Jump to content

Gelcoat skader på "ny båt"

moby666

Recommended Posts

Hei,

Tenkte å høre med dere hva man kan forvente av kvalitet på utbedring av en gelcoatskade på en ny båt.

Dette er saken:

Vi kjøpte en ny båt sommer 2023 (Uttern D65). Båten hadde noen småfeil, som vi reklamerte til forhandler høsten 2023. Forhandler skulle utbedre feil og mangler i løpet av vinteropplagringen. Det var blant annet to små skader i gelcoat over vannlinjen som så slik ut:

image.png.3105c9e581e7b102d2814ede6c4cd80f.png

Når skaden ble "utbedret" ser det slik ut:

image.png.61b31534be3d1a56c6c532db70bcb0eb.png

image.png.47b5dd3c92ba670d85e272927947d331.png

Vi er ikke helt fornøyd med resultatet. Fikk også helt uoppfordret tilbakemelding fra noen som tok opp båten for oss i fjor og de mente vi burde klage på arbeidet som er utført. Hva tenker dere?

Dette er helt uholdbart utført spør du meg. Riktig utbedring av gelcoatskader skal være nærmest umulig å se. 
Jeg fikk nylig utbedra gelcoatskader på en båt fra 1988. Kun i helt spesielt lys kan jeg nå se hvor det er gjort en jobb, og etter noen måneder med sollys vil det antakelig bli umulig å skille lengre. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Forhandler skriver følgende:

"

Hei,

Det er benyttet original Gelcoat fra Uttern, men skrog endrer farge over tid så det kan være en farge forskjell der, Dette vil nok jevne seg ut med tiden når det nye får vært ute i naturen en stund.

Viktig å huske på/vite at båt ikke er bil og slik kan det dessverre være på gelcoat noen ganger.
Det skjer også at det er noe forskjell fra gang til gang vi får gelcoat fra fabrikken, selv om det er samme RAL kode som blir brukt. "

Forhandler har for øvrig vært meget serviceinnstilt på andre saker.

Kan vel ikke si at dette så ut som om det var gjort av fagfolk i alle fall. Skal jo være helt "usynlige" etter at et slikt arbeid er utført. Hadde nylig en bekjent som fikk utbedret noen stygge gelcoat-skader på skroget, og det var det helt usynlig etter reparasjonen. Måtte bruke lys og lupe for å se en minimal fargeforskjel.....

Det der hadde jeg aldri gått med på, ser ikke ut, og ser lang verre ut enn før skadene ble "fikset". Ville tatt kontakt med uavhengig fagmann for en uttalelse, mulig @Eika kjenner til noen i området hvor du holder til (kan være en fordel å opplyse om dette da slikt gjør det enklere å henvise til folk med peiling i ditt område).

Ser ut som det er brukt gelcoatsparkel som er rørt så kraftig at det har kommet bobler i sparkelen, i tillegg er det ikke slettslipt slik at skadene ligger plant med området rundt (hvis ikke bildet og lyset lurer meg). I kantene av reparasjonen er det tydelig kant, ikke greit. Selv jeg som ikke er fagmann innen glassfiberarbeid kunne gjort den jobben bedre, uten brillene på. Tok meg friheten til å forstørre bildet, med fokus på den ene skaden og satte piler på områdene som absolutt ikke er innafor det du burde kunne forvente av en profesjonell reparasjon. Her skal det være tilnærmet usynlig reparasjon hvis den er skikkelig utført. 

Gelcoatskade.jpg

Det som tristest i denne saken er at det er en håndverker og et, mest sannsynlig, godkjent verksted, som mener dette er godt nok….

Dette er selvfølgelig ikke godt nok, hverken på en ny, eller om det var en eldre båt. 

moby666 skrev for 4 timer siden:

Hei,

Det er benyttet original Gelcoat fra Uttern, men skrog endrer farge over tid så det kan være en farge forskjell der, Dette vil nok jevne seg ut med tiden når det nye får vært ute i naturen en stund.

Viktig å huske på/vite at båt ikke er bil og slik kan det dessverre være på gelcoat noen ganger.
Det skjer også at det er noe forskjell fra gang til gang vi får gelcoat fra fabrikken, selv om det er samme RAL kode som blir brukt. "

Nytter ikke å bort forklare ræva håndtverk med fargeforskjell på gelcot.
Fargeforskjellen var jo det "minste problemet"
Ærlig talt...den jobben må gjøres på nytt av noen voksne.
Hadde jobben vært gjort slik att den var usynlig hadde det ikke vært for fargeforskjellen så kanskje du måte godta det men himmel og hav....hvem dust forsvarer slikt arbeide?

Dette er en av de styggeste gelcoatreparasjonene jeg har sett. Som andre nevner her er fargevalget en ting, men slipe- og poleringsjobben er jo helt bak mål. 

I tillegg til det @Hakkannen påpeker ser det ut som om de har slipt ned gelcoaten i området utenfor reparasjonen, mellom de to blå ringene jeg har laget, slik at de områdene ligger lavere. Prøv å legg et rettholt over skadestedet og sjekk. 

Dette har åpenbart blitt utført av en tilfeldig ansatt som ikke har greie på slike reparasjoner. 

Gelcoatrep.png

Uakseptabelt !  

Saga Boats formidlet salg av en Saga 315 2010 modell i 2023. Jeg kjøpte båten uten å se på den da Saga Boats skulle gå over båten før salg.  Skroget var feilfritt,men man kunne se noen lyse punkter der gelcoatskader var utbedret. Etter en sesong er det umulig å se reparasjonene.  Slik skulle det vært på din båt også. Jeg tror ikke det var en fagkyndig som jobbet på din båt. 

En ting til @moby666, de sier dre har brukt "orginal gelcoat". Det er feil. Her har de brukt -sparkel, med det de hevder er gelcoat med med fargekode som orginal. Dette levert av en underleverandør.  Ikke noe orginal gelcoat. 

Det blir som hvis du skader bilen din, og de har brukt utbedrings-spray-lakk som er "orginal", og det ser ut som skit. Du ville jo ikke godkjent det. 

Når fagfolk gjør reperasjoner , enten på bil eller båt, så tilpasser de fargen/gelcoat til det de skal fikse. At underleverandører har dårlig farge-match er ingen unnskyldning. Fagfolk justerer fargen slik at det passer. 

Lykke til. 

Sørlandet2 skrev 19 minutter siden:

En ting til @moby666, de sier dre har brukt "orginal gelcoat". Det er feil. Her har de brukt -sparkel, med det de hevder er gelcoat med med fargekode som orginal. Dette levert av en underleverandør.  Ikke noe orginal gelcoat. 

Det blir som hvis du skader bilen din, og de har brukt utbedrings-spray-lakk som er "orginal", og det ser ut som skit. Du ville jo ikke godkjent det. 

Når fagfolk gjør reperasjoner , enten på bil eller båt, så tilpasser de fargen/gelcoat til det de skal fikse. At underleverandører har dårlig farge-match er ingen unnskyldning. Fagfolk justerer fargen slik at det passer. 

Lykke til. 

De fleste jeg kjenner som holder på med gelcoat, bruker orginal gelcoat. Greit det er en liten fargeforskjell når man er ferdig, men det vil bli likt på sikt. Hvis man blander den lik, så går det 2år så forandrer den farge og da blir det stygt. 

Eika skrev 11 minutter siden:

De fleste jeg kjenner som holder på med gelcoat, bruker orginal gelcoat. Greit det er en liten fargeforskjell når man er ferdig, men det vil bli likt på sikt. Hvis man blander den lik, så går det 2år så forandrer den farge og da blir det stygt. 

Men slik jeg ser det så har det her vært brukt gelcoat -sparkel i dette tilfellet. 

Meg bekjent så leveres gelcoat -sparkel av underleverandører som har "rett" fargekode. Hvor bra det matcher har for meg vært ganske varierende.

Leverer Uttern "orginal" gelcoat, og gelcoat -sparkel? Hvis så vil jeg gjerne ha litt. 

Du sier fargen endrer seg mye på 2 år. Mener du med dette dette er en ok reperasjon? 

Dette var helt uholdbart. Både arbeide og svar fra verksted.

Fargeforskjell i gelcoat handler ofte om dårlig blandet gelcot eller feil forhold mellom gelcoat og herder. Det stemmer også att etterherding og høy temperatur de par første årene kan få gelcoat til å gulne. Men det er jo ikke det vi ser her.

Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

Men slik jeg ser det så har det her vært brukt gelcoat -sparkel i dette tilfellet. 

Meg bekjent så leveres gelcoat -sparkel av underleverandører som har "rett" fargekode. Hvor bra det matcher har for meg vært ganske varierende.

Leverer Uttern "orginal" gelcoat, og gelcoat -sparkel? Hvis så vil jeg gjerne ha litt. 

Du sier fargen endrer seg mye på 2 år. Mener du med dette dette er en ok reperasjon? 

Jeg husker ikke helt hvilke leverandør uttern bruker på gelcoat, men jeg har bestilt flere ganger og farge match på 98%. Sparkel lager man lett selv uten at fargen blir påvirka, ja jeg har gjort dette på svært mange båter med godt hell 

Hvis du trur hovedproblemet på denne reparasjonen er gelcoat fargen så tar du feil, hovedproblemet er amatør kunnskapene til han som har "fiksa" det 

Jeg ville ikke tatt bryet om å få vedkommende til å rette opp i det "griseriet" der.

Det ser ikke ut som de vet hva de gjør.

Jeg ville fått tak i noen andre for å rette det opp. Det er ergelig å kaste bort penger på slikt, men heldigvis er dette bare en liten jobb. Det er vel ikke noe som haster, og bruk gjerne litt tid til å finne en skikkelig håndtverker med gode referanser. Det er ikke så mange av de i dag, men kan være ennå nyttigere å ha for senere. 😉 Evt kan du ta et gelcoat kurs å få det til å bli mye mye bedre selv. 

Kan bare støtte det alle andre her sier. Dette ser ikke ut til å være gjort av en fagperson. Og som andre har påpekt: Mye taler for at det er brukt sparkel, ikke gelcoat. Den trolig beste måten å utbedre dette på siden dette er relativt rene hakk hadde vært å renslipe med dremel eller lignende med skarpe sårkanter, lagt en gjennomsiktig pakketape brettet ned i underkant, fylt i med riktig type gelcoat før man forsiktig legger over pakketapen slik at overflaten flukter med flaten omkring. Da kreves det mimimalt med sliping i etterkant for å få dette pent.

Dette er et gammelt triks jeg lærte av min far som i sin tid jobbet mange år i Selco. Det var slik de fikset luftbobler grunnet støpefeil.

Eika skrev for 19 timer siden:

Jeg husker ikke helt hvilke leverandør uttern bruker på gelcoat, men jeg har bestilt flere ganger og farge match på 98%. Sparkel lager man lett selv uten at fargen blir påvirka, ja jeg har gjort dette på svært mange båter med godt hell 

Hvis du trur hovedproblemet på denne reparasjonen er gelcoat fargen så tar du feil, hovedproblemet er amatør kunnskapene til han som har "fiksa" det 

Takk for svar. 

Jeg hadde liknende skade på min Uttern. Kjøpte gelcoat-sparkel fra lokal forhandler. Fikk da et produkt fra BHP. Fargematchen var ca like dårlig som vist her. Da skadene var på ikke synlige plasser så ble det greit. Etter ca fem år kan jeg ikke se at fargen har "gått seg til. Ellers ble reperasjon slett, og uten porer, så helt ok. Basert på dette så tenker jeg fortsetter å gjøre slike ting selv, og dropper "fagfolk".

Skal sjekke med de neste gang om de har orginal-gelcoat med rett farge-match. 

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Takk for svar. 

Jeg hadde liknende skade på min Uttern. Kjøpte gelcoat-sparkel fra lokal forhandler. Fikk da et produkt fra BHP. Fargematchen var ca like dårlig som vist her. Da skadene var på ikke synlige plasser så ble det greit. Etter ca fem år kan jeg ikke se at fargen har "gått seg til. Ellers ble reperasjon slett, og uten porer, så helt ok. Basert på dette så tenker jeg fortsetter å gjøre slike ting selv, og dropper "fagfolk".

Skal sjekke med de neste gang om de har orginal-gelcoat med rett farge-match. 

Ring siddis, de har kontroll på hvilke gelcoat leverandører de forskjellige produsentene bruker og hvilke ralkoder som er brukt.

Men du skulle jo droppe "fagfolk" så da får du heller gjøre det tungvindt også blande selv. Jeg stoler på fagfolk, er fornøyd med det og det virker som flere hundre av kundene er fornøyd også

Eika skrev for 2 timer siden:

Ring siddis, de har kontroll på hvilke gelcoat leverandører de forskjellige produsentene bruker og hvilke ralkoder som er brukt.

Men du skulle jo droppe "fagfolk" så da får du heller gjøre det tungvindt også blande selv. Jeg stoler på fagfolk, er fornøyd med det og det virker som flere hundre av kundene er fornøyd også

Takker for svar. 

Fant sia til siddis. Virka som ryddig side, og gode tips. 

Ser det er annen fargekode som oppgis her, enn det jeg fikk fra min Uttern-fothandler. Så godt å vite hvor dr finnes kunnskap og gode produkter. 

Jeg har stor respekt for fagfolk, og du er en av de jeg har stor respekt for, og den kunnskapen du deler. Jeg blir bare trist når det finnes forhandlere og fagfolk som leverer slikt arbeid som i denne tråden. 

Hvor får du det ifra at fagfolk har gjort dette ? Det er garantert selgeren eller en av mekanikerne som har lest på båtplassen, sett på youtube eller TikTok hvordan det gjøres og har tenkt dette etter og ha sett Pippi langstrømpe "det så jo enkelt ut, jeg har aldri prøvd før, men jeg er heeeelt sikkert verdensmester" istedenfor å ringe noen som kan det og som hadde fakturert 2-3000kr 

Eika skrev 5 minutter siden:

Hvor får du det ifra at fagfolk har gjort dette ? Det er garantert selgeren eller en av mekanikerne som har lest på båtplassen, sett på youtube eller TikTok hvordan det gjøres og har tenkt dette etter og ha sett Pippi langstrømpe "det så jo enkelt ut, jeg har aldri prøvd før, men jeg er heeeelt sikkert verdensmester" istedenfor å ringe noen som kan det og som hadde fakturert 2-3000kr 

Ja, ikke godt å vite hvem som som har utført denne jobben, men det er jo en forhandler av en ny dyr båt som mener dette er godt nok. Syn, og skadelig for en bransje. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...