Jump to content

Landstrøm, hvordan skal man koble sikkerhetsjord? (Anonym meningsmåling)


Ingar

Sikkerhetsjording av landstrøm  

145 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Dette blir en umulighet Ingar. DSB forlanger både landjord og sjøjord. Alternativt kan sjøjorddelen seriekobles med 'zinc saver' for å minske risikoen for galvanisk tæring. Lurer på om dette beskrives i Elsikkerhet 77? Om jeg ikke er helt på jordet, hvilket jeg ofte er. Gidder ikke å krangle om dette.

Link to post

Vel, en ting er å vite hva som er lov, en annen ting er å forholde seg til dette. Jeg vet godt at jeg ikke har lov å legge opp 230V i båten, men?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
54 minutes ago, tobixen said:

Jeg lever egentlig ganske greit med solcellepaneler og inverter, slik at jeg slipper å tenke på denne problematikken :-)

 

Samme her. Solcellepanel, regulator, Lithium batteri som ikke er koblet opp mot båtens blybatterier og eventuelt inverter ved behov, så er alle problemer rundt landstrøm, jording og "gjør det selv grense" på 200 VA løst.

 

Hvis man bruker den nye teknologien ut i fra de muligheter som følger med den, i stedet for å bruke ny teknologi "på den gamle måten", så kan jo egentlig de fleste problemene være løst. 

Link to post
1 hour ago, tobixen said:

Jeg lever egentlig ganske greit med solcellepaneler og inverter, slik at jeg slipper å tenke på denne problematikken :-)

Så lenge man genererer 230v selv så trenger man ikke tenke på jording mener du?

 

Inverter og solceller øker kompleksiteten. Det betyr ikke at man kan glemme grunnleggende prinsipper. 

 

Som svar til trådstarter så mener jeg at lokalt jordplan er tryggere enn jording til land. Grunnen er at jeg har sett mye feil på landstrømsanlegg. Dette er min mening men det er ikke ihht. Regelverket. Regelverket mener du skal ha begge deler. Det gjør i mange tilfeller at lokalt jordplan har lavere motstand enn jord til land. Dette gjør igjen at du kan få masse trøbbel på grunn av båter rundt deg som har feil. Det har jeg opplevd selv. En "zinqsaver" eller galvanisk skille som noen kaller det hjelper ingen verdens ting på feil på landstrøm som medfører elektrolytisk tæring. Det hjelper kun på galvanisk tæring.

 

Regelverket tillater lokalt jordplan uten jording til land så lenge man har skilletrafo. Derfor mener jeg også at et korrekt og trygt landstrømsanlegg bør ha en skilletrafo.

 

Link to post

Jeg har kappet jordkabel og satt inn galvanisk skille (sinksaver) på landkabel-tilkobling 220 vac. Ombord så er motor og drivline tilkoblet jord via ombord-side av den galvaniske skillen (sinksaver).

Kan ikke se at det er et alternativ så jeg velger å ikke tikke på noen av boksene !

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Dette har jeg ikke peiling på. Jeg bruker landstrøm i gjestehavner. På vår tidligere Agder 840 kjøpte jeg en biltemadings som jeg koblet inn mellom kabel og lader. I flere havner slo den ut lading grunnet feil på anlegget i land. På nåværende Saga 315 er kablingen slik at dingsen trolig ikke kan brukes. Men jeg tenker slik: Når Saga Boats har koblet opp noe så er det trygt! Og et annet poeng:

" lykkelig lever den uvitende".

Link to post
7 hours ago, El barco de Sol said:

Dette har jeg ikke peiling på. Jeg bruker landstrøm i gjestehavner. På vår tidligere Agder 840 kjøpte jeg en biltemadings som jeg koblet inn mellom kabel og lader. I flere havner slo den ut lading grunnet feil på anlegget i land. På nåværende Saga 315 er kablingen slik at dingsen trolig ikke kan brukes. Men jeg tenker slik: Når Saga Boats har koblet opp noe så er det trygt! Og et annet poeng:

" lykkelig lever den uvitende".

 

Det var nok en jordfeilbryter til å koble opp på kabelen til landstrøm. Har også en slik, men fant den ikke når jeg kikket etter den på Biltema sin webside. Bidrar nok til å bedre sikkerheten i det tilfellet at landsrømanlegget, på land, ikke har en jordfeilbryter som fungerer.

Link to post
14 hours ago, mateco said:

Jeg har kappet jordkabel og satt inn galvanisk skille (sinksaver) på landkabel-tilkobling 220 vac. Ombord så er motor og drivline tilkoblet jord via ombord-side av den galvaniske skillen (sinksaver).

 

Det skulle jo være en OK løsning. Grunnen til at man ikke kan kappe jordkabel til land, er jo kanskje først og fremst muligheten til at det kan oppstå en farlig spenningsforskjell mellom landjord og båtjod. Med bruk av "sinksaver" så skal jo denne spenningsforskjellen være redusert til en volt eller to (eller hva det nå er), slik at det ikke skal være noen risiko for elektrisk sjokk om man kommer til å berøre landjord og båtjord samtidig. (Eller komponenter som er koblet til.)

 

Men "sinksaver" vil jo ikke fungere lengre hvis man får mer en "noen få" Volt i spenningsforskjell mellom landjord og båtjord. Sånn sett så kan man nok risikere "elektrolyttisk tæring", selv om man har "sinksaver" installert.

 

Man kan jo også måle ved hjelp av et voltmeter om man har en spenningsforskjell mellom landjord og båtjord som er stor nok til at det kan medføre problemer, selv om man har sinksaver installert og på plass.

 

Den helt enkle og trygge løsning, det er jo å bruke solcellepanel, regulator og Lihiumbatteri, slik at man kan koble i fra landstømmen helt. Til min forbauselse så fungerte denne løsningen helt fint, også om vinteren, men det har jo selvfølgelig sammenheng med at kjøleskapet trekker minimalt om vinteren.

Link to post

 

mateco skrev for 14 timer siden:

Jeg har kappet jordkabel og satt inn galvanisk skille (sinksaver) på landkabel-tilkobling 220 vac. Ombord så er motor og drivline tilkoblet jord via ombord-side av den galvaniske skillen (sinksaver).

Kan ikke se at det er et alternativ så jeg velger å ikke tikke på noen av boksene !


Usikker på hva du mener med "kappet jordkabel"? Det "galvaniske skillet" sitter jo på jordkabelen.

 

Arne2 skrev 11 minutter siden:

Men "sinksaver" vil jo ikke fungere lengre hvis man får mer en "noen få" Volt i spenningsforskjell mellom landjord og båtjord. Sånn sett så kan man nok risikere "elektrolyttisk tæring", selv om man har "sinksaver" installert.


Postet illustrasjon her.

Link to post
Ingar skrev 1 minutt siden:


Usikker på hva du mener med "kappet jordkabel"? Det "galvaniske skillet" sitter jo på jordkabelen.

 

Jordkabel er kappet for å montere den galvaniske skillen (zinksaver) imellom. Altså jordkabel fra landstrømkabel på den ene siden av zinksaveren  og båtjord på den andre siden av zinksaveren  .

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco skrev 16 minutter siden:

Jordkabel er kappet for å montere den galvaniske skillen (zinksaver) imellom.

Ok, det oppklarer saken.
 

mateco skrev for 15 timer siden:

Ombord så er motor og drivline tilkoblet jord via ombord-side av den galvaniske skillen (sinksaver).

Hvordan er motor og drivlinje koblet til jordingen fra skillet? Via jording av elektrisk oppvarmet bereder?

Link to post

Når det gjelder "galvanisk skille", så et sitat i fra produktbeskrivelsen:

 

Quote

Isolatoren monteres direkte etter båtens 230V inntak. Spenningsfallet i den galvaniske isolatoren er normalt høyere enn den potensielle forskjellen mellom båt-båt og båt-land. Som et resultat av dette vil denne spenningen ikke tillate strømoverføring og dermed vil den galvaniske isolatoren forhindre elektrolytisk strøm. Men, om det forekommer en høyere spenningsfeil i AC-strømkretsen vil diodene slippe strøm igjennom og galvanisk tæring kan forekomme.

 

https://www.maritim.no/victron-galvanisk-isolator-vdi-16a

 

Med andre ord: Blir spenningsforskjellen mellom landjord og båtjord for stor, så får man likevel "tæring". (Men man kan jo måle om dette er tilfellet:)

Link to post
22 minutes ago, Arne2 said:

Når det gjelder "galvanisk skille", så et sitat i fra produktbeskrivelsen:

 

 

https://www.maritim.no/victron-galvanisk-isolator-vdi-16a

 

Med andre ord: Blir spenningsforskjellen mellom landjord og båtjord for stor, så får man likevel "tæring". (Men man kan jo måle om dette er tilfellet:)

Alt kan måles, tror få gjør det. Det kan i tillegg være sporadisk. For eksempel feil på en båt som ikke alltid er koblet til. Da kan det være fint når du måler. Det kan være feil på strøm i en gjestehavn mm.

 

Dette er også mye skumlere enn galvanisk tæring da det går svært mye fortere. Galvanisk skille er det absolutte minimum som jeg ser det men det hjelper absolutt ingen verdens ting mot elektrolytisk tæring.

Link to post

Man kan si det slik at DC strøm gir galvanisk tæring på steroider :-) Og den kan, etter polaritet, gå den gale veie. Det er teknikken når man f.eks. forsølver, forkobrer osv.

 

Jeg har sett et nytt drev fra en cabincruiser der aluminiumen var så spist opp at akslingene lå bare, kunne se tvers gjennom drevet. Og det etter bare to måneder. Så reaksjonen kan gå så det bobler i vannet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...