Jump to content

Dieselvarmer for kontinuerlig drift.


Anonym

Recommended Posts

Det er intet problem :cool:

Brukte dette i Aurora når jeg hadde den, og var aldri plaget med fuktighet, dugg osv.

Hadde og tilnærmet snøfri båt den vinteren :smiley:

 

Refleksen står og brenner i Bastarden også nå :yesnod:

hur mycket drar den på ett dygn? antar att du har några plusgrader i båten!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hur mycket drar den på ett dygn? antar att du har några plusgrader i båten!

Vet ikke, jeg har ikke orginal regulator.

Men med orginal regulator så bruker den ca. 0,3 i timen på Max. Mener det vra 0,1 på Min i timen.

Den står på minimum nå og når det var kaldt så hadde jeg ca. 5 + i Bastarden. Den er ikke isolert på noen måte

Link to post
Share on other sites

Har en Mikunivarmer som iallefall så langt har fungert greit. Men jeg er skeptisk til å la den brenne uten at jeg er tilstede. Så langt har jeg ikke turt å sove med den på en gang...Den er forsåvidt "foreløpig" ikke koblet mot hovedtanken, men har en egen 5 liters dunk med diesel. Forsåvidt greit, men det betyr at den ikke går i det uendelige. Gikk ca 4.5 liter på 7 timer, på fullt.

Dvs.rundt 0.7l per time, som vel er litt mer enn spesifisert forbruk tror jeg.

 

Har en elektrisk vifteovn til 259.- også. Blir fort varmt, men jeg stoler ikke på den heller. Skulle vifta stoppe er jeg redd det blir "meltdown" fort. Har derimot en 400 W baderomsovn stående på hele tiden. Blir iallefall littegrann varmere enn utenfor, men monner ikke stort. Her på sørvestlandet har det nå holdt tempen over 0° så langt denne vinteren.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg tror man trygt kan kjøpe den nye eberen på 4 kw som har mange trinn og bruker lite strøm. Mange lar den stå på lenge (14 dager) uten problemer.

mvh

 

Viggo

Båtboer

Tror nok at sannsynligheten for at en slik maskin stopper kontra tar fyr er veldig liten da sikkerheten som er bygd inn i slike apparater er høy. Husk at disse også blir montert i lastebiler med sovecabin. (ikke nodvendigvis 4kw versjonene).

 

MHVH

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min Eberspächer D5L gående siden før jul -- og har ike tenkt å slå den av med det første. Den sørger for sirkulasjon og varme i alle rom om bord, det er alltid en lunk i båten, og den holder rutene isfrie. Jeg kan overhodet ikke se for meg at den skulle kunne skape noe problem i retning av brann eller annet. Som sagt ovenfor er sikkerheten høy på disse apparatene. Men jeg tror ikke at jeg hadde latt en gammel sliter gå på samme måten!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si hva som menes med kontinuerlig drift i denne sammenhengen?

Har en wallas som ikke starter, har fått forklart at det sikkert er glødepluggen som er deffekt. Ovnen er ca 6 år kjøpte den ny selv, kan tenke meg at den på det lengste har vært i gang 5-6 timer. For lenge eller.........?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt min Eberspächer D5L gående siden før jul -- og har ike tenkt å slå den av med det første. Den sørger for sirkulasjon og varme i alle rom om bord, det er alltid en lunk i båten, og den holder rutene isfrie. Jeg kan overhodet ikke se for meg at den skulle kunne skape noe problem i retning av brann eller annet. Som sagt ovenfor er sikkerheten høy på disse apparatene. Men jeg tror ikke at jeg hadde latt en gammel sliter gå på samme måten!

Hva er dine erfaringer når det gjelder strømforbruk og dieselforbruk.

 

Jeg synes den har brukt endel strøm når det er omlag 0 grader C ute og har derfor hatt kontinuerlig lading av batteriene.

 

Konsekvensen for meg har vært å gå over til vifteovn av typen Thermal 2000 som ifølge Seatronic har følgende omtale:

 

Vifteovn med keramisk element. Ovnen er på 1500W og kan stå på kontinuerlig uten fare for overoppheting. Ovnen har veltesikring og trinnløs viftehastighet, samt økonomimodus hvor ovnen ikke bruker mer enn ca. 400W. Ovnen er godkjent av Gjensidige NOR forsikring for bruk ombord under vinteropplaget. For 220V. Mål: B154xD130xH210mm. Kr: 790.-

 

Seatronic er nøye med å følge opp sikkerhetsbestemmelser og ettermarkedsarbeid, og jeg lar ovnen nå ståpå døgnkontinuerlig.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si hva som menes med kontinuerlig drift i denne sammenhengen?

Har en wallas som ikke starter, har fått forklart at det sikkert er glødepluggen som er deffekt. Ovnen er ca 6 år kjøpte den ny selv, kan tenke meg at den på det lengste har vært i gang 5-6 timer. For lenge eller.........?

Vi snakker om flere dager, eller gjerne uker.

Å jøre den 5-6 timer om gangen er helt greit!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan si hva som menes med kontinuerlig drift i denne sammenhengen?

Har en wallas som ikke starter, har fått forklart at det sikkert er glødepluggen som er deffekt. Ovnen er ca 6 år kjøpte den ny selv, kan tenke meg at den på det lengste har vært i gang 5-6 timer. For lenge eller.........?

Glødepluggen blir vel ikke ødelagt av at varmeren står på lenge. Den brukes jo bare ved oppstart av ovnen. Kan heller ikke skjønne at man får mer soting av at brenneren brenner lenge. Så lenge man renser ovnen innimellom, er det vel likegyldig om den har brent lenge i ett strekk, eller om den har brent like lenge men delt opp i flere intervaller.

 

Problemet med å la ovnen stå på lenge, er heller at den blir ustabil over tid. Det kan også skje at den slokker, men at den pga en feil fortsetter å suge diesel. Dieselsøl skvulpende rundt på dørken er ett mulig resultat. Et annet er at den ettertenner med et smell og kanskje går istykker og antenner noe.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

anng. soting,

 

Jeg er av den oppfatning at soting skjer oftest hvis den går lenge uten å bli kjørt på fullt. Det står i manualen at man helst skal la den gå på full styrke de siste 20 minuttene før man slukker den. Går ut fra at dette renser den litt. Når den går kontinuerlig er det ofte slik at den aldri går på fullt. Derfor mener jeg at man kan bruke en vanlig dieselvarmer av kjent merke og la den gå i dagevis bare man kjører den på flatt jern et par perioder om dagen. Det betyr at man ikke skal overdimensjonere varmeren. Da vil det bli for varmt når man utnytter hele effekten.

 

mvh

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Den varmeren du har er visstnok ikke lagd for kontinuerlig drift i såpass lange perioder som jeg ønsker..

Hvorfra har du dette? Jeg har en slik, og kan ikke huske å ha sett noe sted i papirene at det er begrensninger på hvor lenge den kan brenne ad gangen. Mulig jeg ikke har fått med meg alt, så det er fint om du henviser til hvor du har din info fra.

 

Uansett hva slags varmer du velger. Jeg ville ikke tatt sjansen på å la en varmer med åpen flamme stå å brenne en hel dag uten tilsyn. Hvis du allikevel gjør det, håper jeg du legger båten din på en annen brygge enn meg.

Hvorfor ikke? Jeg og mange med meg, stoler såpass på varmerene at de durer hele natt igjennom mens barn og oksne sover ombord.

 

Skulle det skje bør du iallfall være sikker på at du har kasko'en i orden... :wink:

:lol:

 

Jeg har hatt min Eberspächer D5L gående siden før jul.....

Interessant Worse! Har det gått helt greit?

 

Ser ikke helt hvordan avbrutt gangtid skal gi mindre sot enn kontinuerlig gangtid, tvert imot hadde jeg vel egentlig heller trodd. :rolleyes:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Hva er dine erfaringer når det gjelder strømforbruk og dieselforbruk.

Kort svar: Who cares?

 

Langt svar: Jeg har store dieseltanker (2X550 liter) og landstrøm med Ctek Multi XS 25000 på forbruksbanken. Så forbruk av strøm og drivstoff bekymrer meg overhodet ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Interessant Worse! Har det gått helt greit?

Ja, så absolutt. Passelig lunk i båten, null is på rutene, lite kondens annet enn akkurat når væromslagene kommer. Og selvsagt god sirkulasjon i luften (uttak i akterkabin, forlugar og ved styreposisjon). Min eber er ny (kjøpt av Stavanger Seil i fjor, montert i september) og den skal ikke ha noe som helst problem med å gå kontinuerlig i perioder. Ifølge Jarle Utvær i Diesel og Elektroservice kan den gjerne gå, den eneste begrensningen er levetiden på bevegelige deler -- i praksis lageret i viften.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hvorfra har du dette? Jeg har en slik, og kan ikke huske å ha sett noe sted i papirene at det er begrensninger på hvor lenge den kan brenne ad gangen. Mulig jeg ikke har fått med meg alt, så det er fint om du henviser til hvor du har din info fra.

Jeg fikk opplysningene på telefon fra Termomarin AS, det er de som importerer Eberspächer

Link to post
Share on other sites

Er disse brennerne dere snakker om så "dårlige" at de ikke kan brenne kontinuerlig en hel vinter f.eks? Jeg vurderte en Wallas eller noe lignende for en stund siden, mest på grunn av varm luft. Men nå er valget enkelt for min del, det er og blir pottebrenner.

Den renses en gang i året. (hvis den er brukt mye) Aldri noe tullball heller.

 

Men jeg skjønner jo de som ikke har plass til en pottebrenner (refleks, glembring osv)

Har lurt på en Dickinson, dem er lekre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...