Jump to content

10 år som båtboer!

Chilli Solbris

Recommended Posts

Vidar F.H. skrev 15 minutter siden:

Du lever , og morgendagen har du null kontroll over. Det mest fornuftige er ikke alltid det som ser mest fornuftig ut på papiret.

snoopy.jpg.21a3bb26eb545a0b69e245f9f462f4e4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Den er fin! Og den kan kombineres med følgende historie:

Nasse Nøff satt og så på greina som hang over Ole Brumm og ham, der de satt ved vannkanten.

"Brumm", sa Nøff engstelig. "Tenk om den greina faller i hodet på oss?"
Brumm tenkte lenge og nøye, før han sa: "Tenk om den ikke gjør det?".

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Den er til de grader noe å leve etter!

Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Den er fin! Og den kan kombineres med følgende historie:

Nasse Nøff satt og så på greina som hang over Ole Brumm og ham, der de satt ved vannkanten.

"Brumm", sa Nøff engstelig. "Tenk om den greina faller i hodet på oss?"

Og den sier egentlig alt om hvor viktig det er å jobbe med eget tankesett!🙏🙏

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Vidar F.H. skrev for 1 time siden:

Fantastisk god livsvisdom og viktige påminnelser til oss som stresser gjennom livet. 

Rettelse: Stresset. 

Takk @Vidar F.H.!

Og til @Lars H. for sin Snoopy!

Noe å tenke på for vår 10-års jubilant @Chilli Solbris

En god og ærlig oppsummering av et langt båtliv.

Det har falt ned noen greiner - Men de fleste har ikke falt ned!

Divers do it deeper  :dykker: !

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Hekri skrev 19 minutter siden:

Fantastisk god livsvisdom og viktige påminnelser til oss som stresser gjennom livet. 

Rettelse: Stresset. 

Takk @Vidar F.H.!

Og til @Lars H. for sin Snoopy!

Noe å tenke på for vår 10-års jubilant @Chilli Solbris

En god og ærlig oppsummering av et langt båtliv.

Det har falt ned noen greiner - Men de fleste har ikke falt ned!

Divers do it deeper  :dykker: !

Det må falle ned færre greiner enn jeg henger opp en stund fremover!  Men det er vel lov å si at de greinene som har ramlet ned ikke har slått meg ut enda! I knestående noen ganger, ja definitivt. 
Men med de unike menneskene jeg har vært så heldig å møte så har jeg fått hjelp til å reise meg opp igjen!🥰🙏

Mvh

Chilli Solbris

On 8/6/2025 at 8:55 PM, ohio said:

Man trenger vel ikke 2 Store Man motorer for og bo i båt Det holder med 50 hk 

For å bo i båt trenger man ikke motor engang!  Jeg ser ut fra bildegalleriet at jeg slipper unna en del vedlikeholdsbyrde ved å ikke ha to store MAN-motorer i min båt :-)  (Men til gjengjeld har jeg en stor vedlikeholdsbyrde i lakking av treverk ... har brukt ca 130 timer på lakking så langt denne sesongen, pluss kostnader i lakk og utstyr)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev 9 minutter siden:

For å bo i båt trenger man ikke motor engang!  Jeg ser ut fra bildegalleriet at jeg slipper unna en del vedlikeholdsbyrde ved å ikke ha to store MAN-motorer i min båt :-)  (Men til gjengjeld har jeg en stor vedlikeholdsbyrde i lakking av treverk ... har brukt ca 130 timer på lakking så langt denne sesongen, pluss kostnader i lakk og utstyr)

Har du bilde av båten din @tobixen?

Mvh

Chilli Solbris

Når vi er inne på visdomsord vil jeg gjerne komme med disse ordene av Per Fugelli som gikk i parallellklassen min på gymnaset. De er ikke alltid så lett å følge, men?

per_fugelli.jpg.4707b1a83613422fad69086f67b9d850.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

27 minutes ago, Chilli Solbris said:

Har du bilde av båten din @tobixen?

Ja, det har jeg vel ... her er eneste jeg rakk å ta på dagen for siste sjøsetting:

IMG_20250704_160413_060.jpg.8ec23e68d174e6d8f30b0bbb059067ae.jpg

... og dagen for sjøsetting:

IMG_20250703_142301_856.jpg.890d92a51a80989bc9d91ebeb1f7a1ed.jpg

Vi har vært naboer en gang for lenge siden, jeg burde vel ha hilst innom.  Båten min er ikke helt grei å håndtere (selv om den har baugtrustere som av og til virker bittelitt), med strøm og vind i retning Kråkerøybrua og fendring på babord side prøvde jeg å sakte sige bakover mot ledig plass ved brygga, med bittelitt gass nå og da for å få kontroll på baugen - men plutselig grep bare vinden tak i baugen og slengte båten rundt slik at jeg ble liggende sidelengs i elva og drifte raskt mot brua.  Det er en ganske kjip situasjon når båten min drifter sidelengs i kraftig vind og det er lite manøvreringsrom, enten det er en elv eller en trang havn - men jeg fikk nå berget situasjonen dengang også.

Gratulerer forresten - litt på etterskudd.  Jeg gjør litt "catch up" nå på både båtplassen og andre ting - jeg forlot Bulgaria for ca en uke siden, har nå mobiltelefonen litt opp i masta for å kunne nyte "roam as home" fra Lesvos.  På papiret bor jeg fortsatt i Oslo, men i realiteten regner jeg meg som båtboer fra sommeren 2022.  Det er litt vanskelig med frue som nå har funnet ut at barna har det best på fysisk skole i Oslo utenom skoleferiene.  Før det, så var det turer til Danmark og tidvis til Tyskland, Nederland og Polen i skolenes sommerferier, trolig langt mer døgn i båten enn i hus i skuldersesongene (definert til å starte omtrent litt før Sandvika ble isfritt og å slutte like før isen la seg i Sandvika), og ellers bare en og annen helgetur i vintersesongen.  Å skysse barna inn til skolen med kollektivtransport fra Sandvika var relativt trivielt.

Bonus skrev 36 minutter siden:

IMG_2387.jpeg.ac571390df213595826dd20829b97cd9.jpeg

Jeg synes dette er svært gode visdomsord!

Lars H. skrev 16 minutter siden:

Når vi er inne på visdomsord vil jeg gjerne komme med disse ordene av Per Fugelli som gikk i parallellklassen min på gymnaset. De er ikke alltid så lett å følge, men?

per_fugelli.jpg.4707b1a83613422fad69086f67b9d850.jpg

Tusen takk for disse sitatene om å leve livet!🥰 De verdsettes høyt!

Og så er det jo noen her inne som er litt opp i åra som går foran som svært gode eksempler! Eller hva? @Lars H., @Bonus, @Hulda, @NilsPils og resten av dere som er enda litt mer voksen enn meg. Dere er noe å strekke seg etter! Dere viser at det går å holde på med dette livet lenge!! Det er i hvert fall svært viktig for meg! Så takk!😊😊🥰

Mvh

Chilli Solbris

tobixen skrev 25 minutter siden:

Ja, det har jeg vel ... her er eneste jeg rakk å ta på dagen for siste sjøsetting:

IMG_20250704_160413_060.jpg.8ec23e68d174e6d8f30b0bbb059067ae.jpg

... og dagen for sjøsetting:

IMG_20250703_142301_856.jpg.890d92a51a80989bc9d91ebeb1f7a1ed.jpg

Vi har vært naboer en gang for lenge siden, jeg burde vel ha hilst innom.  Båten min er ikke helt grei å håndtere (selv om den har baugtrustere som av og til virker bittelitt), med strøm og vind i retning Kråkerøybrua og fendring på babord side prøvde jeg å sakte sige bakover mot ledig plass ved brygga, med bittelitt gass nå og da for å få kontroll på baugen - men plutselig grep bare vinden tak i baugen og slengte båten rundt slik at jeg ble liggende sidelengs i elva og drifte raskt mot brua.  Det er en ganske kjip situasjon når båten min drifter sidelengs i kraftig vind og det er lite manøvreringsrom, enten det er en elv eller en trang havn - men jeg fikk nå berget situasjonen dengang også.

Gratulerer forresten - litt på etterskudd.  Jeg gjør litt "catch up" nå på både båtplassen og andre ting - jeg forlot Bulgaria for ca en uke siden, har nå mobiltelefonen litt opp i masta for å kunne nyte "roam as home" fra Lesvos.  På papiret bor jeg fortsatt i Oslo, men i realiteten regner jeg meg som båtboer fra sommeren 2022.  Det er litt vanskelig med frue som nå har funnet ut at barna har det best på fysisk skole i Oslo utenom skoleferiene.  Før det, så var det turer til Danmark og tidvis til Tyskland, Nederland og Polen i skolenes sommerferier, trolig langt mer døgn i båten enn i hus i skuldersesongene (definert til å starte omtrent litt før Sandvika ble isfritt og å slutte like før isen la seg i Sandvika), og ellers bare en og annen helgetur i vintersesongen.  Å skysse barna inn til skolen med kollektivtransport fra Sandvika var relativt trivielt.

Herlig!!! For et smykke!!! Du har klart å skape deg et solid båtliv! Hva er planen fremover? Bulgaria? Er du på vei nordover?

Mvh

Chilli Solbris

58 minutes ago, Chilli Solbris said:

Hva er planen fremover? Bulgaria?

Jeg er dårlig på planlegging.  Jeg kom akkurat fra Bulgaria - men jeg rakk å få meg et sosialt nettverk der, så det blir neppe siste gang jeg drar dit.

Jeg antar at jeg må være mer tilstedet i Oslo i kommende skoleåret, da må jeg ha et sted jeg føler meg komfortabel med å lemne båten igjen, og hvor det er relativt lett og rimelig å komme seg hjem med fly.  Varna ser ut til å være et relativt bra sted.  På den andre siden, i vintersesongen er det veldig mye mer behagelig å være i Middelhavet enn i Svartehavet.

58 minutes ago, Chilli Solbris said:

Hva er planen fremover? Bulgaria?

Jeg er dårlig på planlegging.  Jeg kom akkurat fra Bulgaria - men jeg rakk å få meg et sosialt nettverk der, så det blir neppe siste gang jeg drar dit.

Jeg antar at jeg må være mer tilstedet i Oslo i kommende skoleåret, da må jeg ha et sted jeg føler meg komfortabel med å lemne båten igjen, og hvor det er relativt lett og rimelig å komme seg hjem med fly.  Varna ser ut til å være et relativt bra sted.  På den andre siden, i vintersesongen er det veldig mye mer behagelig å være i Middelhavet enn i Svartehavet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...