larole Startet Onsdag 17:38 Link til dette innlegget Startet Onsdag 17:38 Hei, jeg har dessverre oppdaget en liten lekkasje fra en dieseltank i aluminium. Det er en 300 liters tank, og jeg har faktisk ikke mulighet for å komme til og identifisere nøyaktig hvor hullet er. For å gjøre det må motor og tank ut, og det blir for dyrt for meg. Finnes det noe lurium som kan helles i tanken som tetter fra innsiden? Jeg vet sånn ca. hvor hullet er, kan man bruke rulle og rulle over noe epoxy eller noe slik? Jeg er litt rådvill her, og et hvert forslag mottas med takk. Hullet er trolig i bunn, midt på. Når jeg tar hånden under er det fuktig der. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Onsdag 20:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:07 larole skrev for 2 timer siden: Jeg vet sånn ca. hvor hullet er, kan man bruke rulle og rulle over noe epoxy eller noe slik? Jeg er litt rådvill her, og et hvert forslag mottas med takk. Hullet er trolig i bunn, midt på. Aluminium her har det muligvis hvert vann i bunn og da kan det fort være mer på gang. Tøm tanken og sjekk tilstanden , det burde være lett siden du snakker om å komme til med rulle. Ta det derfra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Olepo Svart Onsdag 20:08 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:08 Hvis tanken tømmes, er det da mulig å løfte den litt for å få en viss tilgang fra undersiden? Skal man gjøre et forsøk på utvendig tetting med f.eks. kjemisk metall bør jo overflaten være ren og tørr før vidundermiddel påføres. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Onsdag 20:15 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:15 Muligheter for og skjære ut stort mannhul i tank for og reparere fra innsiden i tank ? utenpå klatting bruker ikkje og vare Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart Onsdag 20:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:16 Jeg har dessverre ikke mulighet til å se noe særlig under, og når jeg skriver "rulle" så blir det eventuelt å rulle litt i blinde, og håpe at man treffer. Fatter ikke hva de tenkte på da de monterte tanken. Det er for øvrig i en Viksund Futura 900. Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart Onsdag 20:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:17 1 minute ago, Captain A said: Muligheter for og skjære ut stort mannhul i tank for og reparere fra innsiden i tank ? utenpå klatting bruker ikkje og vare Ja - det er nok det mest nærliggende tenker jeg. God idé Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart Onsdag 20:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:49 Evt få laget ein tank i tanken https://www.plastinvent.no/produkter-1 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Onsdag 22:07 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:07 Skjære vekk toppen av tanken og sette ned en plasttank som eventuelt er laget på mål er ett bra alternativ til å løfte ut motor Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart Torsdag 06:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:12 Problemet er at jeg ikke kommer til på toppen uten å fjerne hele dørken. Virker som om båten er støpt rundt tanken... Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Torsdag 06:15 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:15 Klarer du å komme inn med et InspectorCam eller tilsvarende og se hvor det lekker? Dumt å bruke tid og innsats på å forsøke å lappe et hull som er et helt annet sted... Utvendig lapping er og blir en nødløsning, ikke forvent at det holder særlig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 06:27 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:27 Den går nok ut på et eller annet vis. Jeg ville ha fått laget en ny tank, denne har nok gjort jobben sin. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart Torsdag 07:39 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:39 Kan være en dårlig sveisepore som kan fikses med litt klin/ guffe ( som henger på alu og tåler diesel) Kjør inn kamera og sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 07:53 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:53 Jeg vet ikke hvor gammel båten er, men det kan ut fra hva som fremkommer på forumet at mange får slike problemer etter rundt 30 år. En del har plukket ut tanken og sveiset inn ny bunn. Du har nok mye rett i at det virker som om båten er bygget rundt tanken. Man bygget ikke med tanke på fremtidig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Torsdag 10:03 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:03 larole skrev for 16 timer siden: Det er en 300 liters tank, og jeg har faktisk ikke mulighet for å komme til og identifisere nøyaktig hvor hullet er. For å gjøre det må motor og tank ut, Er du sikker? Jeg klarte å få ut tanken på vår Futura uten å ta ut motoren. Her har du link til tråd som jeg opprettet da jeg renoverte tanken i vår Viksund. Vi fikk også lekkasje, men heldigvis kom den i en sveisefeil, det innebar at jeg fikk renovert tanken før det rakk å tære hull i bunnplata. larole skrev for 16 timer siden: Finnes det noe lurium som kan helles i tanken som tetter fra innsiden? Jeg vet sånn ca. hvor hullet er, kan man bruke rulle og rulle over noe epoxy eller noe slik? Jeg er litt rådvill her, og et hvert forslag mottas med takk. Hullet er trolig i bunn, midt på. Nei, det kan du bare glemme. Mest sannsynlig har det tæret hull tvers gjennom bunnplata. Det legger seg avleiringer på bunn, og under avleiringene får du noe som kalles for tildekkingskorrosjon. Til slutt vil det tæres hull. Du kan bare glemme å tette dette fra utsiden. Mest sannsynlig må hele plata i bunn byttes. pipe skrev for 11 timer siden: Skjære vekk toppen av tanken og sette ned en plasttank som eventuelt er laget på mål er ett bra alternativ til å løfte ut motor Det går ikke. For det første kommer man ikke til tanktopp i disse båtene. For det andre er det flere skvalpeskott som man i så tilfelle måtte fjernet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
larole Svart Torsdag 10:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:39 Jeg leste med gru og beundring om det du gjorde Komodo. Det er dessverre langt utenfor mine ferdigheter. Jeg får se om jeg finner en annen løsning :-) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Torsdag 13:04 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:04 Komodo sin løysning er den einaste skikkelege løysning på problemet ,og når ein ser den guffa i botten på tanken så kan ein tenkja seg ka som kan skje på ein tur i litt rufsete sjø, Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Torsdag 21:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:45 Jeg har nylig skiftet ene dieseltanken på sjarken min. Den ligger i kjølen under innredninga og er ikke mulig å ta ut ovenifra. Det vart først prøvd å tette tanken innvendig med epoxy, men det vart misslykket. Løsningen ble å skjære hull i skroget under tanken og ta den ut nedenifra. Sveise ny tank og sette inn og plaste sammen hullet igjen. Herligheten kostet meg rundt 200.000,- å få fikset 🤮 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart igår klokken 09:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:56 Det var en voldsom pris. (heldigvis var det båtpenger). Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Komodo Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden husky dane 85 skrev On 5.6.2025 at 15.04: Komodo sin løysning er den einaste skikkelege løysning på problemet husky dane 85 skrev On 5.6.2025 at 15.04: ,og når ein ser den guffa i botten på tanken så kan ein tenkja seg ka som kan skje på ein tur i litt rufsete sjø, Siden begge båtene er Viksund Futura 900 regner jeg med at det er minst 90% sannsynlighet for at tankene også er like. Tanken i disse båtene har ikke verdens smarteste konstruksjon, men på den annen side så har de jo fungert i mange år. Tankbunnen burde hatt mer helling, og muligheten for å drenere i "juret" burde vært bedre. Det siste gjorde jo jeg en utbedring på (som dere kanskje så), da har man mulighet for å drenere ut den siste lille vanndråpen som legger seg helt på bunn. Med en god mannluke kan man også inspisere tanken innvendig i etterkant, noe jeg ikke har fått somlet meg til å gjøre siden den ble satt tilbake i 2013 larole skrev On 5.6.2025 at 12.39: Jeg leste med gru og beundring om det du gjorde Komodo. Det er dessverre langt utenfor mine ferdigheter. Jeg får se om jeg finner en annen løsning :-) Det er selvfølgelig andre løsninger også, men det blir fort jalla. Du kan f.eks. sette inn en annen tank et annet sted, men da kaster du jo bort uhorvelig mye plass. Men det kan være en løsning bare for å komme på sjøen denne sesongen. Det går også an å gjøre en jallarep av tanken du har (noe jeg ikke ville gjort), men resultatet blir fort usikkert, og garantert ikke holdbart i lengden. Hvis du tømmer tanken for diesel og fyller på en tynnere væske med farge, så kan du kanskje lokalisere lekkasjen med et speil eller et inspeksjonskamera. Så tømmer du tanken igjen, og setter på et vacuum på luftingen. Da kan du vaske undersiden av bunnen med aceton, og rubbe den opp med smergelpapir. Vacuumet er for å hindre at det siver væske ut av lekkasjepunktet. Så tar du ei plate av et eller annet slag, f.eks. ei glassfiberplate, sauser den inn med lim (helst epoxy, men fugemasse kan funke en stund), og klasker den oppunder så det tyter ut på alle kanter. Til slutt stempler du oppunder med trekiler e.l. så den står i klem til limet har herdet. Jalla, men kan funke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
husky dane 85 Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Eg har stål tankar fra 87 der er da nok mykje gammel drit,men er eit stor luke i Siden gjer reingjering mulig,har rust hull i toppen som eg lappa med noko tettnings massen og ei stål plate som eg la oppi tettnings massen, virker da men fyller ikkje heilt opp Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Komodo skrev for 2 timer siden: Siden begge båtene er Viksund Futura 900 regner jeg med at det er minst 90% sannsynlighet for at tankene også er like. Kjenner ikke til om det finnes flere generasjoner av tankene til F900, men vi vet begge hvor krevende det er å sveise aluminium perfekt... Ingen båtbygger har råd til å bestille 100 tanker (når årsproduksjonen er 20 båter) og følge opp produksjonen, som om det skulle være til reaktoren i Halden... Ett fingeravtrykk fra en uren hanske... en liten uvane.. blir til en innvendig grasat poreklyse, ikke synlig på innsiden, ikke synlig på utsiden... normert røntgen er ikke mulig, penetrant finner ikke feil som ikke går til overflaten, puuhhh heller.. Når en skal sveise tanker og det går lenge mellom hver gang, så blir det ikke "likt" hver gang, med stadige permiteringer og nye sveisere, ikke det beste utgangspunkt. Finnes nok "småserier" innimellom som ikke er like gode som de burde Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden larole skrev On 4.6.2025 at 19.38: har dessverre oppdaget en liten lekkasje fra en dieseltank i aluminium. Om det er en liten trøst så har flere enn 12 Windy 761 måttet skjære opp dørken for å få ut en lekkende tank... Kan på den båten skjules ved å legge teak dørk, men... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Faxen skrev for 11 timer siden: Det var en voldsom pris. (heldigvis var det båtpenger). Ja, må selge mye svartfisk for å dekke den kostnaden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.