Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

151 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Mesteparten av diskusjon rundt 230v på forumet har dreid seg om jording.
Mitt inntrykk er at det vanligste er å ikke jorde i det hele tatt. Eller rettere sagt å klippe av jordledningen. Noe som selvsagt ikke er å anbefale.
Noen jordet tidligere lokalt med f.eks. Dynaplate, men det er jo ikke lov lenger.

Ingar skrev for 13 timer siden:

Mitt inntrykk er at det vanligste er å ikke jorde i det hele tatt. Eller rettere sagt å klippe av jordledningen.

Kan samtidig tillegges at for de som mangler jording, er  jordfeilbryter en enkel løsning som gir forbedring av sikkerheten ombord. 

Ingar skrev for 4 timer siden:

Kan du linke direkte til det aktuelle innlegget?

Ingar skrev for 2 timer siden:

Synes det er relevant, sikkerhetsjord er viktig ift hva man kan gjøre selv.

Ok, da tar vi det her :tommel_opp: Tanken min var at dette er en del av 230V anlegget, og dermed noe man ikke har lov til å fikle med uten å være elektriker, men vi kan jo la den biten være åpen for tolkning og avklaring :smiler:

Her er altså linken til innlegget du etterspør. 

https://baatplassen.no/i/topic/150285-så-ble-det-ny-solbris-chilli-solbris-storebro/?do=findComment&comment=2468025

Konteksten er at @Chilli Solbris har fått montert inn skilletrafo. Han bor i båten, og er helt åpen på at han ikke har kompetanse på det elektriske selv, og betaler derfor en skipselektriker til å rydde opp og installere det utstyret han trenger. I den sammenheng får han beskjed om at han må montere dynaplater for at anlegget skal kunne jordes og bli forskriftsmessig. 

Responsen var altså først fra en debattant at dette var helt unødvendig, deretter fra en annen debattant at det ikke bare var unødvendig, det var også direkte ulovlig. 

To-tre innlegg tilbake skriver han dette:

"Båtjord fra alle brukere er tilbakeført til felles jordskinne. Jordskinne er tilbakeført til trafo nullpunkt. Dette er i hht. regelverket. Det er ingen Dynaplate eller annen sjøjord inne i bildet. Sjøjord er forbudt i Norge. Mulig at ikke alle landelektrikere har fått med seg dette. "

Men til tross for gjentatte oppfordringer på hvor det framkommer at dette er ulovlig, uteble svaret. Tror kanskje Hulda rotet litt og blandet med anlegg uten skilletrafo og klipt landjord. Men for å få med hele sammenhengen må du nesten lese hele diskusjonen. Den går fra side 82 til side 85 i tråden til Solbris der han monterer dynaplater, og fortsetter her i tråden om tilkobling av jordingsplate. 

Og etter at jeg overlot monteringen av Skilletrafo til GR Elektro med dynaplater og en grundig kontroll av alle negative koblinger ombord, har jeg ingen indikasjon på jordfeil i båten. Det er ingen strøm på avveie her om bord. 
Og det er en bryter som vender jordkabel til landjord når båten er ute av sjøen. Når båten står på land har naturlig nok dynaplatene ingen som helst effekt.  
Jeg stoler fullt og fast på elektriker Glenn i GR Elektro som er godkjent for både ordinære landanlegg og skipselektro. Han har blant annet vedlikeholdet av samtlige ferger i Fredrikstad. Både de elektriske og de med ordinær dieselframdrift. Jeg er tømrer og kan en del om det faget og tør påstå at jeg kan litt om logistikk i togverden. Så jeg holder meg til de fagene jeg kan og søker råd om andre fag blant de som kan det. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke graver og spør om alt mulig. Jeg vil vite hvordan ting fungerer. Jeg vil forstå slik at jeg kan begripe hvor jeg skal lete når noe slutter å virke. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...