Komodo Svart 16.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai Lars H. skrev for 6 timer siden: "Med 2 dagers fengsel, subsidiert X kroner i bot, straffes den som uten å være faglært med fagbrev" for å ha montert en manglende sikring på strømtilførselen til baugpropellen i sin fritidsbåt. Ja, ikke sant. Myndighetene kan jo bare begynne å tråle trådene her på forumet for å finne lovbrytere de kan bure inne. De (vi) har jo selv lagt hodet på huggstabben, og bevismaterialet seiler vi rundt i hver sommer Men fra spøk til alvor. Nå som det er opplest og vedtatt at det er ulovlig å fikle med anlegg over 200W, så lurer jeg på om moderator/forumseier kommer til å fortsette å tillate tråder med spørsmål om slike ting. For det mangler jo ikke på tråder som begynner omtrent slik: "Jeg har null peiling på strøm, men skal legge opp det elektriske til en baugpropell. Trenger råd, på forhånd takk!". Litt forskjell på det, og at en bilmekaniker som har feilsøkt og koblet likestrøm i 40 år skal trekke opp noen ledninger. Hulda skrev for 6 timer siden: Jeg lurer på hvor mange båtverksteder som installerer motorer, baugpropell, wincher, etc etc har tilsluttet elektriker med fagbrev. I Vestby/Drøbak/Moss kjenner jeg en hel person som har fagbrev for installasjon/ombygging av kjøretøy. Før jobbet han med å legge opp elektriske anlegg i forbindelse med bygging av tankbiler, nå har det vært kun båt i mange år. Én hel person. Det er ikke sikkert at han har lov til å legge opp noe elektrisk i båt av den grunn. Kjøretøy er underlagt kjøretøyforskriften, og der virker det som om alt er lov. hegra skrev for 5 timer siden: Jeg har startkabler både i bil og båt, men jeg må altså ha en med fagbrev med meg for å hjelpe noen, eller bli hjulpet selv med start? Det var vel en annen som mente på at det er lov med startbooster. Var vel noe om midlertidig tilkoblinger så vidt jeg husker. Står noe om det litt tilbake i tråden. Hulda skrev for 5 timer siden: Det er klare grenser for båt. Det er andre regler for bil. Jeg har fagbrev som mekaniker. Jeg kan bytte et 225 Ah batteri i en lastebil, gitt at jeg har arbeidsgiver. Eller i min egen bil eller biler til nær famile. Men jeg kan ikke gjøre det i Hulda. Jo, du kan nok gjøre det i Hulda også. Det kommer inn under et av unntakene dersom du har et fagbrev som innholder vedlikehold på elektrisk utstyr som en del av læreplanen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Anders And Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Bonus skrev On 16.5.2025 at 10.08: Da har jeg fått svar fra DSB Og dersom noen er interessert så kan de bla til side 1 for å se at det er dette jeg har prøvd å forklare hele tiden. Jeg må kanskje jobbe mer med formidlingsevnen min.. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Bonus Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Anders And skrev 16 minutter siden: Og dersom noen er interessert så kan de bla til side 1 for å se at det er dette jeg har prøvd å forklare hele tiden. Jeg må kanskje jobbe mer med formidlingsevnen min.. Fullstendig klar over det 👍👍 Men, det er stor forskjell på 'å få det presentert' kontra å bruke tid på å sette seg inn i materien for å forstå og, så få forståelsen verifisert Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Anders And skrev 1 time siden: Og dersom noen er interessert så kan de bla til side 1 for å se at det er dette jeg har prøvd å forklare hele tiden. Jeg må kanskje jobbe mer med formidlingsevnen min.. Det er ikke noe i veien med formidlingsevnen. I utgangspunktet visste jeg ikke att disse reglene eksisterte. Jeg levde i lykkelig villfarelse. Nå er situasjonen at jeg vil ikke følge reglene. Og jeg jobber kun på min egen båt. Før i verden jobbet jeg på andres båter. Helt frem til for et par år siden. Nå er det slutt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai Anders And skrev for 2 timer siden: Og dersom noen er interessert så kan de bla til side 1 for å se at det er dette jeg har prøvd å forklare hele tiden. "Hva var det jeg sa", er det det du prøver å si 😉 Tror de fleste har fått med seg at du har ment dette hele tiden. Det vil også si at @Arne2 hadde rett i påstanden som ble starten på denne tråden, altså at det er ulovlig for ufaglærte å legge opp kurser på 400A / 12V, selv om han antagelig ikke visste hvor man kunne lese dette siden han ikke ville fortelle oss hvor det stod skrevet. Men det var ingen her inne som visste at det faktisk var slik, det måtte DSB avklare. Men nå vet vi det. Jeg var heller ikke klar over denne begrensningen på 200VA /200W. Jeg har alltid levd i den tro at alt på 12V i bil og båt har man lov til å fikle med selv. Dette betyr nok uansett lite for mannen i gata. De fleste kommer nok bare til å fortsette å gjøre som før. Men for de som driver ervervsmessig burde dette være av høyeste interesse! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai 2 hours ago, Anders And said: Og dersom noen er interessert så kan de bla til side 1 for å se at det er dette jeg har prøvd å forklare hele tiden. Jeg må kanskje jobbe mer med formidlingsevnen min.. Den er åpenbart god nok. Har diskutert disse problemstillingene muntlig med DSB gjennom mange år og også forsøkt å videreformidle svarene i fra DSB her på forum, uten at det har vært mulig å nå fram med et slikt innhold. Jeg har nok også hele tiden kjent til at man kunne hente ut et skriftlig svar i fra DSB der DSB bekrefter at det er en øvre grense på 200 VA for hva man kan legge opp selv av 12V DC kurser. Grunnen til at jeg selv ikke har ønsket å gjøre det, det er jo den at jeg mener at jeg hele tiden har kjent til "det formelt riktige svaret", samtidig som jeg har syntes at det har vært litt OK at de formelle reglene kanskje ikke ble "alt for klare". Det grunnleggende prinsippet både i lovteksten og i forskriften for maritime elektriske installasjoner, det er jo at de elektriske installasjonene skal være utført på en sikker måte slik at det ikke medfører noen fare, verken i forhold til elektrisk sjokk eller brann. "Formell juss", hva som er "de formelle reglene" og "rettspraksis", altså hvordan man anvender de samme reglene i praksis det kan jo være litt forskjellig og ikke helt likt. Noen ganger så er det jo også slik at teknologi og samfunn forandrer seg, slik at det av den grunn kan bli litt avvik mellom "formelle regler" og "opparbeidet eller vanlig praksis", eller på godt norsk: "formelle regler anvendt med litt vett og forstand". Når jeg for eksempel har satt opp et ekstra forbrukssystem basert på solcellpaneler og Lithiumbatteri, så er jeg vel for eksempel oppe i 300 VA i stedet for de lovlige 200 VA. Jeg kan ikke si at dette oppleves som noen stor forbrytelse og heller ikke som noen stor fare. Jeg fikk lånt og logget meg på Lovdata Pro, for å se hvordan rettspraksis faktisk er, mht "elektriske installasjoner i fritidsbåt". De sakene som jeg fant, de gikk stort sett på to typer saker: 1. Kjøper av båt reklamerer over ufagmessig elinstallasjon og krever heving av kjøp eller pengene tilbake. 2. Forsikringsselskap som ikke ønsker å utbetale forsikring på grunn av "utvist uakstomhet". Men her har jo også loven også nærmest lagt opp til et smutthull, ved at det ikke er noe krav til at man skal kunne legge fram noen dokumentasjon for installasjonen. Så lenge alt er fagmessig utført, slik at det ikke medfører noen fare og ingen brann, så har man jo på et vis det meste på det tørre, så lenge man ikke roper ut: "Men hør nå her, dette er det jeg selv som har installert!". Hvis man gjennomfører en farlig installasjon som ikke er fagmessig utført og som medfører brann, så blir dette like ulovlig enten man er elinstallatør eller ufaglært. Ett av de eksemplene som jeg fant handlet om et et godkjent firma som hadde installert et stort anlegg med Lithiumbatterier som ikke hadde et godt nok fungerende BMS, med den følge at anlegget tok fyr. Her ble firmaet gjort ansvarlig selv om de var aldri så mye autorisert til oppgaven. Når det gjelder forskjellen mellom "formell juss" og "praktisk juss", så kommer jeg på en gammel diskusjon med det som den gang het "Post og teletilsynet" (Nå Nkom). Mitt spørsmål til fagjurist: Mener du i fullt alvor å fortelle meg at hvis jeg eller noen andre skal montere opp et kablet datanettverk i min leilighet, så må jeg bestille en autorisert ekom-installatør til å gjennomføre den oppgaven? Svar: Ja det er det som er lovens krav. Nytt spørsmål: Men tror du det er noen som følger den lovbestemmelsen? Svar: Nei, det tror jeg ikke. Det viktigste er vel sånn sett at man ender opp med noe som er trygt og sikkert og som kanskje også i størst mulig grad ser ut som og framstår som "installert av fagmann". Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai Arne2 skrev for 18 timer siden: Har diskutert disse problemstillingene muntlig med DSB gjennom mange år og også forsøkt å videreformidle svarene i fra DSB her på forum, uten at det har vært mulig å nå fram med et slikt innhold. Jeg har nok også hele tiden kjent til at man kunne hente ut et skriftlig svar i fra DSB der DSB bekrefter at det er en øvre grense på 200 VA for hva man kan legge opp selv av 12V DC kurser. Grunnen til at jeg selv ikke har ønsket å gjøre det, det er jo den at jeg mener at jeg hele tiden har kjent til "det formelt riktige svaret", samtidig som jeg har syntes at det har vært litt OK at de formelle reglene kanskje ikke ble "alt for klare". Ærlig talt Arne, nå synes jeg du drar det litt langt. Du startet denne debatten med å nekte å diskutere saken fordi du ikke gadd, men det har jaggu ikke manglet på skriverier fra deg i løpet av denne til nå 12 siders lange tråden. Det du sier her er altså at du hele tiden har visst om at det var en grense på 200VA for anlegg med spenning under 50V, og at du ikke bare visste om det, men at du også har fått en muntlig bekreftelse fra DSB på at dette også gjelder for 200W likestrøm. Dette blir rett og slett for dumt. Hvorfor har du ikke skrevet dette tidligere i så fall? Her tror jeg rett og slett du bløffer litt. Men det spiller egentlig mindre rolle. Nå har vi fått fastslått med to streker under svaret at det ikke bare er en grense på 200VA for anlegg under 50V, men at denne grensa også gjelder for 200W og likestrøm. Alle tolkninger fram til nå har vært spekulasjoner, men nå vet vi. Vi vet også at @Ingar har lagt tråden på forsiden under utvalgte emner. Det jeg lurer på nå er hvordan @Moderator framover kommer til å forholde seg til tråder med åpenbar ulovlig aktivitet. Altså at folk med manglende kvalifikasjoner spør om hjelp og råd til å jobbe med likestrømsanlegg på over 200W. Har vel et inntrykk av at det fra tidligere ikke har vært akseptert å diskutere ulovlig aktivitet på forumet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Komodo skrev for 1 time siden: Har vel et inntrykk av at det fra tidligere ikke har vært akseptert å diskutere ulovlig aktivitet på forumet. Godt poeng, men det har dreiet seg om "Hvordan smugle sprit fra Strømstad" og lignende. Spørsmål om strømopplegg i båt vil fortsatt være relevant. Det optimale ville vært om vi kunne laget en sammenfatning, slik som med "Ferskvann ombord". Jeg har også postet dette: "Landstrøm, jording". 20 år siden, men gjelder vel fortsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai 1 hour ago, Komodo said: Du startet denne debatten med å nekte å diskutere saken fordi du ikke gadd, men det har jaggu ikke manglet på skriverier fra deg i løpet av denne til nå 12 siders lange tråden. Her er det to poeng som henger litt sammen: 1 hour ago, Komodo said: Det du sier her er altså at du hele tiden har visst om at det var en grense på 200VA for anlegg med spenning under 50V, og at du ikke bare visste om det, men at du også har fått en muntlig bekreftelse fra DSB på at dette også gjelder for 200W likestrøm. Det er vanskelig å ikke vite det etter mange års diskusjon med DSB. Når man så legger fram disse opplysningene her på forum og de blir avvist, så resignerer man jo, inntil at man ser at det også er andre som legger fram de samme grunnleggende prinsippene for elsikkerhet, som alle elektrofagfolk bør kjenne til. Mailen i fra DSB inneholder jo ingen ting nytt, det er bare en korrekt tolkning av dagens regelverk, slik som det har vært gjennom mange år. 1 hour ago, Komodo said: Det jeg lurer på nå er hvordan @Moderator framover kommer til å forholde seg til tråder med åpenbar ulovlig aktivitet. Altså at folk med manglende kvalifikasjoner spør om hjelp og råd til å jobbe med likestrømsanlegg på over 200W. Har vel et inntrykk av at det fra tidligere ikke har vært akseptert å diskutere ulovlig aktivitet på forumet. Dette er da grunnen til at jeg selv har vært litt tilbakeholdende med å gå for mye inn i de elektrofaglige diskusjonene, at de lovlige grensene og det regelverket med krav til sikkerhet gjennomgående har blitt avvist, slik at man ender opp med diskusjoner rundt løsninger og opplegg for praktisk gjennomføring som ikke er helt i samsvar med de formelle kravene til sikkerhet. Det er jo på den annen side ingen grunn til å ikke legge diskusjonen opp mot de lovlige grensene og det regelverket som gjelder. Jeg har jo egentlig ikke noe problem med å få til løsninger som ligger 100% innenfor på min båt, hvis jeg nå vektlegger det. Det er vel heller ikke noe i veien for å diskutere hvordan ulike tekniske løsninger kan gjennomføres, hvis man bestiller "godkjent virksomhet" til å gjennomføre de delene av den praktiske installasjonen som medfører brannfare og risiko. Godkjent virksomhet vil jo da også ha ansvaret for å gå gjennom og riskovurdere de løsningsforslag som man legger fram og også å gjennomføre nødvendige feilrettinger eller endringer. Det er jo ikke forbudt å diskutere gode og sikre løsninger som oppfyller de formelle kravene til sikkerhet. Ingen ting av dette behøver jo på noen måte å være komplisert. Jeg for min del vil nå mene at det blir ganske mye enklere å diskutere lovlige løsninger enn ulovlige løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Her er vel da en kandidat for to ulike regelverk, kjøretøy på land og fritidsbåt når den er på sjø?? Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Johannes skrev 10 minutter siden: Her er vel da en kandidat for to ulike regelverk, kjøretøy på land og fritidsbåt når den er på sjø?? Her er det nok kun fagbrev i amfibieelektronikk tatt i livets harde skole som er godkjent! Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
-morten- Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Har lite peiling på strøm og synes dette er vanskelig å forstå. Synes det er best at en elektrikker gjør sånnt. Alt av utstyr er fabrikmontert på båten jeg har nå, og håper dette er bra. Her er han elektrikkeren som hjelper meg! Han har jo på hjelm, så da bør det gå bra! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Konas båt Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Dette har vært ein lang, lærerik, og til tider underholdende tråd. Avstemmingen viser tydelig at de fleste tror/meiner at man kan/bør kunne "Installere likestrømsanlegg under 50V (normalt fra batteribank)" selv. Så det er stort sprik mellom liv og lov. Det er ikkje krav til dokumentasjon, få kvalifiserte fagarbeidere som faktisk kan gjøre jobben, det vil bli vannvittig kostbart, og det blir ikkje kontrollert. På slutten her kommer det opp det å kunne diskutere "ulovligheter" på forumet. Det beste er å kunne hjelpe hverandre med å gjøre det skikkelig. Største problemet når det gjelder strømopplegg i båt er ikkje at eiere gjør det selv, tror ikkje selvgjort brenner oftere enn fabrikk bygget. Har inntrykk av at de fleste som gjør større arbeider på båtene sine er folk som er vant med å bygge, fikse, mekke. Bedre tilgang til beskrivelser av riktig utførelse og gode komponenter er det som trengs. Vi er henvist til de lokale bil- og båtutstyr leverandørenes begredelige utvalg og kvalitet. Og å finne bra veiledning til god dimensjonering og terminering av kabler er ikkje rett fram. Det burde være ein mulighet til å kunne bygge opp anlegget selv og så få det kontrollert og godkjent av kvalifisert fagmann. Skal selv bygge opp el. anlegget fra bunn av. Skal gjøre selv, skikkelig, trygt og sikkert. Men betaler gjerne ein god fagmann for kontroll av ferdig anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Det var slik jeg gjorde AC på Hulda. Mekket anlegget selv og fikk Bravida om bord som sjekket opplegget og utferdiget samsvarserklæring. Skulle ikke være verre med DC. Men av det vi ser, virker det som at antall elektrikere som kan vurdere AC i båt er en sjeldenhet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Konas båt skrev for 2 timer siden: På slutten her kommer det opp det å kunne diskutere "ulovligheter" på forumet. Det beste er å kunne hjelpe hverandre med å gjøre det skikkelig. Helt enig! Båtfolk kommer nok ikke til å sette alt elektrisk bort til "fagfolk" som skriver regning med gaffel. Heldigvis er det mye ekspertise på det elektriske her på forumet slik at vi kan få tips og råd for hvordan koble sikkert, selv om det juridisk er ulovlig å koble selv. Så la oss få lov til å fortsette å bruke forumet med spørsmål om elektriske koblinger slik at vi kan hjelpe hverandre til trygge elektriske oppsett i båtene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Ingar skrev On 20.5.2025 at 12.44: Godt poeng, men det har dreiet seg om "Hvordan smugle sprit fra Strømstad" og lignende. Spørsmål om strømopplegg i båt vil fortsatt være relevant. Det optimale ville vært om vi kunne laget en sammenfatning, slik som med "Ferskvann ombord". Ser poenget, og vi gjerne understreke at jeg overhode ikke har noe mot at det diskuteres hvordan man kobler opp et anlegg på en sikker og god måte. Det være seg truster, ankervinsj, solcelleanlegg over 200W eller hva det måtte være. Var bare nysgjerrig på om dere som moderatorer hadde en holdning til dette. Ingar skrev On 20.5.2025 at 12.44: Jeg har også postet dette: "Landstrøm, jording". 20 år siden, men gjelder vel fortsatt. Meg bekjent er det innlegget fremdeles gyldig. Men sier kun i denne avklaringen at "skilletrafo er en annen måte å eliminere korrosjonsproblemer". De sier ingenting om hvordan jord skal kobles når man har skilletrafo, der kunne jeg tenkt meg en tydelig avklaring. I en annen tråd har jeg lagt ut kopier fra NEK 400 som sier hvordan jord kan kobles. I alle 5 eksemplene fra NEK skal jord kobles til metalldeler i vannet (eks dynaplate). Det har blitt hevdet i andre tråder at jording til dynaplate er strengt ulovlig, andre har hevdet at dynaplate er et alternativ, men ikke en nødvendighet. Her tenker jeg at det kunne vært klargjørende med eksempler på hva som er godkjente måter å koble på, samt henvisninger til aktuelt regelverk/forskrift/standard. Arne2 skrev On 20.5.2025 at 13.21: Det er vanskelig å ikke vite det etter mange års diskusjon med DSB. Når man så legger fram disse opplysningene her på forum og de blir avvist, så resignerer man jo, Du skriver at du tidligere har lagt ut denne informasjonen på forumet og at den har blitt avvist. Har du en link til en av de trådene der du har skrevet dette? Kan nemlig ikke huske å ha lest dette før. Arne2 skrev On 20.5.2025 at 13.21: Mailen i fra DSB inneholder jo ingen ting nytt, det er bare en korrekt tolkning av dagens regelverk, slik som det har vært gjennom mange år. Jo, mailen inneholder noe nytt. Meg bekjent er dette første gang DSB avklarer at 200VA grensen også gjelder for 200W i et lavvolt likestrømsanlegg. Det være seg muntlig eller skriftlig. Arne2 skrev On 20.5.2025 at 13.21: Dette er da grunnen til at jeg selv har vært litt tilbakeholdende med å gå for mye inn i de elektrofaglige diskusjonene, Vel, ganske drøy påstand å si at du har vært tilbakeholdende i de "elektrofaglige diskusjonene". Vil heller si at du har vært meget aktiv, du skriver jo side opp og side ned. Arne2 skrev On 20.5.2025 at 13.21: ... de lovlige grensene og det regelverket med krav til sikkerhet gjennomgående har blitt avvist, Nå må du slutte å tulle. Denne tråden ble utelukkende etablert for å få klarhet i hvorvidt din påstand om at Hulda ikke hadde lov til å installere en sikring på 400A i sin båt, samt å få klarhet i hva man har lov til å gjøre som ufaglært. Nå viser det seg jo at du hadde rett i at Hulda ikke hadde lov til å legge opp en kurs med sikring på 200 eller 400A, men du kunne ikke vise konkret til hvor det stod, og valgte isteden å tåkelegge hele debatten med en masse tåkeprat og svada. Det er altså langt fra tilfelle at regelverk med krav til sikkerhet har blitt "gjennomgående avvist" som du skriver, derimot ser det ikke ut til at du selv har vært klar over hvor begrensningen har vært forankret. Her er noe av det som ble skrevet helt innledningsvis. Når du sier at det er for mye arbeid å linke til begrensningen på 200VA (som kan leses rett ut fra veiledningen til FEK), samt fortelle at du har en muntlig bekreftelse fra DSB på at det også gjelder 200W og likestrøm (som du nå senere hevder at du har fått), så bløffer du: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Moderator Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Komodo skrev for 5 timer siden: De sier ingenting om hvordan jord skal kobles når man har skilletrafo, der kunne jeg tenkt meg en tydelig avklaring. I en annen tråd har jeg lagt ut kopier fra NEK 400 som sier hvordan jord kan kobles. I alle 5 eksemplene fra NEK skal jord kobles til metalldeler i vannet (eks dynaplate). Det har blitt hevdet i andre tråder at jording til dynaplate er strengt ulovlig, andre har hevdet at dynaplate er et alternativ, men ikke en nødvendighet. Det som er ulovlig er å jorde utstyr som er forsynt med landstrøm til dynaplate el.lign. istedet for landjord. Angående problematikken rundt jording av 230V som produseres i ombord i båten så spurte jeg DSB om det ifjor. Flott at du oppdaterte landstrøms-tråden i Dokumentarkivet, har ikke sett den før. (Innlegget er skrevet av Ingar, ble kluss med innlogging. ) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Moderator skrev 1 time siden: Det som er ulovlig er å jorde utstyr som er forsynt med landstrøm til dynaplate el.lign. istedet for landjord. Ja, er klar over det. Dette kommer jo fram av Elsikkerhet 77, hvor DSB valgte å gå tilbake på klipping av landjord som de tillot i EL 66. Når det gjelder mitt utsagn om påstander om at det er ulovlig å jorde til dynaplate ved bruk av skilletrafo, så handler det om påstander i Chilli Solbris sin tråd om at det er strengt ulovlig: Noe jeg syntes var pussig, for jeg kjenner faktisk skipselektrikeren som jobbet i båten til Solbris, og han jobber så å si bare med båtelektrisk. Da jeg ba om en referanse til hvor det står at jording til dynaplate, så endte det i et munnhuggeri hvor vedkommende valgte å blokkere meg framfor å legge fram dokumentasjon. Veldig voksent. Men jeg leser i stor grad på BP for å lære, så jeg forsøkte allikevel å komme til bunns i saken. Fant da bla. de berømmelige koblingsskjemaene i NEK 400 der jording til dynaplate e.l. er tegnet inn i alle eksemplene. Moderator skrev 1 time siden: Angående problematikken rundt jording av 230V som produseres i ombord i båten så spurte jeg DSB om det ifjor. Har lest den tråden, men synes de kunne vært litt klarere. Skal svaret gi noen mening må man jo kjøpe NEK 410 og IEC-60092. Moderator skrev 1 time siden: Flott at du oppdaterte landstrøms-tråden i Dokumentarkivet, har ikke sett den før. Takk, tenkte at det var relevant Det eneste jeg savner nå er en konkret avklaring på lovlige alternativer til å jorde skilletrafoer til sjøen. Men nå beveger vi oss bort fra trådens tema som er hva ufaglærte (eller andre faglærte som ikke er elektrikere) kan gjøre selv. Dette med 230V og landstrøm er jo uansett forbeholdt elektriker, selv om det er interessant å få greie på hva som er lovlig kobling og ikke. Mistenker at mange elektrikere ikke er helt oppdatert på dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingar Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Komodo skrev 5 minutter siden: Når det gjelder mitt utsagn om påstander om at det er ulovlig å jorde til dynaplate ved bruk av skilletrafo, så handler det om påstander i Chilli Solbris sin tråd om at det er strengt ulovlig: Kan du linke direkte til det aktuelle innlegget? Man finner URL ved å høyreklikke på datoen i innlegget og velge "kopier link" el.lign.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai Ingar skrev 1 time siden: Kan du linke direkte til det aktuelle innlegget? Man finner URL ved å høyreklikke på datoen i innlegget og velge "kopier link" el.lign.. Det skal jeg gjøre. Men sitter i garasjen med telefonen i hånda nå, så tar det fra pc når jeg kommer inn. Synes dessuten det er irrelevant i denne tråden, så jeg tagger deg i den andre tråden og tar det der. Så holder vi denne tråden til hva man kan gjøre selv uten å være elektriker 😊 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai On 4/14/2025 at 4:01 PM, Steihy said: Det med å forklare lover og regler på en forståelig og klar måte er jo et eget fag. Det gikk nok stort sett helt fint med elevene mine, men på baatplassen.no, så var det nok kanskje litt mer krevende å nå fram. Har nok inntrykk av at det er enkelte deltakere i diskusjonen som har et lite innebygd ønske om at det må være fritt fram å installere hva man vil i egen båt, selv om det kanskje ikke er helt slik, og da kan det hende at diskusjonen dreier om fra "fag" til kanskje litt "person". Pleide å utarbeide et eget kompendium i dette "lover og bestemmelser" og så diskutere gjennom innholdet med DSB og andre, når det passet, og så revidere etter hvert ved behov. "lover og regler for elektrofagene" er vel formelt sett ikke helt et eget "fag", men det undervises som en integrert del av for eksempel elektrikerfaget. Rent praktisk så kan man for eksempel organisere et lite "grunnkurs" for å gi en viss oversikt, og så utgjør "riktig forståelse av lover og regler" på et vis rammeverket rundt hele opplæringen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai 5 hours ago, Komodo said: Nå må du slutte å tulle. Denne tråden ble utelukkende etablert for å få klarhet i hvorvidt din påstand om at Hulda ikke hadde lov til å installere en sikring på 400A i sin båt, samt å få klarhet i hva man har lov til å gjøre som ufaglært. Nå viser det seg jo at du hadde rett i at Hulda ikke hadde lov til å legge opp en kurs med sikring på 200 eller 400A, men du kunne ikke vise konkret til hvor det stod, og valgte isteden å tåkelegge hele debatten med en masse tåkeprat og svada. Det som jeg sa, det er at det er de generelle reglene som gjelder uten noe unntak for båt. Det er også det som står å lese i svaret i fra DSB. Med andre ord, det gjelder de samme regne ombord i båten, mht hva man kan gjøre selv, som hjemme der du bor. Hvis man som beskrivelse av hva "fagmessig utførelse betyr", så kan man jo ta utgangspunkt i gjennomføringen av en typisk fagprøve innenfor elektrofagene. Den inneholder jo typisk 3 deler: 1. Planlegging 2. Gjennomføring 3. Dokumentasjon. Det skulle vel ikke være noe i veien for å gjennomføre aktivitet 1, planlegging ut i fra diskusjon her på baatplassen.no Da kan man jo både diskutere tekniske løsninger og hva man eventuelt kan montere selv. En variant vil jo også være å planlegge og velge tekniske løsninger, på en slik måte at at man ikke kommer over grensen på 200 VA. (Jeg valgte en slik løsning for min båt, selv om jeg riktig nok må skifte ut en sikring, for å treffe eksakt på 200 VA) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Komodo skrev 23 minutter siden: Det skal jeg gjøre. Men sitter i garasjen med telefonen i hånda nå, så tar det fra pc når jeg kommer inn. Synes dessuten det er irrelevant i denne tråden, så jeg tagger deg i den andre tråden og tar det der. Synes det er relevant, sikkerhetsjord er viktig ift hva man kan gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai 18 minutes ago, Ingar said: Synes det er relevant, sikkerhetsjord er viktig ift hva man kan gjøre selv. Sikkerhetsjord er nok en sentral del av den elektriske installasjonen, slik at det ut i fra "formaljuss" gjelder de samme regler for sikkerhetsjord, som for resten av installasjonen. Noe annet er hvordan man rent praktisk kan "ordne seg", i samarbeid med "fagmann". Det er jo ikke noe krav om at man skal kunne vise fram dokumentasjon for det elektriske anlegget ombord, men det er jo heller ikke noe i veien for at man også kan ha slik dokumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mai Link til dette innlegget Svart 21.Mai Mesteparten av diskusjon rundt 230v på forumet har dreid seg om jording. Mitt inntrykk er at det vanligste er å ikke jorde i det hele tatt. Eller rettere sagt å klippe av jordledningen. Noe som selvsagt ikke er å anbefale. Noen jordet tidligere lokalt med f.eks. Dynaplate, men det er jo ikke lov lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.