Faxen Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Det hørtes ut som Fredag den 13 hele uka. Stakkars deg, men ståpå iver, det har du. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Pequod skrev for 3 timer siden: Kanskje jeg kan få noen til å dykke etter det eller prøve å fiske det opp på en eller annen måte en annen gang? Mange dykkerklubber rydder havbunnen for tiden. Ofte i båthavna, da det statistikk sett ofte ligger litt uhumskheter på bunnen slike steder. Sjekk med noen i nærheten, om de har slike planer. Å leie en dykker for oppdrag kan bli dyrt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Chris284 Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Det er lett å bli stesset når uforutsette ting skjer og man mister fokus. Enklest kanskje å kappe tau eller kjetting. Men hadde du festet en line til kjettingen før du kappet og festet til brygga eller med en liten blåse eller fender, kunne du prøvd å få ankeret opp senere. Nå kan du prøve å fiske det opp kjettingen med en liten paraply dregg eller fiskestang med pilk om du har. Med en stor magnet kan du og prøve å få tak i kjettingen så du kan hale opp resten. Magnet fra en gammel høytaler eller neodymium magnet er kraftige og koster ikke mye fra f.eks Aliexpress. Vet ikke vanndybden i båsen, men er vel ikke mer enn et par meter vanligvis. Så å få opp ankeret og kjetting vil vel ikke by på store problemer. Kankje du har en undervannsdrone eller bruke undervanns kamera for å lokalisere ankeret. Jeg fikk satt fast ankeret i noe da jeg ankret opp utenfor en brygge på en øy i Vestfold skjærgården. Vinsjen klarte ikke å få ankeret løs. Satte båten i revers og ga litt gass (dieselmotor) forsiktig til det løsnet noe. Med vinsjen klarte jeg å få heiset opp og ankeret satt fast i et 200 liters fat halvt opprustet og fyllt med en del sand. Så du kunne prøvd med litt makt med båten. Om det er noen ledninger eller rør der så ville de kanskje fulgt med opp og løsnet. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Chilli Solbris Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Og uansett!! Hva om du lå i en uthavn uten mulighet til hjelp og ingen i nærheten!! Det er enda verre! Godt at det skjedde i hjemmehavn! Ren flaks vil jeg si! Nå ligger både anker og kjetting lett tilgjengelig og du har fått testet vinsjen og vet at noe må gjøres!!! Det er gull før du drar på tur!!?😁😁😁 Ankeret sitter jo fast så ingen får stjålet det heller!!! Ingen fredag den 13. der altså! Og tenk om dekket var flatt på scooteren når regnet høljer ned??? Jaggu hadde du flaks der også!!! Og hvis ikke disse småtingene hadde skjedd hadde båtturen bare blitt en helt ordinær tur uten de store innslagene!! Nå fikk du sett typen til dattera gjøre en innsats!! Altså kan du huke av for noe positivt der også!🤩🤩🤩 På toppen av det hele fikk du låne boltesaks helt gratis!!! Flaks på flaks her altså!! På tide å levere lotto’n!!!😂😂😂 Jaggu ble det en knallfin dag!!!😃😃😄😄 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tesoro Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Du er ikke den første i denne havna som har gjort den tabben, det går moringer i alle retninger under bryggene der, og boblerør. Løsningen hadde nok vært, som jeg måtte å slippe ut igjen og dra kjettingen/tauet til siden med gangbar utrigger, litt innover og prøve å dra den opp for hånd. Da er man forhåpenligvis kommet seg forbi det den evt har huket seg fast i. Sånn til neste gang hehehe. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Chilli Solbris skrev 1 time siden: Flaks på flaks her altså!! På tide å levere lotto’n!!!😂😂😂 Jaggu ble det en knallfin dag!!!😃😃😄😄 Tror du skal lytte litt til det @Chilli Solbris skriver @Pequod. Uflaks, ja, men her er det faktisk mye som kunne gått veldig mye verre. Mest sannsynlig er det ganske grunt der du ligger, så det er ikke mange meter kjetting du har klipt av. En Bruce-kopi koster ikke mange kronene i butikken, så det økonomiske er bagateller. Du kan også følge med på Finn.no, det blir det jevnlig lagt ut slike anker til en slikk og ingenting. Ellers kan det være en idè å ha en gigantisk stor sjakkel liggende i båten (for dere som ikke har dykkemaske altså). Da knyter du ei line i sjakkelen, og sjakler deg inn på kjettingen. La sjakkelen ramle helt ned på ankeret, og forsøk å trekke andre veien i lina. Da kan du være heldig å få løs ankeret i slike situasjoner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Korsfjord Svart 23.Juli Link til dette innlegget Svart 23.Juli Komodo skrev for 2 timer siden: . Ellers kan det være en idè å ha en gigantisk stor sjakkel liggende i båten (for dere som ikke har dykkemaske altså). Da knyter du ei line i sjakkelen, og sjakler deg inn på kjettingen. La sjakkelen ramle helt ned på ankeret, og forsøk å trekke andre veien i lina. Da kan du være heldig å få løs ankeret i slike situasjoner. Takk, det var et tips jeg skal prøve. Satte nemlig også ankeret mitt dønn fast i uthavn i dag, ikke tale om å få det løs i noen retning. Med båten full av unger ble det til at jeg heller lot ankeret ligge igjen med linen festet i land, så får jeg komme tilbake og gjøre nye forsøk i ro og mak. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 24.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli Komodo skrev for 19 timer siden: Tror du skal lytte litt til det @Chilli Solbris skriver @Pequod. Uflaks, ja, men her er det faktisk mye som kunne gått veldig mye verre. Mest sannsynlig er det ganske grunt der du ligger, så det er ikke mange meter kjetting du har klipt av. En Bruce-kopi koster ikke mange kronene i butikken, så det økonomiske er bagateller. Du kan også følge med på Finn.no, det blir det jevnlig lagt ut slike anker til en slikk og ingenting. Ellers kan det være en idè å ha en gigantisk stor sjakkel liggende i båten (for dere som ikke har dykkemaske altså). Da knyter du ei line i sjakkelen, og sjakler deg inn på kjettingen. La sjakkelen ramle helt ned på ankeret, og forsøk å trekke andre veien i lina. Da kan du være heldig å få løs ankeret i slike situasjoner. Skal gjøre det ja, ble i bedre humør da jeg endelig kom meg ut på tur! Og etter ni timer på sjøen hadde jeg nesten glemt ankeret! Og hjulet på scooteren byttet jeg selv, så jeg kan jo klappe meg litt på skulderen! Det er så mye annet her i verden som er langt viktigere enn et skarve anker... Kan vel like godt legge inn en bestilling hos @Chilli Solbris på et nytt! Ble aldri noen tur på meg i går siden været slo så brått om her, så nå blir det vel noen dager uten båttur ettersom jeg skal en uke på fjellet med ungene. Håper dog å få puslet litt om bord i morgen før kveldsvakta - stod litt for sent opp i dag til at det er noen vits... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.