fgot Startet Torsdag 13:48 Link til dette innlegget Startet Torsdag 13:48 Jag har ikke lust bruke noe masse penger på stativ till båten og har noe gamle EL-stolper liggande - noen kreativ der ute som tenker hvor jag kunne gjort dette. (Bakken er ganska hård så kan ikke greve allt för dypt) helst att de kunne ligge oppe på. Er noe sterke bjørk som står ved siden som kunne vart till hjelp om stabilitet trengs - men alla ideer tas emot Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart Torsdag 16:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:06 Hei. Krybbe er søkeordet du er på jakt etter. Eksvis her er flere forslag https://baatplassen.no/i/topic/50509-båtkrybber-oppskrift-på-enkle-kjappe-i-tre-haster/ Kommentar fra moderator: Endret tittelen fra stativ til krybbe. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Fredag 07:56 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:56 Få lagt 2-3 stolper under båten slik at de stikker godt ut på begge sider. Legg de på "puter" av knust stein som du avretter slik at stolpene ligger i vater. Da har du et godt fundament, og vann blir drenert bort fra stolpene slik at de ikke råtner så fort. Selv om det er behandlet treverk, vil de råtne om de står i konstant kontakt med fuktig jord. I tillegg får du rettet opp båten slik at den ligger vannrett. Rett opp båten slik at den står i lodd ved hjelp av midlertidige støtter. Nå står båten i lodd og i vater, hvilket er veldig greit om du skal gjøre noe arbeid inni båten. Derfra har du 2 opsjoner: 1. (den enkleste): kjøp noen meter 2x6'' trykkimpregnert materiale og lag deg et par bukker med 3 bein som du skrur fast i stolpen. En slik på hver side midt på båten burde være rikelig: 2: Lag slike bukker, men bruk stolpene. Dette krever mye mer arbeid og VELDIG grove, lange skruer. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
index Svart Fredag 10:27 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:27 Jeg lagde slike bukker som @Vidar F.H. viser, men av 2x4" og litt kledningsbord. Men med et bord på hver side fra kjøl og til tverrbordet ytterst i tillegg. Ganske lette å flytte på, men mer enn solide nok til min 27 forter på ca 4 tonn. Jeg synes det er greit med 4 stk, så du har to på hver side. Om du lager dem demonterbare, så er de lette å stue bort mellom hver gang du bruker dem også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden fgot skrev On 4.9.2025 at 15.48: Er noe sterke bjørk som står ved siden som kunne vart till hjelp om stabilitet trengs Har du en bjørk på hver side av båten? Stemple av kjølen så den ikke sklir mot ST, feste en stropp på BBside og jekketalje og dra den opp mot en bjørk på ST sideog hjelpe til med en garasjejekk og en 2"X 6" under fenderrlista op BB side og sikkre med en stropp festet på SB side og festet til en Bjørk på på BB side. Ser ut som det er høyde nok til å tre under EL-stolper. Sikkre med noen bokser mot fenderlista mens du jobber under og aldri hvære alene mens du rigger til krybba. Lager to bukker som her til en ÅRø 28 fot Du kan jo bruke EL-stolper isteden for 2" X 6" og gjengestang fra Biltema Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Honduras Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Til min første snekke, en Polar 22, fant jeg tegninger på dokumentarkivet på ei krybbe til ei annen snekker som jeg tilpasset. Ble en fin konstruksjon som så bra ut. Var av 2x4. Problemet er at båten blir liggende lavt over bakken, og det er klønete ved bunnskraping etc. Har hatt et par snekker til etter det, og da har jeg bare laget fire løse bukker. Båten har vært satt opp på tre punkter på kjølen med noen klosser jeg har laget av 2x4 slik at kjølen kommer 20-30cm over bakken. Deretter fire løse bukker. Disse sikres sammen parvis med lastestropper. Da går de ingen vei, men når man skal polere, stoffe etc så er det enkelt å løsne stroppen og flytte en og en. Så mitt råd er å glemme krybbe og gå for løse bukker. Mål på slike finner du i nærmeste båthavn, hvor de står i stabler. Nå skal det sies at min erfaring er fra Fredrikstad, hvor det aldri blåser kattunger og småfe vinterstid 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hakkannen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden fgot skrev On 4.9.2025 at 15.48: bjørk som står ved siden Du har fått mange gode forslag til krybbe/bukker her😊 Når det gjelder bjørka ved siden av båten og opplag kan det være en fordel å dekke båten med en presenning. Gjerne ikke gjennom hele vinteren, men i alle fall på våren og utover, når bjørka springer, kan det bli litt drypp og dryss fra denne. Den seige sevja setter seg godt i gelcoaten om den får stå i fred, derfor kan det være en fordel å skjerme overflaten på et vis slik at du slipper ekstraarbeidet😊 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Og, det er alltids båt/opplags bukker som gis bort eller er billig til salgs på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.