Jump to content

Dieselforbruk per sesong – flybridgebåt 35–45 fot


Bjarty

Recommended Posts

Hei godtfolk!

 

Jeg går med tanker om å kjøpe meg en brukt flybridgebåt i 35–45 fotsklassen – typiske kandidater er Princess, Fairline, Sealine og lignende fra 90- og 2000-tallet, gjerne med 2x Volvo diesel. Ikke noe hastverk, men prøver å få et bedre bilde av det totale kostnadsbildet før jeg eventuelt tar steget.

 

Det jeg lurer på er rett og slett:

Hva bruker dere av diesel i løpet av en normal sesong?

 

Forstår at dette varierer voldsomt – noen tusler rundt i indre Oslofjord i 6 knop, andre brenner seg til Arendal på fredag og hjem igjen søndag. Men jeg er ute etter et slags erfaringsbasert spenn.

 

Hvor mye er typisk for «moderat» bruk?

 

Hva er «aktiv» bruk i praksis – snakker vi 3000 liter? 5000 liter?

 

Hva med de som ikke nødvendigvis kjører så langt, men koser seg mye rundt nærområdene?

 

Setter stor pris på innspill, enten det er med eksakte tall, anslag, eller bare et innblikk i deres bruksmønster. Gjerne med info om båtmodell og motoroppsett også, om det ikke er hemmelig.

 

Link to post
  Bjarty skrev On 17.5.2025 at 19.13:

Hva med de som ikke nødvendigvis kjører så langt, men koser seg mye rundt nærområdene?

Vis hele sitatet  

I 5-6 knop kan en 35fot bruke 6liter/time med en motor og aksel. 6liter x 50 timer = 300 liter/sesong.

 

Det finnes uhyggelige mengder av forbruksdata på sgs alle båt/motorkombinasjoner, jeg begriper ikke hvordan disse spørsmålene du stiller kan være til vesentlig hjelp for deg når det er så grasat uspesifikt.

 

Du vet vel hvor mange motortimer du kommer til å ha ?

Kan du ikke lage deg en liten tabell med forbruksdata for de 3-4 mest aktuelle båtene vs ditt typiske timetall ??

Link to post
  Bjarty skrev On 17.5.2025 at 19.13:

Hvor mye er typisk for «moderat» bruk?

 

Hva er «aktiv» bruk i praksis – snakker vi 3000 liter? 5000 liter?

 

Hva med de som ikke nødvendigvis kjører så langt, men koser seg mye rundt nærområdene?

 

Setter stor pris på innspill, enten det er med eksakte tall, anslag,

Vis hele sitatet  

 

Forbruk per sesong kan vel være alt fra 100 liter til 30.000 liter. 

 

Men som @dieselfan sier så skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør om dette. Skjønner jo at du lurer på hva det koster å ha en slik båt som du drømmer om, men alle kostnader knyttet til båtholdet kan variere ekstremt, deriblant dieselforbruket. Skal du finne ut hva en slik båt koster deg må du først klarlegge dine egne parametere. Det går på alt fra bruk til service, opplag kapitalkostnad osv. 

Link to post

Typisk antall kjørte timer per år pleier å være 50-80 timer. De med store båter pleier å kjøre mer i 7-8 knop enn de mindre ofte fordi det er dyrere per nm å kjøre en større båt enn mindre.

 

Hvis du regner 50 timer per år, dvs bruker båten gjennomsnittlig og dvs ikke særlig mye blir ca tall:

Typisk 42 foter=5l/nm ~100 l/t v/20knop og 7 l/t ved 7knop

Typisk 35 foter=3 l/nm ~ 60 l/t v/20knop og 6 l/t ved 7 knop

 

Hvis du regner med 75% i 7 knop for 42 foter blir det 1500 liter diesel

 

Hvis du regner med 50% i 7 knop for 35 foter blir det ca 1600 liter 

 

Altså ca like mye i praksis per år. Så er det sikkert mange meninger rundt temaet men for et rent overslagstall er det ovennevnte nok i nærheten. 

 

Så minst 1500 l/år må du regne = ca 30 l/t i gjennomsnitt.

 

 

 

Link to post

Jeg har en spak ved styreplassen som jeg regulerer kostnader med:undrer:.

Ca 35 fot, en motor med aksel. Stor nok tank i forhold til hukommelse, slik at jeg ikke husker hva det kostet å fylle sist, når det er på tide å fylle igjen. Men vil tippe jeg bruker ca 30 liter i sesongen, resten er hobby:fniser:.

Link to post

Phantom 50. Vi bruker mellom 2000-3000 liter pr sesong. Drøye 100 motortimer. Antall nautiske varierer voldsomt pr år, så gassspakene brukes til styre budsjett. I helgen hadde vi god tid, 50nm tur retur. 8-9 knop. Ca 800rmp og forbruk på 20l/time.

Tomgang gir 6-6,5 knop er ca 12l /time. Marsjfart er ca 120l/time (22-25knop) Toppfart 30-32 knop er 240l / Time. 
Andre kostnader som løft, service (gjør det meste selv), forsikring, vinter- og sommerhavn, med mer ca 60.000-80.000,- pr år. 
 

/Chaos. 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
  Brigg skrev On 17.5.2025 at 19.44:

Tommelfingerregelen er vel at lurer du på hva det koster, da har du ikke råd. 

Vis hele sitatet  

Enig. Forbruk er jo en ting, men vedlikehold på en storbåt av eldre årgang kan være  ganske stor post. To motorer blir dobbelt opp av oljer, filtre osv.  samt en god del uforutsette utgifter med gammelt utstyr, drev, skroggjenomføringer, rusk i tanker, tette kjølere kommer før eller senere.  Opplag, kaiplass, slipp/kran

I denne klassen er det litt forskjell på hvilken type motorer som står i også. Må si det frister lite å ha to Volvo Penta på 25-30år. Men det kan gå bra så klart  og om du er av typen som liker å skru og klarer å gjøre alt selv kan det jo bli litt rimeligere. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Båt er ikke noe man bør tyne økonomien på, Har aldri målt båtglede i fot eller knop.

Det er dessverre ingen "sugar coating" her mht kostnader for  en rask 40 fots Princess type med dobbeltinstallasjon. 

Kontra Skarpnesen som du har? Så blir tallene brutale.

Sånn til sammeligning så gikk jeg opp fra  26-29 fot. (  begge strak aksel, men dobling ++ av motorstørrelse, samt masse mere utstyr ) kostnadene økte med  ca  200-250%

 

Link to post

Her har du et forslag hvis du går med svært moderat fart. Husk det @Brigg nevnte, og at det koster ca 100 båtpenger bare å ha greiene liggende stille - vel å merke hvis du ikke har gjeld på skuta.....

20240924_193842.jpg.da81f22563f81090649aa8b69505ffb9.jpg

il_fullxfull.5595340848_9esu.jpg.cd18b0aa2724b11b9ab7d14090c2f101.jpg Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
  Eika skrev On 19.5.2025 at 22.12:

Hadde en prat med en kar som har en 45foter med 2x435 d6, han sa det kosta 100k allerede før båten var på vannet og han regna med og fylle tankene 2 ganger iløpet av sesongen (3000liter pr fylling) 

Vis hele sitatet  

Båt er dyrt, stor båt er veldig dyrt.. 100k i opplag og service høres riktig ut i sammenliknet med det vi betaler. Nå kan man jo redusere opplags - og service kostnadene betydelig ved lagring ute, gjøre alt arbeidet selv osv. 

For oss er båt et alternativ til hytte og utlands ferier etc, så regnestykket går vel mer eller mindre opp.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
  Eika skrev On 19.5.2025 at 22.12:

Hadde en prat med en kar som har en 45foter med 2x435 d6, han sa det kosta 100k allerede før båten var på vannet og han regna med og fylle tankene 2 ganger iløpet av sesongen (3000liter pr fylling) 

Vis hele sitatet  

 

Hva slags båt var det? 3000 liter på en 45 foter med 2 x D6 435 har jeg aldri sett, men det er kanskje noe spesialbygd?

 

Typisk har slike båter som P42, NW 420, Failrline Phantom 40 osv med nevnte motorer typisk 2 x 600 - 2 x 750 l fuel.

 

3000 liter er typisk oppi 60 fots om vi snakker mainstream planende princess, Fairline osv. 

 

  Bjarty skrev On 17.5.2025 at 19.13:

Det jeg lurer på er rett og slett:

Hva bruker dere av diesel i løpet av en normal sesong?

 

Forstår at dette varierer voldsomt – noen tusler rundt i indre Oslofjord i 6 knop, andre brenner seg til Arendal på fredag og hjem igjen søndag. Men jeg er ute etter et slags erfaringsbasert spenn.

 

Hvor mye er typisk for «moderat» bruk?

Vis hele sitatet  

 

Som du sier så variere dette voldsomt, samt man kan påvirke dette selv både med hvor langt man kjører samt hvordan man kjører.

Om vi tar en typisk 50 foter med 2 x 370 - 435 hk så kan den bruke alt fra rett over 1 l/nm i 5,5 kn på en motor til rundt 5,5 liter pr nm 16-25 kn.

 

Tusler man mest sakte rundt i nærområdet blir nok diesel den minste kostnaden og greie seg med under 1000 liter i året og fortsatt ligge over snittet både på gangtimer (typisk 100t/ år) og overnattingsdøgn om man bare vil.

 

Men farter man litt lengre avstander i høy fart med 10-14 tonns twin akslingbåt så må man brette opp lommeboka.

For moro skyld kan jeg nevne at jeg har brukt rundt 4000 liter de siste 3 dagene på 46 foter (som er relativt lettdrevet for størrelsen), men det handler om transportkjøring på en lengre strekning.

 

Mvh. SAP

Link to post
  Eika skrev On 20.5.2025 at 10.06:

 

En som er bestilt med ekstra store tanker fra fabrikk :spyr: 

Vis hele sitatet  

 

Spennende :ja:. Hva slags båt snakker vi om da?

Sargo 46, Targa 44/46 kan fåes med større tanker.

S45 har standard 2x750, men fåes med 2 x 1000. Mer er det ikke plass til uten å bygge om eller ofre interiørplass. Teoretisk kan man jo putte 5 tonn i CG på båten og ofre midtkabinen, men de fleste båter vil da fått en utfordring med tyngden, samt plane og drivstofføkonomien hadde nok gått i dass.

Mvh. SAP

Link to post
  sap_2000 skrev On 20.5.2025 at 10.22:

 

Spennende :ja:. Hva slags båt snakker vi om da?

Sargo 46, Targa 44/46 kan fåes med større tanker.

S45 har standard 2x750, men fåes med 2 x 1000. Mer er det ikke plass til uten å bygge om eller ofre interiørplass. Teoretisk kan man jo putte 5 tonn i CG båten og ofre midtkabinen, men de fleste båter vil da fått en utfordring med tyngden og komme og plane og drivstofføkonomien hadde nok gått i dass.

Vis hele sitatet  

 

Se på pm, så har du fått mer info. 

Link to post
  Eika skrev On 20.5.2025 at 10.06:

En som er bestilt med ekstra store tanker fra fabrikk 

Vis hele sitatet  

En mulighet enn annen er att vedkommende drar på litt ekstra.
Men for meg spiller det ingen rolle hva som er riktig eller kanskje riktig er en kombinasjon av å ha bestilt større tanker og litt overdrivelse ? eller kanskje han faktisk har plass til det han hevder
V40 har noe over 700 liter. 

Brukte kr 3000 frem og tilbake til Aker Brygge og kr 10 000 til Skagen og hjem igjen i plan.
Årene går å når jeg tenker etter er det 15 år gamle priser så relevansen er lav og det kan også husken være.
 

Link to post
  pipe skrev On 20.5.2025 at 11.06:

En mulighet enn annen er att vedkommende drar på litt ekstra.
Men for meg spiller det ingen rolle hva som er riktig eller kanskje riktig er en kombinasjon av å ha bestilt større tanker og litt overdrivelse.
V40 har noe over 700 liter og brukte kr 3000 frem og tilbake til Aker Brygge og 10 000 til Skagen og hjem igjen i plan.
Årene går å når jeg tenker etter er det 15 år gamle priser så relevansen er lav og det kan også husken være
 

Vis hele sitatet  

 

Jeg har ingen grunn til og tru at han overdriver eller snakker piss, når han har fortalt det han har fortalt. Jeg har sendt link til tråden her, så får vi se om han gidder og logge på for og fortelle litt mer. Han har ett brukernavn her han også 

 

Men det spiller egentlig ingen rolle om han har 500 eller 5000 liters tanker for min del, jeg har 97 liter i min 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...