mr.Hvaler Startet Torsdag 11:25 Link til dette innlegget Startet Torsdag 11:25 Kommer snart en tråd som handler om restaurering av en gammel god Phoenix Boats 320R Denne tråden blir snart oppdatert. Båten har ligget skadet på land i sikkert 7-10år og nå blir det full restaurering av båten, skroget blir delt og ny forsterket akterspeil blir støpt opp. Mye gøy her. Tråden starter når jeg er kommet litt på vei, slik at den får gode og jevnlige oppdateringer:) Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 11:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:32 Her blir den hentet og klargjort for vask og en tilstandsrapport/vurdering. Lar den seg reparere eller må den vrakes? Dommen er at den lar seg reparere, og prosessen er i gang Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 11:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:36 Her er prosessen med å dele skroget i gang, skroget oppleves som stabilt og ikke råttent. Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 11:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:41 Selv om båten er godkjent for 30hk velger jeg å gå for en Suzuki DF15 med elstart. Videre planer: Motor: 15hk Tank: innebygget 38L med måler Lys: Full lanterne føring Henger: Båthenger som tilpasses båten Fargevalg: Overdel rød, med svarte detaljer, sete, motor, lanterner. Rød/sort Underdel: Fjerne vannlinje, helsvart underdel/kjøl med syrefast 6mm akterplate Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 11:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:44 Fjerner råtten plate på akterspeilet Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 11:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:49 Tilhengern er en Svela B750K Denne ble valgt siden hengeren lar meg justere lengden på draget, jeg ønsker ett ganske kort drag på båtpakken, siden jeg ikke har fast båtplass til denne. Den skal settes ut og taes opp etter hver tur. (Er planen) Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 11:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:52 Båten blir stående slik gjennom vinteren 2024 Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 11:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:55 Kjøper inn tank, lanterner, ratt, styresnekke opptil 55hk, ledningsnett og vannfast kryssfiner gjennom vinteren og planlegger videre prosses. Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 12:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:01 Endelig er motor kjøpt inn, Suzuki DF15 med elektrisk start. Denne er nesten ikke brukt og gått utelukkende i ferksvann. Fullservice blir utført: Nye plugger Ny Olje og oljefilter Ny gir olje Nytt drivstoff filter Ny impeller Starter og går som ei klokke, helt utrolig lettstartet. Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 12:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:04 Test monterer og tilpasser mens jeg venter på varme og riktig temperatur for å kunne støpe glassfiber Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 12:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:19 Store skader på akterspeilet, båten blir flyttet og klargjort for støpingen Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 12:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:20 Her er støping av akterspeilet i gang, samt lapping av topp/overdel av båten. Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 12:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:21 Ny plate støpes inn. Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 12:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:26 Akterspeil plater: Akterspeil plate utvendig: 6mm alu Akterspeil plate innvendig 4mm alu Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 12:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:28 Dette blir fargen på overdelen: Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 12:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:34 Dette er så langt jeg har kommet, siden det er meldt kaldere vær så begynner jeg å lage sete delen, mens jeg venter på sol å varme. Må støpe sideplater og feste til bensin tanken. Forsterke overdelen og pusse bort gammel maling. Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 17:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:24 ECHOMAP UHD 62cv Blir navigasjons valget, tror jeg. Har en liggende så stor sannsynlighet. Med hurtig brakett uten svinger. Veldig usikker på hvordan jeg skal plassere den. Eller om det blir noe annet. Link to post
Eika Svart Torsdag 17:27 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:27 Jeg har sett ett par av disse, der de har kappa vekk salen, forlenga dekket litt og bygd en liten speedbåt ut av de og det som har overraska meg hver gang er hvor godt de går og hvor balanserte hopp de ungene får, så tydeligt at de skrogene der faktisk har litt potensiale Meeen om det er helt lik som den du har eller noe som bare ligner fælt, det er jeg usikker på Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 17:30 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:30 Ja disse er godkjent for 30hk (to takt vel å merke) Det er ganske mye på ett så lite å lett skrog. Tippe den ligger godt i vannet og vobler lite, hadde en GH10 med Yamaha 20hk 2takt, den gikk bra, men følte meg ikke særlig trygg. Gøy vis noen har mer informasjon om båttypen Link to post
dieselfan Svart Torsdag 18:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:02 Artig prosjekt, flotte bilder som beskriver godt 👍Denne skal jeg jommen følge👍 Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 18:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:40 Takk, litt ny her. Oppdaterer tittel Link to post
mr.Hvaler Svart Torsdag 19:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:42 Tar vare på og fikser opp orginal merking, takk til svigerfar som er urmaker og kan dette med overflate behandling av plater/skiver etc Link to post
dieselfan Svart Torsdag 21:10 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:10 Fikk dere veid den før dere startet stripping? Link to post
mr.Hvaler Svart igår klokken 04:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:10 nei dessverre Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn