Jump to content

Hydraulisk styring på 50 hk - verdt det?


ko-stens

Recommended Posts

Er det noe poeng i å montere hydraulisk styring på en 14 fots skjærgårdsjeep med 50 hk utenbords, egentlig? 
 

Det er helt ordinær ultraflex-styring på den i dag. Den fungerer som den skal, men er det noen fordeler med hydraulisk når motoren ikke er større? Har aldri prøvd slik styring.
 

Kan jo ikke si at styringen nå er den mest presise da. Noe problem er det ikke, men det er av og til et lite irritasjonsmoment under dorging i vind og bølger. blir litt ratting pga dødgang. Dette er kanskje bedre med hydraulisk?
 

Etter hvert blir det nok aktuelt å bytte pga slitasje, så om hydraulisk er verdt det, så blir det vel det, tenker jeg. Båten er jo 15 år gammel og godt brukt. 

Link to post

Der er jo litt dødgang i hydraulisk styring også for i det du begynner å dreie rattet går der med bittelitt hydraulikkolje til å åpne sperreventilen men det er ganske beskjedent.

 

En stor fordel med hydraulisk er at når du slipper rattet så står motoren der du satte den og kanskje spesielt for større motorer så dreier motoren under kraftig akselerasjon og det "forsvinner" med hydraulikk.

 

Jeg hadde lett skiftet til hydraulisk når tiden for skifte kommer...

Link to post
SveinHa skrev 6 minutter siden:

En stor fordel med hydraulisk er at når du slipper rattet så står motoren der du satte den og kanskje spesielt for større motorer så dreier motoren under kraftig akselerasjon og det "forsvinner" med hydraulikk.

Dette får man på styring med vaier også.

 

På torsdag kjørte jeg en RIB hvor det stod "No feedback steering" eller noe sånt ved rattet. Synes det var litt rart da det var vaierstyring som lignet veldig på mine, så da tok jeg tak i motoren og prøvde å svinge den, og fikk ikke rikket den. Mens det krevde minimalt med energi for å svinge motoren med rattet.

 

Så man trenger nok ikke å bytte til hydraulikk for å få denne egenskapen.

 

Min 6 hk med vaierstyring holder seg forøvrig veldig stabil i retningen selv om jeg slipper rattet en times tid under kjøring. Billig Biltema, så neppe noe avanserte greier der.

Link to post

Intet poeng. Skift til no feedback, så løser det meste seg av seg selv. Når båten endrer kurs når det er bølger og vind, er jo ikke problemet styringen. Hydraulisk styring vil ikke løse noe der, annet enn at du kan montere autopilot.
Men på en 14 fots båt er det jo unektelig overkill. Veldig kult overkill - men overkill.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post

Hvis du bruker båten mye til dorging så er hydraulisk styring første trinn på vegen til autopilot. Da jeg hadde en 15,5 fots båt med F50 fikk jeg senebetennelse i albuen pga all rattingen. Måtte konstant småkorrigere når det var litt vind og bølger. Løste problemet med 6 fots syke, hydraulisk styring og autopilot, den båten har jeg nå hatt i 19 år. Oppgraderte motoren for 4 år siden for å få Troll mode og elektronisk gir og gass, begge deler svært nyttig ved dorging. Autopiloten er også oppdatert. 

Link to post

Ratting må en jo forvente med en liten skjærgårdsjeep i bølger, men autipilot er nok en smule overkill, som det nevnes ja😅 

 

Grunnen til at jeg lurte litt på dette med hydraulisk var at han forhandleren jeg kjøpte motoren av, nevnte noe om om det, og da ble jeg nysgjerrig på hva dette er for noe. 
 

Enn så lenge virker styringen som den skal gjøre, men plutselig gjør den ikke det lenger. Hadde en eldre båt en gamg der alt satt fast om våren. Måtte bytte både vaier og snekke. Èn tur i saltvann var nok til at den satte seg. Der ble alt nytt etter mange vonbrotne ord og fargerikt språk og til slutt ikke gidde å dille mer med det.  Båten hadde før meg levd et langt liv i saltvann, så min ene dag var vel dråpen…
 

Regner ikke med at slik skjer med det første på denne båten, men jeg får vurdere det når/om ting tyder på bytte, eller om jeg får et innfall om å finne på noe (som kanskje ikke er det) smart… Denne båten har også vært noen år i saltvann før jeg kjøpte den, så burde vel se over helestyresystemet der og. Slikt blir fort glemt.

 

Det er i hvert fall noe småtteri her og der som skal prioriteres først!

 

Takker for gode svar!

Link to post

Det er alltid en God Ide (tm) å dra ut styrekabelen og smøre den opp med maritim grease, gjerne hvert år.

Ellers vil jeg ikke ha det på min kappe at jeg mener at autopilot er overkill på båten din! Hvis vi skal være fornuftige er det i og for seg sant nok - men så er det jo dette med å drive research og utnytte teknologi. En dag sitter du kanskje der med et 40 fots Rowenta dampstrykejern, og da er det jo greitt om du har litt erfaring innen nautisk automasjon.

Æ bare nevner det. Må ha ryggdekning sjøl...:kul:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
  • 1 måned senere...

Driver fremdeles og grubler på om jeg skal skaffe meg hydraulisk styring eller ikke, men heller litt mot å gjøre det i løpet av vinteren, sammen med andre ting jeg skal gjøre med den lille doningen, som nytt ratt, ny dreneringsplugg, ny akterlanterne og kanskje en eller annen form for bøyle bak, om det går an å få tak i noe som ikke ser for gæli ut og som kan passe.

 

Når jeg tenker litt mer på det her, er det ganske kjekt om båten ikke snurrer rundt når jeg forlater styreplassen for å ta opp fisken som (sjelden) biter på ved dorging. På tomgang svinger båten relativt kjapt mot høyre når jeg slipper rattet. Kan sikkert justere fastheten på styringen, men da blir den jo også tyngre å styre ellers. Nå vil nok båten svinge uansett hydraulisk styring eller ikke, da det ofte er litt bølger og litt vind når jeg er utpå, men det blir i hvert fall ikke så ille, så det er kanskje verdt å montere det.

 

Må jeg ha ratt/nav som passer spesielt til denne styringen, eller kan jeg bruke det jeg har, som er helt standard Ultraflex? Dvs, selve rattet er universal bilratt med seks skruer, som passer til Ultraflex nav. Skal, som nevnt, kjøpe meg nytt ratt som ikke er "semsket"! En blir litt lei av å ta på "sandpapir" etter at rattet har blitt utsatt for solsteika et par år... Greit at nytt ratt passer!

 

Ser, etter å ha søkt litt på nett, at det er en nettbutikk som heter Vevor. Kan styring fra dem være noe å ha da? De er i hvert fall litt rimeligere enn andre steder.

 

Vevor hydraulisk styring - 90 hk

Link to post

Jeg bytta styring på jolla som sønnen hadde til en med planetgear. det funka veldig bra. motoren veide 43kg  utrolig lett styring og  virker begge veger slik at man ikke trenger å kompensere for at rattet vrir seg.   Bytta fra wire til hydraulikk på min forrige 19 foter med 115hk. Det var veldig verd det. ble som en ny båt å manøvrere og enklere å holde stø kurs med.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
30 minutes ago, jerognal said:

 Byttet til NFB (no feedeback) styresnekke på min Yamarin med F50. Båten er blitt en helt annen å kjøre. Slipper å tviholde på rattet hele tiden.

Jeg har store problemer med å forstå at leverandørene har montert enkeltvirkende styresnekke på båter med 20-80hk!!  Det er snakk om småpenger i mellom en med planetgear!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Denne Ultraflex NFB styresnekka var montert som standard i min Navette S540, kjøpt i 2010. Båt godkjent for 140 hk Byttet til hydraulisk i 2013.

 

IMG_1357.JPG.fe4fd75f37fda277fd32552655903c53.JPG

 

IMG_1360.JPG.cc85b3fa5085d4012b2e29c300b05fff.JPG

 

snekke.JPG.caf1d52ad09baa9ce99b0cdae5c48b48.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
ko-stens skrev for 19 timer siden:

Driver fremdeles og grubler på om jeg skal skaffe meg hydraulisk styring eller ikke, men heller litt mot å gjøre det i løpet av vinteren,

 

Jeg monterte hydraulisk styring på den forrige slepejolla vår (15 fot Steady med 40hk). Angret aldri et sekund på det. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...