Komodo Svart Fredag 11:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 11:19 Cheyenne skrev 18 minutter siden: Så da vil det si at 90? / 95? % av eldre båter med litt størrelse egentlig har et elanlegg som ikke er etter forskriften ? Njaei, det er jeg ikke så sikker på. Avklaringen går på hvem som har lov til å gjøre hva. Dersom en person legger opp et anlegg uten å ha lov til å gjøre det, kan det fremdeles gjøres både forskriftsmessig og bra. Vet ikke hvordan jussen blir i dette, men kanskje er anlegg som er ulovlig installert kan være lovlig å bruke dersom det er iht forskriftene? Bare tenker høyt. Men det blir jo selvsagt noen hull i dette systemet siden fritidsbåter ikke er underlagt krav om dokumentasjon... TrikkerN Lønning skrev 15 minutter siden: @Komodo jeg har også fått svar. Men jeg kom med noen tilbakemeldinger, som jeg først vil få avklart. Jeg er veldig glad for at det gikk relativt rask å få tbm Da blir det spennende å høre der også 👍 Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart Fredag 13:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:03 Komodo skrev for 1 time siden: Dersom en person legger opp et anlegg uten å ha lov til å gjøre det, kan det fremdeles gjøres både forskriftsmessig og bra. . . . . . . . kanskje er anlegg som er ulovlig installert kan være lovlig å bruke dersom det er iht forskriftene? Bare tenker høyt. Jeg tror jeg holder meg til (forsvarer meg med) den tankegangen. Jeg koblet opp strøm til trusteren selv og mener det er gjort helt sikkert og like korrekt teknisk som om en person med fagbrev hadde gjort det. Jobben var tydeligvis ulovlig, men idet jeg trakk fingrene unna og skrudde på strømmen, ser jeg på det som et lovlig anlegg og lovlig i bruk. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart Fredag 13:11 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:11 Komodo skrev for 4 timer siden: fikk du med deg svaret? Har lagt det inn i "Utvalgte emner" og lagt til link til DSB-svaret i 1. innlegg. Mange takk til @Bonus Link to post
Jens_P Svart Fredag 13:42 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:42 Komodo skrev for 2 timer siden: Dersom en person legger opp et anlegg uten å ha lov til å gjøre det, kan det fremdeles gjøres både forskriftsmessig og bra. Vet ikke hvordan jussen blir i dette, men kanskje er anlegg som er ulovlig installert kan være lovlig å bruke dersom det er iht forskriftene? Bare tenker høyt. Vedkommende kan antagelig straffes for å ha gjort noe ulovelig. Samtidig må antagelig faglært person kontrollere anlegget. Er anlegget utført etter forskriftene kan det benyttes lovlig. Minner litt om å bryte fartsgrfartsgrenser, hvis du ikke blir oppdaget eller forårsaker ulykke så blir du ikke straffet. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Chiefengineer Svart Fredag 13:48 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:48 Da føler jeg meg trygg på at jeg lovlig kan bygge og vedlikeholde anlegget i egen båt også ut over 200VA/W effekt😊. Akkurat som at jeg er driftsleder for høyspenningsanlegget til min arbeidsgiver😊. Link to post
Cheyenne Svart Fredag 14:06 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:06 TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden: Forhåpentligvis skal en "huselektriker" kunne dimensjonerer og utføre arbeidet korrekt uavhengig om det hus/båt/industri/offshore. Desverre ikke alltid det skjer. Hadde et tilfelle med huset av minstemann. Helt nytt hus som forandret lysstyrke i takspoter temmelig mye når varmeovnen slo seg på. Klagde på dette og lurte på om det kunne være litt langt strekk fra sikringsskapet til den siste kontakten på kursen men fikk beskjed om at dette hadde jeg ikke greie på siden jeg ikke var elektriker. Hadde vel et spenningsfall på over 20 volt under belastning. Da skulle de sjekke alle koblinger for dårlig kontakt og kontaktet el.verket for at de skulle måle og brukte masse tid på dette. Ved spørsmål om hvor langt strekk det kunne være på en 15 eller 16 amp kurs fikk jeg til svar om at 50 meter var absolutt ingen problem. Etter litt undersøkelse fant jeg vel ut at 40 meter er maks anbefalt. Den aktuelle kursen var over 70 meter. Enden på visa ble at de måtte ta to hull i vegger og et hull i taket for å splitte kursen, så nei. Det er slett ikke alltid en huselektriker kan utføre alt etter forskrifter. Dette var et tidligere velrenommert firma med avdelinger mange steder i landet. Det hører også med til historien at det ikke var strøm i en kontakt. Der hadde han glemt å sette opp en annen kontakt som skulle viderekobles til den som manglet strøm. Derfor stoler jeg ikke alltid på en som "bare" skrur stikkontakter. De ble nokså spake på slutten da. Link to post
Lars H. Svart Fredag 14:20 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:20 Jens_P skrev 34 minutter siden: Vedkommende kan antagelig straffes for å ha gjort noe ulovelig. "Med 2 dagers fengsel, subsidiert X kroner i bot, straffes den som uten å være faglært med fagbrev" for å ha montert en manglende sikring på strømtilførselen til baugpropellen i sin fritidsbåt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TrikkerN Lønning Svart Fredag 14:24 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:24 Cheyenne skrev 12 minutter siden: Desverre ikke alltid det skjer. Hadde et tilfelle med huset av minstemann. Helt nytt hus som forandret lysstyrke i takspoter temmelig mye når varmeovnen slo seg på. Klagde på dette og lurte på om det kunne være litt langt strekk fra sikringsskapet til den siste kontakten på kursen men fikk beskjed om at dette hadde jeg ikke greie på siden jeg ikke var elektriker. Hadde vel et spenningsfall på over 20 volt under belastning. Da skulle de sjekke alle koblinger for dårlig kontakt og kontaktet el.verket for at de skulle måle og brukte masse tid på dette. Ved spørsmål om hvor langt strekk det kunne være på en 15 eller 16 amp kurs fikk jeg til svar om at 50 meter var absolutt ingen problem. Etter litt undersøkelse fant jeg vel ut at 40 meter er maks anbefalt. Den aktuelle kursen var over 70 meter. Enden på visa ble at de måtte ta to hull i vegger og et hull i taket for å splitte kursen, så nei. Det er slett ikke alltid en huselektriker kan utføre alt etter forskrifter. Dette var et tidligere velrenommert firma med avdelinger mange steder i landet. Det hører også med til historien at det ikke var strøm i en kontakt. Der hadde han glemt å sette opp en annen kontakt som skulle viderekobles til den som manglet strøm. Derfor stoler jeg ikke alltid på en som "bare" skrur stikkontakter. De ble nokså spake på slutten da. Brukernavnet mitt henger igjen fra tiden som elektriker, men nå jobber jeg med utbygging av ladere og leier inn elektrikertjenester. Jeg må innrømme at jeg tidvis blir overrasket over nivået til enkelte. Det er typisk for mange yrker: En elektriker som briljerer med røranlegg i boliger, er ikke nødvendigvis like stødig på å bygge en hovedtavle på 2500A. Spesialisering gir dybde, men ikke alltid bredde. Samtidig bør man sette seg inni jobben man skal utføre. Det du nevner er elementær kunnskap i yrket. Generelt er ikke 50m nødvendigvis et problem, men det er avgjørende hvor høy spenningen er på inntaket. Dette kan være fra 207-253V. Link to post
Hulda Svart Fredag 14:42 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:42 Jeg lurer på hvor mange båtverksteder som installerer motorer, baugpropell, wincher, etc etc har tilsluttet elektriker med fagbrev. I Vestby/Drøbak/Moss kjenner jeg en hel person som har fagbrev for installasjon/ombygging av kjøretøy. Før jobbet han med å legge opp elektriske anlegg i forbindelse med bygging av tankbiler, nå har det vært kun båt i mange år. Én hel person. Tror jeg fortsetter å legge opp i Hulda. Kniper det får jeg be Odd Erik å ta en titt. Vi hadde også elektriker her i huset for mange år siden. Foretaket eksisterer enda. De gjorde så mye feil at jeg måtte be dem sende andre folk. Link to post
JRK Svart Fredag 15:07 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:07 Komodo skrev for 5 timer siden: Ja hva betyr så dette for meg? Jeg har et fagbrev ”produksjonselektronikk” som ikke mange personer har i verden. Jeg var nummer 3, som fikk dette i 1978. Senere tror jeg dette fagbrevet ble lagt ned, pga at det knapt fantes bedrifter som hadde produksjon, som oppfylte kravene. Det er/var en 2 årig utdannelse, etter svakstrøm. Her lærer man seg alt av termineringer, elektromekaniske sammenstillinger, samt kontroll og test av utstyr fra 0 til 10 kVolt, men har ikke relevans for Gruppe L. Man terminerer alle kvadrater fra 0,05 mm til 100+ mm2 Dette gjöres både maskinelt og helt manuelt, (Krymp, lodding og wirewrap) Produktområdene er i hovedsak forsvarmatriell innenfor alle grener, men også en del sivil elektromekanikk. For de som ikke kjenner til denne utdannelsen, så kan man bli overasket over hvilke krav man stilles overfor, som for eksempel å bli godkjent for å lodde på F16 elektronisk, som jeg hadde en gang. Selv mener jeg at jeg oppfyller kravet for alt innenfor 50V i båt, men undres på hvem som eventuelt kan godkjenne meg, når neppe noen i DSB eller Sjöfartsverket har hørt om dette fagbrevet. Link to post
Hulda Svart Fredag 15:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:22 Nei @JRK, det holder nok ikke det der :-) Link to post
Selco Racing Svart Fredag 15:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:40 Mange overvurderer sin egen elektriske kompetanse og setter andre menneskers liv i økt fare. Noen tror at det viktigste er at anlegget er pent montert. En stikk som feilaktig er ujordet, er stryk etter min mening. Uansett hvor pent det ser ut. Link to post
hegra Svart Fredag 15:44 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:44 Jeg har startkabler både i bil og båt, men jeg må altså ha en med fagbrev med meg for å hjelpe noen, eller bli hjulpet selv med start? Ja, jeg vet det høres dumt ut, men det er liksom ikke klare grenser synes jeg. Og om jeg har lov så er det vel andre ting også som kan tillates selv om grensen på 200 w overskrides. Blir ikke enkelt dette og regulere. Link to post
Hulda Svart Fredag 15:53 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:53 Det er klare grenser for båt. Det er andre regler for bil. Jeg har fagbrev som mekaniker. Jeg kan bytte et 225 Ah batteri i en lastebil, gitt at jeg har arbeidsgiver. Eller i min egen bil eller biler til nær famile. Men jeg kan ikke gjøre det i Hulda. Det er slike inkonsekvenser og rør som svekker respekten for regelverket. Tror jeg driter i hele greia og fortsetter som hobbyelektriker. Link to post
Lars H. Svart Fredag 16:07 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:07 Hulda skrev 13 minutter siden: Tror jeg driter i hele greia og fortsetter som hobbyelektriker. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart Fredag 16:26 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:26 Bytte av batteri har vært nevnt flere ganger i tråden, dette er vel noe alle gjør selv. Ifølge Chatgpt er dette lov for ufaglærte fordi: Batteriet er en forbrukskomponent, som i en bil. Når man ikke endrer på ledningsnett, vern, eller øvrig installasjon, anses det som vedlikehold, ikke installasjonsarbeid. Link to post
Hulda Svart Fredag 17:00 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:00 Når jeg plukker ut baugpropellen for service, er også det også vedlikehold? Til slutt blir det ikke så mye som klassifiseres som installasjon. Jeg kan bytte motor som ikke har plug and play elektro, og det er greit så lenge jeg ikke fjerner eller legger til kabler. Men jeg skjønner hva du sikter til Ingar. Link to post
Cheyenne Svart Fredag 17:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:47 TrikkerN Lønning skrev for 3 timer siden: Det du nevner er elementær kunnskap i yrket. Generelt er ikke 50m nødvendigvis et problem, men det er avgjørende hvor høy spenningen er på inntaket. Dette kan være fra 207-253V. Husker ikke helt spenning inn, men mener det var rundt 230v. Kan og legge til at dette firmaet var sååå fornøyd med denne elektrikeren. Var altså så kjapp og effektiv atte. Har selv ingen som helst formell utdanning innen elektro, men har jobbet en del år med det både på tunge kjøretøy og ombygging av biler til bevegelseshemmede hvor detvarganskekomplekseanlegg av og til. Kommer aldri til å slippe en stikkontaktelektriker ombord i min båt for å gjøre en jobb🙂 Sånn har forøvrig jeg gjort det hos meg. Link to post
Lars H. Svart Fredag 18:03 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:03 Det flotte opplegget hadde blitt kostbart utført av elektriker! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Cheyenne Svart Fredag 18:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:33 Ja, tør ikke tenke på hva det hadde kostet. Antakelig nesten mer enn båten er verdt.🫣 Link to post
Hulda Svart Fredag 18:56 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:56 Ser det blir en utfordring det der: Det ser ikke slik ut i dag. Det har bare blitt fler ledninger. @Cheyenne, de kabelmerkingene, hvor får man de? Er ikke det du har slike man kan sette på i etterkant? Link to post
Cheyenne Svart Fredag 19:11 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:11 Hulda skrev 17 minutter siden: de kabelmerkingene, hvor får man de? Er ikke det du har slike man kan sette på i etterkant? Det er krympestrømpe til en Dymo maskin. Må nok desverre tres fra enden. Sånn ser de ut på nært hold og sånn ser maskinen ut. Så litt fælt ut hos meg også mens jeg hadde siste ombygging/opprydding. Link to post
Steihy Svart Fredag 19:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:58 Nå går det i ring her. Jeg gjentar bare min dyre lærdom: 12V med mye ampere er brannfarlig. 230V er farligere dersom du stikker fingrene i sikringboksen. Det er en grunn til at 12V grensa for hjemmetrikkere er satt til 200W. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Jens_P Svart Fredag 20:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:30 Lars H. skrev for 6 timer siden: "Med 2 dagers fengsel, subsidiert X kroner i bot, straffes den som uten å være faglært med fagbrev" ..... Tja, hvis det skulle medføre tap av store verdier eller menneskeliv skal du ikke se bort fra det blir rettsforforfulgt. Om det resulterer i brann er lykken den at moderne båter som regel brenner så totalt opp at det er umulig å finne årsak. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn