Jump to content

Flipper 640 HT legger seg mot babord når jeg gir gass, hvorfor og hva kan gjøres?

tom Cognac

Recommended Posts

Ha meg unnskylt, men jeg har muligens spurt om dette tidligere (har i såfall glemt det og hvilke svar jeg fikk. Beklager.):

Båten min, en Flipper 640 HT (med konstruktør Sigurd Isacsons "berømte" step) ligger vannrett i sjøen ved stilleligge og opp til ca planingsfart (10 - 14 ktn tipper jeg), så legger den seg over mot babord side, nok til at det er irriterende for meg og ubehagelig for passasjer. - som sitter på babord side. Kjører jeg båten alene merkes det knapt at båten legger seg over, men jeg er obs på det og merker at den legger seg litt over. Så vidt jeg kan forstå har jeg ikke noe på babord side som kan forårsake dette (en 6 kg dregg med dreggtau uten bly og et startbatteri, ellers er båten likt belastet på både styrbord og babord side, bensintanken på 140 l, ligger midtskips). I går fikk jeg et tips om at styrefinnen på kavitasjonsplaten på påhengsmotoren (Mercury 2t 90hk, 2003 mod) kan justeres og vil motvirke dette! Kan det stemme? Jeg har også blitt tipset om å montere trimplan på båten. Kan disse fra Maritim være løsningen: https://www.maritim.no/smart-tab-sx 

Takker for svar.

jeg tørker ut på land....!

trimfinnen på motor er først og fremst for å forhindre at motor trekker til en av sidene når du slipper rattet, etter min erfaring har den mye mindre å si for sideveis krenging

Er det samme krenging i full fart som i lav planefart, eller forverrer det seg ettersom farta øker? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 4 minutter siden:

Er det samme krenging i full fart som i lav planefart, eller forverrer det seg ettersom farta øker? 

Jeg har ikke turt å kjøre på full fart, kanskje redd for at båten vil gå rundt, båten fikk ny (brukt) motor i fjor og han som monterte båten sa at den på gps-måling hadde gjort 34,7 ktn, han nevnte aldri noe om krengingen. Jeg har ikke turt å kjøre fortere enn ca 25 ktn. Krengningsgraden virker lik når jeg kommer på plan og opp til ca 25 ktn, men her er jeg veldig usikker. Takker for svar :tommel_opp:

Andora skrev 8 minutter siden:

Tråd nr 10 fra bunnen på side 1.

:smiler: Skjønner at du er en ungdom og "barn av dataalderen", jeg er en gammel gubbe og er ikke så veldig familiær med data, jeg kan det lille jeg kan (og liker IKKE å innrømme at det er noe jeg ikke kan :frustrert: men det går bra - til slutt :ja:), men jeg skjønner ikke helt hva du mener? Mener du min "tråd" 

- eller noe annet? Beklager min uvitenhet :nei:

Andora skrev 14 minutter siden:

Ja i den tråden din :altera mulier flipper 640 ht ,på siste siden 

TAKKER :tommel_opp: - der fant jeg svaret:

"Å tilte motoren har ingen stor effekt på dette. Det å tilte motoren er for å trykke baugen ned mot vannet, men da tilter du motoren ned i vannet ikke opp. Tilter du motoren oppløfter du baugen." som Chilli Solbris skrev. Og han kan sine saker. 

Men da er jeg fortsatt like klok på hva som hjelper, betyr det at jeg bør montere trimplan https://www.maritim.no/smart-tab-sx - eller hjelper det å endre retningen på den lille finna under kavitasjonsplata?

tom Cognac skrev 4 minutter siden:

"Å tilte motoren har ingen stor effekt på dette. Det å tilte motoren er for å trykke baugen ned mot vannet, men da tilter du motoren ned i vannet ikke opp. Tilter du motoren oppløfter du baugen." som Chilli Solbris skrev. Og han kan sine saker. 

fritidsfiskeren skrev 31 minutter siden:

Vet ikke om det er til hjelp, men forrige båt jeg hadde gjorde det samme. Når jeg trimmet motoren opp (hydraulisk trim på motoren), så rettet båten seg i stor grad opp igjen.

Da har du to totalt forskjellige erfaringer med tilting. Men er det ikke bare å prøve da? Om problemet forsvinner ved å tilte motoren opp litt så er alt bra. Hvis ikke bør du vurdere Smart Tabs. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 5 minutter siden:

Da har du to totalt forskjellige erfaringer med tilting. Men er det ikke bare å prøve da? Om problemet forsvinner ved å tilte motoren opp litt så er alt bra. Hvis ikke bør du vurdere Smart Tabs. 

Det er sant, - jeg kan selvfølgelig gå for tabs, men hva med den lille finna på kavitasjonsplata - spiller den inn her?

tom Cognac skrev 2 minutter siden:

Det er sant, - jeg kan selvfølgelig gå for tabs, men hva med den lille finna på kavitasjonsplata - spiller den inn her?

Nei, den justeres bare om båten trekker til en side. Den vil ikke påvirke balansen i skroget. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 10 minutter siden:

Nei, den justeres bare om båten trekker til en side. Den vil ikke påvirke balansen i skroget. 

I utgangspunktet enig, men hvis båten trekker mye til en side må man jo styre litt imot og da kan vel dette påvirke krengningen. Synes båten min oppfører seg slik hvis jeg må styre imot i sidevind for eksempel.

Før du tar opp båten for å montere smart tabs ville jeg begynt med det enkleste og rimeligeste: 

Prøv å trimme motoren mer ut og juster finnen.

Det kan også være en ide å sjekke propellen, en propell som roterer med klokka sett bakfra vil skape en motkraft som vil rotere båten noe mot klokka (babord). Hvis propellen har fått noen mindre skader øker dette motstanden i vannet og denne kraften kan øke.

tom Cognac skrev 38 minutter siden:

Delvis uenig her - trimmer man for mye inn, slik at båten blir liggende for tungt nedi med nesa så er det slett ikke uvanlig at båten vil legge seg over på sida etterhvert som farta øker.   
Men det høres jo ikke ut til å være synderen i dette tilfellet, isåfall burde jo problemet blitt mindre merkbart når du trimmet ut.  

Når du kjører i 25 knop - virker det som at båten ligger båten nedi med "hele skroget"?  
Ville vært veldig interessant å sett bilde/video av båten i fart for å se "ganglaget" , men kanskje ikke så lett å få til.. 

Ser smart tabs er nevnt her, de er supre om båten generelt er litt tung i hekken, men med denne båten som ikke høres ut til å gå "baktungt" så ville jeg helt klart gått for vanlige trimflaps som vil gi mye bedre muligheter for sideveis justering 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

-morten- skrev 20 minutter siden:

Jeg har langsmalt skrog med relativ dyp V. Det oppstår lett vingeeffekt, spessielt i motvind. som fører til at den legger seg til en side. 

Dette har jeg "forska" litt på - denne vingeeffekten man merker på v-bunnsbåter er i bunn og grunn bare vinden som blåser båten ut av kurs slik at man ligger i i konstant sving for å holde kursen.  Og båter med dyp v legger seg inn i sving. 

Merker det godt på weslingen - kjører jeg i sidevind og holder rattet i midtstilling så legger ikke båten seg over.  

Jeg mener at båten legger seg over mot babord uansett retningen på vinden. Hadde det vært vinden som spilte en rolle, om vinden kom fra styrbord eller babord - så hadde den vel heller ikke lagt seg bare mot babord side?

Jeg har de siste dagene/timene også fundert på dette:

Jeg har forstått at biler kan bli rammeskjeve etter en kollisjon. Kan det tenkes at båten min er "rammeskjev" etter et uhell el.lign fra tiden før jeg kjøpte den? Ville jeg i såfall ikke ha oppdaget noe i skrog/overbygg etter den omfattende restaureringen jeg har gjort? Jeg kan ikke se at jeg ser noe unormalt her. Så hvorfor båten konstant legger seg mot babord side når jeg er over planingsfart er for meg en gåte. Hvis noe av dere er i Østfold kan dere gjerne få prøve båten - send meg i så fall en pm så avtaler vi noe :smiler:

Om en glassfiberbåt utsettes for sånne belastninger , så blir det nok heller store knusningsskader i laminatet, nok til at enten blir båten kondemnert , eller det er synlige reparasjoner. 

Det som derimot ikke er så uvanlig er "setningsskader" , dvs om båten står dårlig opplagret over tid så kan ting faktisk stå seg skjevt. 

Noen båter kan også ha regelrett støpefeil, feks om den er bygd i full fart og tatt for tidlig ut av forma

eksempel:  om man sikter framover langs steglistene så skal de helst være noenlunde rette , ikke som her hvor man ser det er konkave linjer:
Det det medfører i dette tilfellet er at båten liger fint i vannet opp til ca 30 knop, men butter liksom i mot om man prøver å dytte båten opp i mer fart. Pga at hekken løfter seg og man får mer våt flate ettersom farta økes

image.png.0c2ce33e94f125bb5b440df6cd6d49c1.png

ivar skrev 1 time siden:

Om en glassfiberbåt utsettes for sånne belastninger , så blir det nok heller store knusningsskader i laminatet, nok til at enten blir båten kondemnert , eller det er synlige reparasjoner. 

Det som derimot ikke er så uvanlig er "setningsskader" , dvs om båten står dårlig opplagret over tid så kan ting faktisk stå seg skjevt. 

Noen båter kan også ha regelrett støpefeil, feks om den er bygd i full fart og tatt for tidlig ut av forma

eksempel:  om man sikter framover langs steglistene så skal de helst være noenlunde rette , ikke som her hvor man ser det er konkave linjer:
Det det medfører i dette tilfellet er at båten liger fint i vannet opp til ca 30 knop, men butter liksom i mot om man prøver å dytte båten opp i mer fart. Pga at hekken løfter seg og man får mer våt flate ettersom farta økes

Takker:tommel_opp: Men jeg har egentlig også liten tro på "rammeskjevhet" - det var bare en tanke jeg fikk, i mine funderinger på hva som kan være årsaken til at den legger seg over til babord.

Kallethekid skrev 47 minutter siden:

Kanskje du har svart allerede, men har du prøvd å tilte motoren helt ut? 

Hadde du samme problem med den gamle motoren din? 

Ja - jeg har forsøkt å tilte motoren helt ut (dvs.: tilte som når jeg løfter motoren opp etter endt tur), og da bråker den mye og går i friluft :sjokkert: og ja, jeg hadde det samme problemet med den gamle motoren. Der forsøkte jeg også å "rette på" styrefinnen under/på kavitasjonsplata uten at jeg syntes at det hjalp noe særlig. Men, det skal sies - det er lenge siden, hadde en lengre restaureringsjobb på båten som gjorde at den lå i opplag (på egen tomt) i ca 3,5 år (mesteparten av tiden på en selvjusterende båthenger) som også gjorde at den gamle motoren tok kvelden sammen med styringa. Fikk montert ny styring også i fjor, men vet ikke hva slags.

Da har jeg bestil en 60 l. vanntank som jeg monterer under akterbenken på styrbord side. Jeg håper at, når jeg har fyllt denne med vann (lik 60 kg) så vil det nøytralisere noe av problemet jeg har med at båten legger seg mot babord i planefart. https://www.baardsen.no/vanntank Vanntank skal jeg ha likevel mtp turene jeg skal ta etter hvert :nei: :seiler:

Chatgpt:

Propellmoment (eller propellrotasjonseffekt) er en veldig vanlig og ofte undervurdert årsak til at en båt krenger til babord – spesielt på mindre båter med en enkelt motor.

Her er en forklaring:

⚙️ Hva er propellmoment?

En propell som roterer under vann skaper ikke bare fremdrift – den skaper også et motmoment (reaksjonskraft), akkurat som når en drill vrir i motsatt retning av boret.

🔁 Høyredreiende propell = krengning mot babord

De fleste motorbåter har en høyredreiende propell (når sett bakfra, roterer den med klokka). Dette gir:

• Rotasjon av propellen mot styrbord

• Reaksjonsmoment på båten mot babord

→ Resultat: Båten kan krenger eller trekker mot babord, særlig ved høy belastning (aksellerasjon eller planing).

Ekstra effekter ved propellmoment

1. Krengning ved akselerasjon

• Når du gir gass, er propellen under tung belastning og momentet er sterkere.

• Dette kan føre til at båten krenger merkbart mot babord, spesielt hvis den er lett og smal i skroget.

2. "Prop walk" (sidekrefter)

• På lave hastigheter, spesielt ved bakoverkjøring, vil en høyredreiende propell også trekke akterenden mot babord.

🛠️ Hva kan du gjøre?

Hvis krengningen er uønsket eller sterk:

• Bruk trimplan: Juster trim på styrbord side for å kompensere.

• Flytt last mot styrbord.

• Installer motroterende propell (på noen motorer mulig, sjeldent på én-motor-løsninger).

• Reduser gasspådrag ved start for å minimere effekte

tom Cognac skrev 1 time siden:

Jeg har som sagt kjøpt vanntank på 60 l. som jeg plasserer på styrbord side,

Ja, det vil nok hjelpe. Mange båter er jo bygget med styreposisjon på stb side, og med styrekult sitter man også typisk på stb side, og styrer med venstre hånd.  Kanskje det er grunnen til at høyregående

propeller er vanlig for påhengsmotorer. De gamle snekkene uten gir hadde jo venstregående propeller, siden motorer typisk går mot babord. Trolig fordi de skulle håndstartes forfra med høyre  hånd.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...