moby666 Startet Torsdag 20:03 Link til dette innlegget Startet Torsdag 20:03 Var litt uheldig ved opptak av båt og fikk et hakk under vannlinjen. Er dette noe jeg kan utbedre selv, eller må jeg ha fagfolk til å fikse? Siden dette er under bunnstoff er ikke finish så farlig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 20:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:58 Det kommer vel sikkert litt an på hva slags båt dette er, men for min del så har jeg aldri brukt verksted eller fagfolk i forbindelse med reparasjoner på noen av de 3 seilbåtene jeg har hatt. Ville nok helt sikkert ha reparert den skaden der selv, men det har jo også sammenheng med at den båttypen som jeg foretrekker typisk er en seilbåt i fra 80'tallet, som ikke representerer de helt store verdier, og som er robust og enkelt bygd. Hadde det vært min båt, så ville nok opplegget ha vært å kikke litt grundig på om skaden går inn i glassfiberlagene eller om det bare er en skade i gelcoaten. Hvis det bare er en skade i gelcoaten, så hadde jeg vel bare pusset skadestedet litt og lagt på ny gelcoat/topcoat. Synes at det er det som er noe av sjarmen med må ha gammel båt, at man kan fikse absolutt alt selv. Om man ikke alltid oppnår et topp resultat, så blir det som oftest godt nok. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Torsdag 21:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:29 Her har du så vidt jeg kan se to valg: 1. Kondemnere båten og få utbetalt kr. 1000 i vrakpant. 2. Gå til innkjøp av en tube epoxysparkel og litt sandpapir, lese bruksanvisningen og følge den. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 21:35 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:35 Det var nok ganske mange slike reparasjoner på min første seilbåt, før det endte opp med kr 1.000,- i vrakpant. Så "ja takk begge deler" bør vel også være en mulighet. Sitér dette innlegget Link to post
Fisk å kos Svart Torsdag 22:24 Link til dette innlegget Svart Torsdag 22:24 Puss selve hullet med sandpapir til hullet er jevnt og med en ru overflate i hullet. Fyll på med epoxy sparkel (det er lurt å bruke epoxy under vannlinjen). Puss til du får en glatt og fin overflate. Så må du til med primer og deretter så.må du ha på bunnstoff på den lille flekken som du har pusset og primet. Selvfølgelig i så må bunnstoffet være i samme farge som resten av bunnstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart Fredag 16:16 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:16 Lazyjack skrev for 18 timer siden: Her har du så vidt jeg kan se to valg: 1. Kondemnere båten og få utbetalt kr. 1000 i vrakpant. 2. Gå til innkjøp av en tube epoxysparkel og litt sandpapir, lese bruksanvisningen og følge den. Greit oppsummert! 🤣🤣 Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
HiWard Svart Fredag 16:21 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:21 Fisk å kos skrev for 17 timer siden: Puss selve hullet med sandpapir til hullet er jevnt og med en ru overflate i hullet. Fyll på med epoxy sparkel (det er lurt å bruke epoxy under vannlinjen). Puss til du får en glatt og fin overflate. Så må du til med primer og deretter så.må du ha på bunnstoff på den lille flekken som du har pusset og primet. Selvfølgelig i så må bunnstoffet være i samme farge som resten av bunnstoffet. Trenger man egentlig primer over epoxysparkel? Primer er jo bare mer epoxy... Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Arne2 Svart Fredag 16:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:35 Da jeg kjøpte min første seilbåt, så kjøpte jeg meg en båt med veldig dårlig vedlikeholdsstatus, for å få lært meg "vedlikehold av plastbåt". Ingen av mine reparasjoner fra den gang jeg fikk båten, ble vel utført 100% korrekt, men de hadde da det til felles at de holdt ca 5 år videre, uten noen form for problem. "Helt korrekt utførelse" eller "nesten korrekt", det hadde i praksis ingen praktisk betydning. Med forbehold om at jeg nå etter hvert har forstått tingene rett: Når man har en skade som bare går inn i gelcoat-laget, så kan man gjenskape til "nær originalt" ved å fylle inn med ny gelcoat i det området som er skadet. Da legger man inn et litt tykkere lag enn det som representerer dybden av skaden. Etter at den nye gelcoaten har herdet, så vil den være litt "klissen" på overflaten. Dette skyldes at oksygen i luften hindrer gelcoaten å herde på overflaten. Så pusser man vekk det ytterste laget av den nye gelcoaten, slik at den gjennomherdede gelcoaten danner en ny overflate. Da har man en enkel reparasjon som skal fungere som "nær originalt". Da utgjør de totale kostnadene ca kr 100,- for en liten boks med gelcoat inklusive herder. Ellers så forstår jeg det slik at "gelcoat" og "epoxy primer" er to forskjellige måter å hindre vanninntregning på, i forhold til struktur av polyester og glassfiber og "glassfibersparkel", som begge tilfeller kan være litt porøse og trekke litt vann. Gelcoat eller tokomponent epoxy maling er to alternative måter å tette overflaten på for å forhindre vanninntrenging. Skal tro om dette blir rett?! Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 16:56 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:56 Bagatell skade Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart Fredag 17:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:09 Har aldri skjønt hvorfor folk absolut skal bruke epoxy på en båt av polyester...🤔 Polyester fikses best med polyester😉 Det lille kakket der er bare å gjøre rent før du sparkler opp med gelcoat sparkel og pusser litt så er den god som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Princess40 Svart Fredag 17:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:19 38 minutes ago, Arne2 said: Da jeg kjøpte min første seilbåt, så kjøpte jeg meg en båt med veldig dårlig vedlikeholdsstatus, for å få lært meg "vedlikehold av plastbåt". Ingen av mine reparasjoner fra den gang jeg fikk båten, ble vel utført 100% korrekt, men de hadde da det til felles at de holdt ca 5 år videre, uten noen form for problem. "Helt korrekt utførelse" eller "nesten korrekt", det hadde i praksis ingen praktisk betydning. Med forbehold om at jeg nå etter hvert har forstått tingene rett: Når man har en skade som bare går inn i gelcoat-laget, så kan man gjenskape til "nær originalt" ved å fylle inn med ny gelcoat i det området som er skadet. Da legger man inn et litt tykkere lag enn det som representerer dybden av skaden. Etter at den nye gelcoaten har herdet, så vil den være litt "klissen" på overflaten. Dette skyldes at oksygen i luften hindrer gelcoaten å herde på overflaten. Så pusser man vekk det ytterste laget av den nye gelcoaten, slik at den gjennomherdede gelcoaten danner en ny overflate. Da har man en enkel reparasjon som skal fungere som "nær originalt". Da utgjør de totale kostnadene ca kr 100,- for en liten boks med gelcoat inklusive herder. Ellers så forstår jeg det slik at "gelcoat" og "epoxy primer" er to forskjellige måter å hindre vanninntregning på, i forhold til struktur av polyester og glassfiber og "glassfibersparkel", som begge tilfeller kan være litt porøse og trekke litt vann. Gelcoat eller tokomponent epoxy maling er to alternative måter å tette overflaten på for å forhindre vanninntrenging. Skal tro om dette blir rett?! Gelcoat må tilsettes litt voks i tilegg til herder for å herde i "friluft" uten å bli klissete, for småskader i gelcoat er gelcoatsparkel tingen. Legg en runde med isolasjonstape rundt skaden, da får du nok høyde til at du har litt å slipe på -så er det bare å pusse med fint sandpapir til resultatet er tilfredstillende:) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 17:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:19 Enig med @Princess40. Her kan du bare pusse med grovt sandpapir (40 korning), støvsug og sparkle med gelcoatsparkel. Ikke bruk aceton eller dets like til rengjøring. Gjerne før du pusser men ikke etterpå. Det drar voks opp i overflaten og gir dårligere vedheft. Så ingen vasking av overflaten etter pussing altså. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Fisk å kos Svart igår klokken 09:02 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:02 HiWard skrev On 12.9.2025 at 18.21: Trenger man egentlig primer over epoxysparkel? Primer er jo bare mer epoxy... Er jammen ikke sikker på det. Mulig at det er smør på flesk. Det skader nå ihvertfall ikke med litt epoxy primer. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart igår klokken 09:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:55 Fisk å kos skrev 52 minutter siden: Er jammen ikke sikker på det. Mulig at det er smør på flesk. Det skader nå ihvertfall ikke med litt epoxy primer. Jeg tenkte vel det samme, men om man slippe så er det tid og penger spart. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.