Jump to content

Strømopplegg i båt, hva kan man gjøre selv?

Komodo

Hva kan man som legmann gjøre selv i sin egen båt?  

158 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Roger jo skrev 40 minutter siden:

Kom over denne fra da jeg installerte 220V LADIX

Og fikk beskjed om å IKKE jorde 220V til  batteri i topola anlegg-

Nei, det er klart, det står jo svart på hvitt i PDFen at du skal koble jord til dynaplate når du har topolet anlegg. Gjorde du det?

Ellers så står det jo ingenting om hvordan man skal koble jord ombord når man installerer skilletrafo. Det står at jordkabel ikke skal brukes, men da regner jeg med at de snakker om landjord?

Men Ladix er vel det samme som Defa? Og der står det jo at ved installasjon av skilletrafo så skal jord ombord kobles til dynaplate.

image.png.cf7344a6a758ca4f14248ff4f2c49bcf.png

dennrick skrev 17 minutter siden:

Kan du utdype dette litt ? På en annen tråd jeg har om lading, lithium og multiplus, så er det en kommentar om at det kan være lurt å ha bereder frakoblet når den ikke skal brukes.

Med Ladix  220V  lener jeg meg på land jord, som å trekke en skjøteledning om bord.

Ingen forbindelse til  stålbåten , ingen kryp strøm , med dobbeltisolert utstyr

Hvis en kopler til varmtvannsberederen så før eller siden skjer det noe med  varmeelementet  og

etter det jeg har lest går det en tid før jordfeil bryteren slår ut og det har oppstått tæringen,

Så skal en ha varmtvannsbereder på 220V så må en gå veien om skilletrafo etter min mening.

Har en 5 l med dusjhode , funka i 53 år.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Komodo skrev 10 minutter siden:

Nei, det er klart, det står jo svart på hvitt i PDFen at du skal koble jord til dynaplate når du har topolet anlegg. Gjorde du det?

Nei , fikk klar beskjed  om å  IKKE kople sentralen til skrog eller batteriminus i to pola anlegg i stålbåt  og bruke  kun dobbelt isolert utstyr.

Det er mange havner med en liten jordfeil og den gjør ingen skade da det ikke er forbindelse til sjøen. 

En kopler ikke en skjøteledning til batteriminus eller motor.

Det er slik jeg også tolker  det fra RS.

Komodo skrev for 8 timer siden:

Ok, så du fikk beskjed om å koble den i strid med monteringsanvisningen. Interessant

Så lenge en bare bruker dobbelt isolert utstyr er opplegget en modifisert skjøteledning med

jordfeil bryter  og sikringer, ble meg fortalt.

Hadde jeg plugget inn varmtvannsbereder er jeg enig med deg.

Fra RS sin.

. Jordlederen er det viktigste sikkerhetstiltaket for beskyttelse av mennesker ombord, og må ikke brytes 
uten bruk av skilletransformator
, opplegg for ensidig bruk av dobbeltisolert utstyr, eller jording i metallskrog/jordingsplate under vann.
2. Man kan imidlertid enkelt bygge et 230 volt anlegg som er tilstrekkelig beskyttet ved å bruke nettjord 
(og koble jordlederen til batteriminus ved en-polet 12 volt anlegg ombord). 
Har du to-polet anlegg er også motorblokk og propellanlegg beskyttet mot galvanisk tæring. 
Har du en-polet anlegg bør du være minst mulig tilkoblet landstrøm, eller anskaffe skilletransformator. 
Egen jordfeilbryter ombord anbefales om du ikke har skilletransformator

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...