Jump to content

10 år som båtboer!

Chilli Solbris

Recommended Posts

Chilli Solbris skrev 54 minutter siden:

Var det en skøyte?

Ja, en Danskekutter som var hovedperson i en av de store smuglersakene som involverte Helgoland på -70 tallet (eller var det -60 tallet? Husker i alle fall saken vagt fra da jeg var rundt 10 år gammel). Skroget var ganske ok men der var gjort mye hobbyarbeid fra dekk og opp... Tror styrehuset hadde vært en Narvesenkiosk...

image.png.cc33741e03e5d7aa28614b82d3dac830.png

Detroit Diesel 6-71 med Twin Disc X-series gir. Endte opp som bobåt for en tysker og en spanjol i Spania.

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

Tanken er å dra med seg de som vil på ulike etapper! Og en kjentmann som kan de trange flotte stedene uten å gå på grunn slik som visse andre har en lei tendens til å gjøre!🤣🤣 Ikke sant @sap_2000?😄😄

God ide. Og på vestlandet har du større sjans for å få riper siden enn å lage tulipaner :fniser: 

Som en vestlending jeg kjenner som bor her østpå sier "blir nervøs når jeg ser mindre enn 30 meter på ekkoloddet, jeg" :ler:

Danskene derimot synes det er skummelt langt ned når det er mer enn 5 meter dypt :rekker_tunge:

Chilli Solbris skrev 46 minutter siden:

Var det en skøyte? Har stor beundring for de som gyver løs på gamle treskuter. Ligger en flott en i Tvedestrand jeg kunne tenkt meg!😁

Ikke tenk tanken engang, for da får jeg deg tvangsinnlagt :ler:

Mvh. SAP

Chilli Solbris skrev for 11 timer siden:

Jobber ettermiddag og kveld på søndag🫣 men det hadde vært hyggelig om det klaffet en dag!😄 Koser meg!!😄

Du står på - og står på :tommel_opp: Du burde vært pensjonist slik at du kunne nyte "Båtlivet gir meg de største gleder! " enda mer og kanskje glemme "Og de største sorger!😂" KOS deg :seiler:, vi snakkes en dag - kanskje :sjokkert:

jeg tørker ut på land....!

1 hour ago, PaulS said:

Gratulerer med 10 år i båt. En inspirerende historie:)

Hvordan ville du vurdert denne (Hatteras 44) som helårsbobåt, @Chilli Solbris?

https://www.finn.no/mobility/item/412508232?ci=41

Er det to Detroit 8V-71 (totakt diesel) så må du rekne med høyt forbruk og høy lyd. totaktsdiesel liker ikke å gå på liten belastning. Båten så veldig bra restaurert ut og veldig god stand.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

PaulS skrev for 2 timer siden:

Gratulerer med 10 år i båt. En inspirerende historie:)

Hvordan ville du vurdert denne (Hatteras 44) som helårsbobåt, @Chilli Solbris?

https://www.finn.no/mobility/item/412508232?ci=41

Tusen takk!😃 Hatteras har alltid vært kjent for kvalitet. Detroit diesel er høylytt! Er motorene tatt godt vare på er det gode motorer. Men de støyer som sagt noe forferdelig! Noe det selvsagt går å gjøre noe med. 
Taket i utedelen vil nok være kaldt. Så en del vintertiltak vil være nødvendig. Det er det uansett hvilken båt man har!

Prisen synes jeg er alt for høy. Men det er jo bare min subjektive mening!😊😊

VegJoh skrev for 1 time siden:

Hærlig lesing 🫶

🥰

tom Cognac skrev 1 time siden:

Du står på - og står på :tommel_opp: Du burde vært pensjonist slik at du kunne nyte "Båtlivet gir meg de største gleder! " enda mer og kanskje glemme "Og de største sorger!😂" KOS deg :seiler:, vi snakkes en dag - kanskje :sjokkert:

Med en Storebro som restaureres og brukes er det bare å glemme det med pensjonisttilværelsen!🤣🤣🤣

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

-morten- skrev for 2 timer siden:

Er det to Detroit 8V-71 (totakt diesel) så må du rekne med høyt forbruk og høy lyd. totaktsdiesel liker ikke å gå på liten belastning.

Disse motorene er jo regnet som uslitelige og lager en smule lyd i eksosen men det kan jo ordnes. De vibrerer lite og gir dermed lite strukturbåren støy. Forbruket finner du i kurvene i motordatabladet i annonsen. De har jo naturligvis høyere forbruk enn dagens dieselmotorer siden det er solid steinalderteknologi. En tommelfingerregel fra gamle dager er 0.2L/Hk/Time og med 350 hk bruker den iflg spec 75L/T og det gir 0.21L/Hk/Time så noe enormt stort forbruk er det jo ikke snakk om. Disse tallene gjelder jo da reell belastning så 75L/T er bånn gass og med gir/propeller som da belaster motoren 100%.

SveinHa skrev 39 minutter siden:

Disse motorene er jo regnet som uslitelige og lager en smule lyd i eksosen men det kan jo ordnes. De vibrerer lite og gir dermed lite strukturbåren støy. Forbruket finner du i kurvene i motordatabladet i annonsen. De har jo naturligvis høyere forbruk enn dagens dieselmotorer siden det er solid steinalderteknologi. En tommelfingerregel fra gamle dager er 0.2L/Hk/Time og med 350 hk bruker den iflg spec 75L/T og det gir 0.21L/Hk/Time så noe enormt stort forbruk er det jo ikke snakk om. Disse tallene gjelder jo da reell belastning så 75L/T er bånn gass og med gir/propeller som da belaster motoren 100%.

Jeg var og så på Hatteras med disse maskinene. Hadde jeg hatt pengene den gang hadde jeg kjøpt båten uten å blunke. 

ohio skrev 30 minutter siden:

Herlig lyd fra disse motorene samt at deletilgang ikke er noe problem De er bygget i tusentall og er gode motorer men som alt annet er vedlikehold viktig 

Etter 8 timers gange må jeg innrømme at jeg ikke lot meg sjarmere av motorstøyen lenger!😃😃 Men at de er solidere det ikke noe å lure på!😊

JRK skrev 3 minutter siden:

Bra at vi har mennesker som deg som viser oss at man trenger ikke å leve et kjedelig A4 liv. Morsom lesning

Tusen takk!! Jeg må innrømme at det av og til er et savn med A4 liv…… 😅😅😅

Mvh

Chilli Solbris

SveinHa skrev for 6 timer siden:

Ja, en Danskekutter som var hovedperson i en av de store smuglersakene som involverte Helgoland på -70 tallet (eller var det -60 tallet? Husker i alle fall saken vagt fra da jeg var rundt 10 år gammel). Skroget var ganske ok men der var gjort mye hobbyarbeid fra dekk og opp... Tror styrehuset hadde vært en Narvesenkiosk...

image.png.cc33741e03e5d7aa28614b82d3dac830.png

Detroit Diesel 6-71 med Twin Disc X-series gir. Endte opp som bobåt for en tysker og en spanjol i Spania.

Den var stilig! Og artig historie!!😃😃

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

God ide. Og på vestlandet har du større sjans for å få riper siden enn å lage tulipaner :fniser: 

Som en vestlending jeg kjenner som bor her østpå sier "blir nervøs når jeg ser mindre enn 30 meter på ekkoloddet, jeg" :ler:

Danskene derimot synes det er skummelt langt ned når det er mer enn 5 meter dypt :rekker_tunge:

Ikke tenk tanken engang, for da får jeg deg tvangsinnlagt :ler:

🤣🤣🤣

Hadde du visst at jeg kjøpte Storebroen i den stand den var hadde du fått meg innlagt for 6 år siden!😂😂🤣🤣

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 11 minutter siden:

Etter 8 timers gange må jeg innrømme at jeg ikke lot meg sjarmere av motorstøyen lenger!

Jeg hadde også en slepebåt med Detroit 6-71. Der brukte jeg en av starttankene fra tidligere semidiesel til sjøvannskjølt lydpotte og den bare hvisket i eksosen... men blåste kjølevannet 10 meter av gårde... Luftbåren støy stoppes ved å tette alle lekkasjer fra motorrom til oppholdsrom.

Danskekutteren hadde konvensjonell lydpotte og eksos over tak og støyet ikke nevneverdig.

Chilli Solbris skrev 10 minutter siden:

Og artig historie!!

Hvis du tenker på Narvesenkiosken så er ikke det bokstavelig ment men bare en intern spøk da jeg ikke følte meg komfortabel med proporsjonene...

SveinHa skrev 26 minutter siden:

Jeg hadde også en slepebåt med Detroit 6-71. Der brukte jeg en av starttankene fra tidligere semidiesel til sjøvannskjølt lydpotte og den bare hvisket i eksosen... men blåste kjølevannet 10 meter av gårde... Luftbåren støy stoppes ved å tette alle lekkasjer fra motorrom til oppholdsrom.

Danskekutteren hadde konvensjonell lydpotte og eksos over tak og støyet ikke nevneverdig.

Hvis du tenker på Narvesenkiosken så er ikke det bokstavelig ment men bare en intern spøk da jeg ikke følte meg komfortabel med proporsjonene...

Hadde vært moro å prøvd seg på en slik skøyte. Men tiden for det er nok passert!☺️

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 15 timer siden:

😂😂😂 Du har et poeng!😁😁😁

Tanken er å dra med seg de som vil på ulike etapper! Og en kjentmann som kan de trange flotte stedene uten å gå på grunn slik som visse andre har en lei tendens til å gjøre!🤣🤣 Ikke sant @sap_2000?😄😄

Kan bli med som følgebåt jeg! Har jo vært der!

Dro fra Stavanger til Farsund i ett strekk i 2021! Tok ti timer og må nok innrømme at jeg var noe lei på slutten, men det var mest fordi det begynte å blåse opp halvveis forbi Lista. Ser nå i loggen at jeg hadde en gjennomsnittfart på 9,5 knop, så gikk fortere enn jeg husket! :fniser: Men så liker jeg jo kanskje aller best å være underveis.

Pequod skrev 33 minutter siden:

Kan bli med som følgebåt jeg! Har jo vært der!

Som gjest i Storebroen!!😃😃

Pequod skrev 32 minutter siden:

Neiida, går fint i 8! :fniser:

Men det blir langt!☺️☺️

Mvh

Chilli Solbris

SveinHa skrev 1 time siden:

Detroit 6-71 ble også brukt i bl.a. Sherman tanks, så solide saker:)

2 hours ago, SveinHa said:

Ja fantastiske motorer! Hvis du ser eksosutløpene på omtalte båt, så er nok ikke den noe stillegående nei! :smiler: min alltime favoritt motorlyd må være Detroit 12V med dobble turboer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Lommer i likskjorta, ja…

En god venn lærte meg en liten lekse en gang. De hadde akkurat kjøpt hus for tredje gang, og nylig fått en sønn med store helseutfordringer. Livet ble brått ganske krevende – mange turer til sykehuset, noen ganger med blålys. Heldigvis gikk det bra. Men huset måtte bygges om og tilpasses for de behovene som ville komme.

Så en dag sto det plutselig en flott (brukt) bobil i tunet. Hos en familie der mor var hjemme med barna og far jobbet som håndverker. Økonomisk sett virket det, i mine øyne, meget betenkelig.

Men min venn sa det så enkelt:
Bobilen kostet en overkommelig sum i måneden. Hvis de fant ut at bobil-livet ikke var noe for dem, kunne de bare selge. Mesteparten av pengene ville de få tilbake. Så de reelle kostnadene var renteutgiftene og eventuelt litt verditap – mot friheten til å kunne gripe gode øyeblikk når de kom. Ta en tur når sønnen hadde en god periode, eller bare gi de andre barna et avbrekk fra hverdagen.

Chilli Solbris er kanskje et hull du kaster penger i. Men når den dagen kommer at båten må selges, dukker det virkelige spørsmålet opp:
Hva nå?
Og da må du vurdere noen ting:
– Hva er ditt behov?
– Hvordan er helsa?
  du bo sentralt, eller kan du slå deg ned et sted der tak over hodet ikke koster skjorta?

Du lever , og morgendagen har du null kontroll over. Det mest fornuftige er ikke alltid det som ser mest fornuftig ut på papiret.

Som Luther visstnok sa: Om jeg visste at verden skulle gå under i morgen, ville jeg likevel plantet et tre i dag.

Å ha et øye på framtiden er klokt – men ikke så stort et øye at du glemmer å leve i dag. For framtiden du planlegger for, er det slett ikke sikkert du får være med på.

Det ble litt mørkt, kanskje.
Men du skjønner nok hva jeg prøver å si. :smiler:

A4-livet er trygt. Det er godt. Det er forutsigbart.

Det er litt kjedelig. Hvilket jeg personlig trives med.

Gratulerer med 10 år i båt! Jeg gleder meg til å følge med på fortsettelsen. Og jeg er glad for at jeg kan titte på din andre tråd hver gang "ni-fot-syken" tar meg. :fniser:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Cheyenne skrev 11 minutter siden:

Blir vel egentlig ikke så mye kortere hvis du går i f.eks 25 knop. Tar bare litt mindre tid 😇 Beklager, måtte bare 😁😁

😂😂😂 Og det var en fulltreffer!! Innertier!🤣🤣🤣

Vidar F.H. skrev 7 minutter siden:

Lommer i likskjorta, ja…

En god venn lærte meg en liten lekse en gang. De hadde akkurat kjøpt hus for tredje gang, og nylig fått en sønn med store helseutfordringer. Livet ble brått ganske krevende – mange turer til sykehuset, noen ganger med blålys. Heldigvis gikk det bra. Men huset måtte bygges om og tilpasses for de behovene som ville komme.

Så en dag sto det plutselig en flott (brukt) bobil i tunet. Hos en familie der mor var hjemme med barna og far jobbet som håndverker. Økonomisk sett virket det, i mine øyne, meget betenkelig.

Men min venn sa det så enkelt:
Bobilen kostet en overkommelig sum i måneden. Hvis de fant ut at bobil-livet ikke var noe for dem, kunne de bare selge. Mesteparten av pengene ville de få tilbake. Så de reelle kostnadene var renteutgiftene og eventuelt litt verditap – mot friheten til å kunne gripe gode øyeblikk når de kom. Ta en tur når sønnen hadde en god periode, eller bare gi de andre barna et avbrekk fra hverdagen.

Chilli Solbris er kanskje et hull du kaster penger i. Men når den dagen kommer at båten må selges, dukker det virkelige spørsmålet opp:
Hva nå?
Og da må du vurdere noen ting:
– Hva er ditt behov?
– Hvordan er helsa?
  du bo sentralt, eller kan du slå deg ned et sted der tak over hodet ikke koster skjorta?

Du lever , og morgendagen har du null kontroll over. Det mest fornuftige er ikke alltid det som ser mest fornuftig ut på papiret.

Som Luther visstnok sa: Om jeg visste at verden skulle gå under i morgen, ville jeg likevel plantet et tre i dag.

Å ha et øye på framtiden er klokt – men ikke så stort et øye at du glemmer å leve i dag. For framtiden du planlegger for, er det slett ikke sikkert du får være med på.

Det ble litt mørkt, kanskje.
Men du skjønner nok hva jeg prøver å si. :smiler:

A4-livet er trygt. Det er godt. Det er forutsigbart.

Det er litt kjedelig. Hvilket jeg personlig trives med.

Gratulerer med 10 år i båt! Jeg gleder meg til å følge med på fortsettelsen. Og jeg er glad for at jeg kan titte på din andre tråd hver gang "ni-fot-syken" tar meg. :fniser:

Ikke for mørkt for meg i hvert fall! Jeg ser bare kloke ord og de har du mange av! 🙏 Jeg takker for innlegg som dette! De gir perspektiv og dybde!! Det er viktig! Tar med meg disse Pauli ord også!☺️☺️

Og den andre tråden blur nok oppdatert i nærmeste fremtid!🫣🫣🫣

Mvh

Chilli Solbris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...