Jump to content

Plagsomme fluer i cabinen på natta

Komodo

Recommended Posts

Hadde en overnatting i båten natt til i går, men det ble en av de mest slitsomme nettene på lenge. Det var en hel haug med irriterende fluer som drev å krabbet rundt i ansiktet, på armene osv hele natta, håpløst å sove skikkelig. 

Flere som har erfart det samme? Noen som har tips for å holde fluer unna? 

Dette var i ei bukt på en holme. Tror det er slike fluer som holder til i fjæra der det er tang. Neppe noe problem for de som ligger i gjestehavn, noe som er helt uaktuelt for oss. 

Vel, vi ligger kun i gjestehavn, og idag kom det en "familie" på 5 fluer og plaget oss en stund før de forsvant. Håper de ikke bare har gjemt seg og kommer tilbake i natt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En slik insektsfanger med UV-lys og gitter med høy spenning har gjort underverker hos meg. Ligger relativt nærme landbruksområder, så fluer og andre insekter blir plagsomme sommerstid. Virkningen er ikke spesielt effektiv på dagtid, men nattestid går de rett som det er i fella, så plages ikke med fluer lengre. Min går på 220V (med tomgangsforbruk på 8W), men de finnes også for drift med 12V.

21 minutes ago, Worry II said:

Viktig å ta de før de legger egg og slår seg ned i båten.

Fluer legger normalt ikke egg i båten.  Dette mener jeg at vi har diskutert i en annen tråd.

Forøvrig har jeg aldri opplevd nattaktive fluer, fluer er normalt aktive på dagtid.  Mygg, derimot ... én mygg er nok til å holde meg våken store deler av natta.

Edit: her er fluetråden min

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hakkannen skrev for 1 time siden:

En slik insektsfanger med UV-lys og gitter med høy spenning har gjort underverker hos meg. Ligger relativt nærme landbruksområder, så fluer og andre insekter blir plagsomme sommerstid. Virkningen er ikke spesielt effektiv på dagtid, men nattestid går de rett som det er i fella, så plages ikke med fluer lengre. Min går på 220V (med tomgangsforbruk på 8W), men de finnes også for drift med 12V.

Tror jeg går for en slik 👍 Leste hele fluetråden til @tobixen fra i fjor, der var jo dette godt drøftet. 220V går fint, vi har inverter ombord 👍 Greit med noen nye bruksområder til strømmen også, nå som vi har et digert lithiumbatteri ombord :fniser:

tobixen skrev 1 time siden:

Forøvrig har jeg aldri opplevd nattaktive fluer, fluer er normalt aktive på dagtid. 

Kan love deg at disse fluene var aktive på nattestid! Krøp vel i bingen ca 02, og ble plaget av disse krekene gjennom hele natten helt til jeg spratt opp av noen andre lyder ca kl 08. Klarte imidlertid å få et par timer til på øyet etter det, da var fluene borte.

Har funnet ut at Thermocell myggjager er effektiv mot alt som flyr. 
Når vi har sittet på akterdekket utover kvelden, er den brukt. 

Når det er tid for natta og puss, så har jeg tatt den med inn og latt den gå mens vi er på badet. Slår den av idet vi går til køys og lar den natte over på kabinen. 
Vi har hatt befriende lite flyvende besøk. 

Relativt rimelig, så kanskje verdt et forsøk?

Kjøpes på Clas Ohlson og Europris blant mange andre

https://thermacell.no

mvh

Tor Arild

Jeg leser på nett at virkestoffet D-alletrin ble forbudt i 2024.  Det betyr at "gammel" og "ny" versjon av ting som myggspiraler, RAID-spray, thermacell, etc ikke nødvendigvis er like bra.

Så får man håpe at den nye versjonen er tryggere i bruk enn den gamle.

Pralletin som brukes i dag er visst nært kjemisk beslektet med D-alletrin, og er svært giftig for fisk og bier - leser jeg på wikipedia.  Det er sikkert en fin ting å bruke inne i båten, men unngå at det havner i vannet.  Jeg pleier å bruke slike myggspiraler, de produserer jo en del aske - så da er det kanskje dumt å skylle vekk asken i sjøvann, det bør kanskje heller gå i søpla når det garantert ikke innebærer brannfare.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det visste jeg ikke, men har kun kjøpt de minste av de for å lage en boble der vi er, være seg akterdekk eller rundt bordet på terrassen på hytta. 
På de minste, så er det i hvert fall kun gasspatroner. Lette å få plassert i en skuff eller skap der man bruker den når ikke i bruk. 

Har ikke sett på eller brukt de større😀

Det er korrekt. Utendørs. 
Derfor jeg skrev at vi tar den med inn når vi pusser før senga. Slår den av og rett og slett lar restvarme og lukten fra pad fylle kabin. Har fungert for oss, men ville heller ikke latt den gå mens jeg sover. Bare utbytte restvarmen til å lage litt utrivelig miljø for våre bevingede naboer. 
Har fungert om bord, men opp til enhver om man ikke ønsker å ta den med inn selv kun på restvarmen 

Kapteinskutelaus skrev 1 minutt siden:

Jeg pleier å ta en runde med batteridrevet støvsuger når det er fluer. Da er de lett å fange og ikke noe klin utover Suger de opp og slipper de ut utenfor.

Det kan sikkert fungere, men blir litt styr når man først har lagt seg... 

Tror løsningen til @Hakkannen er den mest aktuelle så langt. Den ser ut til å kunne stå på hele natta, inneholder ikke gift, og avgir (antagelig) ikke lukt. 

Komodo skrev 34 minutter siden:

Den ser ut til å kunne stå på hele natta, inneholder ikke gift, og avgir (antagelig) ikke lukt. 

Ja, den er fin sånn sett, jeg er også litt skeptisk til å bruke potensielt giftige stoffer der man sover. For de som vokste opp med forstørrelsesglass (og svidde maur i oppkjørselen, brutalt og veldig 80-talls) vil en insektsfanger kunne få en svak lukt av svidd maur, men ikke så mye at det er plagsomt. Stort sett er den luktfri, selv om fluer tar sin siste reis der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...