tom Cognac Startet Tirsdag 15:17 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 15:17 Jeg har en ide ruslende i hodet Jeg har lyst på å legge teakdørk i båten min ( https://baatplassen.no/i/topic/175605-altera-mulier-flipper-640-ht/ )! Å kjøpe natet teakfiner hos Maritim koster en "formue" ( https://www.maritim.no/dorkfin-r-teak-m-hvite-nater ) og da slo tanken meg: Kan jeg kjøpe f.eks 6mm bjerkefiner hod Byggmakker, XL-Bygg el.tilsvarende, skjære platene til slik at de passer i bunnen (på eksisterende gl.fiber dørk), gå på med en overhåndsfres (som jeg ikke har og har heller aldri brukt ) lage falske nater, hvorpå jeg så beiser/maler platene i teakfarget og fyller natene med hvit natemasse? Og så til slutt lakkere etter alle kunstens regler for å forsegle platene! Kan dette være en ide - eller er jeg helt på jordet ??? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Okkaby Svart Tirsdag 15:27 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:27 Du får kjøpt hele plater mye billigere via byggmester/snekker. Jeg kjøpte 3 plater via en lokal møbelsnekker for et par år siden. Var mye billigere enn maritim. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart Tirsdag 15:30 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:30 Hvis di kan ha svarte nater kan du først legge ett lag med lakk, tegne alle nater med bred sprittusj og lakke over Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 15:57 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:57 Teak er dessverre veldig dyrt, enten det er hos Maritim eller andre. Fordelen med Maritim sine plater er at her slipper du arbeidet med å frese natespor og nate disse, det er stort sett kun tilpasning og lakkering som må til for et greit resultat. Lakkert teak er selvsagt ikke sklisikker, vann på dørken = pass på så du ikke sklir av gårde. Skulle du gå for å lage til dørken selv er det ikke en umulig jobb, men helt klart mer omfattende. Og med beiset bjørkefiner, vel, det er ikke sikkert du blir fornøyd med resultatet. Nå skal det samtidig sies at jeg muligens er noe yrkesskadet da jeg jobber en del med teak, og ser at etterligninger oftest faller gjennom, både utseendemessig og kvalitetsmessig sett. I tillegg har du dette med vannfasthet da, tenker du legge dette inni båten eller ute? Et alternativ, i alle fall for utseendets del, kan jo være å lage fineren selv, ser blant annet diverse (svært) østlig relaterte nettsider selger rimelig priset teakfiner (ikke kryssfiner, men det tynne laget som er laminert oppå kryssfineren slik at det ser ut som plata er av heltre). Laminering på plater er en jobb som kan være utfordrende, men ikke umulig. Fordelen er et mer naturlig utseende. Arbeidet blir likevel til dels omfattende, slik som løsningen med bjørkefiner, da det skal limes, freses, lakkeres og nates, og nøyaktighet og godt håndlag med verktøyet er vesentlig for best mulig resultat. Hvis du ikke velger å gå for ekte teak, kunne et alternativ være EVA-teak? Langt mer prisgunstig enn the real thing, med ferdige nater og et utseende som kan lure flere, i alle fall hvis sett et stykke fra. Fordeler; rimelig priset, UV-stabil (innen rimelighetens grenser), tåler vann, myk å tråkke på, sklisikker og forholdsvis grei å tilpasse og legge. Bakdeler; falsk som fy, tåler ikke svigermødre med høye hæler eller krafsete hunder (altså mindre slitesterk enn ekte lakkert teak) og forsenkede nater (smulesamlere, lettere å få det rent med støvsuger enn vaskefille). Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Tirsdag 16:30 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:30 I teorien kan du det, men (det er alltid et men) 1. Når du freser ut sporene vil - VIL - kantene flise seg. Dette kan unngås ved å skjære kanten med kniv først, men det er vanvittig mye arbeid og ingen garanti for godt resultat. Det finnes spesialbits "spiral downcut" som kanskje kan fungere, men nå begynner kronasjene å rulle; en sånn bits koster 800-1500,-. Og så må du jo ha en god overfres. Bosch POF 1200 er et greit alternativ. Men du bør også skaffe deg en skinne og føringsanlegg for å sikre helt beine linjer. Det koster rundt 2000 (StayPro har Bosch FSN OFA holder og skinne på 160 lengde). Nå er vi snart oppe i 4000,- for verktøyet. Naturligvis kan det gjøres på billigere vis om du aksepterer at kvaliteten blir deretter. Du vil jo også kunne få en del av pengene tilbake om du selger utstyret etter bruk. 2. Kryssfiner i fuktig miljø? Lykke til. Du er avhengig av å forsegle dette veldig godt, og helst legge epoxy "rundt baut". Som så må lakkeres eller tilsettes UV-beskyttelse. Dette driver prisen på GDS (Gjør Det Sjæl) opp. 3. Pris på kryssfiner i god kvalitet er ikke spesielt billigere. Glem BB/C bygningsfinér fra byggevarehuset. Natemassen er jo heller ikke gratis, samt forbruksmateriell som maskeringstape. Summa summarium: det spørs om sluttprisen blir nevneverdig billigere. I og med at du jo har god dørk i båten allerede, kan du bruke nokså tynne plater. De skal jo ikke være strukturelle. Men om du nå skulle begi deg ut på dette, hadde jeg vurdert følgende strategi: - bruk dykksag på skinne, fintannet blad. Skjær kanten med kniv, legg skinna på knivkuttet og skjær. Du må nødvendigvis ta flere kutt per nate. Litt mer arbeid kanskje, men en metodikk som gir færrest kilder for trøbbel. Ikke minst fordi du har langt bedre visuell kontroll under selve kuttingen enn ved bruk av overfres. Sjekk litt rundt for priser:, jeg fant f.eks. denne: https://baatdekkbutikken.no/products/dorkplater-i-laminat?variant=42381580402877 Hør med snekkerbedrifter i distriktet - det kan godt hende de kan skaffe deg billigere alternativer. Kanskje de til og med kan skjære ut platene for deg for en hyggelig pris, om jobben kan gjøres "når det passer i løpet av vinteren". :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Okkaby Svart Tirsdag 17:14 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:14 Mener mine plater er 8mm men kan være jeg husker feil og det er 6mm. Disse skal ikke behandles. Kun kanter som behandles med epoxy/lakk. De jeg fikk har mye bedre overflate enn maritim sine,som er litt matt i overflaten. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart Tirsdag 17:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:54 Takker for alle svar - innspill, dette var nyttig. Hva tror dere om dette produktet? https://www.maritim.no/isiteek-dekksplank-2x45mm-hvit-nating-1-00m2 ikke billig det heller..................men men Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Vidar F.H. Svart Tirsdag 18:25 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:25 Jeg skal ikke uttale meg om syntetiske produkter, men det så jo besnærende ut. men her fant jeg plater til ca. 2100,- per kvadrat (1,24x1,24 i størrelse): https://www.skipshandel.com/nettbutikk/615-kryssfiner/4373-doerkfiner-teak-mhvite-nater/ Kanskje du kan få et firma til å bestille fra Norebo i Bergen: https://www.norebo.no/produkt/kryssfiner-respatex-pris-pr-m2/ her kommer du ned på 1300,- per kvadrat. som sagt: det er verdt å sjekke litt rundt. Vær også frekk og spør Maritim om en god pris og pek til tråden din. Lag en prosjekttråd med masse bilder og info, og legg sjela i arbeidet. Man vet aldri…! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
fs Svart Tirsdag 19:01 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:01 Sjekk ev Finnkode 422031893 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart Tirsdag 19:04 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:04 Da jeg lagde dørkeplater til tresnekka brukte jeg vannfast kryssfiner. Oppå den limte jeg staver i kvistfri furu med tynne teakliste mellom stavene. Kantet med teaklister, slipte og lakkerte med klarlakk. Tror det var trestjærners oljebasert. Det ble da lyse dørkeplater med mørke "nater" i teak. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jens_P Svart Tirsdag 19:07 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:07 tom Cognac skrev 1 time siden: Takker for alle svar - innspill, dette var nyttig. Hva tror dere om dette produktet? https://www.maritim.no/isiteek-dekksplank-2x45mm-hvit-nating-1-00m2 ikke billig det heller..................men men Har brukt det på dekk utvendig som erstatning for teak. Produktet er vinyl og fungerer greit. Sklisikkert som ubehandlet teak og ikke ubehagelig varmt i solsteiken. Er litt jobb å lime sammen staver til hel dørk. Greit å holde rent. Noe av teak-strukturen forsvinner etterhvert når det blir brukt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Faxen Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Hva med Flexiteak? https://www.flexiteek.no/bateiere/ Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tom Cognac Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Faxen skrev 28 minutter siden: Hva med Flexiteak? https://www.flexiteek.no/bateiere/ en god ide - skal sjekke det ut mer Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.