Jump to content

Div prosjekter i Viking 28


Ole-Jacob

Recommended Posts

entusiastsiden for Viking, har jeg lagt ut en prosjektside. Her blir det etterhvert presentert diverse prosjekter av omsorgsfull karakter. I første omgang har jeg lagt ut litt om egne utsvelser hentet fra tidligere mørke månder under tak..

 

Her er linken.

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hos oss var flere tverrskott fjernet en eller annen gang før vår eiertid..

 

Imidlertid er det to forhold å peke på når det gjelder Vikingen. Mange av båtene ble levert som halvfabrikat. Følgelig oppstår oså risikoen for at alt ikke ble 100 prosent.

 

Videre er det en gammel båt som har blitt kjørt hardt i mange år. Viking 28 er ikke en båt som i takt med motorutviklingen først har gått bra de siste åra. Viking 28 gjorde 30 knop allerede i 1971.. Den belastningen som slike hastigheter setter i en 3.20meter bred båt over 30 år er formidabel. Særlig gjelder dette når båten inviterer til stadig å teste skipper'n..

 

Poenget i siste setning over var altså ganske enkelt at vi har kjørt båten over gjennomsnittlig hardt de 13 åra vi har hatt den.

Det er en herlig båt.. :smiley:

Bilde

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det får'n si. Her er det prosjekter så det holder. Som med alle slike jobber - når støvet har lagt seg og topcoaten er lagt på, er det utrolig herlig å beskue alt - rent og pent og helt i orden. Forøvrig var Viking 28 en av båtene jeg vurderte da jeg var i byttemodus. Kom over en til rimelig pris som trengte en del arbeide. Men jeg synes det var i overkant med spørsmålstegn rundt akkurat det eksemplaret, så jeg slo det fra meg. Du får oppdatere denne tråden etter hvert som du legger ut nye bilder.

Link to post
Share on other sites

Du får oppdatere denne tråden etter hvert som du legger ut nye bilder.

Det skal jeg gjøre. Har av en eller annen uforståelig grunn ikke tatt bilder av dørken etter at den ble ferdig. Vannvittig mye jobb med tilpassing av teak i "hjørnene" hvor skroget treffer dørken i vinkel..
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Du verden, her var nøye tilpasning og pinlig nøyaktig tilpasning slik at nater treffer hverandre.

:lol: Kan vedkjenne meg at dette krevde sin tid ja.. Noen av bitene tok laaang tid.

 

Teakbitene mot skottet er f eks..

Bilde

 

Og her..

Bilde

 

Blir spennende å se hvordan lakkering av innredning vil ta seg ut. Noen tips mht lakk? Ser for meg type silkematt glans..

Link to post
Share on other sites

Har du noen anelse om hva som er på innredningene fra før ?

 

Det er veldig avgjørende, fordi det er mange som kun har brukt voks også (kan faktisk til sammenligning ofte forvirre oss med lakk), det er også avgjørende hvor tykk lakkskikt (hvis det er det) er.

 

Når det gjelder pussing (hvis lakk), vil jeg anbefale å sikle det bort, med egen sikleskrape. Faren for å pusse igjennom det tynne laminatet elimineres, avrund hjørnene på sikleskrape før du begynner, så slipper du eventuelle skrap-uhell.

 

Jeg er sikker på at rem også kunne ha gode tips her, i og med at han har gjort samme jobben, eller forsåvidt Quantum, som gjorde den jobben i fjor vinter.

Link to post
Share on other sites

Pent OJ, meget pent!! Kommer du snart til Bergen igjen? Skulle alltids få satt deg i arbeid!! :lol:

:lol: Været ditt frister jo i hvert fall om dagen..

 

Når det gjelder pussing (hvis lakk), vil jeg anbefale å sikle det bort, med egen sikleskrape. Faren for å pusse igjennom det tynne laminatet elimineres

Er oppmerksom på faren med å gå gjennom, men det er mye hel teak her også. Skal undersøke med nærmere hva som er brukt. Men jeg er rimelig sikker på at det er lakk.. Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta en varmepistol, eller hårføner, varm opp et stykke. Ikke rør det (ikke varm for mye). Observer.

 

Bobler det, samt at du kan pirke av "flak" med stanleyblad/tapetkniv når det er blitt kaldt? Da er det lakk.

 

Bobler det, og blir seig masse når det blir kaldt? Stor sannsynlighet for at det er voks.

 

Blir det litt småsvart, seigt, og veldig tynt når du pirker i det? Stor sannsynlighet for at det er olje, som ser ut som lakk.

 

Håper dette kan være til noe hjelp.

 

Har du helved også i innredningen? Duverden, kjempeflott!

 

Om det er lakk, vil jeg anbefale å begynne med 80 korning i sandpapir. Det kan være fristende å begynne med grovere for å få jobben fortere unnagjort, men da er risikoen stor for å "grave" seg ned i flatene, noe som fører til mye pussing. Deretter 120, etc. Sikling med skrape er å foretrekke, du har for det første kontroll på hva du gjør, samt at støvmengden reduseres vesentlig. (det blir bare fjon, som du kan samle oppi en pose).

 

Når du tror du er ferdig med å pusse, fukt en fille veldig godt i rødsprit, vask over flatene. Har du felter som er lysere enn andre? Mest sannsynlig ikke pusset bort all lakk. Puss litt til og vask igjen, til du er fornøyd.

 

Rundt håndtak/annet er det alltid vanskelig å komme til, her bruker du sikleskrapen, kort og godt.

Link to post
Share on other sites

Vakkert arbeid Ole-Jacob, vakkert arbeid. Mhp. lakkering anbefalte jeg deg tidligere å bruke Wagner elektrisk sprøyte på de siste strøka med Epifanes. Dette gjelder hvis du kan løsne detaljene og enten lakke ute eller i et dertil egnet rom. Selv om Wagnern søler relativt lite er den lite praktisk selvfølgelig å benytte på innvendige flater.

Kan du ikke dette gir det et nesten like bra resultat å bruke skumgummifordriver på uttynnet epifanes. Med litt trening gir dette en "nesten sprøytelakkert finish" Temperaturen på lakken har mye å si. Å sette boksen på radiatoren når det er kallt gjør at lakken flyter mye lettere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg kaller det for en sikling, det er vel bare et skarpt stålstykke eller plate av en ca.to mm tykkelse

ypperlig til å dra av lakk med.

Kjøpes ferdig i verktøybutikken, min er laget av Sandvik. Ellers så er det et gammelt triks å lage siklinger av en utslitt snekkersag, ved å skjære ut stykker av "ryggen" på saga og bruke denne til å skrape med. Slipes med fil, skal ikke ha egg men skarpe kanter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...