Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?


Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

171 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Arne2 skrev for 1 time siden:

også kikker litt på denne problemstillingen: "Hvordan kan man jorde det elektriske anlegget på en god nok måte, uten å ødelegge metalldeler under vann." (Og uten å måtte installere en skilletransformator, som nå er det formelle kravet.)

Det må vel være  et  220V plug and play fra de som selger det og en glemmer å kople det til jordplate og bare bruke dobbeltisolert utstyr. ingen varmtvansbreder på 220V.

Da kan det være jordfeil på landstrømpen, den forblir på "land."

Fikk en feil på en drill og da slo jordfeilbryter og sikkringen ut.

Jeg kaller det en modifisert skjøteledning med jordfeilbryter og sikkringer.

har fungert siden Ladix kom til landet. Stålbåt og topola anlegg krever rengjøring av trøster.

 

Fikk kloa i "MONTØHÅNDBOKA NEK 400:2018   to sider om Marina.

En kan lure på hvor de tar det fra 10m  her er går en forbi 2 4m plasse og ut på en 8m brygge  til båten.

Da må en ha en stolpe for to båter.

image.png.705bed5b2aee6e4220c2ddbc6760c2d5.png image.png.63e27f0fb08cf5d0e60826530bc1bf6c.png

 

OGdett var alt som hadde med båt å gjøre

image.png.96330ef89908cf19de96c75997c6f992.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Chiefengineer skrev 6 minutter siden:

Fornuftig avklaring, man kan også se at forsikringsbransjen og takstmenn har hatt en villfarende oppfatning om hva som gjelder og sådan også "tråkket i salaten" i sine uttalelser i dette gamle innlegget:

 

Båtbransjen: Forvirring om CE-merking etter skade

fra linken hva nå det betyr???

Skal båten forsikres i henhold til det jeg oppfatter som standardvilkår, så skal CE-merkingen være gyldig, sier lederen av Sjøfartsdirektoratets underavdeling for sjøvett og fritidsbåter, John Aicher.
Sjøfartsdirektoratet har ingen planer om å føre noen form for etterkontroll i denne sammenhengen, og Aicher fremholder at det først og fremst er båtbransjen selv som må ta initiativ. Men han legger til at forskriften ble endret etter årsskiftet, og at det nå er blitt klarere prosedyrer for ettersertifisering av båter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
13 hours ago, Roger jo said:

Skal båten forsikres i henhold til det jeg oppfatter som standardvilkår, så skal CE-merkingen være gyldig, sier lederen av Sjøfartsdirektoratets underavdeling for sjøvett og fritidsbåter, John Aicher.

 

Dette var da en veldig interessant artikkel, i linken, selv om den er noen år gammel.

 

Sitat i fra innholdet i artikkelen:

 

Quote

Men hva skjer når båten blir kraftig skadet og repareres? Jo, da må den ofte CE-merkes på nytt, og ny samsvarserklæring utstedes.

 

Det generelle prinsippet, slik som jeg oppfatter det, det er jo at dersom man reparerer et produkt, en båt eller hva det måtte være, slik at produktet har de samme tekniske egenskapene og de samme bruksegenskapene som før, så behøves det i prinsipp ingen ny CE merking.

 

Hvis man der i mot reparerer på en slik måte, at reparasjonen har karakter av en modifikasjon eller endring, slik at et produkt, for eksempel en båt får endrede strukturelle egenskaper, eller endring i andre sikkerhetsrelaterte egenskaper, så kan man nok komme ut i den situasjon, at det i prinsipp kreves en ny CE merking.  

 

Når det gjelder prinsippet om at større reparasjoner kan medføre et krav om ny CE merking, så framgår dette bla av de mange ganske omfattende EU dokumentene som det kan ta ganske mange timer å gå gjennom, slik at dette kanskje bare blir for den spesielt interesserte. Denne guiden gjelder for maskiner, og ikke båter, men ut i fra den artikkelen som er linket opp, så kan det se ut som at det samme prinsippet også gjelder for båter.

 

https://ec.europa.eu/docsroom/documents/60145

 

Når det gjelder det som går på elektro, så skjedde det ganske store endringer for ca 10 år siden, når det gjelder krav til kvalifikasjoner, autorisasjoner, og slike ting. Tror det var i 2014. Før den tiden, så kunne man faktisk ha en frisørsalong eller en pølsebod, og så bygge elektrotavler på bakrommet, uten å byte noen regler. 

 

Edit:

 

Kravet om ny CE merking for båter etter større ombygginger ser faktisk ut til å framgå av Fritidsbåtforskriften, § 16, punkt 3:

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-01-15-35

 

Da blir jo innholdet i den artikkelen som det er linket opp til fortsatt rett.

 

Link to post
13 hours ago, Jens_P said:

For båt er det ikke et krav slik det er med bil, at eieren må holde den i forsvarlig og forskriftsmessig stand til enhver tid, som et vilkår for lovlig bruk. Meningen med CE-merking er å sikre at enhver båt ved første gangs levering til forbruker, oppfyller kravene. Dermed sikres det at alle nye produkter holder et visst minstemål. Men hvordan det skal være deretter, har hverken direktivet eller forskriften regler om.

 

 

Utdrag fra artikkel hos "Båtadvokaten", les resten der.

http://www.baatjuss.no/blog1.php/2016/07/16/viderverdigheter-med-ce-merking

 

 

Dette var da kjempeinteressant. Her vil jeg nok mene at Båtadvokaten til en forandring tar feil. Han refererer til "dommer", men det er ingen konkrete rettskildeangivelser. Jeg vil opprette en ny tråd hos Båtadvokaten og be han om å forklare litt nærmere omkring de rettskildene (regelverk og rettspraksis) som han baserer seg på.   Det bør også være mulig å få en avklaring hos myndighetene.

 

Hva man kan gjøre selv er da ellers en problemstilling. Hva CE merkingen betyr og hva det for eksempel vil medføre av ansvar å montere utstyr som ikke er riktig CE merket (for eksempel dieselvarmer) det er jo en annen. 

 

Hva med å opprette en ny tråd som går spesielt på CE merking?! 

Link to post

Kunne vært interessant. Selv om Hulda faller utenfor regelverket. Jeg tenker også på de seilbåtene som blir modifisert/forsterket ut over det båtprodusentene har som standard. Eksempelvis etter grunnstøting. Bare på den bryggen jeg lå ved i Strömstad hadde vi på ett år to slike båter, som ble 'bedre en nye' etter reparasjon. Bare det å re-sertifisere CE-dokumentasjonen vil trolig føre til at terskelen for vraking av båter senkes.

 

Ser man analogt til bil, vil det være krav for re-sertifisering ved større ombygginger. Dog er det ikke krav til CE-merkede deler for å beholde originalsertifiseringen. 

Link to post
14 hours ago, Roger jo said:

Fikk kloa i "MONTØHÅNDBOKA NEK 400:2018   to sider om Marina.

 

Dette er jo "bare" en oppslagsbok, men i praksis den mest solgte håndboka i fra Elforlaget, og sannsynligvis også den mest brukte læreboka i elektriske installasjoner ute i skolene.

 

Har gått på veldig mange gode oppklarende kurs hos Just Erik Ormbostad opp gjennom årene, og ser at han nå har gitt seg selv seg samme tittel som meg: "Pensjonist og altmuligmann."

 

Når det gjelder påstanden i boka om at NEK 400 ikke gjelder for "skip og sjøredskaper", så har jo Ormbostad i utgangspunktet rett i det, selv om en "småbåt" ikke er et "skip". Elektriske installasjoner ombord i "småbåter" er jo ellers ganske langt i fra det som Normkommiteen NK64 normalt driver med, så man kan jo undre seg litt over at de i det hele tatt har laget dette tillegget i NEK400 som omhandler "elektriske installasjoner ombord". Tillegget er imidlertid merket "informativt" og ikke "normativt", slik at det egentlig formelt sett dreier seg om "informasjon ved siden av normen".

På den annen side så finner jeg akkurat de samme figurene og koblingsskjemaene i den informasjon om regelverk som er lagt ut i regi av de svenske myndighetene, slik at det sannsynligvis dreier seg om "klipp og lim" i fra relevante EU bestemmelser.

 

Jeg vil anta at grunnen til at dette tillegget om installasjon ombord er tatt med for at "vanlige installatører" skal ha noe å støtte seg på, når de tid om annen utfører arbeider ombord i en fritidsbåt.  

  

Link to post

 Her fant jeg et eksempel på at selv de som er ganske proffe kan "trå litt feil" ved montering av "ekstrautstyr":

 

https://farligeprodukter.no/produkt/100435

 

Ellers når det gjelder dette med sammenhengen mellom Lov, forskrift og norm, så står dette ganske godt forklart i forordet til FEL, ser jeg:

 

Quote

Forskriften er en funksjonell forskrift tilpasset forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften).
 

At forskriften er funksjonell innebærer at forskriften ikke inneholder detaljerte tekniske krav for utførelse av lavspenningsanlegg, men gir grunnleggende sikkerhetskrav som viser hvilke farer forskriften tar sikte på å verne mot. Forskriften viser til normer som beskriver hvordan sikkerhetskravene kan oppfylles. Forskriften med veiledning og de normene det er vist til, viser samlet det sikkerhetsnivået som skal legges til grunn. Det er imidlertid bare forskriften som er juridisk bindende slik at man kan velge andre løsninger. Ved valg av andre løsninger må det kunne dokumenteres bl.a. ved analyse av risiko at minst tilsvarende sikkerhet oppnås som om de normene forskriften viser til skulle vært lagt til grunn. Dersom det viser seg at det oppstår konflikt mellom de sikkerhetskravene forskriften stiller og løsninger som normene eller eventuelle alternative løsninger legger til grunn, er det forskriftens sikkerhetskrav som skal være oppfylt.


Regelverket består sånn sett av lover og forskrifter som "alle" har adgang til, og så en liten skog av normer, som bare de profesjonelle virksomhetene har adgang til og som er forutsatt å skulle kunne bruke.

 

Når man spør etter "konkret hjemmel", så kan denne noen ganger være fordelt gjennom mange lover og forskrifter som må sees i sammenheng, og noen ganger så kan det også være slik at leser man en forskrift eller et direktiv, så står det en ting, og leser man i veiledningen til det samme direktivet, så står det at innholdet i direktivet er et litt annet enn det man kan lese direkte ut i fra teksten. (For eksempel om hvorvidt maskiner kan/skal CE merkes en eller flere ganger.) Noen ganger så er også bestemmelsene gjemt i de normene som bare virksomhetene har tilgang til.

 

Regelverket innenfor EØS legger nok opp til at det meste som går på oppkobling av elektriske installasjoner skal ligge på "de profesjonelle". (Men så gjelder det vel å få til litt lovlige unntak i fra dette, hvis det er mulig.)  
  
  

Link to post
Roger jo skrev for 19 timer siden:

Fikk kloa i "MONTØHÅNDBOKA NEK 400:2018   to sider om Marina.

En kan lure på hvor de tar det fra 10m  her er går en forbi 2 4m plasse og ut på en 8m brygge  til båten.

 

 

Jeg kan ikke lese. Har fått oppklart,  det er 10 m fra stolpe til Gangbane så 25 m landstrømskabel er OK H07RN-F 750V 5G2,5 er bra,image.png.705bed5b2aee6e4220c2ddbc6760c2d5.png 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Normale? I hjemmehavn eller gjestehavn?

 

I gjestehavner har jeg opplevet 6, 10 eller 16A, med eller uten jordfeilbryter og noen ganger to uttak pr. sikring. Og stikkontakter både blå og husmortyper. Noen steder 4 uttak pr stolpe, andre steder 12.

 

I hjemmehavnen Son var det 4 husmorkontakter pr. stolpe med 2 sikringer. Nå har vi nettopp fått nytt ordentlig opplegg med fire 16A uttak pr. stolpe med egne sikringer/jordfeilbrytere bak et godt deksel for sikringene. Dette er et TallyWeb oppleg der vi betaler for hva vi bruker. Så bak dekselet er det tastatur for kode.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

CE merkingen er vel til syvende og sist kun bare en egenerklæring fra produsent (understøttet av evt teknisk kontrollorgan avhengig av produkttype) om at produktet tilfredsstilte diverse normer og krav på tidspunktet det ble produsert.


Hva kravene er i ettermarkedet må evt. leses ut av forsikringsvilkårene.

 

Høyst sannsynlig fins det ikke noen slike krav da det bl.a. nærmest ville umuliggjøre montasje av ekstrautstyr som baugpropellere osv. Tenker ikke da på El-installasjonen som vel er det minst problematiske, men på godkjenning og beregninger av strukturendring i skroget mht. tunnellinnstøping etc.

Link to post
6 hours ago, Chiefengineer said:

CE merkingen er vel til syvende og sist kun bare en egenerklæring fra produsent (understøttet av evt teknisk kontrollorgan avhengig av produkttype) om at produktet tilfredsstilte diverse normer og krav på tidspunktet det ble produsert.

 

Det stemmer vel ikke helt. Jobber litt med saken og begynner nå å få oversikt over alle detaljer. Dersom det opprettes en ny tråd som går på "CE merking" så kan vi gå gjennom den problemstillingen. Temaet er nok forholdsvis omfattende, slik at det nok kan kreve sin egen tråd. Etter en "større ombygging" så kreves det en bla en ny EU samsvarerklæring for hele båten og ny CE merking. Hva en "større ombygging" betyr står også nærmere definert i regelverket. Regelverket rundt dette og "hjemler" har ellers blitt etterlyst i diskusjonen over.

 

Det som står i denne artikkelen i fra Båtmagasinet, som har blitt sist oppdatert i 2022 ser ut til å være helt rett og i samsvar med de reglene som gjelder nå.

 

https://www.batmagasinet.no/ce-merking/alt-om-ce-merking/131461

 

 

   

Link to post
Chiefengineer skrev for 12 timer siden:

CE merkingen er vel til syvende og sist kun bare en egenerklæring fra produsent (understøttet av evt teknisk kontrollorgan avhengig av produkttype) om at produktet tilfredsstilte diverse normer og krav på tidspunktet det 

I prinsippet har du rett, men du får det til å höres veldig enkelt ut. Får å kunne levere en egenerklæring så kan veien være veldig lang, for noen produkter. Det finnes forskjellige direktiver som skal oppfylles. Her kan man f.eks nevne leketøysdirektivet, maskindirektivet, elektronikk for hushold, og maritim elektronikk (som jeg kjenner til).

For sistnevnte er man veldig opptatt av samspilll med annet utstyr slik at de ikke interfererer med hverandre, eksempelvis er det radioutstyr på båter som medfører tøffere tester for immunitet, en det er for vanlig elektronikk.

Følgende tester utføres av bedrifter selv, eller et notifisert body. Selve kravene testkriteriene er det klasseselskaper som DNV, ABS, Loyds som krever

For maritim elektronikk  er følgende tester miljøtester vanlig

Vibrasjon og sjokk. Her er kravene satt i forhold til hvor på fartøyet utstyret skal monteres. Vibrasjoner varier jo i forhold til hvor utstyr skal anvendes

IP grad/Fukt/støv Stor forskjell i krav på en vindsensor i toppen av masta, sammenlignet med en skjerm på bro, eller ett aparatskap i maskinrom, forskjellige krav for disse 3

Elektromagnetisk støy. Både innstrålt mot utstyr og hva utstyret selv utstråler 

Ledningsbundet støy innstrålt og utstrålt.

i tillegg på broutstyr finnes det kompass(direktiv) der utstyret godkjennes i forhold til avstand de å ha til kompasset.

Å teste et nytt produkt som en liten PC kostet for 10 år siden, typisk 100.000-500.000. Om man følger boka. Til slutt er det jo  ett klasseselskap som går igjennom rapporter på alle tester og godkjenner produktet. 

 

Om et fartøy skal godkjennes basert på en egenerklæring uten disse testene, så er det opp til klasseselskapet som skal godkjenne dette, og gjøre relevante tester om de finner dette forsvarlig.

 

 

Link to post

Angående CE-merking så er det i prinsippet ikke mulig å CE-merke brukt utstyr. CE-merket skal påføres første gang et produkt plasseres i markedet. For båter tatt inn fra f.eks. USA gjøres det unntak, da vil den som importerer båten påta seg ansvaret som "produsent", et noe feilaktig ord som brukes i forskriften om den som er ansvarlig for CE-merke prosessen. 

 

Men til dere som har lyst til å diskutere CE-merking av båt, vennligst start en ny tråd, denne tråden handler om hva man kan gjøre selv på det elektriske uten å være elektriker.

Link to post
Arne2 skrev for 8 timer siden:

 

Det stemmer vel ikke helt. Jobber litt med saken og begynner nå å få oversikt over alle detaljer. Dersom det opprettes en ny tråd som går på "CE merking" så kan vi gå gjennom den problemstillingen. Temaet er nok forholdsvis omfattende, slik at det nok kan kreve sin egen tråd. Etter en "større ombygging" så kreves det en bla en ny EU samsvarerklæring for hele båten og ny CE merking. Hva en "større ombygging" betyr står også nærmere definert i regelverket. Regelverket rundt dette og "hjemler" har ellers blitt etterlyst i diskusjonen over.

 

Det som står i denne artikkelen i fra Båtmagasinet, som har blitt sist oppdatert i 2022 ser ut til å være helt rett og i samsvar med de reglene som gjelder nå.

 

https://www.batmagasinet.no/ce-merking/alt-om-ce-merking/131461

 

 

   

Veien du skisserer her er i praksis helt håpløs.

 

Du har i realiteten ingen mulighet som privatperson til å gjennomføre en prosess som leder til å kunne sette et CE merke på en båt på nytt etter en «større ombygging».

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Angående CE-merking så er det i prinsippet ikke mulig å CE-merke brukt utstyr. CE-merket skal påføres første gang et produkt plasseres i markedet. For båter tatt inn fra f.eks. USA gjøres det unntak, da vil den som importerer båten påta seg ansvaret som "produsent", et noe feilaktig ord som brukes i forskriften om den som er ansvarlig for CE-merke prosessen. 

 

Men til dere som har lyst til å diskutere CE-merking av båt, vennligst start en ny tråd, denne tråden handler om hva man kan gjøre selv på det elektriske uten å være elektriker.

Dette var nå ett merkelig innlegg fra din side. Du har flere innlegg, blandt annet med spørsmål til andre om temaet,  samtidig så oppfordrer du andre om å ta opp CE merkingen i en ny tråd

På den annen side er jeg jo helt enig i at dette burde være en egen tråd.

Link to post
1 hour ago, Komodo said:

CE-merket skal påføres første gang et produkt plasseres i markedet.

 

Og hvis og etter det gjennomføres større modifikasjoner. Det har jo blitt etterlyst dokumentasjon her i denne tråden for at det forholder seg slik. Vil det ikke da være en ide å få lagt den fram?

 

1 hour ago, Chiefengineer said:

Du har i realiteten ingen mulighet som privatperson til å gjennomføre en prosess som leder til å kunne sette et CE merke på en båt på nytt etter en «større ombygging».

 

Det er jo akkurat dette som er selve poenget å få klargjort: Når vil de arbeidene man selv kan gjøre, eller bestiller andre til å gjøre, kunne medføre slik at det i praksis vil kunne oppstå et behov for ny CE-Merking. (Som man da ikke har noen mulighet for å få gjennomført, hvis man er en privatperson.)  

 

Da blir det jo to begrensende hensyn å ta: 1. Det ene er hva man har lov til å gjøre på båten selv, for eksempel av elektroarbeider. 2. Det endre er hva man kan gjennomføre av modifikasjoner og endringer før båten ikke lengre er i samsvar med den opprinnelige samsvarserklæring, slik at den kommer inn under reglene for krav om utarbeidelse av ny samsvarserklæring og ny CE merking. 

 

Hvis det finnes slike regler, så skulle det vel være en fordel å klare opp i dette, skulle en tro.

Link to post
JRK skrev for 4 timer siden:

I prinsippet har du rett, men du får det til å höres veldig enkelt ut. Får å kunne levere en egenerklæring så kan veien være veldig lang, for noen produkter. Det finnes forskjellige direktiver som skal oppfylles.

Ja og det var også hensikten, det kommer helt an på produktkategori hva som skal oppfylles. Eksempelvis har medisinsk utstyr en helt annen og langt mer krevende prosess enn en bordlampe. Og jeg tenkte ikke å utrede om alt dette.

 

JRK skrev for 4 timer siden:

Å teste et nytt produkt som en liten PC kostet for 10 år siden, typisk 100.000-500.000. Om man følger boka. Til slutt er det jo  ett klasseselskap som går igjennom rapporter på alle tester og godkjenner produktet. 

 

Om du velger å utføre dette i Norge kan du sikkert havne på slike summer men en slik prosess kan like godt utføres av en lab. i Kina til helt andre priser som i et høykostland. Det er det mest vanlige.

 

JRK skrev for 4 timer siden:

Om et fartøy skal godkjennes basert på en egenerklæring uten disse testene, så er det opp til klasseselskapet som skal godkjenne dette, og gjøre relevante tester om de finner dette forsvarlig.

Her blander du nok kortene, et fartøy/skip CE merkes ikke. En lystbåt CE merkes men da er det ikke noe krav å involvere et klasseselskap. Man kan fint benytte et annet teknisk kontrollorgan. Sertifisering og klassifisering av skip, og utstyr for skip er en helt annen prosess som jeg ikke skal gå inn på her da det er helt urelevant for topic.

 

Les bla. denne saken her:

 

Importforbud for fem Skorgenesmodeller

 

Men nå er jeg enig med KOMODO om at dette sporet helt av i denne tråden så CE diskusjoner får vi heller fortsette på i en annen tråd.

Link to post
JRK skrev for 7 timer siden:

Dette var nå ett merkelig innlegg fra din side.

Ja, men så er jeg en raring også da :forvirret: :ler: Ønsker uansett at den diskusjonen videreføres i en annen tråd. Klar over at jeg har bidratt i den diskusjonen også, men ønsker ikke at denne tråden skal fylles opp av CE temaet :smiler:

 

Arne2 skrev for 7 timer siden:

Det har jo blitt etterlyst dokumentasjon her i denne tråden for at det forholder seg slik. Vil det ikke da være en ide å få lagt den fram?

Jo, det er bra. Men ta det i "CE-tråden".

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...