Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

133 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

sjagen skrev 18 minutter siden:

Ja, jeg har også den oppfatning at man kan jobbe på 12v anlegg uten godkjenning, men i diskusjonen henvises det til lover og forskrifter som setter en grense på 200VA på et anlegg. Ingen av disse henvisningene nevner at det er spesielle regler for kretser og/eller forbrukere.

Og denne tolkningen med at det er størrelsen på sikringen som avgjør hva man kan jobbe med, hvor kommer den fra? Er det ikke alltid anlegget det henvises til?

Det henvises meg bekjent ikke til lover og forskrifter, som setter en grense på 200VA.

Dette er hentet fra DSB sin veiledning og derfor har de blitt tilsendt spørsmål vedrørende dette.

Nå har jeg lest mer grundig (FEL, DSB-veiledning, FEK, NEK 400:2022, ISO 10133) og kommet fram til at min forståelse er:

• 12/24 V anlegg i båt omfattes ikke av Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL). Du kan gjøre arbeidet selv, uansett hvor store 12 V-forbrukerne er (f.eks. thrustere, vinsj). 200 VA-grensen gjelder ikke for slike batteribaserte systemer kun landbaserte anlegg fast tilknyttet det offentlige strømnettet.
  • Landstrøm og batterilader (230 V) omfattes av FEL og må installeres av registrert installatør.
  • Har du inverter som lager 230 V fra batteri, gjelder FEL for hele 230 V-delen av anlegget. Inverter regnes som “privat strømforsyningsanlegg”, og da må alle 230 V-installasjoner følge NEK 400 og gjøres av fagfolk – selv om det ikke er tilkoblet landstrøm.

Så får vi se om dette holder vann til slutt (om ikke, blir det en bonanza for elektrikerbransjen.) 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

sjagen skrev 21 minutter siden:

Nå har jeg lest mer grundig (FEL, DSB-veiledning, FEK, NEK 400:2022, ISO 10133) og kommet fram til at min forståelse er:

• 12/24 V anlegg i båt omfattes ikke av Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg (FEL). Du kan gjøre arbeidet selv, uansett hvor store 12 V-forbrukerne er (f.eks. thrustere, vinsj). 200 VA-grensen gjelder ikke for slike batteribaserte systemer kun landbaserte anlegg fast tilknyttet det offentlige strømnettet.

Interresssnt! 

Men kan du si noe om hvordan du kom fram til konklusjonen jeg siterte? Den bryter jo tvert med det enkelte hevder i denne tråden. 

sjagen skrev 21 minutter siden:

Så får vi se om dette holder vann til slutt (om ikke, blir det en bonanza for elektrikerbransjen.) 

Helt klart! Og det er jo nettopp derfor jeg har flisespikket så lenge på denne påstanden. Det betyr ingenting for meg, men dersom DSB begynner å håndheve en slik tolkning vil det bety mye for båtbransjen. 

Tror forøvrig også at dine tolkninger er slik folk flest oppfatter at regelverket er ment. Dersom påstandene om at 200W begrenser hva en ufaglært har lov å fikle med er det breaking news. Men som sagt mange ganger; jeg har ikke svaret, så jeg venter i spenning på avklaring fra DSB. 

1 hour ago, Anders And said:

Ja, i følge loven er det slik. 

Det med å skifte batter er jeg veldig usikker på. Kanskje det finnes et regelverk som tilsier at dette skal være lov, men frem til nå kan jeg ikke se noen har belyst dette godt nok til å gi godt nok svar på det. 

Jumpstarter er ikke en del av den faste installasjonen og kommer ikke under dette regelverket. 

Så jumpstarter er lov fordi den ikke er fastmontert. Da gjelder det samme for en løs inverter da?

Er det bruk av krokodilleklemmer istedet for kabelsko som blir avgjørende da?

15 minutes ago, sjagen said:

• Landstrøm og batterilader (230 V) omfattes av FEL og må installeres av registrert installatør.
  • Har du inverter som lager 230 V fra batteri, gjelder FEL for hele 230 V-delen av anlegget. Inverter regnes som “privat strømforsyningsanlegg”, og da må alle 230 V-installasjoner følge NEK 400 og gjøres av fagfolk – selv om det ikke er tilkoblet landstrøm.

Tror sjagen har et godt poeng når han mener at 12/24V anlegg kan arbeides på uten særskilt godkjenning.

Men tror at inverter som lager 220V fra batteri kan monteres av hvermannsen så lenge 220V delelen ikke kobles inn på fastmontert 220V anlegg, men benyttes av "løse" forbrukere . 

sjagen skrev 31 minutter siden:

'Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg' er vel ikke beregnet for fritidsbåter. Der gjelder, slik jeg oppfatter det, 'Forskrift om maritime elektriske anlegg'. Begge disse forskrifter er hjemlet i samme lov; 'el-tilsynsloven'.

Leser du 'Forskrift om maritime elektriske anlegg' finner du fritidsbåter nevnt som inkludert flere ganger. (uthevet i rødt av meg). Noen utdrag:

§ 2.Virkeområde

Forskriften gjelder for prosjektering, utførelse, drift, endring og vedlikehold av maritime elektriske anlegg på norske skip, flyttbare innretninger, sjøredskaper og fritidsfartøy. Forskriften gjelder også for elektrisk utstyr som er tilkoblet maritime elektriske anlegg.

§ 3.Definisjoner

Fritidsfartøy

Fartøy av enhver art og med enhver fremdriftsform, der skroglengden er mellom 2,5 meter og 24 meter og som omfattes av forskrift 20. desember 2004 nr. 1820 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy mv.

§ 4.Hvem forskriften retter seg mot

Reder skal sørge for at anlegg som omfattes av denne forskriften til enhver tid tilfredsstiller sikkerhetskravene i forskriften. Ved bruk og tilkobling av elektrisk utstyr til anlegg skal det vises aktsomhet slik at det ikke oppstår fare for liv, helse eller materielle verdier.

Enhver som prosjekterer, utfører, endrer eller foretar vedlikehold av anlegg, er ansvarlig for at arbeidet som foretas er i samsvar med forskriftens krav.

For eier av fritidsfartøy påhviler de samme plikter som for reder.

§ 6.Kontroll. Erklæring om samsvar. Dokumentasjon

Før anlegg tas i bruk og etter hver endring, skal reder sørge for at det er kontrollert og prøvet for å sikre at det tilfredsstiller forskriftens sikkerhetskrav.

Denne paragrafen gjelder ikke fritidsfartøy.

Går du så inn i DSBs veileder for denne, så finner du bla. dette vedrørende krav til kompetanse og kvalifikasjoner:

Til § 4

Hvem som kan forestå prosjektering, utførelse, endring og reparasjon av maritime elektriske anlegg reguleres i forskrift 19. juni 2013 nr. 739 om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet tilelektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek).

Går du så inn i DSBs veileder for denne ('Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr'), så finner du beskrivelsen av tillatt arbeid for lavvoltsanlegg (under 50V) samt unntaket for høyenergianlegg (over 200VA)

Veiledning til § 6

Første ledd gjelder de som også omtales som fagarbeidere eller de som skal arbeide selvstendig med utførelse og reparasjon av anlegg eller utstyr.

Vilkåret om relevans innebærer at utdanningen som fører frem til fagbrevet, inneholder de fag som gjør at vedkommende har slik kunnskap som er nødvendig for de arbeidsoppgaver som skal utføres.

Annet ledd åpner for at personer med fagbrev som i seg selv ikke kvalifiserer for å kunne arbeide med bygging og vedlikehold av elektriske anlegg, likevel kan utføre visse oppgaver på anlegget. Forutsetningen er at utdanningen inneholder enkelte fag innen elektrofaget, og at oppgavene som skal utføres ligger innenfor fagene de har fått opplæring i. I tillegg er det et vilkår at de også har fått opplæring i samsvar med kravene som fremgår av forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg.

I bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes

• tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording,
  • tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording,
  • tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere,
  • tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt,
  • montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg,
  • utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.

Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

• effekten ikke overstiger 200 VA,
  • monterings- og bruksanvisning følges nøye,
  • hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
  • tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Johannes skrev 41 minutter siden:

Så jumpstarter er lov fordi den ikke er fastmontert. Da gjelder det samme for en løs inverter da?

Er det bruk av krokodilleklemmer istedet for kabelsko som blir avgjørende da?

Interessant betraktning. Og i så tllfelle et par knepp ned i sikkerhet...

Johannes skrev 42 minutter siden:

Tror sjagen har et godt poeng når han mener at 12/24V anlegg kan arbeides på uten særskilt godkjenning.

Det er i alle fall liten tvil om at det er slik folk flest oppfatter regelverket, så får vi se om DSB kommer på banen og presiserer noe annet.

Anders And skrev 53 minutter siden:

Du må starte med "Forskrift om maritime elektriske anlegg". 

Forskriften er ment for Sjøfartsdirektoratets sertifikatpliktige fartøy
I praksis håndheves denne forskriften kun for:

• Sertifikatpliktige fartøy (passasjer, fiske, næring)
  • Store fritidsfartøy som skal godkjennes (f.eks. >15 m)

De har gjennom mange år ikke praktisert denne forskriften overfor vanlige fritidsbåter. Det er derfor ingen praktisk sanksjon eller krav til at du skal følge den.

Ja, §§2 og 4 nevner fritidsbåter

Når man kommer til kapittel III endrer bildet seg: Paragrafene om kontroll, samsvarserklæring, oppbevaring av dokumentasjon og melding til tilsynsmyndigheten (§§ 6, 7 og 8) avsluttes alle med setningen «Denne paragrafen gjelder ikke fritidsfartøy.» Dermed finnes det ingen offentlig plikt til forhåndsmelding, samsvarserklæring eller tilsyn for små fritidsbåter.

Kapittel IV (§§ 10–33) inneholder fortsatt funksjonsbaserte sikkerhetskrav til prosjektering, utførelse, drift og vedlikehold av maritime elektriske anlegg. På papiret gjelder disse også en 20‑fots daycruiser – men siden paragrafene som skulle utløse tilsyn og dokumentasjon er unntatt, blir kravene ikke håndhevet i praksis på båter under 15 meter. I praksis er dette en liste med gode råd for fritidsbåter

Myndighetskontrollen føres derfor i hovedsak overfor sertifikatpliktige fartøy: næringsfartøy, passasjerskip, fiskefartøy over 8 meter og fritidsfartøy over 15 meter. Vanlige små fritidsbåter ligger utenfor denne kontrollordningen.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

sjagen skrev 19 minutter siden:

ikke håndhevet i praksis 

Det er vi enige i, men hele denne tråden er å belyse hva som faktisk loven sier. 

Praksis og sunn fornuft må for al del ikke blandes inn. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

sjagen skrev 18 minutter siden:

... Ja, §§2 og 4 nevner fritidsbåter

Når man kommer til kapittel III endrer bildet seg: Paragrafene om kontroll, samsvarserklæring, oppbevaring av dokumentasjon og melding til tilsynsmyndigheten (§§ 6, 7 og 8) avsluttes alle med setningen «Denne paragrafen gjelder ikke fritidsfartøy.» Dermed finnes det ingen offentlig plikt til forhåndsmelding, samsvarserklæring eller tilsyn for små fritidsbåter.

Kapittel IV (§§ 10–33) inneholder fortsatt funksjonsbaserte sikkerhetskrav til prosjektering, utførelse, drift og vedlikehold av maritime elektriske anlegg. På papiret gjelder disse også en 20‑fots daycruiser – men siden paragrafene som skulle utløse tilsyn og dokumentasjon er unntatt, blir kravene ikke håndhevet i praksis på båter under 15 meter. I praksis er dette en liste med gode råd for fritidsbåter

Myndighetskontrollen føres derfor i hovedsak overfor sertifikatpliktige fartøy: næringsfartøy, passasjerskip, fiskefartøy over 8 meter og fritidsfartøy over 15 meter. Vanlige små fritidsbåter ligger utenfor denne kontrollordningen.

Jeg tror du er nær sakens praktiske kjerne. Jeg har forsøkt å forstå 'jussen' bak el-anlegg for fritidsbåter. Og tror jeg har klart å finne den 'riktige' forståelsen av dette. Men, utfordringen kommer jo når det ikke er dokumentasjonsplikt og heller ingen form for meldeplikt. Med fullstendig fraværende myndighetskontroll. Da er det jo 100% fritt fram.

sjagen skrev 23 minutter siden:

De har gjennom mange år ikke praktisert denne forskriften overfor vanlige fritidsbåter. Det er derfor ingen praktisk sanksjon eller krav til at du skal følge den.

Dette innlegget er nok det som beskriver gjeldende praksis best.

Uten mulighet til å håndheve et pålegg eller en forskrift har forskriften ingen hensikt. Den fungerer bare som sovende.

sjagen skrev 51 minutter siden:

Selv om regelverket i praksis ikke håndheves i dag, antar jeg at dette raskt endre seg dersom det skulle oppstå en alvorlig hendelse.

Det er forståelig at mange – meg selv inkludert – har forsøkt å tolke regelverket ut fra tilgjengelig informasjon. Men slik saken nå står, mener jeg det er helt avgjørende å få en entydig og formell uttalelse fra DSB. Først da kan vi konkludere med trygghet og sikre en felles forståelse av hva som faktisk gjelder.

sjagen skrev 49 minutter siden:

Kapittel 3, som fritar fritidsfartøy for dokumentasjonskrav, har vært oppe tidligere i tråden. Og at kravene i forskriften ikke håndheves for fritidsbåter er vel heller intet nytt under solen. Derfor er vel heller ingen redd for å bli tatt på brygga i det de skal bære ombord et nytt batteri og skifte det på egenhånd. 

Det du derimot skriver som er mer interessant er hva forskriften er ment å gjelde for! Og nå trenger vi antagelig å få en jurist på banen ( @Ask, @Båtadvokaten, er dere der?), for er det ikke slik at hensikten med en lov, eller intensjonen med loven, er vesentlig for hvordan den skal fortolkes? Så når DSB skal komme med en avklaring på hvorvidt det er en grense på hva man som ufaglært kan tukle med i en fritidsbåt er 200W eller ikke, så er det vesentlig hva de hadde intensjon om den gangen veiledningen spesifiserte grensen på 200VA. Er det meningen at denne grensa skal gjelde for fritidsbåter og likespenning, eller var det rett og slett en grense som ble satt for andre enn faglærte elektrikere som kom borti automasjonssystemer i industrien? Benevnelsen voltampere kan jo tyde på at det kun er vekselstrøm de har hatt i tankene. 

Eller er det slik at dette egentlig gjelder for fritidsbåter, og dermed både privatpersoner som jobber på egen båt samt marinaer og verksteder som jobber på kundebåter, men at de bevisst ikke praktiserer forskriften ved å rett og slett ikke håndheve den? I så tilfelle sier de jo at en mekaniker på en marina har lov til å bytte batteri i en båt dersom han kan framlegge fagbrev som motormekaniker, industrimekaniker, bilmekaniker eller et annet relevant fagbrev hvor elektro er en del av læreplanen, men han har ikke lov til å legge opp ankervinsj eller baugtruster. Og i samme åndedrag som de sier at det er ikke lov, sier de altså at de ikke kommer til å sjekke om noen gjør det allikevel. Det er i tilfelle en merkelig presisering av en praksis fra myndighetene som jeg neppe tror vi får høre, for ikke å snakke om lese svart på hvitt. 

Komodo skrev 9 minutter siden:

... for er det ikke slik at hensikten med en lov, eller intensjonen med loven, er vesentlig for hvordan den skal fortolkes? Så når DSB skal komme med en avklaring på hvorvidt det er en grense på hva man som ufaglært kan tukle med i en fritidsbåt er 200W eller ikke, så er det vesentlig hva de hadde intensjon om den gangen veiledningen spesifiserte grensen på 200VA.

Intensjonen med lovverket er jo klart å redusere risiko for ulykker og skade:

§ 1.Formål

Formålet med forskriften er å oppnå forsvarlig elsikkerhetsnivå i maritime elektriske anlegg og ved bruk av elektrisk utstyr tilkoblet slike anlegg.

Lovverket sier at ufaglærte kan selv arbeide på lavspenningsanlegg, dog ikke anleggsdeler med effekt over 200VA. Dette er jo klart en begrensning som er satt for å unngå skade. Høy effekt = større risiko for skade. Som jeg leser dette, så gjelder vel akkurat det samme for likestrømsanlegg i fritidsbåt. Så, jeg klarer ikke å se dette på noen annen måte enn at dette unntaket er satt for å begrense ufaglært arbeid på høyeffekt lavspenningsanlegg. Uansett likespenning eller vekselspenning. Uansett industri eller privat fritidsbåt.

TrikkerN Lønning skrev 38 minutter siden:

Det er forståelig at mange – meg selv inkludert – har forsøkt å tolke regelverket ut fra tilgjengelig informasjon. Men slik saken nå står, mener jeg det er helt avgjørende å få en entydig og formell uttalelse fra DSB. Først da kan vi konkludere med trygghet og sikre en felles forståelse av hva som faktisk gjelder.

Denne saken er vel ingen sak forutenom på et båtforum der den diskuteres av noen få aktive medlemmer?

Man kan jo stille mange slike spørsmål. Bl.a. hvorfor en som har tatt en teoretisk utdanning som har resultert i en BSc i elkraft eller tilsvarende, uten noen formell praksis innenfor faget og med en universitetsgrad som såvidt er bestått på aller laveste karakternivå har lov til å bedrive elektrisk installasjon av et anlegg i sitt eget hus, uten å i det hele tatt ha trukket en kabel, knepet sin hand i en presstang eller et skrujern i hele sitt liv.

Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

Denne saken er vel ingen sak forutenom på et båtforum der den diskuteres av noen få aktive medlemmer?

Man kan jo stille mange slike spørsmål. Bl.a. hvorfor en som har tatt en teoretisk utdanning som har resultert i en BSc i elkraft eller tilsvarende, uten noen formell praksis innenfor faget og med en universitetsgrad som såvidt er bestått på aller laveste karakternivå har lov til å bedrive elektrisk installasjon av et anlegg i sitt eget hus, uten å i det hele tatt ha trukket en kabel, knepet sin hand i en presstang eller et skrujern i hele sitt liv.

Dette stemmer ikke.. Les første og siste ledd av FEK §7.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...