Jump to content

Hva trenger jeg av båt for et år på Kanariøya?


vikers

Recommended Posts

Ser ut til at det går mot langtids sykemelding og muligens altfor tidlig uføretrygd her, så jeg leker litt med tanken på å gjøre livet anderledes og spennende for meg og familien i et år eller mer om det passer.

 

Tenker da å få tak i en båt som jeg kan bruke sommersesongen på å kjøre nedover kysten til Grand Canarie, og ligge fortøyd til fast plass over vinteren på havneplass der.

 

Med kone og 2 barn så må jeg jo opp i en god størrelse, og for å bo så bør man vel ha full ståhøyde i alle lugarer? Noen tips fra båtboere? Hvor stor bør en slik båt være?

 

Er det forresten galskap å skulle kjøre motorbåt ned den lange veien? Er det da bare seilbåt som gjelder? Hvis motorbåt, bør det da kjøpes på stedet?

 

 

PS: Gjelder altså ikke denne sesongen. :smiley:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er det forresten galskap å skulle kjøre motorbåt ned den lange veien? Er det da bare seilbåt som gjelder? Hvis motorbåt, bør det da kjøpes på stedet?

PS: Gjelder altså ikke denne sesongen. :smiley:

Det var ihvertfall en positiv måte å takle en vanskelig situasjon på!

 

Motorbåt gir deg jo en fin tur gjennom kanalsystemet ned til Middelhavet og videre langs spanskekysten ut til GIbraltar. Men det er jo et betydelig havstrekk fra afrikakysten ut til Gran Canaria. Jeg mener jeg husker at det er over hundre nautiske mil - altså drøye Skagerrak.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at det går mot langtids sykemelding og muligens altfor tidlig uføretrygd her, så jeg leker litt med tanken på å gjøre livet anderledes og spennende for meg og familien i et år eller mer om det passer.

 

Tenker da å få tak i en båt som jeg kan bruke sommersesongen på å kjøre nedover kysten til Grand Canarie, og ligge fortøyd til fast plass over vinteren på havneplass der.

 

Med kone og 2 barn så må jeg jo opp i en god størrelse, og for å bo så bør man vel ha full ståhøyde i alle lugarer? Noen tips fra båtboere? Hvor stor bør en slik båt være?

 

Er det forresten galskap å skulle kjøre motorbåt ned den lange veien? Er det da bare seilbåt som gjelder? Hvis motorbåt, bør det da kjøpes på stedet?

PS: Gjelder altså ikke denne sesongen. :smiley:

Det er ihvertfall helt klart, med mindre du har for mye penger å kaste bort er seilbåt tingen! Den er gjerne mer stabil også (med seilene oppe)

 

Avhengig av alder på barna, og hvilke krav dere stiller til standard er alt fra 30 fot og oppover greit, avhengig av løsningen i den enkelte båt.

 

Personlig ville jeg nok sett meg om etter en båt på rundt 40 fot, da er den fortsatt mulig å seile alene, samtidig som man gjerne får enorm plass.

Cockpittelt er en fordel, det gir et ekstra rom på kjipe dager.

Full ståhøyde i alle lugarer er ikke noe stort poeng, men på bad, og ved pentry er det en fordel med ståhøyde.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar dere. Ser vel også at seilbåt er mer rette greia her, ikke minst grunnet romsligheten innvendig.

Men Fenix snakker om kanalturen til Middelhavet - vil jeg fortsatt kunne ta denne på en enkel måte, eller er jeg her avhengig av en mengde av bruløft?

 

Det må nok helt klart bli en slik som har en "turbåt"-utseende med sittegruppe bak. :)

Jeg er jo en trebåtmann som sitter ute hele tiden, noe jeg ikke kan på disse plastbenkene som er på uteplassene bak på de fleste seilbåter. :wink:

 

Kan jeg ta med min Furuholmen som slepejolle tro?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skulle nesten fått deg en skøyte på 45 fot vet du :yesnod:

...

Hvordan er det og bo i seilbåt når det er så dårlig med uteplass/dekksplass?

Det er et reelt alternativ, helt klart. Skøyte er kult, men enten så må jeg kjøpe en ferdig for en masse mye penger, eller så må jeg bruke de neste årene på å pusse opp, og jeg tror kanskje jeg har mer enn nok med å få ferdig min Furuholmen. :crazy:

 

Men uteplassen er jeg ikke så redd for - det er jo ikke så gale med uteplass på 40 fotere, og når en er fremme, så er det jo plenty av plass ved brygge. :)

 

Hva er prisen på en ferdig 45 skøyte innredet med god standard, med god motor og hvor gammel turseiler må det bli til denne prisen? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar dere. Ser vel også at seilbåt er mer rette greia her, ikke minst grunnet romsligheten innvendig.

Men Fenix snakker om kanalturen til Middelhavet - vil jeg fortsatt kunne ta denne på en enkel måte, eller er jeg her avhengig av en mengde av bruløft?

Skal du ha seilbåt, må masta ned gjennom kanalene, og du må ta turen innom Belgia for å komme inn den veien til Rhone. Du kommer ikke opp Rhinen med en standard seilbåtmotor, tror jeg.

Nå ligger jo sjarmen med kanalene uansett i de mindre rutene - og der er det mye lave broer. De tradisjonelle kanalbåtene har overbygg som kan demonteres for å komme under en del steder.

Dybde er også et viktig parameter.

 

Du kan imidlertid ta kanaler bare delvis - gjennom Kielerkanalen kan du gå med mast oppe - likeledes i den såkalte Staandemast-ruten i Nederland. Da må du imidlertid ut i havet igjen etterpå.

 

Sjekk nettstedet til Carl Erik Tovås - der finner du svar på det meste.

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo, Vikers!

 

Aller først ville jeg ha lest Gabriel Gjønnevågs "Over grønne sletter og blått hav". Han er en "gammel

sjømann" som bygget sin egen noen-og-tredvefoter og seilte gjennom kanalene til Middelhavet,

ned til Kanariøyene, over til Karibien og tilbake. Han hadde vel det man kan kalle en "sail-assisted"

motorbåt uten å direkte være en motorseiler.

En meget detaljert fortelling er det. Jeg har riktignok ikke leste HELE, men du kan trygt lese om biten

NED til Kanariøyene. Jeg brukte boken selv nærmest som reisehåndok i fjor. Det er noen og 250 sluser

hvis du går inn ved Travemunde i Tyskland som vi gjorde, ned Rhinen til Nederland (Nijmegen),

Maas til Maastricht og videre Meuse gjennom Belgia til Canal d' Est og Frankrike hvor Saone leder

til Lyon hvor du entrer Rhone og så Port St. Louis i Middelhavet.

Masten(e) tar du av/legger ned i Travemunde, opp i Port St. Louis (Navy Service).

Største seilbare høyde er 3,5 meter (eller LITT mindre) for å unngå unødig opphold. Garantert dybde

er 1,8 meter, men det er absolutt MIDT i kanalen/elva. Vi stikker 1,5m og sto "fast" en 4-5 ganger

uten at det noen gang var dramatisk. Når du så kommer til Middelhavet vil du sette pris på Norskekysten med sine holmer, viker og skjær. Har du plenty Euro kan du ligge trygt i marinaer, er du fattig som meg så kan det bli lite søvn når du ligger til ankers "utaskjærs". Kartbøker over Tyskland bør du ordne FØR du kommer dit. I Maastricht finner du kartbøkene for resten av reisen. Planleggingen kan du starte med i kveld :yesnod:

MEN: Neste gang JEG skal hit, så blir det i en MINDRE båt og da IKKE TRE (helst stål, og litt mer

seilføring). Ellers støtter jeg fullt ut synet om at en båt må det være mulig å GÅ rundt på dekket på :yesnod:

Forresten; Diesel er svindyrt på disse breddegrader. Belgia, Gibralter, Luxemburg, Malta er steder hvor du kan bunkre avgiftsfritt.

 

Største bredde hvis du skal gjennom Frankrike er 5 meter.....

En STOR hindring hvis du har gammel båt (som meg) er forsikring.

 

Mvh

Pelle

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke kanalsystemene så godt, men med seilbåt må du antagelig ta av masten og legge den på dekk.

Det er nok mulig med en motorseiler hvor masta er kortere enn LOA, men er masta lengre bør den nok sendes med bil. Det er mange alternative ruter, og hver har sine begrensninger med høyde og dybde. En kanaltur er spennende og du kan legge den gjennom en del flotte byer, men les reisebeskrivelser og planlegg nøye.

 

En annen viktig ting er hvor lang tid turen skal vare. Blir du i EU mer enn 18 måneder med en norsk båt så risikerer du å bli avkrevet MVA fra et EU-land. En avstikker til et land utenfor EU kan hjelpe, men det eksisterer ingen regel som sier hvor lenge du må være utenfor EU før du kan begynne å telle 18 måneder fra starten av. Om MVA må betales er det forskjellige MVA-satser i forskjellige land, og det kan være store forskjeller i takstene som avgiften blir beregnet fra.

Link to post
Share on other sites

Masten måste av (med bil eller på dekk)

 

det er möjligt att gå med masten på vissa sträckor i Holland - Belgien men sen måste man ut igen...

eller ta av masten.

 

Tovås, som Fenix hänvisade til har både en bra hemsida o har skrivet flera böcker.

 

du kan gå in från Östersjösidan (på några olika ställen), så du behöver ikke ut i Nordsjön.

 

gå motströms på Rehn kan bli svårt........

 

ligger just nu o leser en bok om Jennifer...Lars Hässler

Bilde

http://www.bokrecension.se/9189564103

Jennifer är en 50 fots Beneteau Oceanis med vingköl stikker 1,80 det er absolut max!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kanariøyene kan være stedet å kjøpe båt. Mange av båtene der nede har aldri betalt moms. Så vidt jeg vet er Kanariøyene litt unntaksverden. Det betyr at båtene selges 20-30% billigere i utgangspunktet. Markedet, iallefall for seilbåter, er stort slik at prisene er ytterligere lavere. Så lenge båten ikke seiles hjem til Norge slipper du vel unna moms...men, det kan tilogmed lønne seg å importere båten til Norge etterhvert om en ønsker det...

Link to post
Share on other sites

Kanariøyene kan være stedet å kjøpe båt. Mange av båtene der nede har aldri betalt moms. Så vidt jeg vet er Kanariøyene litt unntaksverden.

Kanariøyene har ikke vanlig MVA, men de har avgiftene IGIC og AIEM. Det som det er viktig å være oppmerksom på er at Kanariøyene er en del av EU, og kjøper du en båt det ikke er betalt MVA på og tar den med til et annet EU-land risikerer du at MVA må betales ettersom båten har vært mer enn 18 måneder i EU. Tollerne vil antagelig ikke bry seg om hva du sier at du betalte for båten, men hente inn en lokal takstmann og beregne MVA på grunnlag av takst. :headbang:
Link to post
Share on other sites

Mye bra om avgifter, transportruter osv er allerede skrevet, men hvis du nå ender opp med å kjøpe båten på Kanariøyene. Hva gjør du da de neste 12 månedene? Det er ikke veldig spennende å bo i en båt i en havn på Kanariøyene et helt år. Det er som regel dyr havneleie hvis du skal ligge et nogenlunde sivilisert sted, og når du er vant til norske holmer og skjær blir du fort lei. Det blir iallefall jeg. Hele poenget med dette prosjektet må være turen fra Norge til Kanariøyene t/r, bruke god tid, enten på kanalene og Middelhavet eller ruten om England/Skottland/Irland, Frankrike, Spania, Portugal, kanskje Madeira osv.

 

Kvaliteten på de båtene jeg så til salgs i diverse båthavner på Gran Canaria var heller ikke mye å rope hurra for.

 

Det er ikke meningen å være negativ, poenget mitt er at du skal få mest mulig ut av dette året. Hvis du er så eventyrlysten som det virker (mange i din situasjon ville bare ha kjøpt seg en større TV) vil det være turen fra Norge du husker om 10 år, ikke havna i Las Palmas.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hele poenget med dette prosjektet må være turen fra Norge til Kanariøyene t/r, bruke god tid, enten på kanalene og Middelhavet eller ruten om England/Skottland/Irland, Frankrike, Spania, Portugal, kanskje Madeira osv.

Helt enig, selv om det sikkert vil være delte meninger om havneprisene på Kanariøyene. Jeg tror ikke jeg ville holdt ut så mange månedene der nede selv, men jeg ville antagelig satset på en avstikker til Kapp Verde. Det kan forøvrig være verd å merke seg at forsikringspremien vil bli høyere om du må utvide området din nåværende forsikringen gjelder for.

 

Eneste som hadde fått meg til å vurdere båtkjøp på Kanariøyene var om jeg skulle bodd mer enn 4 år utenfor Norge. Da kunne jeg tatt inn en bruktbåt på under 12m uten MVA ved returen til Norge.

 

For en lang tur (over 18 måneder) fram og tilbake ville jeg vurdert å kjøpe brukt båt i Nord-Europa, og jeg ville antagelig begrenset letingen til Tyskland. På hjemturen ville jeg lagt båten i Sverige og eventuelt solgt den der som et alternativ til å betale MVA for å ta båten inn i Norge.

 

Reiserute? Jeg ville gått langs kanaler på veien sydover, brukt litt tid i Middlhavet, og deretter dratt til Kanariøyene en periode. Dersom mer havseiling hadde fristet da ville jeg benyttet anledningen til å dra en tur til til Kapp Verde. Hjemturen ville jeg lagt via Portugal og deretter gått via Frankrike og opp Irskesjøen til Skottland som kan krysses på kanaler.

Link to post
Share on other sites

Vi betalte ca 20.000,- for 6 mnd lagring av båten. Hvis du skal bo i båten kommer betaling for strøm og vann i tillegg. Vann er mangelvare, så det går på måler akkurat som strømmen. Nå er kanskje ikke Puerto de Mogan den billigste havna, men det var den eneste vi fant på Gran Canaria som hadde kapasitet i den perioden vi trengte det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Vi har også ligget "gratis" i noen dager i enkelte havner, men for et helt år, og med behov for både strøm og vann blir det nok litt vanskeligere. Jeg vil tro at den snille damen på puben, ikke er så snill lenger når hun skjønner at den ene vannkanna hun ga dere lov til å fylle, skal fylles flere ganger daglig i et helt år! Det eneste fornuftige er å legge seg i en organisert gjestehavn med strøm og vann på brygga. Dusj på land er heller ikke så dumt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Boka til Tovås gir mye info. Vi du ha god informasjon om hele kanalruta

mail til danske Bent Lønskov. Han selger en CD inneholder rundt 2000 bilder og haugevis med info. og kart ang. kanalseilas via Bel. & Fra. Den koster kr 275,-

bent@kanalsejlads,dk

Jeg drar ned (hvis jeg lever) i 2007.

Ang. trebåt, det er noe ekkel mark der nede. Det er mye å spare på å kjøpe seg båt der nede, men en tur igjennom Europa med båt er selvfølgelig en opplevelse.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Jag har Atlantica forsikkring, normal forsikkring gäller i hela Norden med angränsande farvatten

(syd polsirkeln)

 

mot dubbel premie så dekker försikkringen hele Europa inklusive Medelhavet (undantaget

några länder (Libyen,.......)

Några krav på bemanning, säkerhetsurustning typ livflotte etc tillkommer som det ikke finns

krav på i den ordinarie 'båtforsikkringen'

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...