Jump to content

Lekkasje i dieseltanken - kommer ikke til

larole

Recommended Posts

Hei, jeg har dessverre oppdaget en liten lekkasje fra en dieseltank i aluminium. Det er en 300 liters tank, og jeg har faktisk ikke mulighet for å komme til og identifisere nøyaktig hvor hullet er. For å gjøre det må motor og tank ut, og det blir for dyrt for meg.

Finnes det noe lurium som kan helles i tanken som tetter fra innsiden? Jeg vet sånn ca. hvor hullet er, kan man bruke rulle og rulle over noe epoxy eller noe slik? Jeg er litt rådvill her, og et hvert forslag mottas med takk. Hullet er trolig i bunn, midt på. Når jeg tar hånden under er det fuktig der.

larole skrev for 2 timer siden:

Jeg vet sånn ca. hvor hullet er, kan man bruke rulle og rulle over noe epoxy eller noe slik? Jeg er litt rådvill her, og et hvert forslag mottas med takk. Hullet er trolig i bunn, midt på.

Aluminium her har det muligvis hvert vann i bunn og da kan det fort være mer på gang.

Tøm tanken og sjekk tilstanden , det burde være lett siden du snakker om å komme til med rulle.

Ta det derfra.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

larole skrev for 16 timer siden:

Det er en 300 liters tank, og jeg har faktisk ikke mulighet for å komme til og identifisere nøyaktig hvor hullet er. For å gjøre det må motor og tank ut,

Er du sikker? Jeg klarte å få ut tanken på vår Futura uten å ta ut motoren. 

Her har du link til tråd som jeg opprettet da jeg renoverte tanken i vår Viksund. Vi fikk også lekkasje, men heldigvis kom den i en sveisefeil, det innebar at jeg fikk renovert tanken før det rakk å tære hull i bunnplata. 

larole skrev for 16 timer siden:

Finnes det noe lurium som kan helles i tanken som tetter fra innsiden? Jeg vet sånn ca. hvor hullet er, kan man bruke rulle og rulle over noe epoxy eller noe slik? Jeg er litt rådvill her, og et hvert forslag mottas med takk. Hullet er trolig i bunn, midt på.

Nei, det kan du bare glemme. Mest sannsynlig har det tæret hull tvers gjennom bunnplata. Det legger seg avleiringer på bunn, og under avleiringene får du noe som kalles for tildekkingskorrosjon. Til slutt vil det tæres hull. Du kan bare glemme å tette dette fra utsiden. Mest sannsynlig må hele plata i bunn byttes.

pipe skrev for 11 timer siden:

Skjære vekk toppen av tanken og sette ned en plasttank som eventuelt er laget på mål er ett bra alternativ til å løfte ut motor

Det går ikke. For det første kommer man ikke til tanktopp i disse båtene. For det andre er det flere skvalpeskott som man i så tilfelle måtte fjernet. 

Jeg har nylig skiftet ene dieseltanken på sjarken min. Den ligger i kjølen under innredninga og er ikke mulig å ta ut ovenifra. Det vart først prøvd å tette tanken innvendig med epoxy, men det vart misslykket. Løsningen ble å skjære hull i skroget under tanken og ta den ut nedenifra. Sveise ny tank og sette inn og plaste sammen hullet igjen. Herligheten kostet meg rundt 200.000,- å få fikset 🤮

husky dane 85 skrev On 5.6.2025 at 15.04:

Komodo sin løysning er den einaste skikkelege løysning på problemet

:tommel_opp:

husky dane 85 skrev On 5.6.2025 at 15.04:

,og når ein ser den guffa i botten på tanken så kan ein tenkja seg ka som kan skje på ein tur i litt rufsete sjø,

Siden begge båtene er Viksund Futura 900 regner jeg med at det er minst 90% sannsynlighet for at tankene også er like. 

Tanken i disse båtene har ikke verdens smarteste konstruksjon, men på den annen side så har de jo fungert i mange år. Tankbunnen burde hatt mer helling, og muligheten for å drenere i "juret" burde vært bedre. Det siste gjorde jo jeg en utbedring på (som dere kanskje så), da har man mulighet for å drenere ut den siste lille vanndråpen som legger seg helt på bunn. Med en god mannluke kan man også inspisere tanken innvendig i etterkant, noe jeg ikke har fått somlet meg til å gjøre siden den ble satt tilbake i 2013 :rødmer:

larole skrev On 5.6.2025 at 12.39:

Jeg leste med gru og beundring om det du gjorde Komodo. Det er dessverre langt utenfor mine ferdigheter. Jeg får se om jeg finner en annen løsning :-)

Det er selvfølgelig andre løsninger også, men det blir fort jalla. Du kan f.eks. sette inn en annen tank et annet sted, men da kaster du jo bort uhorvelig mye plass. Men det kan være en løsning bare for å komme på sjøen denne sesongen. 

Det går også an å gjøre en jallarep av tanken du har (noe jeg ikke ville gjort), men resultatet blir fort usikkert, og garantert ikke holdbart i lengden. 

Hvis du tømmer tanken for diesel og fyller på en tynnere væske med farge, så kan du kanskje lokalisere lekkasjen med et speil eller et inspeksjonskamera. Så tømmer du tanken igjen, og setter på et vacuum på luftingen. Da kan du vaske undersiden av bunnen med aceton, og rubbe den opp med smergelpapir. Vacuumet er for å hindre at det siver væske ut av lekkasjepunktet. Så tar du ei plate av et eller annet slag, f.eks. ei glassfiberplate, sauser den inn med lim (helst epoxy, men fugemasse kan funke en stund), og klasker den oppunder så det tyter ut på alle kanter. Til slutt stempler du oppunder med trekiler e.l. så den står i klem til limet har herdet. Jalla, men kan funke. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Siden begge båtene er Viksund Futura 900 regner jeg med at det er minst 90% sannsynlighet for at tankene også er like.

Kjenner ikke til om det finnes flere generasjoner av tankene til F900, men vi vet begge hvor krevende det er å sveise aluminium perfekt... 

Ingen båtbygger har råd til å bestille 100 tanker (når årsproduksjonen er 20 båter) og følge opp produksjonen, som om det skulle være til reaktoren i Halden...

Ett fingeravtrykk fra en uren hanske... en liten uvane.. blir til en innvendig grasat poreklyse, ikke synlig på innsiden, ikke synlig på utsiden... normert røntgen er ikke mulig, penetrant finner ikke feil som ikke går til overflaten, puuhhh heller..

Når en skal sveise tanker og det går lenge mellom hver gang, så blir det ikke "likt" hver gang, med stadige permiteringer og nye sveisere, ikke det beste utgangspunkt.

Finnes nok "småserier" innimellom som ikke er like gode som de burde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...