Tallisman Startet 9.Februar.2007 Del på Facebook Startet 9.Februar.2007 Har nå montert jordingsplate men er litt usikker på hvor jeg skal koble kabelen fra jordingsplaten Båten min er lukket og jordfeilbryteren ligger under dekket akter her ligger og ett støpsel som batteriladeren er koblet til videre er dett ett støpsel som varmtvannstanken er koblet til dette befinner seg fremme i motorrom så er dett ett støpsel som ligger fremme på toalett og i tillegg er dett ett støpsel som er montert bak styrestol i midtsalong .Lurer på om der er noen som kan gi noen opplysninger om hvor jeg bør koble kablen fra jordingsplaten og er det da bare og kutte jordingskabelen i begge ender som går til strømuttak på land etter att jeg forhåpentligvis har fått noen oplysninger om hvor dett er mest fornuftig og koble til kabelen fra jordingsplaten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Dette arbeidet har jeg nettopp utført hos meg selv og har gjort det på følgende vis: Det viktige å ha i minnet når arbeidet utføres er at båten får lokal jord fra jordingsplaten når den ligger på vannet. Dessuten må den ha mulighet for å ha tilkobling til jord fra strømnettet når båten ligger på land. Jeg løste det slik at jordledning fra land ble kuttet like før den første hovedinntaksbryteren i båten. Her har jeg en anordning hvor jeg kan velge mellom å hente jord fra båtens jordplate (hos meg Dynaplate) når den ligger på sjøen, eller koble om til landstrømjord når den ligger i opplag. Dette betyr at jordledning fra land ikke har noen tilkobling når jeg ligger på sjøen. Dette skal - så langt jeg har lest - være i henhold til anbefalinger for de som jobber med el-sikkerhet til sjøss. (Kommer tilbake med denne referansen) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Her har jeg en anordning hvor jeg kan velge mellom å hente jord fra båtens jordplate (hos meg Dynaplate) når den ligger på sjøen, eller koble om til landstrømjord når den ligger i opplag. Det skal også være tydelig merking som viser at jord er frakoblet når båten står på land. Hvilken bryter/vender har du brukt til å koble landjord med? Har planer om å gjøre det samme for å unngå galvanisk tæring på båten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Aktuell forskrift er: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...emne=elektrisk* jolo har tidligere i et innlegg fra 27.1.07 vist til dette som er viktig: Gruppe: Medlem http://www.dsb.no/File.asp?File=Publikasjo...sikkerhet66.pdf Se side 15. Bryteren jeg bruker ligner litt på vendebryteren som er avvist på dette bildet - bryteren står til høyre over Onan instrumentpanelet. Jeg er klar over at bryteren skal merkes tydelig. Foreløbig er bryteren montert ved selve inntakssikringen, men jeg vurderer å montere den i hovedsikringsskapet (vanskelig å bruke dette navnet - for jeg synes det er sikringer mer og mindre over alt - en e normt tidkrevende prosess å finne ut hvilken automatisikring som har gått og hvor den er). Når det gjelder galvanisk tæring på båten har jeg hittill utelukkede hatt store propellmutter-anoder og anoder over og under trimflapsene. Jeg skal montere en stor sink-anode på akterspeilet og forbinde denne til bl.a. propellakselopphengene (laget av messing) og muligvis alle metall-gjennomføringer under vannlinjen. Det er mulig at jeg også kommer til å jorde kjettingene jeg har, idet jeg utelukende ligger for kjetting på svai og akter (dvs. jeg har ikke kjettingen opphengt i tau). Tar svært gjerne imot synspunkter på problematikken med galvanisk tæring. Siden jordplaten er av messing skulle den holde litt lenger enn anodene. Jeg har ikke vurdert enda om jordplaten også må kobles til lokal jord. Noen synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Jeg har en jordingsplate under båten min men den er ikke koblet til noe som helst, er dette en ting man kun bruker vist man har 220V ombord eller hva skal man bruke den til Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Jordingsplaten kobler du til VHF og radar - dersom du har noe av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Stereo, Walkie Talkie og slike ting og eller? Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 har forstått det slik at jording av 220v sysstem ikke skal ha samme jord som 12v systemet for å ungå galvanisk tæring. Stemmer dette Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Jeg har i alle fall utelukkende koblet jordingsplata under båten til jord i 220 volt anlegget. I tillegg har jeg koblet jord fra radarskjermen (den har egen jordingsledning). Jeg har enda ikke sett om VHFen min (NAVMAN 7110) har separat jord. Jeg vet ikke hvordan det vil gå dersom det blir felles jord mellom svakstrøm og sterkstrøm - jeg tenker da særlig hvordan det går ved bruk av batteriladerne ombord. Forresten: det er mulig at orginalt installert batterilader ikke er tilkoblet jord - dette skal sjekkes videre i morgen. Ellers er prosjektet i morgen å montere 3 nye 12 volts uttak som står mer hendig til for stømtilførsel til PCer. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Dette har det vært MANGE diskusjoner om i det siste. Jeg driver også og legger om elektriske i båten, og jeg kommer til å gjøre det som roaldbj beskriver her. Jeg løste det slik at jordledning fra land ble kuttet like før den første hovedinntaksbryteren i båten. Her har jeg en anordning hvor jeg kan velge mellom å hente jord fra båtens jordplate (hos meg Dynaplate) når den ligger på sjøen, eller koble om til landstrømjord når den ligger i opplag. Dette betyr at jordledning fra land ikke har noen tilkobling når jeg ligger på sjøen. Årsaken til at man kutter jord fra landstrøm og fører lokal jord i båt til jordplate (dynaplate) under båten er at det ofte er mye jordfeil i strømanlegg du kobler deg til. Dette kompanseres med høyere toleransegrenser for hvor mye jordfeil det kan være før sikringene i det eksterne anlegget slår ut. Kobler vi jord fra landstrøm inn i lokalt el.anlegg vil vi dra med oss denne feilen ombord = uønskede tæringer/problemer. Etter det jeg har hørt skal også VHF og f.eks en 12-220V inverter kobles til denne. jord til 12V i båten skal etter det jeg har fortstått ikke sammenkobles med dette. Har lest en del innlegg som Ingar har diskutert denne saken, og du har vel en kommentar til om dette stemmer Ps! Treng da en galvanisk isolator hvis man kobler slik som dette?? mvh Tommy J. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Februar.2007 Del på Facebook Svart 9.Februar.2007 Jeg legger inn teksten her fra side 15 i veiledningen om elsikkerhet ombord fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap, DSB, nr 66: FRAKOBLING AV JORDLEDER I LANDSTRØMKABEL. Problematikken rundt sammenkobling av jordleder fra landinstallasjon og jordleder fra skipets/fartøyets installasjon opptar mange, og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har mottatt flere henvendelser med spørsmål om denne forbindelsen kan brytes. Ønsket om å bryte denne forbindelsen mellom "land og sjø" bunner i de problemer denne forbindelsen kan skape med hensyn til galvanisk korrosjon på skrog og andre metalliske deler som er koblet opp mot installasjonen om bord. DSB har vurdert de sikkerhetsmessige forhold rundt en eventuell aksept for å bryte denne forbindelsen. Ved tilknytning til den elektriske installasjonen på land, vil skipet/fartøyet bli å betrakte som en utsatt anleggsdel og skal jordes i henhold til dette. DSB vil med dette gi følgende presisering: • For skip/fartøy med skrog av metallisk materiale og skip/fartøy med isolerende materiale, men hvor det elektriske anleggets jordingssystem er forbundet med en kobberplate med areal minst 0.25 m2 som under alle forhold er neddykket i sjøen, kan skipets/fartøyets installasjon betraktes som tilfredsstillende jordet gjennom kontakten med sjøen, og jordleder i landstrømkabel kan frakobles jordleder i landinstallasjonen. • For anlegg hvor det aksepters frakobling av jordleder i landstrømkabelen, må det ved landtilkoblingsskapet eller en annen godt synlig plass informeres om at forbindelsen må gjenopprettes når skipet/fartøyet legges i tørrdokk. Dette fordi en slik dokking innebærer at kontakten med sjøen brytes. • For skip/fartøy med skrog av isolerende materiale (uten den omtalte kobberplaten) vil en ikke ha en tilfredsstillende jording av installasjonen gjennom skrog/kobberplate og denne må således jordes via landinstallasjonen. Det aksepteres således ikke at jordlederen frakobles landinstallasjonen i slike tilfeller. Bruk av skilletransformator i landstrømforbindelsen er et annet tiltak som også vil eliminere korrosjonsproblemer som har sin årsak i kontakt mellom "jord på land" og "jord på skip". For ordens skyld nevner jeg at endel jordplater har et stort areal til sjøvannssiden, trass at de bare tar liten plass under skroget. Eksempelvis er det følgende hentet fra katalogen til Maritim: DYNAPLATE 305X76MM 13969-02 Ved å montere jordingsplate under båten vil du oppnå en rekke fordeler. * Bedre ytelse for radiokommunikasjonsutstyr * Redusert RF (Støy) * Bedre ytelse for GPS og Loran mottakere. * Renere bilder fra vær-fax mottakere. * Redusert interference fra radar. * Bedre beskyttelse mot lynnedslag. * Forhindrer krypstrøm ( Elektrokjemisk tæring) Platene er produsert i bronse med en porøsitet på ca. 50%. Jordingseffekten er ca. 34% høyere enn noen annen jordings metode som er brukt idag. Leveres med festebolter. Bolten for jording er gullbelagt for bedre kontakt. Maks. skrogtykkelse med standard bolter: 60 mm. Dimensjon: 300x80x13 mm Tilsv. kvm: 3.0 kvm Vekt: 1650 gram Dette viser altså at platen på 300 x 80 x 13 mm tilsvarer et overflateareal på 3. 0 kvm - ganske utrolig. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 For og erstatte jord fra land med jordingsplate under båten er det da rigtig og koble kabelen fra jordingsplaten til jordingspinnen på den første kontakten en har om bord . Altså jord i det blå støpselet som en kobler landstrøm kabelen til . Og for og eliminere problemet med jord når båten ligger på land går det vel an og veksle mellom 2 landstrømskabler. en kabel som en har kuttet jord i når båten ligger på sjøen . Og en kabel med jord inntakt til bruk når båten ligger på land . Dette må selvfølgelig tydelig merkes. Da jeg ikke er elektriker lurer jeg på om dette vil være en grei måte og gjøre det på Sitér dette innlegget Link to post
Ubåtfender Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 (redigert) Bryteren jeg bruker ligner litt på vendebryteren som er avvist på dette bildet - bryteren står til høyre over Onan instrumentpanelet.Jeg er klar over at bryteren skal merkes tydelig. Foreløbig er bryteren montert ved selve inntakssikringen, men jeg vurderer å montere den i hovedsikringsskapet (vanskelig å bruke dette navnet - for jeg synes det er sikringer mer og mindre over alt - en e normt tidkrevende prosess å finne ut hvilken automatisikring som har gått og hvor den er). Noen synspunkter?v Denne bryteren som skifter jord dynaplate/ landjord skal vel være minimum 16 Amper dersom kursen du har i ombord er 16 amper eller bør denne økes? Hvilken amper har du på din bryter? Redigert 10.Februar.2007 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Nemo Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 For og erstatte jord fra land med jordingsplate under båten er det da rigtig og koble kabelen fra jordingsplaten til jordingspinnen på den første kontakten en har om bord . Altså jord i det blå støpselet som en kobler landstrøm kabelen til . Og for og eliminere problemet med jord når båten ligger på land går det vel an og veksle mellom 2 landstrømskabler. en kabel som en har kuttet jord i når båten ligger på sjøen . Og en kabel med jord inntakt til bruk når båten ligger på land . Dette må selvfølgelig tydelig merkes. Da jeg ikke er elektriker lurer jeg på om dette vil være en grei måte og gjøre det på Denne måten vil ikke være riktig. Du lager her en skjøteledning som ikke er lovlig. Se hvordan Roaldbj har løst dette. Det samsvarer med kravet som er referert ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Bryteren jeg har til å vende mellom landstrøm og strøm fra generatoren på 7.5 kW er konstruert for 40 A. Bryteren som jeg bruker for jord er nå for 16 A, men jeg kan ikke forestille meg at det er store stømmer som skal gjennom jord før jordvernbryteren slår ut. Er ikke jordvernbryteren under 100 mA? Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 10.Februar.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Er klar over att den landkablen som skal brukes når båten ligger på sjøen ikke er lovlig det skulle da ikke spille noen rolle jeg har jo allikevel jord fra jordings platen.Spørsmålet var om dette var en måte og gjøre det på for og slippe og montere vendebryter .og ønsker en strøm om bord når båten ligger på land bruker en jo bare en kabel med jord i Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Jeg så litt mer på jordfeilbryteren/jordvernbryteren i båten i dag. I huset har vi inntak 3 x 63 A og jordfeilbryteren er på 100 mA. Bildet under viser jordvernbryteren i båten, den er på 30 mA. Jeg mener inntakssikringen er på 40 A. Jeg vet ikke hvor godt dimensjonert bryteren må være som kobler inn landjord eller jordplate montert under båten. Leser litt nå i kveld hos Calder - men tar gjerne imot råd fra de elektrisk kyndige. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 I huset har vi inntak 3 x 63 A og jordfeilbryteren er på 100 mA.Har hørt at grunnen til at man bruker 100ma på hovedkursen er for å hindre at denne løser ut ved tordenvær. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Spørsmålet som Ubåtfender tar opp er dimensjoneringen av bryter som skifter jordingen mellom landjord og jordingsplate under båten. Er det noen kvalifiserte synspunkter på dette. Jeg finner ikke noe umiddelbart råd i Calders 3. utgave av bibelen min: Boatowner's Mechanical and Electrical Manual McGraw-Hill, 2005 Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 10.Februar.2007 Del på Facebook Svart 10.Februar.2007 Enkelt og greit, vendebryteren skal tåle like mye som sikringene i landstrømssentralen din. Har du 16A landstrømssentral skal vendebryteren tåle det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 15.Mars.2007 Del på Facebook Svart 15.Mars.2007 Jeg skal montere dynaplate på min båt, liker ikke og borre hull i båten..... kan man sette den under trimplanet? Eller vil dette skape problemer med korrosjon? evnt andre problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Aktiverer dette emnet med følgende spørsmål: Monterer dere dynaplaten helt inntil skroget, eller legger dere skriver på boltene for å få litt avstand mot skroget? Jeg ser for meg at uten avstand blir dynaplaten ikke like effektiv. Da trenger kanskje vannet ikke så godt inn på baksiden, i alle fall ikke etter at det er påført bunnsmørning inntil platen. Noen som ha meninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Mai.2007 Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Den forståelsen jeg fikk gjennom instruksjonen til min Dynaplate var at denne skulle monteres inntil skroget. Dette innebærer at det er den synlige overflaten som skal gi tilstrekkelig jording. Det skulle vel ikke være noe hinder for at man legger et mellomstykke melloim dynaplate og skrog, men pass på at det blir tett gjennomgang. Ved å ha en liten avstand mellom Dynaplate og skrog vil jeg anta at faren for at Dynaplaten settes fast ved grunnberøring øker. Jeg hadde godt med Sikafleks mellom skrog og Dynaplate ved montering, og har ikke observert noen vanngjennomtregning etter sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Dette innebærer at det er den synlige overflaten som skal gi tilstrekkelig jording.... Ved å ha en liten avstand mellom Dynaplate og skrog vil jeg anta at faren for at Dynaplaten settes fast ved grunnberøring øker. Ja, det er sikkert best slik som du sier (uten avstand). Dynaplaten (1,8 m2) er sannsynligvis "porøs" tvers gjennom, så det blir nok god jording med å montere tett inntil skroget. Jeg skal installere amatørradio ombord, og derfor viktig med HF-jord i tillegg til elektrisk jord. Har tidligere brukt en mindre Dynaplate (1 m2) til HF-jord, og som jeg bare hengte i et snøre ned i sjøen under antenna. Funket OK, og med 1,8 m2 kan det ikke bli dårligere. Sitér dette innlegget Link to post
Gilla Svart 12.Mai.2007 Del på Facebook Svart 12.Mai.2007 Jeg så litt mer på jordfeilbryteren/jordvernbryteren i båten i dag. I huset har vi inntak 3 x 63 A og jordfeilbryteren er på 100 mA. Bildet under viser jordvernbryteren i båten, den er på 30 mA. Jeg mener inntakssikringen er på 40 A. Jeg vet ikke hvor godt dimensjonert bryteren må være som kobler inn landjord eller jordplate montert under båten. Leser litt nå i kveld hos Calder - men tar gjerne imot råd fra de elektrisk kyndige. Mulig jeg missforsto det du lurte på men det som avbildet her er vel en vanlig 30mA jordfeilbryter med bryteevne 40A. Mener att den ikke har noe vern utover jordfeilfunksjon. Du har vel et overbelastningsvern i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.