Jump to content

Dieselvarmer for kontinuerlig drift.


Anonym

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal bytte ut Wallas til fordel for noe som faktisk funker i lengden..

Varmeren det er snakk om kommer til å gå døgnkontinuerlig hele vinteren, og må derfor være laget for dette..

 

Noen som vet om noen varmere som er lagd for det?

Bør være av typen som varmer opp luft, som igjen spres rundt i båten via rør (slikt opplegg har jeg i dag..)

 

For å være veldig enkel å ha med å gjøre..

Max effekt bør være ca 3kW (eller mer), mens den også bør ha en modus som gir ca 1kW..

Termostatstyring er selvsagt et must. (greia med 1kW er at det er det som skal til for å holde grei temperatur i båten ved rundt 0 grader ute)

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en Eberspächer D5LC som går for 7. sesongen nå.

 

Har bare benyttet den sammenhengende 14 dager - men alt fungerte bra. Vet ikke om den tilfredsstiller kravet om kontinuerlig bruk hele vinteren.

Startforbruk 280 W gir 5500 W varme, drift Høy = 80 W gir 4800 W

forbruk 0.58 l/t, Medium = 40 W gir 2700 W forbruk 0.34 l/t, Lav = 40 W gir

1200 W forbruk 0.15 l/t, koblet m/ 6 mm2 kabel.

 

Eneste vedlikehold jeg har utført er spraying med fuktighetsdriver/olje på elektroniske tilkoblingsenheter/releer samt dieselpumpeenhet.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

QUOTE(roaldbj @ 24.01.06 06:13)

 

"#forbruk 0.58 l/min"

 

 

"Håper du har skrevet feil her , og mener 0.58 l/time. Hvis ikke har du et forbruk pr. time på 35 liter!"

 

 

Den store brøleren er rettet opp: selvfølgelig har du rett - slike skrivefeil er ikke tilgivelige.

 

Jeg har faktisk forsøkt å måle om faktisk forbrukt diesel tilsvarer det oppgitte i manualen, og det stemmer godt for de lavere temperaturene. Har aldri klart å bruke forbruket luftvarmeren på full varmeeffekt lenge nok til å kalkulere forbruket.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skal du ha en varmer, som tåler helt kontinuerlig bruk, er det kun pottebrenner som duger. Jeg ønsker meg en sånn ( har kjøpt en også ) men sliter med plasseringen. De tar STOR plass, og blir varme under bruk..

Jeg har kommet til at en slik varmer er umulig å plassere i båten min, innredningen i båten lar ganske enkelt ikke det være et alternativ, desverre.

Link to post
Share on other sites

Det jeg kunne tenkt meg var en varmevifte til å koble inn på samme slange som webastoen eller alternativt på en tilsvarende slange. Altså en 220 volt blåseovn som blåser gjennom utløp i lugaren. Dermed kan den monteres skjult og lydisolert, velter ikke og kan gi varme flere steder samtidig.

 

Tips om noe slikt? Mener jeg så det i et båtblad for noen år siden.

 

Ellers drømmer også jeg om en pottebrenner. Man er jo ikke plass til den noe sted...

Link to post
Share on other sites

Skal du ha en luftvarmer i drift kontinuerlig må du ha landstrøm for batterilading.

Og da er det vel bedre å bruke elektrisk oppvarming?

Med dagens strømpriser er det å foretrekke å bruke diesel eller parafin!

1,10kr pr kWh er prisen jeg betaler for strøm fra og med 1.1.06..

Wallasen fyrer greit for 0,80kr pr kWh, men er ikke stabil nok til å bruke kontinuerlig.

Link to post
Share on other sites

Med dagens strømpriser er det å foretrekke å bruke diesel eller parafin!

1,10kr pr kWh er prisen jeg betaler for strøm fra og med 1.1.06..

Wallasen fyrer greit for 0,80kr pr kWh, men er ikke stabil nok til å bruke kontinuerlig.

Håper du i det regnestykket har tatt med at en dieselbrenner koster en haug med penger å kjøpe, installere og vedlikeholde, mens en elektrisk radiator eller vifteovn er omtrent gratis..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det jeg kunne tenkt meg var en varmevifte til å koble inn på samme slange som webastoen eller alternativt på en tilsvarende slange. Altså en 220 volt blåseovn som blåser gjennom utløp i lugaren. Dermed kan den monteres skjult og lydisolert, velter ikke og kan gi varme flere steder samtidig.

 

Tips om noe slikt? Mener jeg så det i et båtblad for noen år siden.

 

Ellers drømmer også jeg om en pottebrenner. Man er jo ikke plass til den noe sted...

www.refleks-olieovne.dk kan fortelle om olje/parafin ovner av mange slag som kan varme opp luft og/eller vann (til radiatorer). En type, Refleks 66 MV blir ikke varm utenpå og kan plasseres inne i skap. En annen, 66MW, kan monteres direkte på skott.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det jeg kunne tenkt meg var en varmevifte til å koble inn på samme slange som webastoen eller alternativt på en tilsvarende slange. Altså en 220 volt blåseovn som blåser gjennom utløp i lugaren. Dermed kan den monteres skjult og lydisolert, velter ikke og kan gi varme flere steder samtidig.

 

Tips om noe slikt? Mener jeg så det i et båtblad for noen år siden.

Husker også at jeg så denne i et båtblad men har ikke vært i stand til å finne den senere.

Planlegger å installere noe lignende denne i båten:

Kanalbatteri Klikk på: Elektrisk kanalbatteri for spiro

 

Må selvfølgelig montere egen vifte foran kanalbatteriet, kanskje denne:

Kanalvifte Klikk på "Kanalvifte " i venstre marg.

 

Med trinnløs styring av vifte og batteri burde det bli fleksibelt nok med tanke på

luftutskiftning og oppvarming under alle forhold.

Dieselvarmer og kanalbatteri bør vel monteres i parallell med hver sitt tilbakeslagsspjeld.

 

Synspunkter på en slik løsning?

Redigert av tola (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle det skje bør du iallfall være sikker på at du har kasko'en i orden... :wink:

Men jeg ville protestert villt om det verste skulle skje, og noen påstod at dette var et hendelig uhell! På slike varmere står det såvidt jeg vet at de ikke må brenne uten tilsyn.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

På slike varmere står det såvidt jeg vet at de ikke må brenne uten tilsyn.

Nå har ikke jeg en slik varmer, men det kunne jo vært interresant om du kunne finne dokumentasjon for denne påstanden om at denne ikke må brenne uten tilsyn og samtidig si noe om hva som ligger i begrepet tilsyn.... er det hvert minutt, time, døgn, uke eller hva... Det vil jo være av avgjørende betydning om uhellet skulle være ute...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Husker også at jeg så denne i et båtblad men har ikke vært i stand til å finne den senere.

Planlegger å installere noe lignende denne i båten:

Kanalbatteri Klikk på: Elektrisk kanalbatteri for spiro

 

Må selvfølgelig montere egen vifte foran kanalbatteriet, kanskje denne:

Kanalvifte Klikk på "Kanalvifte " i venstre marg.

 

Med trinnløs styring av vifte og batteri burde det bli fleksibelt nok med tanke på

luftutskiftning og oppvarming under alle forhold.

Dieselvarmer og kanalbatteri bør vel monteres i parallell med hver sitt tilbakeslagsspjeld.

 

Synspunkter på en slik løsning?

Jobber med slikt og dette tar stor plass.. Bare et kanalbatteri på 1,2Kw er forholdsvis stor. Større enn dei fleste dieselvarmere. SÅ må du ha vifta i tillegg. Kanalviftene liker ikke trinnløse justeringer og brummer en del da. = masse lyd. Men for all del, sikkert en del jeg ikke har sett av løsninger innen nevte ommråde da. KOstnaden er ikke avskrekkende og sikkerheten om montert rett er god. Men her må en ha elektriker til å montere for at dette skal være godkjent. 220 V.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg en slik varmer, men det kunne jo vært interresant om du kunne finne dokumentasjon for denne påstanden om at denne ikke må brenne uten tilsyn og samtidig si noe om hva som ligger i begrepet tilsyn.... er det hvert minutt, time, døgn, uke eller hva... Det vil jo være av avgjørende betydning om uhellet skulle være ute...

Det var snakk om pottebrennere. På min pottebrenner (Taylor) står det dette i bruksanvisningen. Hva som menes med "uten tilsyn" er ikke nærmere spesifisert, men det betyr neppe "hver uke". Jeg praktiserer at jeg ikke er borte fra båten særlig mye mer enn 30 minutter. Ikke at jeg har opplevd at det har blitt branntilløp noen gang, men jeg liker nå å være på den sikre siden og litt til. Spesielt når det advares i bruksanvisning.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men jeg ville protestert villt om det verste skulle skje, og noen påstod at dette var et hendelig uhell! På slike varmere står det såvidt jeg vet at de ikke må brenne uten tilsyn.

Tviler på at det kan karakteriseres som uaktsomt å la en slik varmer stå på uten tilsyn, da ville det neppe vært lov med tidsur på bilvarmere.
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg tror man trygt kan kjøpe den nye eberen på 4 kw som har mange trinn og bruker lite strøm. Mange lar den stå på lenge (14 dager) uten problemer. Selv har jeg en webasto vannvarmer på 5 kw. Den har gått i perioder på en uke flere ganger. Har hatt den i to problemfrie år. Og den var fire år gammel når jeg kjøpte den. Tror at en vannvarmer tåler hard bruk bedre enn en luftvarmer, men vet jo ikke sikkert. Luft er bra det òg.

 

mvh

 

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Harworth Heating Ltd

 

Glembring

 

Når det gjelder Refleks så vet jeg om minst en båt i båthavna mi som har en Refleks-ovn som brenner mer eller mindre KONTINUERLIG hele vinteren, fra tidlig høst til sent vår. Det hele er nok avhengig av godkjent montering, vil jeg tro. En vanlig paraffin-ovn i huset (både veke- og pottebrennere), med automatisk olje-løfter anlegg, kan jo stå på hele vinteren. Hvorfor ikke ombord i en båt? Så sant den er installert i henhold til forskriftene.......med stor nok overflow-tank, osv.

 

Mener faktisk å ha lest noe om dette i en Refleks-brosjyre en gang. Det er jo bare å ta en telefon til shelby teknikk as i Egersund, som er Norsk importør av Refleks.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg skal bytte ut Wallas til fordel for noe som faktisk funker i lengden..

Da bør du vurdere den nye Wallasen, den nye versjonen kommer med bedre vifte, fordi noen ønsker å bruke den kontinuerligt.

Ta en telefon til Wallas Norge, og hør.

www.wallas.no

Snakket med de for et par mnd siden, vurderer å bytte min varmer, men Wallas har ikke stor nok.

Link to post
Share on other sites

Da bør du vurdere den nye Wallasen, den nye versjonen kommer med bedre vifte, fordi noen ønsker å bruke den kontinuerligt.

Ta en telefon til Wallas Norge, og hør.

www.wallas.no

Snakket med de for et par mnd siden, vurderer å bytte min varmer, men Wallas har ikke stor nok.

jeg har pratet med Wallas i dag, de har ingen varmere som tåler å brukes kontinuerlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...