Jump to content

Hurrycane 370 med Yamaha F9,9HMH (20hk)4t. Hjelp til feilsøking.

joerlend

Recommended Posts

Har en Hurrycane 370 med en Yamaha F9,9HMH (med 20hk forgasser). En kombinasjon jeg i utgangspunktet hadde forventninger om at kunne gå fort og ha mer enn nok krefter til å komme raskt opp i plan.

Ved første test med 9 1/4x9 propell, gjorde båten 21 knop, og med en voksen og ungdom måtte vi jobbe for å få båten i plan. 

Byttet propell til en ny 9 1/4x11 og hadde håp om å hente ut minst 5-6 knop til (teoretisk skulle det kunne være 9,7 knop ved 6000omdr).

Ble svært overrasket over at båten opplevdes helt lik, om enn enda tyngre å få i plan. Da jeg selv tok en testtur og ga pådrag for å få båten i plan virket det som motoren druknet litt de siste 20% av pådraget, så jeg måtte lirke den til, flytte vekten frem for å få den i plan før jeg kunne gi full gass.

Hadde da manuell trim /tilt på motor på ytterste hull på festebraketten. Siste del av testen flyttet jeg trim/tilt ned til innerste hull - maksimal hastighet er målt med GPS til 22 knop.

Motor er fra 2016, forgasser er helt ny original Yamaha 20 (serienummer kontrollert) og  motoren er nyoverhalt av selger som er fagmann. Slagvolum er 362ccm. 

Det jeg lurer på:

- hvilken fart/kraft burde jeg forvente på denne båten med slik motor?

- kan det være noe feil med motor, og eventuelt hva?

- andre tips til mulige feil?

Til sammeligning hadde vi en Sea Craft 350, med 15hk 4t Mercury med 9,9 propell som gikk betydelig raskere opp i plan og hadde samme toppfart. Dette er også en tyngre båt.

Er det bare å bytte forgasser for å få 20hk på disse, eller må du bytte ECU også? Kjenner ikke til disse, men vet at en del andre motorer har forskjellig ECU avhengig av Hk. Fikk du 6000omdr med den lille propellen, eller langt over?  Å sette på en større propell senker jo turtallet. Man regner vel ca 200omdr pr tomme, hvis jeg husker korrekt. Det er det dog ingen garanti for 😊 Eika her har mye mer greie på det. 

Honduras skrev 1 time siden:

Er det bare å bytte forgasser for å få 20hk på disse, eller må du bytte ECU også?

På de mest solgte Yamaha F9.9 med 362 ccm blokk så er riktig 20hk forgasser ok. En av mange utfordringer er at ali på flere sider selger forgassere som passer til F9.9 til F20 .... 

Passer og yter er to veldig forskjellige greier..

Om TS har den lille 212ccm blokka hjelper det lite med stor forgasser. 

Om TS deler motorkode og lærer seg at motoren heter F9.9 taes et nødvendig steg mot løsning.

Viktig å akseptere at @Eika vet hva han holder på med.

En som har så lite sans for detaljer at ikke en gang motorkode er viktig har ikke nubbsjanse til å ende opp i nærheten av gode hastigheter,

Detaljer, detaljer og detaljer, også enda flere detaljer.

Hver eneste setning som begynner på "jammen" er ca -3knop..

Start med å rette opp trådtittel med rett motorkode

joerlend skrev for 19 timer siden:

Det opplevdes i følge sønnen min som den gikk raskere i plan og litt bedre fart (han fikk ikke målt).

"seat of the pants" fartsmåling er sjelden veldig nøyaktig, gps app på telefonen må nok til for å få bedre data.
Og stort sett de fleste båter er trege i plan med tiltepinnen i ytterste hull. Min erfaring er at hvert hull utgjør merkbar forskjell. Så,  mer testing må til. Gå litt mer metodisk til verks her så får dere straks bedre data å jobbe ut fra.
Fins også turtellere , som også gir verdifulle data , feks om hvor godt propellen passer til båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 6 timer siden:

"seat of the pants" fartsmåling er sjelden veldig nøyaktig, gps app på telefonen må nok til for å få bedre data.
Og stort sett de fleste båter er trege i plan med tiltepinnen i ytterste hull. Min erfaring er at hvert hull utgjør merkbar forskjell. Så,  mer testing må til. Gå litt mer metodisk til verks her så får dere straks bedre data å jobbe ut fra.
Fins også turtellere , som også gir verdifulle data , feks om hvor godt propellen passer til båten

Gamle muslingen min trengte vel 500 meter for å komme i plan, var det litt kraftig motvind så kunne jeg bare glemme det. Men når man omsider fikk opp farta på den store 115 v4 propellen med den lille 2selundra 40hesteren så gjorde den 42-43knop. 

subwoofer skrev 13 minutter siden:

Musling med intakt vanntunnel er vel kanskje et ekstremtilfelle, vet ikke om du hadde støpt den igjen den gangen?

Den var ikke støpt igjen den gangen, men den dro seg godt opp av vannet så tunellen blei tømt ganske fort, men det tok laaaang tid og få opp turtallet med den store propellen (13 7/8x21) med den minimale motoren. Men med 2 passasjerer som kunne flytte seg rundt når man skulle opp, så trengte jeg bare 300 meter for å komme opp i plan, da toppa den 39.39knop med 3 voksne mannfolk på over 100kg 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...