Jump to content

Aquador 21, valg av Baugpropell

Aquador21

Recommended Posts

Jeg installerte en 125 mm tunnel i fjor høst på min Aquador 21 Was, med godt resultat synes jeg (ref Sleipners manual) nå skal jeg bestille baugpropell og er ltt i tvil om valg:
Jeg har landet på 2 merker Maxpower CT 35 eller Sidepower SE 30.
Tenker på å koble BT direkte til servicebatteriet med kapasitet: 12 v 80Ah 800CCA? det er 4,5 meter mellom servicebatteri og motor = totalt 9 meter kabel 70 mm2 Maxpower, eller 9 meter x 50mm2 for SE30?
Alternativt eget batteri med lader, fjernbryter osv.?

Maxpower er litt billigere enn SE 30, men det er noen ekstra tilkoblinger etc., inkludert fjernisolasjonsbrytere, elektriske tilkoblinger etc.

Sidepower virker mer grei, koblet til eksisterende servicebatteri + joystick.
Alternativt separat batteri + lader, bryter, etc.

Er det noen som har erfaring med før jeg velger BP, Maxpower CT 35 eller Sleipner SE 30?

Jeg håper du har avrundet tunnellendene slik som beskrevet i Sleipners manual. Dette er en meget viktig detalj og jeg har sett at det slurves mye med det. Jeg forstår det også, for det er mye ekstra arbeid.

Ellers vil jeg sterkt anbefale eget batteri forut dersom du har mulighet for å plassere det. Får du plassert det nær nok trusteren holder nok med 70 mm2, men med max et par meter totallengde, går det jo an å spandere enda tykkere kabel (selv om behovet for tverrsnitt reduseres med kort kabel). Ellers vil jeg anbefale batteri som gir maksimalt med strøm i kort tid. Kapasiteten er ikke viktig. Jeg har god erfaring med både Optima og et par konkurrenter med spiralcelleteknologi (bruker slikt batteri til startbatteri også).

Jeg har spandert fjernstyrt hovedbryter fra BlueSea (dyr og fin). BEP har slike også. Kanskje er det mulig å få tak i billige varianter i Kina.

Min baugpropell er en Sleipner SP55 som jeg har hatt i mer enn 10 år og den har vært fullstendig problemfri. Effekten er mye bedre enn jeg hadde forventet. Lykke til med valget.

Eivind

Jeg hadde SE40 i forrige båt, Master 770 TC. Betalte overpris for jobben, men det ble jo bra. Og deler til Sleipner er evt lett å få tak i, samt at erfaringene her på baatplassen er nok større enn med andre ukjente merker. Kjekt om man har spørsmål i ettertid. 

Dette fungerte bra i de 5 sesongene jeg hadde båten. Ekstra startbatteri på ca 60ah ble montert sammen med de to andre jeg hadde i fra før, midtskips. Vanlig startbatteri for bensinmotor, så CCA var nok garantert ikke høyere enn 800.  Maxpower har jeg ikke hørt om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...