Jump to content

Montere slepeøye på 17 fot Herwa

Bottenopp

Recommended Posts

Har en 17 fot Herwa båt som veier ca 450 kg. Båten mangler øye foran til å feste tilhenger-vinsjen i, så ganske stress å få opp båten om høsten. Er det bare å bore to hull i baugen og montere en sånn "slepekrok" eller kommer jeg til å få krok og hele driten gjennom bakvinduet på bilen? Må jeg ha noe mer / annet /  forsterke?

Båten er av plast og ca 50-60 år gammel.

Screenshot_20250924_180738_Samsung Internet.jpg

Aner ikke hvor solid den båten er i baugen, men når du borer de to hullene får du en grei pekepinn på hvor frisk og solid glassfiberen er, og hvor tykt laminatet er.

Hvis du er usikker kan du forsterke med et flattstål i syrefast eller tykk aluminium på innsiden. Dette legger du i ei kake av langtrådet glassfibersparkel for å få full kontakt med underlaget.

Vil tro @Komodo har gitt deg fasiten her. Jeg ville definitivt lagt på sparkel for å få full kontakt. Jeg har hatt 2 båter med et slepeøye i baugen; Hansvik 14 og Rana 17. På begge båtene var det "et eller annet" på innsiden - trolig en kake med glassfiber - der øyet var montert, slik at platen på innsiden hadde god kontakt.

Nå var disse båtene støpt lenge før datamaskinen fortalte produsentene hvor tynne yoghurtbegre de kan komme unna med, så jeg vil tro det var "sterkt nok og litt til". Det samme gjelder vel Herwa. Jeg skar hull i siden på vår Rana 17 (prosjekttråd i signaturen min). Laminatet var tykt nok, kan man si...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...