Pequod Startet 22 timer siden Link til dette innlegget Startet 22 timer siden EU svarer på Tolltull fra den oransje fjotten… Kan vel ramme norske importører også? https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/tullar-pa-batar-fran-usa?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3SACC5cRZ7lxxTDnVawAGEg8c_lL4JDFE8hPWbog_3pWVRliEcGHMU6oA_aem_sXHy2-khjYx9QIa1HvC-Nw Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Eika Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Med så lite amerikanske båter av nyere dato man ser rundt om, så er det nok ikke så stor bekymring Link to post
-morten- Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Når jeg fikk båtinteresse som 12 åring så har jeg kun vært interessert i Europeiske båter og favorisert de skandinaviske. Jeg favoriserer også Japanske eller Europeiske motorer. Noen Amerikanske båter er lekkre, men båtbruk filosofi og motorisering, tiltaler ikke meg. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Det store spørsmålet er vel om USA har innført toll mot Norge...som ikke er EU medlem.. Sleipner i Norge var bekymret etter som de har et stort marked i USA For øvrig måtte jeg betale toll i Norge den gang jeg importerte min båt fra USA, så ikke så rart det forlanges andre veien også.. Link to post
Havarita Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Nå har jo EU toll på alle varer fra utenfor unionen allerede, så det er kanskje ikke så rart at USA ønsker balanse i dette. EU-toll vil kun påvirke priser på varer som går gjennom EU (dvs EU-grossist) på sin vei til Norge. Varer i transitt har ikke toll. På import av båter er det kun MVA, men Norge har i tillegg andre tollsatser (særavgifter og forskningsavgift) å forsvare. (Se tolletaten) avhengig av hvilken handelsavtale Norge har med vedkommende land. Det kalles kognitiv dissonans å argumentere mot at USA innfører tollsatser og samtidig for at EU & Norge skal fortsette med sine egne (som ofte er høyere, for Norges del vesentlig høyere på noen varer). Den logiske konsekvensen av å være mot USA's tollsatser, vil være å også ta til orde for å fjerne de Norske særavgiftene. (som sukkeravgift, bilavgifter, avgifter på alkohol & tobakk mv). Stalltips: Å bringe toll-tull på dagsorden, kan godt resultere i laver tollsatser for alle når utspillet utvikler seg fra 'Orange man-bad'-personkarateristikk til handelsforhandlinger. Link to post
Komodo Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Pequod skrev for 18 timer siden: EU svarer på Tolltull fra den oransje fjotten… Ida Marie III skrev 42 minutter siden: For øvrig måtte jeg betale toll i Norge den gang jeg importerte min båt fra USA, så ikke så rart det forlanges andre veien også.. Nå er kanskje denne tråden en smule i grenseland for hva som aksepteres på forumet, kan fort bli litt politisk her... Og når det er sagt, hvem er det egentlig som svarer med å innføre toll, er det EU eller USA? Trump innfører toll, men hadde ikke allerede EU tollsatser på varer fra USA? Vi har jo det samme her hjemme også. For å beskytte norske bønder og matproduksjon har vi innført høye tollsatser på bla. poteter og andre varer. Har ikke nok kunnskaper til å ha sterke meninger om dette, men det er jo noe som heter "it takes two to tango"... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Havarita har en edrulig tilnærming sett fra mitt ståsted. Jarsberg gulost er billigere i Strömstad enn i Norge. Og når vi segler ned til Tyskland, går shoppingen helt av hengslene, både når det gjelder utvalg og pris. Og EU setter vel foten på bremsen når det gjelder Norge og cherry-picking. Som vel også relaterer til landbruket ? :-) Norge har vel ikke så mye å argumentere med, verktøykassa er vel nokså tom. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn