JohnS Svart 4.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli Er Loctite 577 jeg pleier å bruke, så den er grei. Fikk borret hullet i kveld, men måtte ta det lengre bak enn jeg hadde planlagt Det var skvalpeskott der jeg tenkte å ha det. Faktisk 4 skott i den tanken ser jeg. Får prøve å pumpe opp noe skit I morgen. For mye diesel igjen på tanken til at det går an å se noe nedi der, men vil ikke tømme den helt nå. Det får bli vinter arbeid. Mulig flere mannlokk må på plass også. Får se etterhvert. Vi skal jo på båtferie nå så får gjøre så godt som mulig slik det er.Tenkte i samme slengen nå, og koble røret samt nippel for retur, så jeg får mulighet å suge ut fra laveste punkt, selv etter at alt er kommet på plass igjen. F.eks. 3- store madrasser. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Om du får opp en god dose svarte prikker, ikke noe vann og det avtar med svart prikker, så er det gjerne ikke noe behov for å tømme tanken fullstendig? Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli Var overraskende lite skit I tanken, mest et jevnt belegg oppover sidene. Ikke ille etter 23 år. Søg opp litt fra dypeste punkt, men var minimalt med skit jeg fikk opp, og intet vann. Ser ut for at det meste av partikler allerede er gått i filteret. Sjekket også med kamera lysdiode nedi hullet for tankmåler (2 skott lengre fram), og der er det tilnærmet rent. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Så veldig ‘normalt’ ut det ja. Kan du ha hatt en husketur med litt lite på tanken rett før du fant mye sort i filter mon tro? (Som har virvlet opp litt av de sorte som ligger på tankbunnen) Noterer meg at jeg også har slikt vanntett kamera som jeg burde brukt, men så lur var jeg ikke 😄 Uansett så har du sjelefred nå, og for framtida også uten store operasjoner om du rigger deg til slik tenkt. Det er verdt en del synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli Nei, har ikke hatt noen husketur med lite på tanken, jeg har den faktisk aldri under halvfull, liker å ha litt ekstra i tilfelle noe skulle komme på. Har jo gått i litt sjø i vinter, men ikke noe mer enn normalt. Har fått borret et par Ø21mm hull nå for 1/2" gjennomføringer, så skal lage klart for det pumpesystemet. Spent på om jeg får til å treffe med det røret. Slange forhandleren jeg bruker, var nokså skeptisk til at jeg vil blande inn messing og kobber i rustfri tank. Noen som har formeninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juli Link til dette innlegget Svart 5.Juli Ser ikke helt problemet så lenge det er vannfritt, og det vil jo en liten kjøring av den pumpa dann og vann ivareta. Så lenge metallene er sauset inn i diesel skjer det vel neppe noe? Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 5.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli Nei, var det jeg og tenkte. Tanken ligger jo også tørt og fint under køyen i stikkabinen. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 8.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli Bestemte meg for å likevel tømme tanken helt når jeg først var i gang. Pumpet opp på et 200l plastfat fra det nye kobberrøret og via forfilter. Klart for rengjøring nå🙂. Mannelokket er kommet, men følger ikke noen boremal med, så må jo bruke lokket som mal, men det vil vel gå på et vis. Lurer på om jeg bare skal tape det fast og bore i hullene for å få sentrert 7,5mm borren. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.Juli Link til dette innlegget Svart 8.Juli Kan du evt bruke en tynn kryssfinerplate og ‘kakke’ den mot boltene så du får avtrykk og kan lage en mal? Kan f.eks. festes med dobbeltsidig tape mens du borer. Burde definitivt vært med en mal ja, mulig andre har bedre ‘snippetriks’? Antar de to blanke rørene er tur/retur til motor? De så ut til å stå overraskende dypt begge to - eller er det bare kameravinkel som lyver? Red: Nå skjønte jeg hva du mente, å bruke de to halvmånene som mal? Siden de låser seg i hverandre burde det gå an å feste de med dobbeltsidig tape og lage en ‘startgrop’ i hvert hull skulle en tro? Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 9.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli Jeg brukte innerring som mal og tegnet opp sirkel utvendig, så tapet jeg lokket til tanken og boret direkte gjennom hullene. Det gikk bra. Ble bra nedi der etter rengjøring. Begge rør for tur/retur går nesten helt ned i bunn. Er bare ca.1cm klaring. Tynt rør for varmeapparat er avsluttet litt lengre opp. Det nye kobberrøret lagde jeg nytt ,da det etter endel styr forskjøv seg og kilte seg under returrøret. Nå går det helt bak i tanken,og mer på skrå så slikt ikke kan skje. (Har ikke bilde av det, monterte også en 3/8" stengeventil for det nye røret, men er heller ikke med på bilde) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.