste kjølen og droppe rullemasten for å holde tyngdepunktet nede. Spesielt hvis man skal seile mye langt. mvh Viggo Båtboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Bostrøm 37 har 1,99. Lurer på om Ragnar Kvam var klar over dette da han seilte rundt i 9 år? Også har vi jo Bavaria 39 som kommer ut med 1,97, men denne må beregnes fra Capzize fomelen Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Det fanns en båt, Fleury Michon som deltog i den förste Vendee Globe Race denne båten hade ett GZ=0 vid 90gr båten kapsejsade utanför Kapstaden någonstans og blev liggande med masten rakt ut i vattnet....båten reste sig aldrig. Han blev liggande flera dygn med masten i vattnet efter den tävlingen ändrade man reglerna så att båtarna iallafall har ett rätande moment i 90gr! pröver o söker efter bilder på dennna...har sett film om det när båten ligger o driver på sidan! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Raggi_Thor Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Tidligere (for lenge siden) var 50% ganske vanlig, og den gang mente man med "deplacement" vekten av hele båten med mannskap, fuel, vann, stores etc, etc. Nå for tiden er det vanlig å snakke om 25-30%, men da mener man % av tom båt... /Ragnar Thor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Huff da. 2,06! Også min som ligger ute om vinteren. Tror jeg støper en krybbe på bunnen for sikkerhets skyld. mvh tuffff Hvilken fasong da? For rettvendt eller oppned?? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Hvilken fasong da? For rettvendt eller oppned?? Det må bli rettvendt. Det er ikke dybde nok til masta! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Spinnaker Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Og da havnet Hulda på 1,5. Jeg kan m.a.o. dra til Skagen om sommeren uten frykt. Hva slags båt er Hulda da? Min står oppført med 1.82 på listen, og jeg trodde jeg var nesten like sikker som på brygga jeg Men tallet er kanskje blitt noe forandret siden jeg har økt kjølvekten med hundre kilo, håper jeg aldri opplever å lige på rygg med den iallefall Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Kan du klegge ut tilsvarende kurve for bavaria siden du sier den vil ligge stabilt opp og ned. Nei, det kan jeg ikke. Jeg har ikke skrogdata for noen Bavaria. Båtprodusenten lager slike for sine egne modeller, og jeg vil tro den er trykket opp ett eller annet sted i dokumentasjonen som man etter CE-reglene skal få med båten når man kjøper den. Et alternativ er å sjekke båtomtaler i forskjellige seilblad, noen pleier trykke stabilitetskurven. Et stalltips er Yachting World. Med hensyn til vha som er galt med Krapyls stabilitetskurve så er det den lille detaljen at båten som er omtalt i denne diskusjonen "tok inn store mengder vann" og dermed får lite hjelp fra overbygg. Hvor fulle tanker med vann og diesel båten hadde har nok også litt å si. Hva slags flåte den hadde og hvor denne var festet står det ikke noe om i avisen, men i den gamle diskusjonen her på båtplassen nevnes det at det er en flåte som må utløses. Siden det var snakk om en transportskipper i forbindelse med båtkjøp så kan det hende at han brukte en egen flåte pakket i bag og ikke en fast montert kasse på hyttetak eller hekk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Hva slags båt er Hulda da? Min står oppført med 1.82 på listen, og jeg trodde jeg var nesten like sikker som på brygga jeg. Men tallet er kanskje blitt noe forandret siden jeg har økt kjølvekten med hundre kilo, håper jeg aldri opplever å lige på rygg med den iallefall. Hulda er av grunnkonstruksjon Ansö42. Det er vel i grunnen bare selve undervannskonstruksjonen av skroget som er "original". Resten er hjemmelaget. Jeg har så langt mulig bygget etter filosofien: "Båten skal kunne slippes opp/ned i sjøen, rulle rundt til opprett stilling og kunne fortsette". Det ser ut til at jeg er ganske nær målsettingen. Originalt "overbygg" på Ansö39/42 er tilnærmet flushdekket. Liten cockpit og overbygg på Hulda gir bra reserveoppdrift. Jeg tror ikke du skal være redd for å bli liggende på ryggen, i hvert fall ikke i normalvær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Her ligger en annen med kjölen i vädret ...... http://seahorsemagazine.com/9711-nov/ocean.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 og jeg vil tro den er trykket opp ett eller annet sted i dokumentasjonen Det skal jeg omtrent garantere deg at den ikke er. Er det noe konstruktøren ikke gir fra seg, så er det vertexfila som beskriver skrogformen i detalj. galt med Krapyls stabilitetskurve Vel, det står "Intact stability". Altså ingen hull noe sted. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Vel, det står "Intact stability". Altså ingen hull noe sted.det er en viktig anmärkning...... får du vatten i skrovet så har du helt annan stabilitet. likaså om man monterat annet utstyr typ rullmast..... någon sa att med rullmast så borde man ha några extra hundra kg i kjölen för att ha samma stabilitet som innan! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 (redigert) Det skal jeg omtrent garantere deg at den ikke er. Er det noe konstruktøren ikke gir fra seg, så er det vertexfila som beskriver skrogformen i detalj.Nå mente jeg stabilitetsprofilen, og ikke skrogdataene. Skrogformen er det nok lettere å hente ut fra selve båten enn å få opplysningene fra konstruktøren. Redigert 17.Januar.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skaaden Svart 17.Januar.2006 Del på Facebook Svart 17.Januar.2006 Sto det noe om hvorvidt seilet var oppe da ulykken skjedde? Man regner jo med det, da skal det sies at det ligger mange tusen liter vann, som seilet/båten ikke klarer å flytte bare med hjelp fra kjølens tyngde.. kunne kanskje det vært en sannsynlig årsak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Fevennen skrev også om saken i går: Reddet i siste sekund Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 (redigert) Fevennen skrev også om saken i går: Hva som slår meg: Meget erfaren seiler.... I slikt møkkavær, selv ombord i Hulda, ville Huldas uerfarne skipper drukket kaffe i redningsdrakt, sovet i redingsdrakt, gått på do med redningsdrakt. Hadde det kommet til det virkelig harde, gått på do i redningsdrakta. Bare jeg er ute på fjorden om vinteren: Redningsdrakt og ull undertøy. Mulig at jeg er litt sprø. Detter jeg i vannet uten dette utstyret er jeg død hvis jeg er mer enn 150 meter fra land. Redigert 18.Januar.2006 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sonata 7 Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Hva som slår meg: Meget erfaren seiler.... I slikt møkkavær, selv ombord i Hulda, ville Huldas uerfarne skipper drukket kaffe i redningsdrakt, sovet i redingsdrakt, gått på do med redningsdrakt. Hadde det kommet til det virkelig harde, gått på do i redningsdrakta. Bare jeg er ute på fjorden om vinteren: Redningsdrakt og ull undertøy. Mulig at jeg er litt sprø. Detter jeg i vannet uten dette utstyret er jeg død hvis jeg er mer enn 150 meter fra land. Tror nok ikke du er sprø, du bare liker livet ditt. Alt for få som bruker riktig sikkerhetsutstyr. Har selv selt uten vest og broacha og det er ikke no morro. Så derfor bruker jeg altid vest når jeg seiler nestan uansett vær. De store gutta er mer pingler når det gjelder bruk av vest, syns jeg er dumt, men det er de som ikke vill leve viss det skulle skje. For vi vet at det skjer at folk dør på den måten mange ganger.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Om storm kan betegnes som overraskelse i november over nordsjøen, tviler jeg på litt på da. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 når Hulda snakker om redningsdrakt, er det da f.eks HH Seilerkjeledress som har membrantettninger i armer og bein det snakkes om ? Kan Hulda vise et eksempel ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Rar historie. Får liksom ikke skikkelig tak i hva som medførte havariet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Tror nok ikke du er sprø, du bare liker livet ditt. Alt for få som bruker riktig sikkerhetsutstyr. Har selv selt uten vest og broacha og det er ikke no morro. Så derfor bruker jeg altid vest når jeg seiler nestan uansett vær. De store gutta er mer pingler når det gjelder bruk av vest, syns jeg er dumt, men det er de som ikke vill leve viss det skulle skje. For vi vet at det skjer at folk dør på den måten mange ganger....For oss ombord er det like naturlig alltid å ha på oss redningsvest som at kartet ligger fremme under gange. Det handler om å tenke at "det hender nok ikke meg - MEN man vet jo aldri da". Redningsdraktene ligger pakket ned - men vi går nå bare om sommeren da. Men skal vi ut om vinteren får vi revurdere Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Januar.2006 Del på Facebook Svart 18.Januar.2006 Rar historie. Får liksom ikke skikkelig tak i hva som medførte havariet Se artikkelen i fevennen Klokken 06 den 13. november 2004 ble den 38 fot lange seilbåtene løftet i været av en gigantbølge. - Båten landet opp-ned i bølgedalen. Huff, får meg til å tenke på den scenen i "The Perfect Storm".... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.