Jump to content

Ny båthavn i Oslo


Bitteliten

Recommended Posts

Men selvfølgelig så er det synd at vi opplever slike priser.

Klart det, men det er tull å skylde på markedsøkonomien. Det som driver prisene i været er mangel på båtplasser. Litt større smidighet fra myndighetene til å tillate flere og/eller større havner ville gjort at kun noen få havner hadde hatt mulighet til å kreve prisene vi ser i dag.

 

Alternativet til høye priser er at det er stort sett dem som har gudsbenådet flaks eller småkorrupte kontakter som får båtplass.

 

Mange steder i Norge har en kombinasjon av de to systemene. Fordi bare en del av båtplassene tilbys til markedspris drives prisene på disse enda høyere enn om alle båtplassene hadde blitt priset etter hva markedet er villig til å betale.

 

Det ville antagelig ført til større velvillighet angåede tillatelser til bygging av nye båtplasser om alle kommunale politikere og byråkrater hadde blitt tvunget til å betale markedspris for båtplasser. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Klart det, men det er tull å skylde på markedsøkonomien. Det som driver prisene i været er mangel på båtplasser. Litt større smidighet fra myndighetene til å tillate flere og/eller større havner ville gjort at kun noen få havner hadde hatt mulighet til å kreve prisene vi ser i dag.

Er det ikke nettopp det som er markedsøkonomi at? At prisene bestemmes av tilbud og etterspørsel, og er tilbudet for litet blir prisene høyere. Eneste som kan få prisene ned er støre tilbud, og et blir det antakelig fremover fordi mange ser at man kan tjene penger på å bygge ut havner. Begrensningen i tid er antakelig reguleringsplanarbeidet i kommunene
Link to post
Share on other sites

Ikke bare landkrabber der. På Hovedeøya har vi fått beskjed at

foreningene (vet bare sikkert hos min egen forening) om at vi

må opprette flere plasser. Det har vi allerede gjort, men kanskje

det kommer enda flere etter hvert. Så byråkratene gjør noe med

den håpløse båtplassituasjonen i hovedstaden.

 

30 kNOK / år i leie er jo helst astronomisk !

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

30 kNOK / år i leie er jo helst astronomisk !

Om du ser Oslomarkedet og hva slags båter som går der så er det mange som legger 5 mill og mer på båt. Og om båtplass ett år koster like mye som noen dieseltanker tror jeg de ikke bryr seg så mye om det. Og jeg tror det er disse kundene denne marinaen retter seg inn på.
Link to post
Share on other sites

Jepp o der sitter det alltför många Landkrabber..........................

Det du sier holder kanskje mål som en påstand, men kanskje ikke helt vitenskapelig tuftet? :rolleyes:

 

Det er ikke byråkratene som bestemmer, men folkevalgte politikere! Og hvem har valgt dem? Du og jeg og alle de andre, ikke sant?

 

Uansett så er det nok en oppgave for oss alle å påvirke våre lokale politikere til å legge til rette for utvidelse av eksisterende båthavner, og opparbeidelse av nye der dette er mulig. Men; der grunnen er privat eiet vil det bli markedskrefter som rår, der kommunen eier tomtene vil det kunne gjøres med litt andre hensyn. Vi kommer dog ikke utenom det faktum at kommunen trenger inntekter for å utøve lovpålagte oppgaver som skole, eldreomsorg osv og da må vi nok betale "litt" for båtplassen til slutt allikevel? For vi mener vel ikke at subsidierte båtplasser skal ha prioritet fremfor skole, eldreomsorg, pskiatri, barnehage osv? :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vel er det mye å betale 30.000 i årlig leie for en båtplass, men det er kanskje bare fordi vi ikke er vant til det. Hvis man sammenligner med bilparkering blir det ikke så galt. En smarting fant ut at det gikk an å lage parkeringsplass bak den gamle Vestbanestasdjonen i Oslo. Det eneste som er gjort der er å asfaltere, male opp noen streker og sette opp en bom. De tar 220,- for at bilen din kan stå der et døgn. En heldøgns plass i et parkeringshus i Oslo sentrum koster fort 2500,-/måned. En båthavn har større driftsutgifter enn en P-plass. Når båtplassen i tillegg ligger på den beste tomta i by'n er det ikke rart at de kan ta seg betalt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Om du ser Oslomarkedet og hva slags båter som går der så er det mange som legger 5 mill og mer på båt. Og om båtplass ett år koster like mye som noen dieseltanker tror jeg de ikke bryr seg så mye om det. Og jeg tror det er disse kundene denne marinaen retter seg inn på.

Og er det det de ønsker så er det vel helt greit at de holder hus (havn) sammen. Mulig jeg tar feil men de store ønsker vel også å spise sine kirsebær med de andre store.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jepp o der sitter det alltför många Landkrabber..........................

Ikke nødvendigvis, men jeg har en mistanke om at de som ikke er landkrabber har ordnet seg med en relativt rimelig båtplass, om ikke flere. :wink:

 

Vel er det mye å betale 30.000 i årlig leie for en båtplass, men det er kanskje bare fordi vi ikke er vant til det. Hvis man sammenligner med bilparkering blir det ikke så galt.

Der er ikke så dumt å sammenligne prisen på båtplasser med prisen for parkeringsplass, men det er nok kanske mange bilister som satser på at parkering skal koste minst mulig og setter fra seg bilen alle andre steder enn i et parkeringshus eller lignende. Det er nok også langt enklere å finne bolig med garasje enn det er å finne en bolig med brygge eller tinglyst rett til båtplass. :rolleyes:

 

Egentlig forstår jeg ikke helt hvorfor såpass mange forventer at en båtplass ikke skal koste noe særlig, selv ikke i områder hvor det er mange båteiere og begrenset plass. Det er nok heller ikke alle båtkjøpere som er like flinke til å planlegge behovet for båtplass og budsjettere med hvor stor denne utgiften kan bli før de skaffer seg båt. :headbang:

 

Etter mange år uten båt blir jeg båteier igjen, og jeg er egentlig litt overrasket over hvor raskt det gikk å skaffe seg plass i indre Oslofjord Båten er akkurat litt for lang for et par rimeligere alternativer som kanskje hadde vært ledige, men jeg holdt meg innenfor budsjettet og da er det ingen grunn til å klage. :smiley: Likevel kan jeg ikke annet enn å undre meg over folk som mener at de fortjener en plass til langt under markedspris, selv om det kan medføre at markedsprisen på de båtplassene som er igjen øker litt til.

Link to post
Share on other sites

... noe stein sprøtt ...

Min favoritt for tiden er Lillesand kommune som etter mye om og men og ikke minst bruk av konsulenter har kommet fram til følgende tiltak for å redusere ventelisten for båtplasser. Tiltaket var 12 års aldersgrense for å stå på venteliste. (Dermed ryker ventelisteplass som dåpsgave, men det kan hende det blir en populær konfirmasjonsgave. :lol: ) Kommunen har også som uttalt politikk å ikke bruke ressurser på å kontrollere at det ikke forekommer fremleie.
Link to post
Share on other sites

Før i tiden dannet ildsjeler lokale båtforeninger, og fikk til avtaler med kommunen om billig leie av areal. Foreningens medlemmer la ned masse arbeidsinnsats i dugnader o.l for å opparbeide havna. I dag er det ingen i Osloområdet som gidder å drive med slikt lenger - det krever masse arbeid å få noe slikt opp å stå.

 

Derfor blir også prisene deretter.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk helårs båtplass med vann og strøm på marina rett under Breviksbroen/Grenlandsbroen her om dagen. 4 m plass, midt i skjærgården til 3600,-/år. :flag:

 

Oslofolk er rare. :nonod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler akkurat det samme som du, for akkurat det samme i oslo......

Så fint, men hvorfor finnes det 500 som vil betale 40 000,-/året da?

 

Noen som kjenner en gammelkar, eller to med vannlinje på utsiden av oslo, hvor jeg kan legge ut noen flytebrugger og sette opp en moelvenbrakke. Tenker litt på å bli en marinahai i oslo-område...... :cool:

 

Alle med vimpel skal få det billig......2% rabbat! :lol:

 

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk helårs båtplass med vann og strøm på marina rett under Breviksbroen/Grenlandsbroen her om dagen. 4 m plass, midt i skjærgården til 3600,-/år. :flag:

 

Oslofolk er rare. :nonod:

Da må det være via kjente, Stathelle marina som ligger rett ved tar jo 30-40 000,- i forskuddsleie pr 10 år + ca den pris du nevner. Stathelle marina leier ikke lenger ut på årsbasis.

Link to post
Share on other sites

Da må det være via kjente, Stathelle marina som ligger rett ved tar jo 30-40 000,- i forskuddsleie pr 10 år + ca den pris du nevner. Stathelle marina leier ikke lenger ut på årsbasis.

Sildevika ( Surtebogen ) tror jeg den het. Har ikke sett den enda, men de kjøpte anlegget hvor jeg lå sist sesong, så jeg fulgte med på lasset. :smiley:

 

Kjenner du til dette?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...