TrikkerN Lønning Svart Tirsdag 18:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:20 Arne2 skrev 15 minutter siden: Det er jo slik som regelverket har vært gjennom ganske mange år. "Reparere feil" er vel sannsynligvis også "litt i ytterkant", men det er vel også noe som heter "å praktisere regelverket med vett og forstand". Hensikten med regelverket er jo å ivareta de praktiske krav til sikkerhet. Det prinsippet som nå stort sett går igjen, på tvers av elektrofagene, er at den som skal stå for det praktiske arbeidet må ha fabrev. Så er det også krav til at det er en person som har det overordnede tekniske ansvaret som har fagbrev pluss teknisk fagskole eller ingeinørutdanning pluss relevant praksis, eventuelt å ha gjennomført installatørprøve og å være registrert foretak innenfor fagområdet. Kan også være et enkeltpersonforetak. Dette er uttale fra DSB, så får vi forholde oss til det. Når det er sagt stusser jeg på hvorfor du skriver "eventuelt" installatørprøve. Dette er pd. et krav. Meg bekjent finnes det ikke noen andre prøver som DSB administrer, ref FEK § 7. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Tirsdag 18:28 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:28 8 minutes ago, TrikkerN Lønning said: Når det er sagt stusser jeg på hvorfor du skriver "eventuelt" installatørprøve. Dette er pd. et krav. Meg bekjent finnes det ikke noen andre prøver som DSB administrer, ref FEK § 7. Da tenker jeg på de som driver med reparasjon og bygging av "elektrisk utstyr". Sant nok - Når det gjelder installasjon, reparasjon og vedlikehold av elektriske installasjoner, så finnes det vel ikke noe unntak i forhold til kravene til installatørprøve. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 18:53 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:53 Jeg skjønner forskriften @Arne2, og er veldig takknemlig for tilbakemelding. Hovedproblemet, for mange, er at det ikke lokalt finnes etterspurt ekspertise/kompetanse/fagpersonell/foretak som tilfredsstiller forskriften(e). Et godt eksempel er vår alles @dennrick. Som etter veiledning fra @Seilas nærmest har snudd opp/ned på installasjonen. Rent intuitivt ville jeg gjort en 'bedre' installasjon. Intuitivt er ikke ordet, for nå driver jeg å borer meg inn i YouTubere som underviser etter ABYC. Og det igjen betyr at i vinter blir DC-anlegget til Hulda vrengt ut/inn. Og jeg har lært en hel masse så langt, og for all del også her på forumet. Noe av det som jeg fremdeles ikke finner logikk i er sikkerhetsjording av DC. Der utstyrsprodusenten leverer doble minus- og pluss terminaler som glatt hver tar 70 kvadrat kabler. For å sikkerhetsjorde apparatkassen er det montert koblingspunkt M6 skrue. Som da skal ta full last fra 140 kvadrat kabelforbindelse. Og så videre. Og ABYC forlanger at hver plussleder skal sikres separat. Og apparatleverandøren leverer doble kabler ferdig terminert. Og så lurer jeg på hvordan et godkjent foretak håndterer slike utfordinger. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Tirsdag 19:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:00 Ja, dette ble mer greier enn jeg tenkte @Hulda. Tagger @Seilars med korrekt nick. Hadde jeg visst det jeg har lært ila dette prosjektet, så hadde det nok blitt noe annerledes. Men nå er det som det er, og det er løsningen på jord som er utestående når elektrikeren kommer på tirsdag for å installere isolasjonstransformator og se på jording til Multiplusen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart Tirsdag 19:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:03 Filler'n, blingsa på Seilars. Begynner å bli trøtt. Pensjonist vet du, vært på skøytene siden 05:00. Full fart. Jeg slapp billig unna med trafo'en i og med at den er dobbeltisolert. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Tirsdag 20:24 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:24 1 hour ago, Hulda said: Hovedproblemet, for mange, er at det ikke lokalt finnes etterspurt ekspertise/kompetanse/fagpersonell/foretak som tilfredsstiller forskriften(e). Her er du nok inne på noe. Det er nok ikke vanskelig å få DSB til å bekrefte at det aller meste er forbudt, når det gjelder "hobbymekk". Hvis man der i mot ber dem forklare eller spesifisere hvordan man rent praktisk går fram for å gjøre tingene på en lovlig og korrekt måte, da kan det vel være at det kanskje ikke blir så helt like enkelt å få ut et svar. Selv om det formelt sett dreier seg om det samme regelsettet, så er det nok allikevel praktiske forskjeller når det gjelder praktiseringen av det samme regelverket, for eksempel hjemme og i båt. Hvis problemstillingen skulle dukke opp, for eksempel i forbindelse med en brann, og et forsikringsselskap som ikke ønsker å betale, så vil det nok skje en helhetlig vurdering av hvorvidt båteier har opptrådt "uaktsomt" eller "grovt uaktsomt". Det er nok ikke slik at "enten så finnes det ingen regler og så er alt lov", eller så finnes det regler som sier at "ingen ting er lov". Sånn sett så blir det nok en individuell vurdering i hver enkelt tilfelle, når man har tatt seg slike friheter at man har handlet "uaktsomt" eller "grovt uaktsomt". Ja mer man vektlegger å følge det formelle regelverket, jo mer er man sikker på "å være innafor" slik at man ikke har opptrådt "uaktsomt" eller "grovt uaktsomt". Jeg kan for eksempel vanskelig se for meg at det i utgangspunktet er "uaktsomt" eller "grovt uaktsomt" å skifte startbatteri, eller skrusikringer hjemme, selv om dette ikke står nevnt spesielt i regelverket. Dette er på et vis "vanlig praksis" eller "ganske vanlig". For CE merkede båter så gjelder det jo også et prinsipp om at båten ikke må være modifisert vekk i fra de opprinnelige kravene til CE merking. Skulle tro at ny CE merking som bare gjelder en ny eller endret elektrisk installasjon skulle kunne fungere. Må da være utarbeidet av et firma som er godkjent for å kunne CE merke. (CE merkingen av båten er jo egentlig ikke noe annet enn en felles samsvarserklæring, som bekrefter at skrog, motor og systemer oppfyller alle formelle og relevante EU krav krav til sikkerhet.) Når det gjelder elsikkerhet ombord, så har jeg til dags dato aldri hørt om noen som har dødd av elektrisk sjokk ombord i fritidsfartøyet, men jeg har hørt om ganske mange båtbranner, som man har ment kanskje kunne ha en elektrisk årsak. Sånn sett så vil jeg mene at den praktiske risiko ligger mer over mot brann, enn mot risiko for elektrisk sjokk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Tirsdag 21:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:00 Arne2 skrev 34 minutter siden: For CE merkede båter så gjelder det jo også et prinsipp om at båten ikke må være modifisert vekk i fra de opprinnelige kravene til CE merking. Har du en referanse på dette? Arne2 skrev 34 minutter siden: Skulle tro at ny CE merking som bare gjelder en ny eller endret elektrisk installasjon skulle kunne fungere. Må da være utarbeidet av et firma som er godkjent for å kunne CE merke. Hva mener du nå? CE-merke en endring i en installasjon? Arne2 skrev 34 minutter siden: (CE merkingen av båten er jo egentlig ikke noe annet enn en felles samsvarserklæring, som bekrefter at skrog, motor og systemer oppfyller alle formelle og relevante EU krav krav til sikkerhet.) Så enkelt er det ikke nødvendigvis. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.