Jump to content

Sorte partikler i diesel forfilter


JohnS

Recommended Posts

20250624_190336.jpg.24eaebaed769781013e0189dbb9c10e0.jpgHar aldri hatt problemer med særlig skitt i dieselen for min nåværende båt, og overraskelsen var stor da jeg i denne uke byttet diesel filtre.

Var endel sorte klumper i forfilter.

Sist bytte var 1 nov. 24, og 55 gangtimer siden da. Var ingen forurensning da. Har bunkret fra samme tankanlegg 5 ganger siden da, og tok kontakt med dem.

De tok dette veldig seriøst, men var temmelig sikre på at forurensing ikke kunne komme fra dem, dette da diesel passerer 2 filtre,samt der også er sil i fyllepistol, og slike partikler ikke kunne passert. De tar også jevnlige tester av dieselen, og hadde aldri fått påvist noe galt med den.

Likevel bestilte de nå en ekstra sjekk av sine filtre for å være 100% sikker.

Noen tips om hva dette kan være?

Link to post

Men møkk kan bygge seg opp etter tid. Det legger seg i bunn av tanken, men med lite diesel på tanken og røff kjøring, kan det jo virvles opp.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

@JohnS legg inn bilden du hadde i den andre tråden...... 

 

Tykker det var ganske mye dritt....

 

Såg att du hadde ett for filter uten glasskropp

 

Jeg har ett Racor med glass/plast-kropp under..... Da hadde du sett dette langt tidigere enn ved filter skifte, jeg koller oljen ett par ggr i uka, og samtidigt kaster ett öye på dieselfilter. Med så mye du hadde der i plastbötta, så hadde alltid noe havet ned i plast koppen... 

S/Y Gunga Din

Link to post
Jørgen Hellestø skrev 45 minutter siden:

Ikke usannsynlig det nei, jeg byttet alle slangene, både tilførsel og retur når jeg første gikk i gang, ganske kurant jobb på disse. 

Ja, kan jo like gjerne ha kommet fra retur slangen, så bytter alle de i forbindelse med filtrene når jeg først er i gang. Antar du ikke byttet slange fra fyllestuss dekk, og lufte slange?

Antar slangene mine er like gamle som båten, men som nevnt, jeg har ikke hatt problemer med skitt i dieselen før så det har ikke vært et påtenkt tema.

Link to post
Gunga Din skrev 52 minutter siden:

@JohnS legg inn bilden du hadde i den andre tråden...... 

 

Tykker det var ganske mye dritt....

 

Såg att du hadde ett for filter uten glasskropp

 

Jeg har ett Racor med glass/plast-kropp under..... Da hadde du sett dette langt tidigere enn ved filter skifte, jeg koller oljen ett par ggr i uka, og samtidigt kaster ett öye på dieselfilter. Med så mye du hadde der i plastbötta, så hadde alltid noe havet ned i plast koppen... 

Ja, hadde nok vært bedre med en glass kopp, er enig i det.

At der er såpass mye diesel i karet, er fordi jeg skylte igjennom med endel ren diesel for å få ut alt.

Har lagt inn bilde på nytt. Hadde jeg lagd 2 tråder?

Link to post

Vanligvis skifter jeg filtre 1 gang pr. år, men grunnet en planlagt båttur i morgen med 7 Grekere som vil oppleve vestlands skjærgård, tok jeg et ekstra filter bytte for å være sikker på at alt er på stell. Da måtte der selvsagt oppstå noe slikt.

Er nå blitt usikker på om jeg tør å gjennomføre turen🤔

Fylte også full tank på mandag, så ikke ideelt tidspunkt å sjekke nedi der heller.

Link to post

20250629_203508.jpg.34801e4cda59ab7372c38ae6b296f945.jpg20250629_195511.jpg.94dc0eb6cc4451cf262831095b01fbe8.jpgTuren med Grekerne gikk fint og de var storfornøyd🙂.

Drenerte forfilter etterpå, og etter i underkant av bare 5 timers kjøring, var der kommet endel nye partikler ☹️

Har nå sjekket tanken, og der er nok overhodet ingen mannelokk så jeg får ikke inspisert. Får bare bytte slangene først, så er iallfall den mulige feilkilden eliminert.(Kappet av en liten slangebit i dag, men den var helt fin innvendig iallfall der)

Vet ikke om forsikring muligens hadde dekket noe her. 

Har Tryg, og kasko dekker feilfylling, men tipper de da mener man må ha fylt bensin istedet for diesel.

Båt ekstra dekker rengjøring av tank og motor, men ser ut for kun å gjelde dieseldyr, og det har vel jeg ikke.

 

 

 

Link to post
JohnS skrev 8 minutter siden:

Turen med Grekerne gikk fint og de var storfornøyd🙂.

 

Kalispera !

 

JohnS skrev 8 minutter siden:

Har nå sjekket tanken, og der er nok overhodet ingen mannelokk så jeg får ikke inspisert.


du har vel en tankmåler, losse den, og en lommelykt…..så får du en indikasjon på hur det ser ut !

S/Y Gunga Din

Link to post

Om stussen med gjennomføring for tur/returdiesel og dieselvarmer (?) kan tas ut kan du rigge deg med en liten pumpe og et halvstivt plastrør (som ofte følger med slike pumper som er beregnet for oljebytte). Gjorde selv den operasjonen og ‘støvsugde’ bunn av tanken, spesielt laveste punkt, for noen år siden og fikk opp mye rart.. Nå var mitt problem vann på tanken da, de svarte prikkene/klumpene kan visstnok være bare utfelte asfaltener som oppstår ved nedkjøling av returdiesel til tank. Men for sjelefreden er det jo greit å ta en sjekk. 

 

IMG_0244_Original.jpeg.3e3459ceeb50d74c0372e2a3a3c225af.jpeg

 

Link to post

@Gunga Din 

Tankmåler er nok på midten av tanken, og jeg ser av tegning at der er skvalpeskott på begge sider av den. Fikk den heller ikke opp, da kabel er for kort til å få skrudd den langt nok til venstre. Krever i så fall mer demontering.

@Fantino

Som du sikkert ser av bilde, er vinkel nipler sveist på flensen, og flensen sveist i tanken, så ikke så helt enkelt å få stukket et plastrør nedi der.

En mulighet hadde kanskje vært påfyllingsstussen i hjørnet i bakkant tank, men da må noen paneler fjernes først. Tanken ligger under platen til venstre på bildet, og går innunder oppbevarings rommet med de avlange hullene.20250629_202919.jpg.4079b67b4ae274b66ae304b4e9a5c4a6.jpg

 

20250629_203122.jpg

20250630_084106.jpg

Link to post
JohnS skrev 9 minutter siden:

@Gunga Din 

Tankmåler er nok på midten av tanken, og jeg ser av tegning at der er skvalpeskott på begge sider av den. Fikk den heller ikke opp, da kabel er for kort til å få skrudd den langt nok til venstre. Krever i så fall mer demontering.

@Fantino

Som du sikkert ser av bilde, er vinkel nipler sveist på flensen, og flensen sveist i tanken, så ikke så helt enkelt å få stukket et plastrør nedi der.

En mulighet hadde kanskje vært påfyllingsstussen i hjørnet i bakkant tank, men da må noen paneler fjernes først. Tanken ligger under platen til venstre på bildet, og går innunder oppbevarings rommet med de avlange hullene.20250629_202919.jpg.4079b67b4ae274b66ae304b4e9a5c4a6.jpg

 

20250629_203122.jpg

20250630_084106.jpg


Ganske typisk at ingen har tenkt at tanken noen gang trenger rens når de konstruerte den.. Så ut som om det var en pakning på bildet med stussene, var derfor jeg trodde den kunne løsnes. Men ut fra tegningene ser det vel ut som en kanskje kommer til laveste punkt i tanken via påfyllingrør ja. Med et bøyelig plastrør altså, type slike som følger med sånne oljeskift-vakuumpumper f.eks.  Stive nok til å finne veien men fleksible nok til å kunne trykkes forbi bend - dog ikke 90 grader…

Link to post
JohnS skrev for 14 timer siden:

Tankmåler er nok på midten av tanken, og jeg ser av tegning at der er skvalpeskott på begge sider av den. Fikk den heller ikke opp, da kabel er for kort til å få skrudd den langt nok til venstre. Krever i så fall mer demontering.


Om ledningen til tankmåler er problemet klipper du den. Tankmåleren måler motstand med tilnærmet null strøm gjennom ledningen, så ledningene skjøter du bare sammen med kabelskoskjøt når måleren er montert på plass igjen. 
 

Lagt til: Bare ikke klipp helt inn mot måleren. Sørg for å ha lang nok ledningsende slik at du får til å klemme på kabelsko. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Fikk byttet alle slanger til og fra forfilter samt retur fra motor i går kveld (Vel 7m totalt).

Kunne ikke ved første øyekast se noe galt med de gamle, men skal spltte dem og sjekke litt nøyere.

Får prøve på et vis å suge opp noe skit fra tanken før jeg fyller opp nye slanger og filtre.

Skulle absolutt borret et inspeksjonshull i tanken, men tør ikke det nå. Tipper der er en 350liter på den, og en viss brannfare er det vel også med en slik operasjon.

20250630_211647.jpg

Link to post
JohnS skrev On 27.6.2025 at 12.00:

Var endel sorte klumper i forfilter.

 

JohnS skrev On 27.6.2025 at 14.10:

Ja, begge filtre er skiftet, og er jo ikke noe dieseldyr eller noe slikt ekkelt, kun faste partikler så skal vel litt til før det blir tett. 

 

Heeeelt sikker på at det ikke er dieseldyr? Er partiklene faste? Har du tatt de opp mellom fingrene og kjent på de? Siden det ikke er gummislangene tydeligvis så er det vel enten dieseldyr eller selvsagt noe annet grums fra tankfyllestedet likevel (selv om de nekter for det).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...