Bjarty Startet 17.Mai Link til dette innlegget Startet 17.Mai Hei godtfolk! Jeg går med tanker om å kjøpe meg en brukt flybridgebåt i 35–45 fotsklassen – typiske kandidater er Princess, Fairline, Sealine og lignende fra 90- og 2000-tallet, gjerne med 2x Volvo diesel. Ikke noe hastverk, men prøver å få et bedre bilde av det totale kostnadsbildet før jeg eventuelt tar steget. Det jeg lurer på er rett og slett: Hva bruker dere av diesel i løpet av en normal sesong? Forstår at dette varierer voldsomt – noen tusler rundt i indre Oslofjord i 6 knop, andre brenner seg til Arendal på fredag og hjem igjen søndag. Men jeg er ute etter et slags erfaringsbasert spenn. Hvor mye er typisk for «moderat» bruk? Hva er «aktiv» bruk i praksis – snakker vi 3000 liter? 5000 liter? Hva med de som ikke nødvendigvis kjører så langt, men koser seg mye rundt nærområdene? Setter stor pris på innspill, enten det er med eksakte tall, anslag, eller bare et innblikk i deres bruksmønster. Gjerne med info om båtmodell og motoroppsett også, om det ikke er hemmelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai NordWest 420 ips 600. 120l/t marsjfart. Ca 5000 liter i sesongen på 80 timer i snitt per sesong. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Her blir det nok stort spenn i svarene.. Vi har en 32ish med singel VP 380 med drev. Båten veier ca 7000 kg. I fjor gikk det 1200 liter på ca 70 timer motortid Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Brigg Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Tommelfingerregelen er vel at lurer du på hva det koster, da har du ikke råd. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Bjarty skrev On 17.5.2025 at 19.13: Hva med de som ikke nødvendigvis kjører så langt, men koser seg mye rundt nærområdene? Vis hele sitatet I 5-6 knop kan en 35fot bruke 6liter/time med en motor og aksel. 6liter x 50 timer = 300 liter/sesong. Det finnes uhyggelige mengder av forbruksdata på sgs alle båt/motorkombinasjoner, jeg begriper ikke hvordan disse spørsmålene du stiller kan være til vesentlig hjelp for deg når det er så grasat uspesifikt. Du vet vel hvor mange motortimer du kommer til å ha ? Kan du ikke lage deg en liten tabell med forbruksdata for de 3-4 mest aktuelle båtene vs ditt typiske timetall ?? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Bjarty skrev On 17.5.2025 at 19.13: Hvor mye er typisk for «moderat» bruk? Hva er «aktiv» bruk i praksis – snakker vi 3000 liter? 5000 liter? Hva med de som ikke nødvendigvis kjører så langt, men koser seg mye rundt nærområdene? Setter stor pris på innspill, enten det er med eksakte tall, anslag, Vis hele sitatet Forbruk per sesong kan vel være alt fra 100 liter til 30.000 liter. Men som @dieselfan sier så skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør om dette. Skjønner jo at du lurer på hva det koster å ha en slik båt som du drømmer om, men alle kostnader knyttet til båtholdet kan variere ekstremt, deriblant dieselforbruket. Skal du finne ut hva en slik båt koster deg må du først klarlegge dine egne parametere. Det går på alt fra bruk til service, opplag kapitalkostnad osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gabi Svart 17.Mai Link til dette innlegget Svart 17.Mai Typisk antall kjørte timer per år pleier å være 50-80 timer. De med store båter pleier å kjøre mer i 7-8 knop enn de mindre ofte fordi det er dyrere per nm å kjøre en større båt enn mindre. Hvis du regner 50 timer per år, dvs bruker båten gjennomsnittlig og dvs ikke særlig mye blir ca tall: Typisk 42 foter=5l/nm ~100 l/t v/20knop og 7 l/t ved 7knop Typisk 35 foter=3 l/nm ~ 60 l/t v/20knop og 6 l/t ved 7 knop Hvis du regner med 75% i 7 knop for 42 foter blir det 1500 liter diesel Hvis du regner med 50% i 7 knop for 35 foter blir det ca 1600 liter Altså ca like mye i praksis per år. Så er det sikkert mange meninger rundt temaet men for et rent overslagstall er det ovennevnte nok i nærheten. Så minst 1500 l/år må du regne = ca 30 l/t i gjennomsnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Jeg har en spak ved styreplassen som jeg regulerer kostnader med. Ca 35 fot, en motor med aksel. Stor nok tank i forhold til hukommelse, slik at jeg ikke husker hva det kostet å fylle sist, når det er på tide å fylle igjen. Men vil tippe jeg bruker ca 30 liter i sesongen, resten er hobby. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Har en 36 fot uten fly. D6 435hk. Bruk gjennom hele året. Ca.120timer, 1000Nm. på skrogfart når jeg har tid, marsjer når jeg trenger det. Årsforbruk 4000 liter diesel. Driftsbudsjett med forsikring, diesel og vedlikehold: Ca. 80 000,- i året. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Captain Chaos Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai Phantom 50. Vi bruker mellom 2000-3000 liter pr sesong. Drøye 100 motortimer. Antall nautiske varierer voldsomt pr år, så gassspakene brukes til styre budsjett. I helgen hadde vi god tid, 50nm tur retur. 8-9 knop. Ca 800rmp og forbruk på 20l/time. Tomgang gir 6-6,5 knop er ca 12l /time. Marsjfart er ca 120l/time (22-25knop) Toppfart 30-32 knop er 240l / Time. Andre kostnader som løft, service (gjør det meste selv), forsikring, vinter- og sommerhavn, med mer ca 60.000-80.000,- pr år. /Chaos. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
NilsPils Svart 18.Mai Link til dette innlegget Svart 18.Mai 32 fot, 7 tonn, 5 -7 knop. Snitt på maks 5 L/t Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
-morten- Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Brigg skrev On 17.5.2025 at 19.44: Tommelfingerregelen er vel at lurer du på hva det koster, da har du ikke råd. Vis hele sitatet Enig. Forbruk er jo en ting, men vedlikehold på en storbåt av eldre årgang kan være ganske stor post. To motorer blir dobbelt opp av oljer, filtre osv. samt en god del uforutsette utgifter med gammelt utstyr, drev, skroggjenomføringer, rusk i tanker, tette kjølere kommer før eller senere. Opplag, kaiplass, slipp/kran I denne klassen er det litt forskjell på hvilken type motorer som står i også. Må si det frister lite å ha to Volvo Penta på 25-30år. Men det kan gå bra så klart og om du er av typen som liker å skru og klarer å gjøre alt selv kan det jo bli litt rimeligere. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Båt er ikke noe man bør tyne økonomien på, Har aldri målt båtglede i fot eller knop. Det er dessverre ingen "sugar coating" her mht kostnader for en rask 40 fots Princess type med dobbeltinstallasjon. Kontra Skarpnesen som du har? Så blir tallene brutale. Sånn til sammeligning så gikk jeg opp fra 26-29 fot. ( begge strak aksel, men dobling ++ av motorstørrelse, samt masse mere utstyr ) kostnadene økte med ca 200-250% Sitér dette innlegget Link to post
BMW X1 Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Utgifter til diesel er nok den laveste utgiftsposten jeg har (brukte i overkant av 1000 liter i fjor), oppgraderinger av utstyr og reparasjoner koster mye mer enn dieselutgiftene Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Dieselforbruket er den enkleste posten å ha kontroll på å regulere. I mitt tilfelle regner jeg 100k for båtplass sommer og vinter, forsikring, oppgraderinger servicer og dieselforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Her har du et forslag hvis du går med svært moderat fart. Husk det @Brigg nevnte, og at det koster ca 100 båtpenger bare å ha greiene liggende stille - vel å merke hvis du ikke har gjeld på skuta..... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Eika Svart 19.Mai Link til dette innlegget Svart 19.Mai Hadde en prat med en kar som har en 45foter med 2x435 d6, han sa det kosta 100k allerede før båten var på vannet og han regna med og fylle tankene 2 ganger iløpet av sesongen (3000liter pr fylling) Glad jeg bare har småbåter med påhenger, når jeg hører de tallene der Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Eika skrev On 19.5.2025 at 22.12: Hadde en prat med en kar som har en 45foter med 2x435 d6, han sa det kosta 100k allerede før båten var på vannet og han regna med og fylle tankene 2 ganger iløpet av sesongen (3000liter pr fylling) Vis hele sitatet Båt er dyrt, stor båt er veldig dyrt.. 100k i opplag og service høres riktig ut i sammenliknet med det vi betaler. Nå kan man jo redusere opplags - og service kostnadene betydelig ved lagring ute, gjøre alt arbeidet selv osv. For oss er båt et alternativ til hytte og utlands ferier etc, så regnestykket går vel mer eller mindre opp. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Eika skrev On 19.5.2025 at 22.12: Hadde en prat med en kar som har en 45foter med 2x435 d6, han sa det kosta 100k allerede før båten var på vannet og han regna med og fylle tankene 2 ganger iløpet av sesongen (3000liter pr fylling) Vis hele sitatet Hva slags båt var det? 3000 liter på en 45 foter med 2 x D6 435 har jeg aldri sett, men det er kanskje noe spesialbygd? Typisk har slike båter som P42, NW 420, Failrline Phantom 40 osv med nevnte motorer typisk 2 x 600 - 2 x 750 l fuel. 3000 liter er typisk oppi 60 fots om vi snakker mainstream planende princess, Fairline osv. Bjarty skrev On 17.5.2025 at 19.13: Det jeg lurer på er rett og slett: Hva bruker dere av diesel i løpet av en normal sesong? Forstår at dette varierer voldsomt – noen tusler rundt i indre Oslofjord i 6 knop, andre brenner seg til Arendal på fredag og hjem igjen søndag. Men jeg er ute etter et slags erfaringsbasert spenn. Hvor mye er typisk for «moderat» bruk? Vis hele sitatet Som du sier så variere dette voldsomt, samt man kan påvirke dette selv både med hvor langt man kjører samt hvordan man kjører. Om vi tar en typisk 50 foter med 2 x 370 - 435 hk så kan den bruke alt fra rett over 1 l/nm i 5,5 kn på en motor til rundt 5,5 liter pr nm 16-25 kn. Tusler man mest sakte rundt i nærområdet blir nok diesel den minste kostnaden og greie seg med under 1000 liter i året og fortsatt ligge over snittet både på gangtimer (typisk 100t/ år) og overnattingsdøgn om man bare vil. Men farter man litt lengre avstander i høy fart med 10-14 tonns twin akslingbåt så må man brette opp lommeboka. For moro skyld kan jeg nevne at jeg har brukt rundt 4000 liter de siste 3 dagene på 46 foter (som er relativt lettdrevet for størrelsen), men det handler om transportkjøring på en lengre strekning. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai sap_2000 skrev On 20.5.2025 at 10.01: Hva slags båt var det? Vis hele sitatet En som er bestilt med ekstra store tanker fra fabrikk Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Eika skrev On 20.5.2025 at 10.06: En som er bestilt med ekstra store tanker fra fabrikk Vis hele sitatet Spennende . Hva slags båt snakker vi om da? Sargo 46, Targa 44/46 kan fåes med større tanker. S45 har standard 2x750, men fåes med 2 x 1000. Mer er det ikke plass til uten å bygge om eller ofre interiørplass. Teoretisk kan man jo putte 5 tonn i CG på båten og ofre midtkabinen, men de fleste båter vil da fått en utfordring med tyngden, samt plane og drivstofføkonomien hadde nok gått i dass. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai sap_2000 skrev On 20.5.2025 at 10.22: Spennende . Hva slags båt snakker vi om da? Sargo 46, Targa 44/46 kan fåes med større tanker. S45 har standard 2x750, men fåes med 2 x 1000. Mer er det ikke plass til uten å bygge om eller ofre interiørplass. Teoretisk kan man jo putte 5 tonn i CG båten og ofre midtkabinen, men de fleste båter vil da fått en utfordring med tyngden og komme og plane og drivstofføkonomien hadde nok gått i dass. Vis hele sitatet Se på pm, så har du fått mer info. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai Eika skrev On 20.5.2025 at 10.06: En som er bestilt med ekstra store tanker fra fabrikk Vis hele sitatet En mulighet enn annen er att vedkommende drar på litt ekstra. Men for meg spiller det ingen rolle hva som er riktig eller kanskje riktig er en kombinasjon av å ha bestilt større tanker og litt overdrivelse ? eller kanskje han faktisk har plass til det han hevder V40 har noe over 700 liter. Brukte kr 3000 frem og tilbake til Aker Brygge og kr 10 000 til Skagen og hjem igjen i plan. Årene går å når jeg tenker etter er det 15 år gamle priser så relevansen er lav og det kan også husken være. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai pipe skrev On 20.5.2025 at 11.06: En mulighet enn annen er att vedkommende drar på litt ekstra. Men for meg spiller det ingen rolle hva som er riktig eller kanskje riktig er en kombinasjon av å ha bestilt større tanker og litt overdrivelse. V40 har noe over 700 liter og brukte kr 3000 frem og tilbake til Aker Brygge og 10 000 til Skagen og hjem igjen i plan. Årene går å når jeg tenker etter er det 15 år gamle priser så relevansen er lav og det kan også husken være Vis hele sitatet Jeg har ingen grunn til og tru at han overdriver eller snakker piss, når han har fortalt det han har fortalt. Jeg har sendt link til tråden her, så får vi se om han gidder og logge på for og fortelle litt mer. Han har ett brukernavn her han også Men det spiller egentlig ingen rolle om han har 500 eller 5000 liters tanker for min del, jeg har 97 liter i min Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Mai Link til dette innlegget Svart 20.Mai For min del kan han godt bruke tiden sin på viktigere ting her i livet så dør ikke av spenning i mellom tiden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.