Komodo Svart Fredag 21:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:13 Jens_P skrev for 7 timer siden: Vedkommende kan antagelig straffes for å ha gjort noe ulovelig. Samtidig må antagelig faglært person kontrollere anlegget. Er anlegget utført etter forskriftene kan det benyttes lovlig. Tenkte også på noe sånt, men tok det i meg. For hvordan skal du få kontrollert og godkjent et anlegg når det ikke er krav til dokumentasjon? Chiefengineer skrev for 7 timer siden: Da føler jeg meg trygg på at jeg lovlig kan bygge og vedlikeholde anlegget i egen båt også ut over 200VA/W effekt😊. Ja, du kan nok det @Chiefengineer. Men ut fra det du skriver er vel du maskinsjef, og med det har vel du formell kompetanse på linje med en installatør? Litt usikker på det formelle her, men vil i alle fall tro du har mye mer peiling på 12V likepenningsanlegg enn en gjennomsnittlig "stikkontaktelektriker" (for å bruke en terminologi som en annen innførte her ). De færreste fritidsbåteiere sitter med den kompetansen du har. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart Fredag 21:38 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 21:38 Lars H. skrev for 6 timer siden: "Med 2 dagers fengsel, subsidiert X kroner i bot, straffes den som uten å være faglært med fagbrev" for å ha montert en manglende sikring på strømtilførselen til baugpropellen i sin fritidsbåt. Ja, ikke sant. Myndighetene kan jo bare begynne å tråle trådene her på forumet for å finne lovbrytere de kan bure inne. De (vi) har jo selv lagt hodet på huggstabben, og bevismaterialet seiler vi rundt i hver sommer Men fra spøk til alvor. Nå som det er opplest og vedtatt at det er ulovlig å fikle med anlegg over 200W, så lurer jeg på om moderator/forumseier kommer til å fortsette å tillate tråder med spørsmål om slike ting. For det mangler jo ikke på tråder som begynner omtrent slik: "Jeg har null peiling på strøm, men skal legge opp det elektriske til en baugpropell. Trenger råd, på forhånd takk!". Litt forskjell på det, og at en bilmekaniker som har feilsøkt og koblet likestrøm i 40 år skal trekke opp noen ledninger. Hulda skrev for 6 timer siden: Jeg lurer på hvor mange båtverksteder som installerer motorer, baugpropell, wincher, etc etc har tilsluttet elektriker med fagbrev. I Vestby/Drøbak/Moss kjenner jeg en hel person som har fagbrev for installasjon/ombygging av kjøretøy. Før jobbet han med å legge opp elektriske anlegg i forbindelse med bygging av tankbiler, nå har det vært kun båt i mange år. Én hel person. Det er ikke sikkert at han har lov til å legge opp noe elektrisk i båt av den grunn. Kjøretøy er underlagt kjøretøyforskriften, og der virker det som om alt er lov. hegra skrev for 5 timer siden: Jeg har startkabler både i bil og båt, men jeg må altså ha en med fagbrev med meg for å hjelpe noen, eller bli hjulpet selv med start? Det var vel en annen som mente på at det er lov med startbooster. Var vel noe om midlertidig tilkoblinger så vidt jeg husker. Står noe om det litt tilbake i tråden. Hulda skrev for 5 timer siden: Det er klare grenser for båt. Det er andre regler for bil. Jeg har fagbrev som mekaniker. Jeg kan bytte et 225 Ah batteri i en lastebil, gitt at jeg har arbeidsgiver. Eller i min egen bil eller biler til nær famile. Men jeg kan ikke gjøre det i Hulda. Jo, du kan nok gjøre det i Hulda også. Det kommer inn under et av unntakene dersom du har et fagbrev som innholder vedlikehold på elektrisk utstyr som en del av læreplanen. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn