Komodo Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Roger jo skrev 40 minutter siden: Kom over denne fra da jeg installerte 220V LADIX Og fikk beskjed om å IKKE jorde 220V til batteri i topola anlegg- Nei, det er klart, det står jo svart på hvitt i PDFen at du skal koble jord til dynaplate når du har topolet anlegg. Gjorde du det? Ellers så står det jo ingenting om hvordan man skal koble jord ombord når man installerer skilletrafo. Det står at jordkabel ikke skal brukes, men da regner jeg med at de snakker om landjord? Men Ladix er vel det samme som Defa? Og der står det jo at ved installasjon av skilletrafo så skal jord ombord kobles til dynaplate. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden dennrick skrev 17 minutter siden: Kan du utdype dette litt ? På en annen tråd jeg har om lading, lithium og multiplus, så er det en kommentar om at det kan være lurt å ha bereder frakoblet når den ikke skal brukes. Med Ladix 220V lener jeg meg på land jord, som å trekke en skjøteledning om bord. Ingen forbindelse til stålbåten , ingen kryp strøm , med dobbeltisolert utstyr Hvis en kopler til varmtvannsberederen så før eller siden skjer det noe med varmeelementet og etter det jeg har lest går det en tid før jordfeil bryteren slår ut og det har oppstått tæringen, Så skal en ha varmtvannsbereder på 220V så må en gå veien om skilletrafo etter min mening. Har en 5 l med dusjhode , funka i 53 år. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Komodo skrev 10 minutter siden: Nei, det er klart, det står jo svart på hvitt i PDFen at du skal koble jord til dynaplate når du har topolet anlegg. Gjorde du det? Nei , fikk klar beskjed om å IKKE kople sentralen til skrog eller batteriminus i to pola anlegg i stålbåt og bruke kun dobbelt isolert utstyr. Det er mange havner med en liten jordfeil og den gjør ingen skade da det ikke er forbindelse til sjøen. En kopler ikke en skjøteledning til batteriminus eller motor. Det er slik jeg også tolker det fra RS. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Roger jo skrev 1 time siden: Nei , fikk klar beskjed om å IKKE kople sentralen til skrog eller batteriminus i to pola anlegg i stålbåt og bruke kun dobbelt isolert utstyr. Ok, så du fikk beskjed om å koble den i strid med monteringsanvisningen. Interessant. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Komodo skrev for 8 timer siden: Ok, så du fikk beskjed om å koble den i strid med monteringsanvisningen. Interessant Så lenge en bare bruker dobbelt isolert utstyr er opplegget en modifisert skjøteledning med jordfeil bryter og sikringer, ble meg fortalt. Hadde jeg plugget inn varmtvannsbereder er jeg enig med deg. Fra RS sin. . Jordlederen er det viktigste sikkerhetstiltaket for beskyttelse av mennesker ombord, og må ikke brytes uten bruk av skilletransformator, opplegg for ensidig bruk av dobbeltisolert utstyr, eller jording i metallskrog/jordingsplate under vann. 2. Man kan imidlertid enkelt bygge et 230 volt anlegg som er tilstrekkelig beskyttet ved å bruke nettjord (og koble jordlederen til batteriminus ved en-polet 12 volt anlegg ombord). Har du to-polet anlegg er også motorblokk og propellanlegg beskyttet mot galvanisk tæring. Har du en-polet anlegg bør du være minst mulig tilkoblet landstrøm, eller anskaffe skilletransformator. Egen jordfeilbryter ombord anbefales om du ikke har skilletransformator Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn