Jump to content

Skade på glassfiber/gelcoat under vannlinje

moby666

Recommended Posts

Det kommer vel sikkert litt an på hva slags båt dette er, men for min del så har jeg aldri brukt verksted eller fagfolk i forbindelse med reparasjoner på noen av de 3 seilbåtene jeg har hatt. Ville nok helt sikkert ha reparert den skaden der selv, men det har jo også sammenheng med at den båttypen som jeg foretrekker typisk er en seilbåt i fra 80'tallet, som ikke representerer de helt store verdier, og som er robust og enkelt bygd.

Hadde det vært min båt, så ville nok opplegget ha vært å kikke litt grundig på om skaden går inn i glassfiberlagene eller om det bare er en skade i gelcoaten. Hvis det bare er en skade i gelcoaten, så hadde jeg vel bare pusset skadestedet litt og lagt på ny gelcoat/topcoat.

Synes at det er det som er noe av sjarmen med må ha gammel båt, at man kan fikse absolutt alt selv. Om man ikke alltid oppnår et topp resultat, så blir det som oftest godt nok. 

Puss selve hullet med sandpapir til hullet er jevnt og med en ru overflate i hullet.

Fyll på med epoxy sparkel (det er lurt å bruke epoxy under vannlinjen).

Puss til du får en glatt og fin overflate.

Så må du til med primer og deretter så.må du ha på bunnstoff på den lille flekken som du har pusset og primet.

Selvfølgelig i så må bunnstoffet være i samme farge som resten av bunnstoffet.

Lazyjack skrev for 18 timer siden:

Her har du så vidt jeg kan se to valg:

1. Kondemnere båten og få utbetalt kr. 1000 i vrakpant.

2. Gå til innkjøp av en tube epoxysparkel og litt sandpapir, lese bruksanvisningen og følge den.

Greit oppsummert! 🤣🤣

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Fisk å kos skrev for 17 timer siden:

Puss selve hullet med sandpapir til hullet er jevnt og med en ru overflate i hullet.

Fyll på med epoxy sparkel (det er lurt å bruke epoxy under vannlinjen).

Puss til du får en glatt og fin overflate.

Så må du til med primer og deretter så.må du ha på bunnstoff på den lille flekken som du har pusset og primet.

Selvfølgelig i så må bunnstoffet være i samme farge som resten av bunnstoffet.

Trenger man egentlig primer over epoxysparkel? Primer er jo bare mer epoxy...

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Da jeg kjøpte min første seilbåt, så kjøpte jeg meg en båt med veldig dårlig vedlikeholdsstatus, for å få lært meg "vedlikehold av plastbåt".  Ingen av mine reparasjoner fra den gang jeg fikk båten, ble vel utført 100% korrekt, men de hadde da det til felles at de holdt ca 5 år videre, uten noen form for problem. "Helt korrekt utførelse" eller "nesten korrekt", det hadde i praksis ingen praktisk betydning.

Med forbehold om at jeg nå etter hvert har forstått tingene rett:

Når man har en skade som bare går inn i gelcoat-laget, så kan man gjenskape til "nær originalt" ved å fylle inn med ny gelcoat i det området som er skadet. Da legger man inn et litt tykkere lag enn det som representerer dybden av skaden. 

Etter at den nye gelcoaten har herdet, så vil den være litt "klissen" på overflaten. Dette skyldes at oksygen i luften hindrer gelcoaten å herde på overflaten. Så pusser man vekk det ytterste laget av den nye gelcoaten, slik at den gjennomherdede gelcoaten danner en ny overflate. Da har man en enkel reparasjon som skal fungere som "nær originalt".

Da utgjør de totale kostnadene ca kr 100,- for en liten boks med gelcoat inklusive herder. 

Ellers så forstår jeg det slik at "gelcoat" og "epoxy primer" er to forskjellige måter å hindre vanninntregning på, i forhold til struktur av polyester og glassfiber og "glassfibersparkel", som begge tilfeller kan være litt porøse og trekke litt vann. Gelcoat eller tokomponent epoxy maling er to alternative måter å tette overflaten på for å forhindre vanninntrenging.   

Skal tro om dette blir rett?! 

38 minutes ago, Arne2 said:

Da jeg kjøpte min første seilbåt, så kjøpte jeg meg en båt med veldig dårlig vedlikeholdsstatus, for å få lært meg "vedlikehold av plastbåt".  Ingen av mine reparasjoner fra den gang jeg fikk båten, ble vel utført 100% korrekt, men de hadde da det til felles at de holdt ca 5 år videre, uten noen form for problem. "Helt korrekt utførelse" eller "nesten korrekt", det hadde i praksis ingen praktisk betydning.

Med forbehold om at jeg nå etter hvert har forstått tingene rett:

Når man har en skade som bare går inn i gelcoat-laget, så kan man gjenskape til "nær originalt" ved å fylle inn med ny gelcoat i det området som er skadet. Da legger man inn et litt tykkere lag enn det som representerer dybden av skaden. 

Etter at den nye gelcoaten har herdet, så vil den være litt "klissen" på overflaten. Dette skyldes at oksygen i luften hindrer gelcoaten å herde på overflaten. Så pusser man vekk det ytterste laget av den nye gelcoaten, slik at den gjennomherdede gelcoaten danner en ny overflate. Da har man en enkel reparasjon som skal fungere som "nær originalt".

Da utgjør de totale kostnadene ca kr 100,- for en liten boks med gelcoat inklusive herder. 

Ellers så forstår jeg det slik at "gelcoat" og "epoxy primer" er to forskjellige måter å hindre vanninntregning på, i forhold til struktur av polyester og glassfiber og "glassfibersparkel", som begge tilfeller kan være litt porøse og trekke litt vann. Gelcoat eller tokomponent epoxy maling er to alternative måter å tette overflaten på for å forhindre vanninntrenging.   

Skal tro om dette blir rett?! 

Gelcoat må tilsettes litt voks i tilegg til herder for å herde i "friluft" uten å bli klissete, for småskader i gelcoat er gelcoatsparkel tingen. Legg en runde med isolasjonstape rundt skaden, da får du nok høyde til at du har litt å slipe på -så er det bare å pusse med fint sandpapir til resultatet er tilfredstillende:)

Enig med @Princess40. Her kan du bare pusse med grovt sandpapir (40 korning), støvsug og sparkle med gelcoatsparkel. 
Ikke bruk aceton eller dets like til rengjøring. Gjerne før du pusser men ikke etterpå. Det drar voks opp i overflaten og gir dårligere vedheft. Så ingen vasking av overflaten etter pussing altså. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...