Jump to content

Blindplugg for kjølevann fra VP-motor til varmtvannsbereder sitter fast, hva burde jeg gjøre?


Maika

Recommended Posts

Jeg skal montere varmtvannsbereder, og da varme den opp med kjølevann fra den ene motoren.

Jeg var innom båten i dag for å sjekke at nipplene jeg har liggende passer, men klarte ikke løsne proppene.

Motorene er fra 1999, så proppene har hatt lang tid på å sette seg godt fast.

https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54154804

image.png.5878e6d901c716ed1c066aac76080dc7.png

Toppen av proppene er firkantet 12mm, og jeg prøvde med en litt liten fastnøkkel. Jeg dro temmelig hardt, og med en lengere arm kunne jeg dratt endel hardere, men jeg har lite lyst til å knekke den. Jeg prøvde også å dra litt andre veien for å se om det løsnet dem, uten at det hjalp,

Jeg burde jo dunket litt på dem for å se om det gjorde at de løsnet enklere, så det er vel det første jeg skal prøve neste gang.

Det er tett med grønn maling rundt dem, så jeg får ikke enkelt noe penetrerende olje nedi (selv om jeg jo kan skrape vekk litt rundt).
Det neste blir da kanskje varme? Dette er en dieselmotor, men jeg syns det virker skummelt å bruke åpen flamme, så da er det vel en induksjonsvarmer som gjelder. De er jo gresselig dyre, og noe jeg sjeldent ellers har behov for, så da blir det vel å leie en.

Kuldespray er vel kanskje også et alternativ, men kulde vil vel kanskje også gjøre materialet sprøere og dermed lettere knekke?

Fins det andre alternativer for å få ut en slik kranglepropp?

Link to post

Ville prøvd med varme på godset rundt pluggen, pleier som oftest å løsne de gangene jeg har hatt behov for sånt.

Gassflammen tar jo malingen da, men det kan jo ordnes etterpå. Begynn litt forsiktig med varmingen i denne kulda, hvis du er utendørs da !

Lykke til.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post

Firkanten er mest sansynlig 1/2 toms.  Fort gjort å runde denne om du bruker en fastnøkkel. Om du har koppnøkkelsett med 1/2 toms feste kan du bruke en kopp med firkanthullet ned på pluggen og kombinere med andre deler slik at du får brukt skralla. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Maika skrev for 5 timer siden:

klarte ikke løsne proppene.

Viktig å bruke riktig verktøy.
Pluggen har 4 flater, en åpen fastnøkkel bruker 2... 

 

Firkanten har mindre nøkkelvidde enn diameteren på gjengene, det gir deg veldig lite å gå på... da er det enda viktigere å bruke rett verktøy. 
Få deg en egnet stålbørste, fjern maling og dritt. Så kan du gjøre jobben slik @Brigg beskriver

 

Åpen flamme i motorrummet driver ikke jeg med uten at det ikke finnes andre mindre farlige uprøvde metoder.
Om det er siste utvei så blir det med en kompis stående klar med brannslukker... 

Link to post

Induksjonsvarmer vil typisk varme pluggen og så vil varmen gå over i godset etterhvert. Men det er på samme måte med alt av bolter som en bruker induksjonsvarmer på, så selv som det er det som skal løs som blir varmet først og som utvider seg, så fungerer det.

 

Kjøpte Biltema sin induksjonsvarmer når jeg skulle ha løs en bolt på en bil hos naboen for et års tid siden. Godt mulig noen i nærheten av deg har, ellers får du gi lyd om du fortsatt er rådvill om ett par uker. Da skal vi etter planen inn til Østlandet fredag til søndag.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Jeg pleier å bruke den største skiftenøkkelen det er plass til på slike plugger, da slipper den. Man kan si mye rart om skiftenøkler, men til firkanthoder synes jeg den er suveren. Største jeg har er 20", den gir god kraft.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kom til å tenke på Statoil. Fullstendig avsporing fra temaet, men artig:

 

Statoil fikk plutselig for seg at persondkader var en uting. Vi var 170 personer ute på en revisjonsstans på Statfjord A. Det var i hovedsak rørleggere og sveisere. Og det er i dette yrket noen få essensielle verktøy: Vinkelsliper, skiftenøkkel og rørtang. Dette er farlige greier. Så i sin visdom kom Statoil til følgende:

Totalforbud mot skiftenøkler og rørtenger, de kan glippe, og man kan klemme fingre. Bruk fastnøkler.

Vinkelslipere er farlig. Skal du bytte skiver, må du ha spesialkurs for nettopp dette. Verktøyburet hadde person med rette kompetanse. Det er forbudt å ha med kutte/slipeskiver ut i felt. Når man vet at en 5" kutteskive holder i noen minutter, ble effektiviteten ute i felt katastrofalt begrenset. Vi hadde en jobb oppe på lastedekket med fjerning av doblingsplater og sveising av noen ører. Så da var det fem etasjer ned, over broen til Poly Crown, to etasjer ned og køe foran verktøyconyaineren for ny skive. Statoil tok til vettet etter et par skift. Tross alt måtte alle på jobb ha relevant fagbrev. I teorien. Jeg fikk fagbrevene flere år senere (paragraf 20-kandidat).

Link to post

Slik ville jeg prøvd (ingen garanti):

Først ville jeg fjernet maling fra sprekken rundt bolten med stålbørste. Kanskje brukt en Dremel om det er trangt. Deretter ville jeg rengjort grundig. (Husk at diesel har lavere antennelsestemperatur enn bensin)

Så ville jeg brukt evn. både varme og kulde. All brå temperaturforandring vil bidra til å løsne. Sannsynligvis består plugg og blokk av forskjellig materiale og vil krympe og utvide seg forskjellig. Korrosjonsproduktene (eller avleiringene) som holder igjen vil også reagere annerledes på varme og kulde. 
Så ville jeg smurt. Gjerne med tynn symaskinolje el.lign. Jeg syns 5-56 eller wd-40 ikke smører like bra (syns).

Når du så skrur med det beste verktøyet du har/kjøper, og det løsner, så smør med mer olje, skru litt inn igjen og jobb deg ut fram og tilbake.

Noen kraftige kakk i begynnelsen (som Lars H m.fl. sier) er også et meget godt bidrag før skruing, men ikke knus noe :-)

 

Link to post

Takk for mange gode svar! Av en eller annen grunn glemte jeg altså å kakke på bolten, så da hadde den kanskje løsnet. Det skal jeg altså prøve først neste gang.
På den andre siden hadde jeg jo da ikke startet denne tråden, og jeg oppfatter ikke at så mange her syns det kan bli for mange tråder på denne tiden av året :) 

 

Brigg skrev for 22 timer siden:

Firkanten er mest sansynlig 1/2 toms.  Fort gjort å runde denne om du bruker en fastnøkkel. Om du har koppnøkkelsett med 1/2 toms feste kan du bruke en kopp med firkanthullet ned på pluggen og kombinere med andre deler slik at du får brukt skralla. 

Pipenøkkelsettet mitt har vel 1/2toms feste. 16mm pipen passer brukbart ned på den, så det kan jeg teste. Jeg kan jo risikere å ødelegge pipa, men det skal nok endel til da den jo laget av temmelig sterkt materiale.

 

Komodo skrev for 18 timer siden:

En muttertrekker kan slå løs slike probøembarn.

Ja, pipetrikset kan jeg jo bruke i kombinasjon med den.

 

finnarne skrev for 8 timer siden:

gi lyd om du fortsatt er rådvill om ett par uker. Da skal vi etter planen inn til Østlandet fredag til søndag.

Takk for tilbud, ikke umulig at jeg gjør det hvis den fortsetter å være vrang. (Lurer også på å bestille en selv, dette er vel kanskje ikke siste gang jeg kan ha behovet.)

Link to post

Tenkte jeg skulle prøve å vise med bilder, hvordan dette kan gjøres. Som @Brigg anbefaler tidligere i tråden så er en god løsning å bruke en firkant hun, på en firkant han.
Det er enkelt og greit den løsningen som evner å overføre størst mulig kraft til pluggen som sitter fast...
Med en åpen fastnøkkel så bruks kun 2 av 4 flater, da kan man overføre mindre enn halvparten av kraften. I tillegg så er normalt en åpen fastnøkkel tynnere enn høyden på 4kt' på pluggen og dermed blir fastnøkkel en enda dårligere løsning...

 

Ta en 1/2" forlenger og tre den åpne enden ned på 4kt på pluggen. Forlengeren står nå "på hodet" dette forvirrer nok mange, men for å komme enkelt tilbake til å ha åpen 1/2" opp, så kan en gjøre det slik: Ta en 1/2" pipe som har feks 14mm umbrako han, så kan man tre en 14mm 1/2" pipe ned på 14mm unbrakoen. Nå peker det 1/2" hun opp "som vanlig" og da er nok alle med igjen. Nå kan man tre på en T-bar, skralle eller kraftarm..

Løsner ikke pluggen nå så er det en god ide å dunke den sideveis og på toppen, og prøve igjen.

 

stbunnt.jpg.d310522afa2abb3eac04ec4148c0b6eb.jpg

 

st4ktmakskraft.jpg.c9f27f32090d79f8ad60fd9d1c651e4e.jpg

 

st4ktmfastnkkel.jpg.ffc779072e16f1e2ed6e8cfaab65d6a3.jpg

 

 

st2alt.jpg.51bcdb11e87f78dbe093b307db1a5bf2.jpg

Link to post
Maika skrev 6 minutter siden:

Dårlig med tykke unbrako hos meg

Det viktigste er at du får 1/2" hunn ned over pluggen.
Mange muligheter ift å få det til, mente bare å vise et eksempel på hvordan det kan gjøres.
Vannpumpa koster en del, og i mange motorrom er det trangt foran motoren... Ryker firkanten, så er det bare å demontere vannpumpa og bore opp og gjenge neste dimensjon BSP :glimter:  Det kan til og med være en gunstig løsning ift flow av varmt vann...
 

Link to post
dieselfan skrev 16 minutter siden:

Ryker firkanten, så er det bare å demontere vannpumpa og bore opp og gjenge neste dimensjon BSP

Gjengesett..nok et foreløpig manglende sortiment i kjellerverkstedet mitt:fniser:
(Men har jeg først demontert pumpa, så er det muligens lettere å få ut restene uten å ødelegge gjengene vha smøring, varme etc.
Jeg har forøvrig to motorer, så jeg har to forsøk.)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...