Poly-Esther Startet Søndag 13:57 Link til dette innlegget Startet Søndag 13:57 I midten av 1959 utarbeidet Boeing layout design av flere alternative utenbordsmotorer for US Navy. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Søndag 16:22 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:22 Et par helikopter turbinmotorer .. Det ser ut til å fungere helt fint. Eneste ulempe at man må ut på flyplassen for å fylle drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Søndag 16:33 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:33 Turbiner er ikke spesielt kresne i kosten, burde gå helt fint på både diesel og fyringsolje. Men soter mye mindre på Jet-A1 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Søndag 18:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:11 subwoofer skrev for 1 time siden: Turbiner er ikke spesielt kresne i kosten, burde gå helt fint på både diesel og fyringsolje. ....bare så innmari synd at de må ha så mye av det Virkningsgrad.... Transmisjonstap.... Boengen hadde vel 2x planetgirkasser i serie for å få akseptabelt propellturtall Men... en artig sag, det skal den ha Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Søndag 18:23 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:23 Kom på et tilfelle før i tiden, da ett av helikoptrene i selskapet der jeg jobbet, landet på en bensinstasjon for å fylle diesel. Eieren av bensinstasjonen ble vel litt overrasket, og det ble litt skriverier i lokalavisen og slikt. Mange år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart Søndag 20:31 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:31 Hvorfor fikk jeg plutselig svært lyst på en påhenger fra 50 tallet ? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Søndag 20:52 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:52 Eika skrev 20 minutter siden: Hvorfor fikk jeg plutselig svært lyst på en påhenger fra 50 tallet ? Fordi du er mann og derved ca 12 år i hodet :-) Hilsen en annen 12 åring kamuflert i en 55 år gammel kropp Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eika Svart Søndag 20:54 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:54 Windy37GM skrev Just now: Fordi du er mann og derved ca 12 år i hodet :-) Hilsen en annen 12 åring kamuflert i en 55 år gammel kropp Ganske logisk med andre ord Men tenk dere den lyden når man ligger på toppdrag Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Søndag 21:29 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:29 Hvis man liker lyden men tenker at jetturbin er litt vel heftig, så er det jo fin lyd i en Wankel også 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
dieselfan Svart Søndag 21:35 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:35 åssen har dere tenkt at jeg skal få sove når dere holder på å sette griller i hue på folk på den måten ( ) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart Søndag 21:38 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:38 dieselfan skrev 2 minutter siden: åssen har dere tenkt at jeg skal få sove når dere holder på å sette griller i hue på folk på den måten ( ) Bare sånn for og hjelpe deg i søvn, Evinrude vankel påhenger Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 21:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:51 Honduras skrev 20 minutter siden: Hvis man liker lyden men tenker at jetturbin er litt vel heftig, så er det jo fin lyd i en Wankel også 😎 Noen får ta turen til Tyskland og kjøpe denne motoren. Så sette den på stammen til en gammel påhengsmotor, og feste den på en artig båt: https://www.aixro.de/en/products/civil/ Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart Tirsdag 23:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 23:54 Eika skrev On 8.6.2025 at 22.31: Hvorfor fikk jeg plutselig svært lyst på en påhenger fra 50 tallet ? Windy37GM skrev On 8.6.2025 at 22.52: Fordi du er mann og derved ca 12 år i hodet :-) Hilsen en annen 12 åring kamuflert i en 55 år gammel kropp Ha ha, strøken tilbakemelding Men dere er nok ikke alene Minner meg på en strofe fra ei låt av Ulf Lundell: "men en vuxen mann som jag bor i tog sin förnuft til fonga och gikk" Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart igår klokken 06:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:21 Kunne aldri tenkt meg turbindrift på en lystbåt. dårlig virkningsgrad, bruker masse fuel og alle må sitte med hørselvern! Drømmemotoren er en Honda 350hk V8, ev. x2 om båten er større! Høres knapt på lave turtall Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Poly-Esther Svart igår klokken 06:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:56 Husker jeg ikke helt feil fra barndommen (slutten av 60 tallet) , så hadde skipsreder Wilhelmsen en plattgatter med en innenbords jet-turbin. Den gikk vanvittig fort, og bråket glemmer jeg aldri. Er det noen som kan utfylle min hukommelse? Vi hadde også en plattgatter, men med en traust Marna motor. Båten vår het forøvrig "Skårungen" om noen skulle vite om den fortsatt flyter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.