JohnS Startet Fredag 10:00 Link til dette innlegget Startet Fredag 10:00 Har aldri hatt problemer med særlig skitt i dieselen for min nåværende båt, og overraskelsen var stor da jeg i denne uke byttet diesel filtre. Var endel sorte klumper i forfilter. Sist bytte var 1 nov. 24, og 55 gangtimer siden da. Var ingen forurensning da. Har bunkret fra samme tankanlegg 5 ganger siden da, og tok kontakt med dem. De tok dette veldig seriøst, men var temmelig sikre på at forurensing ikke kunne komme fra dem, dette da diesel passerer 2 filtre,samt der også er sil i fyllepistol, og slike partikler ikke kunne passert. De tar også jevnlige tester av dieselen, og hadde aldri fått påvist noe galt med den. Likevel bestilte de nå en ekstra sjekk av sine filtre for å være 100% sikker. Noen tips om hva dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Fredag 10:12 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:12 Møkk i dieselen er vel møkk i dieselen. Uansett hva leverandøren måtte mene. Møkk på tanken oppstår vanligvis ikke av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Fredag 10:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:14 Men møkk kan bygge seg opp etter tid. Det legger seg i bunn av tanken, men med lite diesel på tanken og røff kjøring, kan det jo virvles opp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jørgen Hellestø Svart Fredag 10:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:29 Har lik båt som deg, opplevde for noen år siden at dieselslangene avga partikler/ gikk i oppløsning og måtte derfor skifte disse. Ingen mannlokk på drivstofftanken til disse båtene så en del jobb med inspeksjon/rengjøring av tank dersom partiklene kommer fra drivstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart Fredag 10:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:31 Jeg tenkte også at det muligens kunne være gummi fra slangen, kanskje den fra tanken og opp til filter? Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart Fredag 10:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:40 Ikke usannsynlig det nei, jeg byttet alle slangene, både tilførsel og retur når jeg første gikk i gang, ganske kurant jobb på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Fredag 10:41 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:41 @JohnS legg inn bilden du hadde i den andre tråden...... Tykker det var ganske mye dritt.... Såg att du hadde ett for filter uten glasskropp Jeg har ett Racor med glass/plast-kropp under..... Da hadde du sett dette langt tidigere enn ved filter skifte, jeg koller oljen ett par ggr i uka, og samtidigt kaster ett öye på dieselfilter. Med så mye du hadde der i plastbötta, så hadde alltid noe havet ned i plast koppen... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JohnS Svart Fredag 11:31 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 11:31 Jørgen Hellestø skrev 45 minutter siden: Ikke usannsynlig det nei, jeg byttet alle slangene, både tilførsel og retur når jeg første gikk i gang, ganske kurant jobb på disse. Ja, kan jo like gjerne ha kommet fra retur slangen, så bytter alle de i forbindelse med filtrene når jeg først er i gang. Antar du ikke byttet slange fra fyllestuss dekk, og lufte slange? Antar slangene mine er like gamle som båten, men som nevnt, jeg har ikke hatt problemer med skitt i dieselen før så det har ikke vært et påtenkt tema. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart Fredag 11:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 11:37 Gunga Din skrev 52 minutter siden: @JohnS legg inn bilden du hadde i den andre tråden...... Tykker det var ganske mye dritt.... Såg att du hadde ett for filter uten glasskropp Jeg har ett Racor med glass/plast-kropp under..... Da hadde du sett dette langt tidigere enn ved filter skifte, jeg koller oljen ett par ggr i uka, og samtidigt kaster ett öye på dieselfilter. Med så mye du hadde der i plastbötta, så hadde alltid noe havet ned i plast koppen... Ja, hadde nok vært bedre med en glass kopp, er enig i det. At der er såpass mye diesel i karet, er fordi jeg skylte igjennom med endel ren diesel for å få ut alt. Har lagt inn bilde på nytt. Hadde jeg lagd 2 tråder? Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart Fredag 11:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 11:44 Vanligvis skifter jeg filtre 1 gang pr. år, men grunnet en planlagt båttur i morgen med 7 Grekere som vil oppleve vestlands skjærgård, tok jeg et ekstra filter bytte for å være sikker på at alt er på stell. Da måtte der selvsagt oppstå noe slikt. Er nå blitt usikker på om jeg tør å gjennomføre turen🤔 Fylte også full tank på mandag, så ikke ideelt tidspunkt å sjekke nedi der heller. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Fredag 11:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:58 Kalimera! Jeg hadde tatt turen nå,har du nye filter.... kjöp med litt Mythos så föler de seg trygge..Jamas 😁 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
JohnS Svart Fredag 12:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 12:10 Ja, begge filtre er skiftet, og er jo ikke noe dieseldyr eller noe slikt ekkelt, kun faste partikler så skal vel litt til før det blir tett. Mythos er vel Gresk Øl? Søren og, jeg kjøpte Tuborg. Skulle jo vært Hansa, men de har vært i Bergen hele uken, så regner med de har fått endel av det🙂 Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart Søndag 20:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 20:20 Turen med Grekerne gikk fint og de var storfornøyd🙂. Drenerte forfilter etterpå, og etter i underkant av bare 5 timers kjøring, var der kommet endel nye partikler ☹️ Har nå sjekket tanken, og der er nok overhodet ingen mannelokk så jeg får ikke inspisert. Får bare bytte slangene først, så er iallfall den mulige feilkilden eliminert.(Kappet av en liten slangebit i dag, men den var helt fin innvendig iallfall der) Vet ikke om forsikring muligens hadde dekket noe her. Har Tryg, og kasko dekker feilfylling, men tipper de da mener man må ha fylt bensin istedet for diesel. Båt ekstra dekker rengjøring av tank og motor, men ser ut for kun å gjelde dieseldyr, og det har vel jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Søndag 20:35 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:35 JohnS skrev 8 minutter siden: Turen med Grekerne gikk fint og de var storfornøyd🙂. Kalispera ! JohnS skrev 8 minutter siden: Har nå sjekket tanken, og der er nok overhodet ingen mannelokk så jeg får ikke inspisert. du har vel en tankmåler, losse den, og en lommelykt…..så får du en indikasjon på hur det ser ut ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Captain Chaos Svart Søndag 22:39 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:39 Trodde dette var rester av dieseldyr jeg.. ? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Fantino Svart igår klokken 05:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:04 Om stussen med gjennomføring for tur/returdiesel og dieselvarmer (?) kan tas ut kan du rigge deg med en liten pumpe og et halvstivt plastrør (som ofte følger med slike pumper som er beregnet for oljebytte). Gjorde selv den operasjonen og ‘støvsugde’ bunn av tanken, spesielt laveste punkt, for noen år siden og fikk opp mye rart.. Nå var mitt problem vann på tanken da, de svarte prikkene/klumpene kan visstnok være bare utfelte asfaltener som oppstår ved nedkjøling av returdiesel til tank. Men for sjelefreden er det jo greit å ta en sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart igår klokken 06:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:57 @Gunga Din Tankmåler er nok på midten av tanken, og jeg ser av tegning at der er skvalpeskott på begge sider av den. Fikk den heller ikke opp, da kabel er for kort til å få skrudd den langt nok til venstre. Krever i så fall mer demontering. @Fantino Som du sikkert ser av bilde, er vinkel nipler sveist på flensen, og flensen sveist i tanken, så ikke så helt enkelt å få stukket et plastrør nedi der. En mulighet hadde kanskje vært påfyllingsstussen i hjørnet i bakkant tank, men da må noen paneler fjernes først. Tanken ligger under platen til venstre på bildet, og går innunder oppbevarings rommet med de avlange hullene. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 07:11 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:11 JohnS skrev 9 minutter siden: @Gunga Din Tankmåler er nok på midten av tanken, og jeg ser av tegning at der er skvalpeskott på begge sider av den. Fikk den heller ikke opp, da kabel er for kort til å få skrudd den langt nok til venstre. Krever i så fall mer demontering. @Fantino Som du sikkert ser av bilde, er vinkel nipler sveist på flensen, og flensen sveist i tanken, så ikke så helt enkelt å få stukket et plastrør nedi der. En mulighet hadde kanskje vært påfyllingsstussen i hjørnet i bakkant tank, men da må noen paneler fjernes først. Tanken ligger under platen til venstre på bildet, og går innunder oppbevarings rommet med de avlange hullene. Ganske typisk at ingen har tenkt at tanken noen gang trenger rens når de konstruerte den.. Så ut som om det var en pakning på bildet med stussene, var derfor jeg trodde den kunne løsnes. Men ut fra tegningene ser det vel ut som en kanskje kommer til laveste punkt i tanken via påfyllingrør ja. Med et bøyelig plastrør altså, type slike som følger med sånne oljeskift-vakuumpumper f.eks. Stive nok til å finne veien men fleksible nok til å kunne trykkes forbi bend - dog ikke 90 grader… Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 20:39 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:39 JohnS skrev for 14 timer siden: Tankmåler er nok på midten av tanken, og jeg ser av tegning at der er skvalpeskott på begge sider av den. Fikk den heller ikke opp, da kabel er for kort til å få skrudd den langt nok til venstre. Krever i så fall mer demontering. Om ledningen til tankmåler er problemet klipper du den. Tankmåleren måler motstand med tilnærmet null strøm gjennom ledningen, så ledningene skjøter du bare sammen med kabelskoskjøt når måleren er montert på plass igjen. Lagt til: Bare ikke klipp helt inn mot måleren. Sørg for å ha lang nok ledningsende slik at du får til å klemme på kabelsko. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JohnS Svart 15 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15 timer siden @Brigg Takk for tipset🙂 Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Fikk byttet alle slanger til og fra forfilter samt retur fra motor i går kveld (Vel 7m totalt). Kunne ikke ved første øyekast se noe galt med de gamle, men skal spltte dem og sjekke litt nøyere. Får prøve på et vis å suge opp noe skit fra tanken før jeg fyller opp nye slanger og filtre. Skulle absolutt borret et inspeksjonshull i tanken, men tør ikke det nå. Tipper der er en 350liter på den, og en viss brannfare er det vel også med en slik operasjon. Sitér dette innlegget Link to post
JohnS Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Jeg skar opp de gamle slangene i korte biter og holdt opp mot lyset. Samtlige er helt glatt og fin innvendig, så da er iallfall den mulige årsaken luket vekk. Er fristet til å bare bore et Ø150mm hull i tanken, og sette inn et mannelokk når jeg nå likevel er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Det er sikkert en god investering for fremtidig sjelefred?.. Spesielt om du får plassert det slik at du enkelt når laveste punkt i tanken. Selv om den har skvalpeskott burde jo evt uhumskheter finne veien dit til slutt. Og burde også være kurant å få ut evt spon som kuttingen medfører? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden JohnS skrev On 27.6.2025 at 12.00: Var endel sorte klumper i forfilter. JohnS skrev On 27.6.2025 at 14.10: Ja, begge filtre er skiftet, og er jo ikke noe dieseldyr eller noe slikt ekkelt, kun faste partikler så skal vel litt til før det blir tett. Heeeelt sikker på at det ikke er dieseldyr? Er partiklene faste? Har du tatt de opp mellom fingrene og kjent på de? Siden det ikke er gummislangene tydeligvis så er det vel enten dieseldyr eller selvsagt noe annet grums fra tankfyllestedet likevel (selv om de nekter for det). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.