Jump to content

Rust på seilbåtkjøl


Maxi 87

Recommended Posts

Visst skal våren komme!

 

Jeg har noen flekker med rust på kjølen på min Maxi 87. Har lest gjennom emneoversikten og funnet mange svar. Litt for mange...

 

Båten står ute, og jeg har ikke tilgang på sandblåsingsutstyr, så dette er det jeg har tenkt å gjøre:

 

1. pusse kjølen med vinkelsliperstålbørste

 

2. Male med tokomonent Antipest til Jotun maks 20 min etter at kjølen er rein.

Derfor er det vel lurt å ta en side om gangen?

 

3. Bunnstoff

 

Jeg fikk et tips her om en slags pussekive til glassfiberarbeid her tidligere, den har vært gull verdt, og gjorde jobben 10 ganger lettere. Finnes det et tilsvarende tips om stålbørste. Ser at feks Biltema har mange forskjellige varianter.

 

Er det andre som har gjordt seg erfaringer med et tilsvarende prosjekt?

 

Vårpusshilsen, Torstein

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mulig å ta av kjølen uten for mye arbeid kan du sende den til Norsk Everitt i Skien. Der dypper de den i et bad og lar det gro på noen tiendeler med ren nikkel. Da tror jeg at du kan slappe av ikke bekymre deg mer for den. Vet ikke om du må ha bunnstoff på 100% ren nikkel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke pusset ned en hel kjøl - men jeg lappet en del den jeg hadde på min forrige båt. Fant ut at stålbørsten var litt ugrei og benyttet en med en litt mykere materialet, og som var relativt bred med en del hull i- Husker ikke akkurat hva den het, men det tok kun få sekunder å få frem et større område med blankt metall uten at "børsten" ble ødelagt eller full av gammel primer.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mulig å ta av kjølen uten for mye arbeid kan du sende den

:eek::eek::eek:

Du tar ikke av en kjøl som veier ett tonn (?) på en gammel båt ustraffet! Rustflekker på kjølen er stort sett et kosmetisk problem, og innsatsen bør stå i forhold til dette.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei,

gjør følgende. Avfett med aceton før du begynner å slipe. Så sliper du med Flexidisc på vinkesliper. Du bør benytte en ganske grov korning (typisk 28 eller 40). Når du har slipt til bart metall uten rust, avfetter du igjen, legger på tokomponent epoxy-primer. f.ex hempel eller westsystem epoxy el. Hvis du skal ta hele kjølen ville jeg vurdert west og bruk av glassfiberduk for å få dette helt tett.

 

Så legger du på legger du på enda flere lag epoxy. Så sparkler du slik at kjølen blir så glatt som mulig, og at profilen blir så bra som mulig. Deretter epoxyprimer du igjen, før du legger på bunnstoff (gjerne vått-i-vått med epoxyprimeren, silk at det sitter skikkelig).

 

Alt dette foutsetter at det er tørt og varmt i været. Mao ingen vinteraktivitet, med mindre du kan stå innendørs.

Link to post
Share on other sites

Fikk følgende råd fra Ole Fredrik Olsen fra Jotun da jeg stilte dem samme spørsmål:

 

sitat

Det beste er å sandblåse kjølen, noe som ikke er noe hokys pokus. Det finnes små mobile enheter. Umiddelbart etter sandblåsing blåses kjølen ren for støv. Deretter grunnes med et produkt som heter Barrier sink epoxy 1 strøk. SÅ legges på 4 strøk med Penguin Antipest, 1 strøk per dag.Deretter legges på 2 strøk Penguin Nonstop.

 

Hvis du ikke får sandblåst; Få bort alt løst først med skrape, deretter bruker du en drill med stålbørste og feier rent etterpå. Skulle det være noe bunnstoff igjen så går det greit også. Påfør 2 strøk med Jotamastic 87 med 1 dags mellomrom og neste dag 1 strøk med Penguin Primer, deretter 2 strøk med Pengui Nonstop. Er det gravrust på kjølen må du forsikre deg om at du får godt med maling inni hullene. Det gjelder både etter sandblåsing og vedlikehold. Jotamastic 87 kan bestilles gjennom fargehandelen. Husk at Jotamastic er en to-komponent maling som må blandes nøye.

sitat slutt

 

Jeg vurderer å bruke stålbørste på vinkelsliperen heller enn drillen. Stålbørstene er billigst hos Biltema. Vurderer også å bruke forskjellig farge på lagen med primer og bunnstoff for da vil jeg senere alltid vite ned til hvilket lag det er slitt for å legge på minst mulig nytt bunnstoff senere. Ville også vurdere å dekke Primer med 1 eller 2 lag hardt bunnstoff og så et lag med selvpolerende til slutt. Dette siste av en annen farge.

 

Spent på å høre andres mening om dette også for jeg har bestemt meg for å gå igang når våren kommer, men ikke endelig bestemt meg for fremgangsmåte og produkter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er vel enig med Lars Herman, ikke mer pes enn at det er bra nok.

 

Ellers er min erfaring med flappydick at den slites fort ut. Jeg har brukt messingbørste før, men da på glassfiber.

 

Avfetting er kanskje en ide jeg skal ta med, men er ikke Antipest og Westsystem samme greia?

Begge er iallefall overpriset?

 

Takk ellers for innspill.

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke med meg siste innlegget..

 

Leste her at en ikke skulle bruke Jotamatic, når en ikke sandblåste fordi det satt rust igjen i porene i metallet, og det ble du ikke kvitt med stålbørste.

 

Jeg er også litt skeptisk til at lag på lag med forskjellige produkter til dobbel pris alltid gjør så mye bedre jobb? Er enig i at det er lurt å følge samme produsent med grunning og bunnstoff.

 

Har forøvig gode erfaringer med Jotun sitt bunnstoff, har kort sesong, så på gamlebåten smørte jeg bare annenhvert år. Produsenten anbefaler selvsagt to strøk hver sesong, det skal jo tjenes penger..

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke med meg siste innlegget..

 

Leste her at en ikke skulle bruke Jotamatic, når en ikke sandblåste fordi det satt rust igjen i porene i metallet, og det ble du ikke kvitt med stålbørste.

 

Jeg er også litt skeptisk til at lag på lag med forskjellige produkter til dobbel pris alltid gjør så mye bedre jobb? Er enig i at det er lurt å følge samme produsent med grunning og bunnstoff.

 

Har forøvig gode erfaringer med Jotun sitt bunnstoff, har kort sesong, så på gamlebåten smørte jeg bare annenhvert år. Produsenten anbefaler selvsagt to strøk hver sesong, det skal jo tjenes penger..

Hvis det er mitt innlegg med referat fra hva Jotun anbefaler du henviser til så er jeg litt forvirret fordi;

Jotun sier at du SKAL bruke Jotamastic hvis du IKKE sandblåser. Uansett hva jeg har malt eller hvem jeg har spurt (eller lest) så er anbefalingene at to tynne strøk er bedre enn et tykt! Når det gjelder maling etter pussing til mer eller mindre blankt jern så er det viktig å dekke godt med maling. For årlig vedlikehold vil jeg bruke minst mulig og derfor lurt å bruke forskjellige farger slik at man lett ser om det er nødvendig å male eller ikke, eventulet bare flekkmale.

 

Vet ikke om dette ble noe bedre eller klarere?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...