Jump to content

Sorte partikler i diesel forfilter

JohnS

Recommended Posts

@Fantino

Bestemte meg i går, det blir å sette inn en inspeksjons luke, og jeg setter den da i senter bak, litt foran tilkoblingene. Utfra tilstanden i tanken får jeg vurdere om flere trengs senere en gang. Tror ikke spon i tanken skulle bli noe problem, og det kan jo også suges opp.

Har bestilt denne:https://webshop.nettbaat.no/products/inspeksjonsluke-for-tank-316-o200mm

Litt rar monteringsanvisning riktignok, og lurer på om det skal være pakning både under og over, og om der følger med begge i så fall.

Fantino skrev 20 minutter siden:

’5. Nå har du et hull’ 😄

:fniser::tommel_opp:

jeg har tankgiveren på lavpunkten, så diesel renner dit…..

tømmer tanken med en sånn pumpe du @Fantino hadde på bild over i jerrykanner

jeg bruker en biltema gripeklo som jeg fester små 5*5cm bomulstoff biter……

på stoffet fester seg disse svarte prikker…..men de er myke ikke gummiaktige, som 

@JohnS viser, så att tanken blir helt skinnende blank.

IMG_1536.jpeg.c5f85ca9f63eab72eeeb0bc87ede29b2.jpeg

S/Y Gunga Din

JohnS skrev 1 time siden:

Ja, slik oppfattet jeg det også, men ser det også er andre som selger den samme,og en person klaget på at en pakning mangler. Så også noen bilder hvor den leddede delen som skal på undersiden hadde fått pakning på og alle boltene isatt før den ble tredd ned i hullet, så er litt merkelig.

Slik jeg oppfatter det fra bildene så er boltene sveist i halvmånene som skal på innsida av tanken? Om det ikke er pakning med på den sida så gjør du ikke mye galt om du bruker oljebestandig pakningsstoff (i moderate mengder) før du trer boltene opp gjennom hullene, så får du en ekstra barriere mot lekkasje den veien pluss ‘limer’ halvmånene oppunder så de henger enda bedre fast. Jeg brukte faktisk Biltema høytemperatur silikon for å tette rundt nye uttak til ‘poleringsanlegg’ og det ser ut til å være veldig motstandsdyktig. Nå trykker jeg bare på knappen så filtreres tanken fra laveste punkt gjennom et separat Racor-filter. Sikkert litt i overkant men da slipper jeg at jeg utsetter tanksjekk fordi det er mye arbeid. Lar typisk pumpa gå en halvtime/time når innhold har fått setlet etter tankfylling

Slik jeg tenker er laveste punkt i tanken en bakevje der alt som er tyngre enn diesel vil samles i årenes løp. Så ikke så rart at det kommer litt grums der etter hvert. Når jeg tok en liten sjau på mine to 250l tanker fikk jeg opp til sammen ca 3 liter colafarget vann/emulsjon. Da var båten ca 10 år gammel. Å ikke ha muligheten for å sjekke ut bunnpunktet i tanken er nesten dømt til å bli en risiko i lengden. Heldigvis har jeg alltid vært katolsk med Bio Protect 2 så hadde ingen tegn til dieseldyr. 

@Fantino

Noe slikt kunne jeg også tenke meg🙂 Etter mannelokket er kommet på plass, vil der kanskje bli mulighet å borre et hull i laveste punkt nede i V'en og sette på en nippel for oppsuging av bunnfall, men er jo noe trangt mellom tanken og skottet.

Et mulig alternativ hadde jo vært et rør med litt dimensjon som går helt ned i bunn og med slangenippel på topp av tank. Gjerne bedre det.

Ellers bekrefter Nettbåt at der medfølger kun 1 pakning på denne typen, og reserve pakning er ikke i sortimentet til importøren pr.i dag.

Faktisk ser det ut for som du nevner at boltene av bilde ser ut for å være sveist i halvmånene, men ser du på Marineshop sin variant 142977, ser det ut som vanlige stopp bolter.

Blir spennende å se hva som kommer.

Godt tips med pakningstoff mellom på undersiden. Får kun tak i Ø152mm hullsag, men det får være godt nok.

(Borremal finnes visstnok ikke for denne luken heller)

Når du bare har mannhull på plass som du faktisk kan tre hånda gjennom så kan du jo rigge deg som du vil etterpå. I prinsippet kan du jo bare la gjennomføringen gå gjennom mannlokket så er det enkelt å ta opp dersom sugerør skulle plugge seg (neppe sannsynlig om det brukes jevnlig). Jeg brukte myke forniklede kobberrør fra Biltema som jeg lagde litt for lange med en liten knekk slik at de ble stående kilt i nederste punkt når jeg monterte. Skråskar enden 45 grader og kuttet av den spisse tuppen og glattet de litt. Brukte en liten dieselpumpe fra Biltema pluss div ventiler slik at jeg kan suge/ta retur til valgfri tank.

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/elektrisk-sugepumpe-for-drivstoff-04-bar-2000047776

Mener @Hulda har gått god for denne pumpa en gang så da var det godt nok for meg 😄

Litt usikker på hva de helt korrekte begrepene er men jeg var innom Tess og fikk noen syrefaste nipler med 3/4’’(R15?) hann rørgjenge begge veier og en ‘krage’ mellom som gav god klemflate for tetning. Så brukte jeg bare stor skive og flat mutter på utsida + med pakningsstoff under krage, slik at jeg endte opp med en 3/4’’/R15 stuss både på inn og utside. Det med partikler i pumpa tenkte jeg nok ikke på, men iom at den suger gjennom Racor-filter (som er iht Parkers monteringsinstruksjoner for disse filtrene) så løste nok det problemet seg selv 😅

På innsida brukte jeg en 90 grader kopling slik at jeg kunne la det bøyde røret svikte litt når jeg trykket det på plass og så bare teite den siste koplingen inn på gjennomføringen (om det ble forståelig)

Filter først ja, var vel ikke planen men så var jeg så uheldig at jeg leste bruksanvisningen til Parker/Racor 😄 Og det er vel hendig også, så slipper pumpa å ‘spise’ grums.

Mener jeg brukte 15 mm forkrommede kobberør av den myke typen (ikke de såkalt halvharde): https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/kopperor/

Ser jo nå at 15 mm klemkopling typisk går til 1/2’’ rørgjenge i andre enden så ble litt i tvil nå, mulig det var 1/2’’ koplinger jeg brukte videre og ikke 3/4’’ ☺️ Ble mange turer på Biltema for å få alt rett i alle fall 😅

JohnS skrev for 4 timer siden:

Ok, takk for bryet Fantino🙂

Lurer litt på den pumpen. Ser det står maks. 20cm over tanken, så antar det er maks. sugehøyde. Nå er jo tanken 40cm dyp, samt jeg ikke vil ha pumpen og filter inni lugaren,men i motorrom, så kan jo være det ikke går med den typen.

Ser den. Min pumpe står ganske lavt ift topp på ganske høye tanker - ikke målt men tipper 60 cm ish, så om tanken er temmelig tom må den nok suge mer enn 20 cm initielt, men tenkte som så at om den skal produsere 0.4 bar som vel tilsvarer 5 m dieselsøyle eller så, så klarer den å få diesel over kneika i begynnelsen og etterpå er rørene fulle og dermed blir effektiv løftehøyde bare høydeforskjellen. Antar den specen er for å sikre tilstrekkelig leveransetrykk ut når den skal fore motor, men mindre viktig når det bare skal tilbake til tank? Den leverer i alle fall bra når jeg kikker på returstussen gjennom mannlokket, uten at jeg har noen måte å måle l/min da. 

Ok, jeg kan jo prøve med den pumpen. Koster jo ikke allverden.

Tror det får bli etter ferien, får sikkert nok med å bore opp til det mannlokket, få ut endel skit og montere det.

Hadde oppstart etter alt slangebyttet i kveld, og en prøvetur på fjorden.

Jammen var der kommet endel sorte partikler igjen etter kun 1/2 time.

Byttet filter igjen, da jeg skal ha en 2-3 timers tur i morgen kveld for å hente hullsagen hos min svigersønn, så får jeg samtidig ned nivået i tanken litt. Er redd den er ganske full der i bakkant selv om måler nå viser 3/4 tank.

Diesel leverandøren har nå skiftet sine filtre, og bekrefter at der ikke ble funnet noen slike partikler som jeg har blitt plaget med. Han hadde også fylt 3 liter gjennom et kaffefilter fra samme fylle pistol jeg pleier å bruke og der var ingen forurensing.

Var gått 24000 liter gjennom anlegget etter jeg hadde bunkret sist, så han hadde nok fått høre det om andre også hadde fått problemer sier han.

@Fantino

Ser ut for at Biltema også har 3/4" nippel for 15mm rør, men 1/2" er gjerne godt nok.

Var det en slik du brukte?

https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/klemringskoblinger/klemringskoblinger-forkrommet/klemringkobling-rett-15-x-12-utvendig-2000053743

Ser de også har mutter som skal passe, men er der da også plass til en vinkel nippel?

JohnS skrev for 2 timer siden:

Diesel leverandøren har nå skiftet sine filtre, og bekrefter at der ikke ble funnet noen slike partikler som jeg har blitt plaget med. Han hadde også fylt 3 liter gjennom et kaffefilter fra samme fylle pistol jeg pleier å bruke og der var ingen forurensing.

Var gått 24000 liter gjennom anlegget etter jeg hadde bunkret sist, så han hadde nok fått høre det om andre også hadde fått problemer sier han.

@Fantino

Ser ut for at Biltema også har 3/4" nippel for 15mm rør, men 1/2" er gjerne godt nok.

Var det en slik du brukte?

https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/klemringskoblinger/klemringskoblinger-forkrommet/klemringkobling-rett-15-x-12-utvendig-2000053743

Ser de også har mutter som skal passe, men er der da også plass til en vinkel nippel?

Jeg brukte slike klemkoplinger med overgang til forgjenger for kobberrørene ja. Er et par år siden nå så ble bittelitt usikker hvordan jeg rigget meg med koplingene inni tanken. Saken fra Tess gav meg R15 hann/utvendig gjenge inne i tanken. Tror jeg bare bøyde kobberrøret med en kort 90 i øvre ende og litt knekk på midten for å sette i spenn. Men jeg måtte ta gjennomføringene inn fra sida på tanken pga manglende plass over tank. Så hvis du kommer ovenfra som jeg antar du gjør så blir det litt annerledes. Om du som meg har R15 hann/utvendig på innsida av tanken så kan du jo bruke denne f.eks. Men ville gått på Tess først, for jeg fant ikke noe på Biltema som var brukende til selve gjennomføringen. 

https://www.biltema.no/bygg/vvs/sanitet-og-vann/klemringskoblinger/klemringskoblinger-forkrommet/klemringkobling-rett-15-x-12-innvendig-2000053752

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...