Windy37GM Startet Mandag 07:20 Link til dette innlegget Startet Mandag 07:20 Hei Båten min er, på forbruksside, konvertert til lithium. Hurra meg rundt for en endring. Start og "batteri-mellom-motorene-og-DC/DC-ladern-til lithium" er fortsatt av typen bly. Finnes det 12v batteriladere som kan lade både Lithium (forbruk) og bly (start-batteri) samtidig? Dvs med 2 forskjellige karakteristika på 2 utganger? Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
husky dane 85 Svart Mandag 07:50 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:50 Sterling Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 08:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 08:02 Jeg har i dag Sterling DC-DC. Den takler 70A og det er for mye for landstrømladern min som bare takler 50A. Pga dette så pulser ladingen med 50% utnyttelse, og det er jo litt dumt :-) Hvilken Sterling lader tenkte du på @husky dane 85 ? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fantino Svart Mandag 08:14 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:14 Lithium og vanlig bly/syre skal i grunnen ha noenlunde samme ladespenning, forskjellen er vel at Lithium skal ha lite eller ingen absorpsjonlading. Ladere med flere utganger er som regel bare en lader med et ladeskille av FET-type på utgangen (mini Argofet). Litt lite info her, så blir gjetting - men dersom du har denne Sterling 70A DC-DC laderen så støtter vel den ‘trickle’-lading motsatt vei, slik at du kan sette landstrømlader direkte på Lithium? https://www.12voltplanet.co.uk/sterling-power-bb1270-battery-to-battery-charger-12v12v-70a.html?srsltid=AfmBOorvS07eKc0UnvU2fj7NJV4Fn95CVbz5somshV4WXJTjDH5vJKT6 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 08:27 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:27 Jeg kjenner ikke Sterling DC-DC så godt, men Victron DC-DC ladere kan settes opp slik at de i stedet for å pulse reduserer ladestrømmen hvis inngangsspenningen går under en valgt minimumspenning (noe feilaktig benevt "Shutdown voltage"). Beskrevet her Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Mandag 08:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:35 Eg har pro Carge ultra 12-60,og egen 120A dynamo til litium banken Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 08:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 08:36 Kunne jeg bare ha satt en landstrømslader til inn i parallell med den som står der (sånn halvdum mastervolt 50A lader), f.eks 30 A? Da blir det i teorien nok til at Sterlingen går med full fres hele tiden. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
J-Å Svart Mandag 08:49 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:49 Windy37GM skrev 30 minutter siden: Kunne jeg bare ha satt en landstrømslader til inn i parallell med den som står der Trolig, men det bør være såpass kapasitet at ladingen av startbatteriet kommer seg over i "float". Jeg slår av DC-DC når jeg ligger lenge på landstrøm, og lader forbruk med en separat lader. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 08:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 08:52 Fantino skrev 33 minutter siden: Litt lite info her, så blir gjetting - men dersom du har denne Sterling 70A DC-DC laderen så støtter vel den ‘trickle’-lading motsatt vei, slik at du kan sette landstrømlader direkte på Lithium? https://www.12voltplanet.co.uk/sterling-power-bb1270-battery-to-battery-charger-12v12v-70a.html?srsltid=AfmBOorvS07eKc0UnvU2fj7NJV4Fn95CVbz5somshV4WXJTjDH5vJKT6 Beklager det, men ja - det er den jeg har. Mest for å bremse ned ladingen til 70A som er ganske heftig uansett :-) Min dumme Mastervolt lader, sette den rett på forbruksbanken (før BMS) og dett var dett? det har jeg ikke tenkt på Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Vestkystseiler Svart Mandag 09:01 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:01 Det burde gå bra med to ladere i parallel. Det som kan skje dersom laderne har litt forskjellig setpunkt, er at når batteriene er nesten fulladet vil laderen med lavest setpunkt gi seg, men dette har ingen praktisk betydning. Hvilken dynamo har du forresten? Hensikten med DC-DC lader er jo å forhindre at dynamoen jobber seg ihjel, men når DC-DC laderen har så stor kapasitet som 70A vil jo dynamoen fremdeles levere 100A+ dersom både lithium og blybatteriet er utladet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Mandag 09:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:38 Windy37GM skrev 42 minutter siden: Beklager det, men ja - det er den jeg har. Mest for å bremse ned ladingen til 70A som er ganske heftig uansett :-) Min dumme Mastervolt lader, sette den rett på forbruksbanken (før BMS) og dett var dett? det har jeg ikke tenkt på Lithium krever ikke veldig smarte ladere, dog bør lader ikke gyve på med høy ladespenning over tid (absorpsjon). Det spør hvilke muligheter den Mastervolten har til innstilling. Har den en ren power-supply mode kan det være en løsning også. Angi typen så er det ganske lett å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 10:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 10:22 Vestkystseiler skrev 1 time siden: Det burde gå bra med to ladere i parallel. Det som kan skje dersom laderne har litt forskjellig setpunkt, er at når batteriene er nesten fulladet vil laderen med lavest setpunkt gi seg, men dette har ingen praktisk betydning. Hvilken dynamo har du forresten? Hensikten med DC-DC lader er jo å forhindre at dynamoen jobber seg ihjel, men når DC-DC laderen har så stor kapasitet som 70A vil jo dynamoen fremdeles levere 100A+ dersom både lithium og blybatteriet er utladet. Dynamoene er 2x115A på 2 stk VP D4-300 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart Mandag 10:28 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 10:28 Fantino skrev for 2 timer siden: Litt lite info her, så blir gjetting - men dersom du har denne Sterling 70A DC-DC laderen så støtter vel den ‘trickle’-lading motsatt vei, slik at du kan sette landstrømlader direkte på Lithium? https://www.12voltplanet.co.uk/sterling-power-bb1270-battery-to-battery-charger-12v12v-70a.html?srsltid=AfmBOorvS07eKc0UnvU2fj7NJV4Fn95CVbz5somshV4WXJTjDH5vJKT6 Der lærte jeg noe nytt, trickle lading. Altså kan jeg skaffe meg en lithium lader hvor DC/DC ladern lader blyet "bak" ? takk for innspill, det var lurt tenkt. Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fantino Svart Mandag 14:37 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:37 Windy37GM skrev for 4 timer siden: Der lærte jeg noe nytt, trickle lading. Altså kan jeg skaffe meg en lithium lader hvor DC/DC ladern lader blyet "bak" ? takk for innspill, det var lurt tenkt. Mvh Windy37GM Sterling DC-DC laderen som jeg linket til lenger oppe har denne funksjonen, så om det er den modellen du har så har du det allerede! Dynamoene du har klarer seg for øvrig helt fint uten DC-DC lader også, men med 70A har du jo bra lading uansett. 2 stk i parallell vil gi opp mot 120-130A ved oppstart men regulerer seg ned når temperaturen stiger. Avhengig av hvor mye luft de får vil de gi 80-100A ish til sammen. Men det var vel ikke saken her. Ville sjekket om du ikke allerede har det du trenger - ref over - og hvilke programmuligheter Mastervolt-lader har. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 19:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 19:57 Jeg satte inn den DC-DC laderten rett og slett for å bremse ladestrømmmene+ha et bly imellom når BMS skrus av lading Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fantino Svart Mandag 20:11 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:11 Windy37GM skrev 12 minutter siden: Jeg satte inn den DC-DC laderten rett og slett for å bremse ladestrømmmene+ha et bly imellom når BMS skrus av lading Jeg henger ikke helt med på hvordan du har koplet, dersom dynamoene lader start direkte så har de jo et blybatteri ‘mellom’ i utgangspunktet? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 21:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 21:16 Ladeseparator mellom start og gamle forbruk. ved å sette 1 bly imellom på forbruk taklersystemet når bms koblerfea ladingen. Og så er også ankervinsjen satt på det bly batteriet. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart igår klokken 06:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:02 Det viktigste var nok å begrense ladestrømmen. 70A er voldsomt med strøm, og selv med "bare" 70A så blir kablene godt lunkne :-) Systemet funker plettfritt, bortsett fra at landstrømsladern ikke gir mer enn 50 og derved pulser ladingen av lithium. Jeg skal se hva som går med DC-DC ladern av innstillinger i % av 70A, jeg kjøpte med den fjernkontrollen til den. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart igår klokken 06:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:14 Det ble nesten sånn :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fantino Svart igår klokken 07:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:32 Ok, da burde det jo gå an å kople landstrømlader mellom DC-DC og kontaktor for ladestrøm og utnytte Sterling DC-DC sin trickle-ladefunksjon til å få ladet blybatteriet samtidig? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Windy37GM skrev for 1 time siden: skal se hva som går med DC-DC ladern av innstillinger i % av 70A, jeg kjøpte med den fjernkontrollen til den. Ikke så fleksibelt som Victron XS, men du skal kunne velge et par lavere strømverdier med fjernkontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.