Jump to content

Seriekoblet forbruksbatteri og startbatteri


PaulS

Recommended Posts

Overtok nettopp en båt med nyere elektrisk opplegg. Det er tre trinn på strømbryteren i tillegg til "av". Både startbatteriet og forbruksbatteriet kobles samtidig inn på de tre andre trinnene.

 

Bør ikke disse to være helt separat fra  hverandre? Både positiv og negativ går fra startbatteriet via forbruksbatteriet

Nå er forbruksbatteriet svært kraftig og det er solcellepanel (som også sender strøm til startbatteriet ser det ut til)

Jeg følger jo med på voltmeteret, men synes det er litt stress hvis jeg også tapper startbatteriet når bruker strøm når motoren ikke går

Bør jeg få lagt om dette..? eller er det noe jeg misforstår? Er ikke elektriker:)

Link to post
PaulS skrev 4 minutter siden:

Mulig jeg bruker feil begrep. Ser i alle fall ut til at startbatteriet er koblet til forbruk med både  positiv og negativ. Derfra går det til bryteren

Batteriene er paralellkoblet, i de fleste tilfelle en dårlig ide å paralellkoble forbruk og start.  Risikerer å ikke få start om du tømmer begge batterier.

Hvilke batterier har du?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev 13 minutter siden:

Batteriene er paralellkoblet, i de fleste tilfelle en dårlig ide å paralellkoble forbruk og start.  Risikerer å ikke få start om du tømmer begge batterier.

Hvilke batterier har du?

Forbruk er Varta Promotive Efb 12V 240Ah 1200A og  start er Winner, men husker ikke detaljene på sistnevnte (men fysisk mye mindre enn Varta-batteriet)

Link to post

Dynamo og lading av flere batterier

 

Okkaby skrev 40 minutter siden:

Å har du to forskjellige størrelser, som det høres ut, så blir dette feil.

 

Koble batterier med forskjellig kapasitet i parallell:

  • Myte 1: Under lading vil det minste batteriet lades opp før det andre og vil bli overladet om det ikke kobles ifra. Man må lade ett og ett batteri av gangen ved hjelp av manuell batterivelger.
  • Myte 2: Under utlading vil det minste gå tomt før det andre og vil bli skadet av overutlading..

    Tegningen viser opp/utlading av lite og stort batteri i parallell.
    Batteriene er symbolisert ved to vannfylte kar, ett stort og ett lite.
    Volum av kar = kapasitet (AHr) på batteri
    Vanntrykk i bunnen av kar = batterispenning
    Trykk på vann inn = ladespenning
    Avdampning = selvutladning

    Som man ser vil begge vannkar, selv om de har forskjellig volum (batterikapasitet), alltid ha samme fyllingsgrad (spenning) under fylling og avtapping (lading og forbruk). Det lille karet vil tappes jevnt med det store, det er fysisk umulig at det ene går tomt før det andre. Eller motsatt, at det fylles opp (lades) fortere enn det andre.
    For vanlige blybatterier regnes 12.7 volt flytespenning som fullt batteri og 11.7 volt som tomt. (Flytespenning er det man måler etter at ubelastet batteriet har vært i hviletilstand noen timer)

    lading_vann.gif
    NB: Dette gjelder altså parallellkobling. Seriekoblede 12v batterier i 24v anlegg må ha samme kapasitet.
     
  • Myte 3: Uten vedlikeholdslading vil de lade seg ut gjennom hverandre slik at de blir ødelagt.
    Dette er en seiglivet myte som jeg gjennom flere praktiske forsøk har vist ikke holder vann. Se bl.a. her og her. En strøm vil flyte mellom batteriene, men den er så liten at den ikke har noen praktisk betydning så lenge båten er jevnlig i bruk. Dog bør ikke batteriene stå parallellkoblet over vinteren uten vedlikeholdslading.


Alle batterier som lades/utlades i parallell må være basert på samme teknologi, AGM. bly-syre etc.

Link to post
2 hours ago, PaulS said:

Overtok nettopp en båt med nyere elektrisk opplegg. Det er tre trinn på strømbryteren i tillegg til "av". Både startbatteriet og forbruksbatteriet kobles samtidig inn på de tre andre trinnene.

 

Bør ikke disse to være helt separat fra  hverandre? Både positiv og negativ går fra startbatteriet via forbruksbatteriet

 

Det vanlige ved bruk av en slik 4 posisjon vribryter er jo at den har 4 posisjoner: "0" - "1" - "1+2" og "2".

 

Her er hva de ulike posisjonene vanligvis betyr:

0 (Av)

  • Alt er koblet fra. Ingen batterier er koblet til forbruk eller start.

  • Brukes når båten ikke er i bruk, for å hindre utlading.

1

  • Kun batteri 1 er tilkoblet.

  • Vanlig å bruke hvis batteri 1 er hovedbatteriet (f.eks. startbatteriet).

2

  • Kun batteri 2 er tilkoblet.

  • Vanlig å bruke hvis batteri 2 er forbruk (lys, kjøleboks, etc.).

1 + 2 (eller "Both", "All")

  • Begge batteriene er koblet sammen parallelt, og forsyner systemet samtidig.

  • Kan brukes hvis du trenger mer kapasitet (for eksempel om du har lav spenning på ett batteri, eller under lading).

Link to post
Ingar skrev for 8 timer siden:

Alle batterier som lades/utlades i parallell må være basert på samme teknologi, AGM. bly-syre etc.

Det er jeg enig i, men mange parallellkobler i praksis lithiumbatterier og blybatterier under lading. Det skjer ved bruk av Argofet, skillerelé  og lignende. En DC-DC lader kan brukes for å gi riktig lading til forbruksbatteri. Startbatterier er vanligvis ladet direkte fra dynamo, så de får den spenningen dynamoen gir. Det går stort sett bra, men noen installerer en avansert laderegulator, som gjerne reduserer spenningen når batteriet er fulladet. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...