Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

165 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

dennrick skrev 17 minutter siden:

Kan du utdype dette litt ? På en annen tråd jeg har om lading, lithium og multiplus, så er det en kommentar om at det kan være lurt å ha bereder frakoblet når den ikke skal brukes.

Med Ladix  220V  lener jeg meg på land jord, som å trekke en skjøteledning om bord.

Ingen forbindelse til  stålbåten , ingen kryp strøm , med dobbeltisolert utstyr

Hvis en kopler til varmtvannsberederen så før eller siden skjer det noe med  varmeelementet  og

etter det jeg har lest går det en tid før jordfeil bryteren slår ut og det har oppstått tæringen,

Så skal en ha varmtvannsbereder på 220V så må en gå veien om skilletrafo etter min mening.

Har en 5 l med dusjhode , funka i 53 år.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Komodo skrev 10 minutter siden:

Nei, det er klart, det står jo svart på hvitt i PDFen at du skal koble jord til dynaplate når du har topolet anlegg. Gjorde du det?

Nei , fikk klar beskjed  om å  IKKE kople sentralen til skrog eller batteriminus i to pola anlegg i stålbåt  og bruke  kun dobbelt isolert utstyr.

Det er mange havner med en liten jordfeil og den gjør ingen skade da det ikke er forbindelse til sjøen. 

En kopler ikke en skjøteledning til batteriminus eller motor.

Det er slik jeg også tolker  det fra RS.

Komodo skrev for 11 timer siden:

Ok, så du fikk beskjed om å koble den i strid med monteringsanvisningen. Interessant

Så lenge en bare bruker dobbelt isolert utstyr er opplegget en modifisert skjøteledning med

jordfeil bryter  og sikringer, ble meg fortalt.

Hadde jeg plugget inn varmtvannsbereder er jeg enig med deg.

Fra RS sin.

. Jordlederen er det viktigste sikkerhetstiltaket for beskyttelse av mennesker ombord, og må ikke brytes 
uten bruk av skilletransformator
, opplegg for ensidig bruk av dobbeltisolert utstyr, eller jording i metallskrog/jordingsplate under vann.
2. Man kan imidlertid enkelt bygge et 230 volt anlegg som er tilstrekkelig beskyttet ved å bruke nettjord 
(og koble jordlederen til batteriminus ved en-polet 12 volt anlegg ombord). 
Har du to-polet anlegg er også motorblokk og propellanlegg beskyttet mot galvanisk tæring. 
Har du en-polet anlegg bør du være minst mulig tilkoblet landstrøm, eller anskaffe skilletransformator. 
Egen jordfeilbryter ombord anbefales om du ikke har skilletransformator

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Så lenge en bare bruker dobbelt isolert utstyr er opplegget en modifisert skjøteledning med

jordfeil bryter  og sikringer, ble meg fortalt.

Ser den Roger :tommel_opp: Jeg bare stusset på at de anbefalte deg en tredje variant som ikke var beskrevet i manualen. 

Komodo skrev 43 minutter siden:

Jeg bare stusset på at de anbefalte deg en tredje variant som ikke var beskrevet i manualen.

Regner med det var fordi jeg hadde hatt varmtvannsbereder i 15 år uten å bruke den på 220V. 

Da må er over på skille trafo, har en  Noiseless SDT-2000 som ikke ble montert  da opplegget fungerer.

@Komodo da har jeg fått avklaring fra DSB på det jeg etterspurte.

Jeg fikk samme svar som @Bonus, men jeg kom også med innspill om at de burde revidere veiledningen, slik at det ikke er rom på for tolkning eller tvil.(W/VA)

Tilsvar fra DSB:"Man kan ha forståelse for ditt syn om at både VA og W burde vært angitt. I AC-kretser med resistiv last og i DC-kretser er dog størrelsene identiske og setter øvre grense for tillatt effekt ved arbeid utført av ufaglærte."

Videre spurte jeg hvordan det stiller seg for vi som er fagutdannet innen elektro, med minimum 3års relevant erfaring(FEK §7), i forhold til utførelse av arbeid med det elektriske ombord.

Tilsvar fra DSB:

Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) åpner i § 7, siste ledd for at person med relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg kan ha faglig ansvar for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig.

Det er ikke gitt tilsvarende anledning til å være faglig ansvarlig for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egne fartøy og forskriften åpner ikke for eventuell dispensasjon

Det kan være ulikt syn på dette forholdet, men dette er altså gjeldende rett

I fek § 8 åpnes det imidlertid for at person med relevant fagbrev kan ha faglig ansvar for reparasjon av elektrisk utstyr (benevnes også som elektrisk produkt)

Fartøy bygget etter Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. omtales i forskriften som produkt

Oppsummert kan altså person med relevant fagbrev ikke ha det faglige ansvaret for arbeid hvor det elektriske anlegget endres/utvides i forhold til det opprinnelige elektriske anlegget i levert CE-merket fartøy, men kan reparere feil i det opprinnelige elektriske anlegget.

Jeg lurer på om de som jobber med dette kjenner til det gjeldende regelverket som regulerer dette området. Jeg undrer meg også over hvilke forpliktelser og ansvar de har dersom noe går galt. Jeg kjenner ikke til noen rettssaker eller juridiske saker relatert til dette temaet, bortsett fra de som er nevnt i denne forumtråden.

TrikkerN Lønning skrev 46 minutter siden:

@Komodo da har jeg fått avklaring fra DSB på det jeg etterspurte.

Jeg fikk samme svar som @Bonus, men jeg kom også med innspill om at de burde revidere veiledningen, slik at det ikke er rom på for tolkning eller tvil.(W/VA)

Tilsvar fra DSB:"Man kan ha forståelse for ditt syn om at både VA og W burde vært angitt. I AC-kretser med resistiv last og i DC-kretser er dog størrelsene identiske og setter øvre grense for tillatt effekt ved arbeid utført av ufaglærte."

Bonus skrev On 3.5.2025 at 9.52:

En privat fritidsbåteier (ufaglært) har ikke lov til å gjøre arbeid med det faste 230V anlegget ombord. Men, han/hun har lov til å gjøre arbeid med lavenergidelene av hele 12/24V anlegget. Dog ikke ved 12/24V anleggsdeler med større effekt enn 200VA. Dette vil da gjelde typisk baugthruster, dynamo, ankerwinch o.l.

Da har vel denne tråden konkludert og min hypotese (gjentatt over) skulle være bekreftet gjennom to likelydende svar fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Anders And skrev 8 minutter siden:

Det gikk akkurat opp et lys her! (eller rullgardinen gikk ned)

Vi har ikke lov til å gjøre noen ting selv som privatperson ombord eget fritidsfartøy. 

Uansett så gjelder jo dette:

§ 3. Registreringsplikt

Den som tilbyr å utføre eller utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og reparasjon av elektrisk utstyr, skal registreres som foretak i Elvirksomhetsregisteret. Registreringsplikten gjelder også for alle underenheter til et foretak, som utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og reparasjon av elektrisk utstyr. Registreringsplikten gjelder ikke den som kun utfører arbeid knyttet til egne elektriske forsyningsanlegg, anlegg i egen bolig og fritidsbolig eller er pålagt å ha lokalt elektrisitetstilsyn.

Det vil si at unntakene ufaglærte kan gjøre og hva vi som privatpersoner har lov til å gjøre kun gjelder for anlegg i egen bolig og fritidsbolig! 

Ufaglærte kan koble opp til 200VA ombord i fritidsfartøy, men da kun som ansatt i foretak registrert i Elvirksomhetsregisteret. 

Nå må du ikke rote det til @Anders And. I §6 i 'Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr' lyder ledd 5 som følger:

• Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.
  • Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

DSBs veileder gir følgende forklaring til hva som forstås som mindre arbeider (som da ikke krever direkte oppfølging av person som oppfyller kravene i første ledd):

I bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes

• tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording,
  • tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording,
  • tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere,
  • tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt, montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg, utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.

Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

• effekten ikke overstiger 200 VA,
  • monterings- og bruksanvisning følges nøye,
  • hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
  • tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Dette er bekreftet i DSB's svar til meg og @TrikkerN Lønning

Anders And skrev 7 minutter siden:

Jeg trakk den posten som du siterer meg på, jeg var litt for rask på avtrekkeren.

Men har ikke helt fått det på plass i eget hode heller enda. For uansett så er jo §3 alltid gjeldene. 

Den er grei :tommel_opp:

Dette er ikke enkel materie, og ikke bare å lese gjennom en gang. Jeg har brukt tiden fra før påske til nå på å forstå hele problemstillingen. Som jeg, ved henvendelse, fikk DSB til å bekrefte at min forståelse var korrekt.

@Bonus

DSB referer til hva ufaglærte har lov til, men de ufaglærte må da være ansatt i registrert foretak i Elvirksomhetsregisteret eller kun utføre arbeid knyttet til egne elektriske forsyningsanlegg, anlegg i egen bolig og fritidsbolig eller er pålagt å ha lokalt elektrisitetstilsyn.

Dersom anlegget ombord fritidsfartøy er å regne som "egne elektriske forsyningsanlegg" (noe det ikke er usannsynlig at det gjør), er konklusjonen fortsatt det samme. 

§ 3. Registreringsplikt

Den som tilbyr å utføre eller utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og reparasjon av elektrisk utstyr, skal registreres som foretak i Elvirksomhetsregisteret. Registreringsplikten gjelder også for alle underenheter til et foretak, som utfører arbeid knyttet til elektriske anlegg og reparasjon av elektrisk utstyr. Registreringsplikten gjelder ikke den som kun utfører arbeid knyttet til egne elektriske forsyningsanlegg, anlegg i egen bolig og fritidsbolig eller er pålagt å ha lokalt elektrisitetstilsyn.

Dersom min oppfatning er riktig så vil det også være forbudt å hjelpe svigermor med lampettledningene hjemme hos henne, det er kun hjemme hos en selv eller egen fritidsbolig man har lov til det. 

Noe som for øvrig også bekreftes her av DSB:

https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv/

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Anders And skrev 22 minutter siden:

@Bonus

DSB referer til hva ufaglærte har lov til, men de ufaglærte må da være ansatt i registrert foretak i Elvirksomhetsregisteret eller kun utføre arbeid knyttet til egne elektriske forsyningsanlegg, anlegg i egen bolig og fritidsbolig eller er pålagt å ha lokalt elektrisitetstilsyn.

Dersom anlegget ombord fritidsfartøy er å regne som "egne elektriske forsyningsanlegg" (noe det ikke er usannsynlig at det gjør), er konklusjonen fortsatt det samme. 

§ 3. Registreringsplikt

Dersom min oppfatning er riktig så vil det også være forbudt å hjelpe svigermor med lampettledningene hjemme hos henne, det er kun hjemme hos en selv eller egen fritidsbolig man har lov til det. 

Noe som for øvrig også bekreftes her av DSB:

https://www.dsb.no/sikkerhverdag/strom/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv/

Ikke enig i at din tolkning gjelder den type arbeid vi har kommet fram til at ufaglærte kan utføre i egen fritidsbåt.

Under § 2.Virkeområde i 'Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr' står det følgende (med min utheving i rødt):

§ 2.Virkeområde

Forskriften gjelder arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr.

Bestemmelsene om foretak gjelder alt arbeid som forutsettes utført av et foretak, uavhengig av hvordan den enkelte har valgt å organisere arbeidet. Med foretak menes også underenheter til et foretak.

Forskriften gjelder ikke arbeid knyttet til

a. elektriske anlegg og elektrisk utstyr på faste innretninger for utnyttelse av petroleumsforekomster plassert i indre norske farvann, norsk sjøterritorium og på kontinentalsokkelen
b. elektriske anlegg og elektrisk utstyr på enkelte integrerte petroleumsanlegg og tilknyttede rørledningssystemer på land
c. elektriske anlegg og elektrisk utstyr i luftfartøyer
d. elektroniske telekommunikasjons- og informasjonssystemer
e. elektriske anlegg med så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan frambringe fare for skade på liv, helse eller materielle verdier

Punkt e dekker vel nettopp den type lavvoltsarbeider vi diskuterer i denne tråden. Dette punktet sier jo da implisitt at registreringsplikten ikke gjelder for denne type arbeid. Så, da må man ikke være registrert og man trenger heller ikke at en person med relevante kvalifikasjoner overvåker sitt arbeid. Så da er det 'fritt fram' for ufaglært til å gjøre arbeider innenfor disse begrensninger på egen fritidsbåt.

Anders And skrev 39 minutter siden:

Nei, det gjør det jo ikke. Det gir jo ikke mening at den forskriften vi hele tiden referer til ikke skal være gjeldene? 

'Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr' gjelder jo for alle el-arbeider i fritidsbåter. Med spesifiserte unntak. Som eksempelvis i dette tilfellet nødvendige kvalifikasjoner for arbeider på lavenergi lavvoltsanlegg (Under 50V og under 200VA).

Bonus skrev 46 minutter siden:

Med spesifiserte unntak

Som DSB presiseres i svaret sitt til deg, så er unntakene i § 6 gitt at alle andre vilkår er oppfylt. 

Jeg ser ingen logikk i at § 3 ikke skal være gjeldene også nå. Men det er ikke dermed sagt at § 3 er en "show stopper" gitt at fritidsfartøy har "egne elektriske forsyningsanlegg". 

Hulda skrev 21 minutter siden:

Forstår jeg da panelet rett i at jeg kan gjøre installasjoner over 200 W selv,

Jeg vil si tja... Det er åpning for løsninger som er mest brukt for lærlinger: Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.

Det som er helt sikkert er at personen din i alle tilfeller må være representant fra et foretak registrert i Elvirksomhetsregisteret for maritime elektriske anlegg. 

Jeg vil påstå et jeg er en "handyman", selv om jeg er en skarve data/elektronikk ingeniør. Det har jeg nok spart utrolig mye penger på. Men jeg burde nok ha vært i fengsel for alt det ulovlige jeg har gjort?

Det har blitt mye mekking både hjemme, i båten og bilen.

Når det gjelder bilen har jeg gjort det meste selv frem til for rundt 10 år siden, da gadd jeg ikke lenger å ligge under bilen og skifte lagre i gearkassen eller skifte lydpotter. Men vel, jeg har fått meg OBD scanner slik at jeg vet litt mer før det blir tur på verksted.

Hjemme har jeg lagt opp elektriske kurser for markise, datarommet . . . . osv. og har kun hatt elektriker innom etter en rutinemessig kontroll og da borettslaget startet utskifting av gamle sikringsskap med proppsikringer. Etter den rutinemessige kontrollen fikset jeg opplegget selv før etterkontrollen, og det ble godkjent.

Da jeg ville ha meg peis, satte jeg opp pipen selv, men etter et kurs fant jeg ut at å mure opp peisen fikk jeg et firma til å gjøre, det følte jeg meg ikke kompetent til å gjøre. Det har også blitt en del rørleggerarbeid, som feks. bytte dass og skifte/reparajon av kraner osv. Men da jeg måtte ha ny varmtvannsbereder med en del nye rør, droppet jeg å gjøre det selv.

Og så var det båten da. Der har jeg kun hatt andre ombord til å gjøre noen jobber 2 ganger. Den ene gangen var service på motor da jeg var helt fersk med båt og hadde hatt den et år og den var to år gammel. Så var det baugpropell der jeg gjorde det elektriske selv. Jeg kunne nok tatt hull og montert tunnel selv, men det bør jo gjøres under greie værforhold. Da bruker jeg jo båten, så det ble overlatt til et firma på høsten etter opptak. Da tok de båten inn i klimaregulerte lokaler og gjorde jobben.

Å gjøre noe elektrisk arbeid i båten av andre enn meg selv, har aldri forekommet og kommer ellers aldri til å skje, hverken på 12VDC eller 230VAC.

Så, - burde jeg settes i fengsel?

EDIT:

Dette ble vel mye rot, men jeg sitter hjemme og surmuler og venter på bedre vær for årets båtferie nedover svenskekysten. Kanskje jeg skulle ta en tur ned til båten og fikse en fail jording for 230V til vartvannsberederen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Anders And skrev 8 minutter siden:

Som DSB presiseres i svaret sitt til deg, så er unntakene i § 6 gitt at alle andre vilkår er oppfylt. 

Jeg ser ingen logikk i at § 3 ikke skal være gjeldene også nå. Men det er ikke dermed sagt at § 3 er en "show stopper" gitt at fritidsfartøy har "egne elektriske forsyningsanlegg". 

I § 2. Virkeområde står følgende unntak (utheving i rødt og forkorting gjort av meg)

Forskriften gjelder arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr.

Bestemmelsene om foretak gjelder alt arbeid som forutsettes utført av et foretak, uavhengig av hvordan den enkelte har valgt å organisere arbeidet. Med foretak menes også underenheter til et foretak.

Forskriften gjelder ikke arbeid knyttet til

a) elektriske ...

b) ... 

c) ... 

d) ... 

e) elektriske anlegg med så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan frambringe fare for skade på liv, helse eller materielle verdier

§ 3 Registreringsplikt er del av forskriften. Når forskriftens virkeområde ikke omfatter arbeid knyttet til e) elektriske anlegg med så lav spenning eller strøm at anlegget ikke kan frambringe fare for skade på liv, helse eller materielle verdier, så betyr jo det at det ikke utløses registreringsplikt for denne type arbeid. Forøvrig gjelder registreringsplikt kun for foretak.

Anders And skrev 20 minutter siden:

Jeg vil si tja... Det er åpning for løsninger som er mest brukt for lærlinger: Ufaglærte kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i første ledd.

Det som er helt sikkert er at personen din i alle tilfeller må være representant fra et foretak registrert i Elvirksomhetsregisteret for maritime elektriske anlegg. 

Enig 👍

8 hours ago, TrikkerN Lønning said:

Oppsummert kan altså person med relevant fagbrev ikke ha det faglige ansvaret for arbeid hvor det elektriske anlegget endres/utvides i forhold til det opprinnelige elektriske anlegget i levert CE-merket fartøy, men kan reparere feil i det opprinnelige elektriske anlegget.

Det er jo slik som regelverket har vært gjennom ganske mange år. "Reparere feil" er vel sannsynligvis også "litt i ytterkant", men det er vel også noe som heter "å praktisere regelverket med vett og forstand". Hensikten med regelverket er jo å ivareta de praktiske krav til sikkerhet.

2 hours ago, Hulda said:

Fyren driver enkeltpersonsforetak med virksomhetsområde innen båtelektro, så da kaller jeg det stang inn.

Det prinsippet som nå stort sett går igjen, på tvers av elektrofagene, er at den som skal stå for det praktiske arbeidet må ha fabrev. Så er det også krav til at det er en person som har det overordnede tekniske ansvaret som har fagbrev pluss teknisk fagskole eller ingeniørutdanning pluss relevant praksis, eventuelt også å ha gjennomført installatørprøve. Så må man være "godkjent og registrert" foretak innenfor fagområdet. Dette kan også være et enkeltpersonforetak.

Innholdet i installatørprøven går jo mye på det å kunne tolke og bruke det tekniske regelverket med krav til sikkerhet i en praktisk sammenheng.

Hensikten og målet med det hele mht regelverk, det er jo bare å ivareta sikkerheten. For 12V så finnes det jo ingen berøringsfare, bare brannfare, og da har man på en eller annen måte bestemt seg for at det å overføre større effekter en 200 VA, kan medføre brannfare, hvis ikke installasjonen er riktig utført.

Om man går litt over denne grensen, for eksempel 250 VA i et solcelleanlegg, så medfører det vel i praksis ingen stor økning i risiko, men hvis man 10 eller 15 dobler den "lovlige grensen" ifbm installasjon av inverter, for eksempel 2.000 eller 3.000 VA eller Watt, da er man vel "litt i overkant".

Konsekvensene oppstår jo først enten hvis det oppstår en brann, eller hvis neste kjøper av båten beklager seg over at båten ikke lengre oppfyller kravene til å være CE merket, slik at den formelt sett ikke kan brukes innenfor EØS, eller forsikringsselskapet ikke ønsker å erstatte en brann som skyldes "hobbymekk".

Arne2 skrev 15 minutter siden:

Det er jo slik som regelverket har vært gjennom ganske mange år. "Reparere feil" er vel sannsynligvis også "litt i ytterkant", men det er vel også noe som heter "å praktisere regelverket med vett og forstand". Hensikten med regelverket er jo å ivareta de praktiske krav til sikkerhet.

Det prinsippet som nå stort sett går igjen, på tvers av elektrofagene, er at den som skal stå for det praktiske arbeidet må ha fabrev. Så er det også krav til at det er en person som har det overordnede tekniske ansvaret som har fagbrev pluss teknisk fagskole eller ingeinørutdanning pluss relevant praksis, eventuelt å ha gjennomført installatørprøve og å være registrert foretak innenfor fagområdet. Kan også være et enkeltpersonforetak.

Dette er uttale fra DSB, så får vi forholde oss til det.

Når det er sagt stusser jeg på hvorfor du skriver "eventuelt" installatørprøve. Dette er pd. et krav. Meg bekjent finnes det ikke noen andre prøver som DSB administrer, ref FEK § 7.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...