Jump to content

Dieselvarmer for kontinuerlig drift.


Anonym

Recommended Posts

Det sto ingenting i den retning i min bruksanvisning. Det ville jo være rette stedet å si dette?

Det har du helt rett i, men leser du litt om den finner du vel ut at det er et produkt lagd for fritidsbruk.

Du kan jo godt ringe de selv, du får nok samme svar vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg holder meg til hva produsenten selv sier i bruksanvisningen. Enten er min Eber laget for å brenne diesel og lage varme, eller så er den ikke det. I sistnevnte tilfelle må jeg nok ta importøren litt i ørene. Men jeg regner ikke med å "finne ut" av dette før lenge etter at 5-års grensen for reklamasjon for lengst er gått ut. Den forrige varmeren i båten min varte i 20 år. Det var også en Eber.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Høres fortreffelig ut at den bare kan gå og gå og gå...

 

Men den har vel en oppgitt "levetid" vil jeg tro. Har ikke manualer etc. her, så jeg får ikke sjekket.

 

"Spiser du ikke opp" levetiden urimelig raskt da, Worse?

 

 

Når det gjelder Termomarin er det min erfaring at de er bånn seriøse (skjeldenhet i denne bransjen) og har hatt god hjelp derifra tidligere.

 

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

"Spiser du ikke opp" levetiden urimelig raskt da, Worse?

Det tviler jeg sterkt på. Rimeligvis slites alle ting ved bruk, og jo mer bruk, desto kortere levetid. Men med varmere som med en del andre ting er det nok flere som står seg i hjel enn det er som går seg ihjel (uttalt av fagfolk, ikke suget av eget bryst).

 

Det var dette som skjedde med den 20 år gamle Eber'en som sto i båten min da jeg kjøpte henne. Den var rett og slett for lite brukt, og hadde fått korrosjonsskader både her og der. Det endte med at viftesystemet ga opp. Hadde jeg byttet dette, kunne varmeren ha fungert i minst fem, kanskje ti år til.

 

Men prisen for ny komplett vifte etc. var mer enn halvparten av hva Atle i Stavanger Seil ville ha for en komplett flunkende ny D5, så da var jo valget enkelt. Med "alt", inklusive ny eksos og gjennomføring til denne, kostet den nye varmeren ca. 17.500. Varer den i 20 år, så blir det ikke mange kronene u året i forhold til gleden ved å ha varm, tørr båt ...

 

Jeg tilbragte gårsdagen i Hangarskibet. Da jeg kom ned i 0830-tiden var innetemperaturen 12 grader mot 4 ute. Tempen var oppe i 19 grader på ganske kort tid. Alt var frydefullt tørt, ingen kondens noe sted, ei heller under lukene selv om det sto en vannskvett på hver av disse. Slikt liker jeg!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Heisann.

Her er det sannelig steile meninger ute og går.

Jeg har selv en ny Ebersp. Airtronic. Den er ikke beregnet for hel-kontinuerlig drift. Selvfølgelig kan den brenne uavbrutt i flere døgn, men ikke uten et opphold inn i mellom.

I manualen står det også at brennkammeret SKAL byttes etter 10 år, men det blir ikke aktuelt for min del.

 

hilsen :yesnod:

Haba

Link to post
Share on other sites

Den er ikke beregnet for hel-kontinuerlig drift. Selvfølgelig kan den brenne uavbrutt i flere døgn, men ikke uten et opphold inn i mellom.

Hvor tar du det fra? Jeg har lest bruksanvisningen, men fant ikke noe i den retning. Kan hende jeg har oversett noget? :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...