Jump to content

Lage krybbe til sjømann 22?

fgot

Recommended Posts

Jag har ikke lust bruke noe masse penger på stativ till båten og har noe gamle EL-stolper liggande - noen kreativ der ute som tenker hvor jag kunne gjort dette. (Bakken er ganska hård så kan ikke greve allt för dypt) helst att de kunne ligge oppe på. Er noe sterke bjørk som står ved siden som kunne vart till hjelp om stabilitet trengs - men alla ideer tas emot

IMG_3176.jpeg

Få lagt 2-3 stolper under båten slik at de stikker godt ut på begge sider. Legg de på "puter" av knust stein som du avretter slik at stolpene ligger i vater. Da har du et godt fundament, og vann blir drenert bort fra stolpene slik at de ikke råtner så fort. Selv om det er behandlet treverk, vil de råtne om de står i konstant kontakt med fuktig jord. I tillegg får du rettet opp båten slik at den ligger vannrett.

Rett opp båten slik at den står i lodd ved hjelp av midlertidige støtter. Nå står båten i lodd og i vater, hvilket er veldig greit om du skal gjøre noe arbeid inni båten.

Derfra har du 2 opsjoner:

1. (den enkleste): kjøp noen meter 2x6'' trykkimpregnert materiale og lag deg et par bukker med 3 bein som du skrur fast i stolpen. En slik på hver side midt på båten burde være rikelig:

image.png.f4ab4d74fb4a4a79109f3c2cb63dc88b.png

2: Lag slike bukker, men bruk stolpene. Dette krever mye mer arbeid og VELDIG grove, lange skruer.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Jeg lagde slike bukker som @Vidar F.H. viser, men av 2x4" og litt kledningsbord. Men med et bord på hver side fra kjøl og til tverrbordet ytterst i tillegg.  Ganske lette å flytte på, men mer enn solide nok til min 27 forter på ca 4 tonn. Jeg synes det er greit med 4 stk, så du har to på hver side. Om du lager dem demonterbare, så er de lette å stue bort mellom hver gang du bruker dem også. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
fgot skrev On 4.9.2025 at 15.48:

Er noe sterke bjørk som står ved siden som kunne vart till hjelp om stabilitet trengs

Har du en bjørk på hver side av båten?

Stemple av kjølen så den ikke sklir mot ST, feste en stropp på BBside og jekketalje  og dra den opp  mot en bjørk på ST sideog hjelpe til med en garasjejekk og en 2"X 6" under fenderrlista op BB side  og sikkre med en stropp festet  på SB side og  festet til en Bjørk på  på BB side.

Ser ut som det er høyde nok til å tre under EL-stolper.  

Sikkre med noen bokser mot fenderlista mens du jobber under og aldri hvære alene mens du rigger til krybba.

Lager to bukker som her til en ÅRø 28 fot

Du kan jo bruke

EL-stolper isteden for 2" X 6" og gjengestang fra Biltema

image.png.fcdcfdc824e6f5605fac868cbd036367.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Til min første snekke, en Polar 22, fant jeg tegninger på dokumentarkivet på ei krybbe til ei annen snekker som jeg tilpasset.  Ble en fin konstruksjon som så bra ut. Var av 2x4. Problemet er at båten blir liggende lavt over bakken, og det er klønete ved bunnskraping etc. Har hatt et par snekker til etter det, og da har jeg bare laget fire løse bukker. Båten har vært satt opp på tre punkter på kjølen med noen klosser jeg har laget av 2x4 slik at kjølen  kommer 20-30cm over bakken. Deretter fire løse bukker. Disse sikres sammen parvis med lastestropper. Da går de ingen vei, men når man skal polere, stoffe etc så er det enkelt å løsne stroppen og flytte en og en. Så mitt råd er å glemme krybbe og gå for løse bukker. Mål på slike finner du i nærmeste båthavn, hvor de står i stabler.  Nå skal det sies at min erfaring er fra Fredrikstad, hvor det aldri blåser kattunger og småfe vinterstid 😎

fgot skrev On 4.9.2025 at 15.48:

bjørk som står ved siden

Du har fått mange gode forslag til krybbe/bukker her😊

Når det gjelder bjørka ved siden av båten og opplag kan det være en fordel å dekke båten med en presenning. Gjerne ikke gjennom hele vinteren, men i alle fall på våren og utover, når bjørka springer, kan det bli litt drypp og dryss fra denne. Den seige sevja setter seg godt i gelcoaten om den får stå i fred, derfor kan det være en fordel å skjerme overflaten på et vis slik at du slipper ekstraarbeidet😊

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...