Jump to content

Vil denne ringen holde for å feste stag til peke?


seilfred

Recommended Posts

hei, 

vil denne ringen (8mm ) holde for å feste et stag (vaier) til peke? Peket skal i sin tur bære forstag med genua på rull. Jeg kan ikke metall, men er redd for om den gi seg. Det optimale hadde vært om ringen sto loddrett, men nå er det ikke sånn. Festet i stevnen for øvrig er jeg trygg ved..

IMG_E9B015C018EF-1.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Har du noen idé om hvor mange tonn som belastningen kan bli? Det tallet vil danne grunnlag for dimensjoneringen. Du bør også vite hvilken arbeidslast det som skal holde waterstaget er dimensjonert for.

 

Ta et scenario der genakerpeket plasker med stor kraft ned i sjøen og genoaen får en sjø plaskende oppover i seilet.

 

Jeg har null dimensjoner, vekter, laster, ingenting. Og da blir det helt umulig å gi svar.

Link to post

Helt klart. Jeg har heller ikke eksakte tall, men det må vel være fornuftig å gå ut fra at det skal tåle det samme som eksisterende røstjern og stag? 

Eksisterende forstag er 8 mm wire, og dermed må vel det være nok på waterstaget? 
eksisterende forstag henger i samme stevnjern som avbildet, og jeg kan borre gjennom og feste med god forsterkning på innsiden, da det går inn til ankerboksen, som har god tilgang. 
 

U-bolten på 10 mm knekker vel ikke?

 

(den u-bolten jeg linket til er i alle fall en hel del kraftigere enn det  beslaget peket kom med…)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Ja og nei. Hvis  vinkelen mellom genoastag er den samme som waterstag til peke, så er disse kreftene i teorien like. Så lenge ingen eksterne laster inntreffer. Jo mindre waterstagvinkelen blir relatert til genoastagvinkelen, dess sterkere blir strekket i waterstaget og lastene på innfestingene i hver ende av waterstaget.

Link to post

Nettopp, skjønner. Her er der jo en slags grense på vinkelen til waterstag, nemlig vannlinjen. Min innfesting vil ligge ganske langt nede, dvs mest mulig lik vinkel med forstag.  

8 mm wire har bruddsyrke på 3708 kg og denne bolten jeg har billedliggjort har funksjons-belastning på 3600 kg og brudd-styrke på 7000 kg. Hva nå enn det betyr.. 

det aner meg at verdiene er noenlunde like, og mage fornemmelsen sier at det burde holde, basert på praktisk skjønnet logikk (jeg ler av termen selv..) evt kan jeg gå opp til 10 mm waterstag og 12 mm u-bolt.  (Jeg skjønner at innfestningen har alt å si, bare så det er sagt)

Synspunkter?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Nokså kritisk hvis den ryker i ruskevær. Med bøylen er det vel størst sjanse for at den river ut litt av glassfiberen før stålet ryker hvis du ikke får et av disse rustfrittbruddene som har vært omtalt i andre tråder.

Ser på bilder på nett så ser ikke vinklene så gale ut. Uten å vite stort ville jeg nok gått for U-bolten i 10 mm med ekstra mothold bak eller vurdert et fast stag for å kunne gå oppå og få bedre støtte for evt ankerrulle.

Ha i tankene at det er bare den nederste mutteren på U-bolten som får all belastningen med den vinkelen.

OE32 -.jpg

OE32.jpg

Mons

Link to post

Nå vet ikke jeg vilken båt det er, eller vilket peke. Men den tradisjonelle måten å gjøre innfestingen er ála Bitteliten. Personlig holder jeg en knapp på fast stag. Rett og slett for at peket blir holdt opp selv om riggen er nede.

 

Når man ser på bildet som mons har lagt ut, så er ikke genoae  festet til peket. 

Link to post
seilfred skrev for 12 timer siden:

Helt klart. Jeg har heller ikke eksakte tall, men det må vel være fornuftig å gå ut fra at det skal tåle det samme som eksisterende røstjern og stag? 

Eksisterende forstag er 8 mm wire, og dermed må vel det være nok på waterstaget? 
eksisterende forstag henger i samme stevnjern som avbildet, og jeg kan borre gjennom og feste med god forsterkning på innsiden, da det går inn til ankerboksen, som har god tilgang. 
 

U-bolten på 10 mm knekker vel ikke?

 

(den u-bolten jeg linket til er i alle fall en hel del kraftigere enn det  beslaget peket kom med…)

 

Enig med de andre den ringen ser veldig spinkel ut, og man kan lure på hva som er tanken med den? En kraftig U-bolt som du viser er bedre men det avhenger mye av hvordan det festes i bakkant av U-bolten på innsiden av skroget. Den platen som følger med er for spinkelt, problemet er kreftene som jobber på glassfiberen over tid kan føre til delaminering og til slutt at du river ut bolden og en del av stevnen. Jeg ville forsterket på baksiden ved å laminere med noen lag med glassfiberduk og epoxy og lagt inn en større plate som bøyes til for å passe som du så laminerer inn, så du får fordelt kreftene over større deler av stevnen. 

Link to post

Det er motholdet som bestemmer hva et sånnt opplegg tåler av krefter. Det normale er U bolt.

Den som er avbildet så går alle kreftene i sveisen mot en tynn plate. Det ser ikke ut som en smart løsning ved første øyekast

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Slik er min løsning, men den skal bare holde anker og gennaker. Og meg. For å slippe å bore hull i det eksisterende jernet, kan en jo ha to vinkler, slik at  boltene kommer på utsiden.

image.png

Den der fulgte med i pakken hos meg også, men det blir for spinkelt etter min mening til mitt behov. 
 

Jeg hadde tenkt å gjøre noe a la det som @Krimart skriver på baksiden, men nå i første omgang må jeg bare finne ut hva slags beslag jeg skal kjøpe. Tar gjerne imot tips. 
 

hadde egentlig tenkt å borre gjennom stevnjernet og inkludere det i innfestingen, da jeg tenker at det vil bidra som et slags røstjern… 

 

Fast stag vil jeg ikke ha, for det knekker når jeg hilser på brygga. Men jeg har alliert meg med en sveiser, og kommer til å lage en ekstra forsterket innfestning i sidene på peket, sånn at det i praksis står av seg selv om jeg tar riggen ned. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Det er sant, og det er nok det det blir.. 

det som hadde vært interessant var å studere er hvordan @Bitteliten sitt beslag ser ut på innsiden?? Husker du det sånn ca?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Tror ikke din ring vill holde @seilfred !

den kommer å bøye seg først….og sen ryke, tror jeg

 

min innfestning til Najad 371 er identisk med @Bittelitens

innfestning sitter så lavt det er mulig i anker-brønn….dvs skulle den ryke, så skall inget vann komme inn i båten

 

peket i seg har også ett rør i sentrum, som tar trykk-krefter.

dette røret er boltet til stev-skinnen, + røren på sidene, gør att

du kan gå ut på peket uten att riggen er på.

under hele peket ligger plåt, for att ikke teaken skall losse,da du setter nosen ned i en bølge !

sen har jeg ett ekstra rør som jeg kan trekke frem som genakker-peke + en utrekkbar stige for å komme ned på en flytbrygge !

ankaret sitter i sitt orginalfeste !

(det er noe jeg kansje angrer, da jeg ikke fikk inn ett 25kg Vulcan,

waterstaget tar emot, skall om en måned teste ett 20 kg om det går)

IMG_20200917_162728_5_Original.jpeg.bbcabed321900bd8cc2e68c46f93b085.jpeg

IMG_1490.jpeg.3b2090057f2f0061907302e1415f92f1.jpeg

S/Y Gunga Din

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...