Jump to content

Skifte tetninger på aksel Omega 36

Kallethekid

Recommended Posts

Jeg har hatt en mindre lekkasje fra propellakselen og må skifte tetninger. Har ikke noe erfaring med slike jobber og undrer om jeg må gjøre noen oppretning mot motoren etterpå eller om det kun er å løsne akselen, trekke den ut, skifte tetninger og feste aksel på ny. Ingenting med gamle båter er jo rett frem så det er sikkert noe som ikke vil løsne med mere, men er dette i utgangspunktet en grei jobb? 

Skal ta noen bedre bilder, men her er i hvert fall et som sier noe.

20240815_225232.jpg.3c0e91db0a52c0e3a9d9fef80dd9300d.jpg

Bytte av tetningene i seg selv medfører ikke noe behov for oppretting av motoren. Men det vil være fornuftig å ta en kontroll av opprettingen når du er i gang. Bla er det enklere å sjekke at akslingen er sentrert i hylsa når du har av pakkboksen. 

Jeg ville også satt opp bytte av slangen mellom pakkboks og hylse på to do-lista. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Start med å sjekke at akslingen er i senter av hylsa når pakkboksen er løsnet. Ikke uvanlig at hele motoren siger litt når gummien i motorlabbene eldes, og da må alle motorlabbene justeres slik at motoren igjen kommer i riktig høyde. 

Løsne de fire boltene mellom klemflensen og flensen på giret, stram så en av boltene slik at det er omlag 0,5 mm åpning mellom flensene. 

Bruk følerblad for å sjekke at det er samme åpning kl 3 og kl 9, og deretter kl 6 og kl 12. Enklest er det om du har to følerblad slik at du kan sjekke samtidig på begge sider med samme tykkelse følerblad. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...