Sun Flyer Svart Lørdag 07:49 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:49 Code0 skrev 10 minutter siden: tråden har vist at å kjøpe Bavaria ikke er mer risikabelt enn å kjøpe andre båtmerker. Som var det trådstarter lurte på. Stemmer. Og siden TS har fått det han etterspurte kan må det jo være greit å spinne videre på noen av de andre temaene som kom opp uten at du skal bli sur. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart Lørdag 08:46 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:46 Sun Flyer skrev 53 minutter siden: Stemmer. Og siden TS har fått det han etterspurte kan må det jo være greit å spinne videre på noen av de andre temaene som kom opp uten at du skal bli sur. Akkurat, for det er hva de fleste trådene gjør, sporer av. Og det er ikke alltid negativt. For det er da informasjon og verdifulle vurderinger popper opp som kan komme andre til nytte. Tross alt er det få forunt å kunne kjøpe seg en Hulda. Måtte bare. Ødelegger setningen over, som har et skinn av verdi. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Lørdag 09:14 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:14 Grønnskollingen skrev for 11 timer siden: Har hatt en Hanse 315 (den nye varianten) og slo konsekvent alle Bavaria i tilsvarende segment. Med målebrev eller utseilt tid? På utseilt tid skal min Bavaria 36 Cruiser med rullemast bli slått av omtrent alt - men med målebrev ble vi løftet opp til 4. plass på min første Færderseilas i egen båt. Regattaresultater («slo konsekvent alle…») sier jo lite annet enn at du er en bedre seiler enn de som seiler Bavaria. Eller har raskere båt, avhengig av hvilken tid man ser på. Jeg har mange ganger ønsket meg tradisjonelt storseil, men ikke når jeg er alene i båten og drar ut seilene for noen minutters seilas mens regattabåtene går hele turen hjem fra seilas for motor. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Lørdag 09:58 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:58 Når hulda sier det er greit så… noen drømmer om en Xp44, men sjekk om det er en charterbåt, med endel ufrivillige / harde jibber i istorikken. Mitt poeng er at alle eldre båter har sin historie, og folk får velge den båten som passer deres bruk. Noen Bavariaer går sjelden syd for Oscarsborg, sikkert sånn med endel andre båtmerker, og motorbåter også. Noen / mange ønsker seg ‘båt’, og ender opp med seilbåt pga innvendig plass / driftsutgifter / innkjøpspris. Og noen kjøper seilbåt og nekter å si ‘storseil’. Søk ‘ aqua nomas dismasting’ https://www.facebook.com/share/r/1AYMu7ZbPE/?mibextid=wwXIfr Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Lørdag 09:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:59 Utseilt tid. Jeg har for øvrig ikke nevnt noe om regatta. I serieseilasen er det få Bavaria å sammenligne seg med. Jeg kommenterte Sun Flyers påstand om at seilegenskapene til Bavaria og Hanse er hipp som happ. Det vil jeg påstå at det ikke er, basert på egen erfaring med i hvert fall de mindre modellene. Men om denne tråden først og fremst skal handle om hvordan Bavaria bygger båtene sine er det bare å respektere. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart Lørdag 12:33 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:33 Jeg syns at når Bavariaene blir seil av kompetente folk og har gode seil så går de fint. Mens Hanse båtene jeg har opplevd ofte underpresterer. Spesielt i lite vind, spesielt når de er utstyrt med selvslående fokk. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lr-80 Svart Lørdag 13:25 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:25 Grønnskollingen skrev for 3 timer siden: Men om denne tråden først og fremst skal handle om hvordan Bavaria bygger båtene sine er det bare å respektere. Hva bør man se etter ved kjøp av "gammel" Bavaria seilbåt? Det ble mye fokus på byggemetoder. Men innad i Bavaria-line-up er også ganske store forskjeller på seilegenskaper. Noe å ta med seg når en skal kjøpe gammel Bavaria. Ofte er plass, komfort og enkel seilhåndtering (Cruiser) i en annen ende av skalaen enn «seiler fort», «seiler i lett vind» og «håndteres enkelt av én person» (Match). Nå lages ikke Match lenger, men de har noen versjoner på samme som C-skogene som er lettet for unødvendig utstyr (badeplattform) og oppgradert rigg/seil/dekksutstyr. Men disse er ikke «gamle» og ikke aktuelle for tråden. Derfor er det rimelig å anta at trådstarter vil høre om seilegenskaper på Cruiser/AC/Ocean/Match - som alle er Bavaria. En liten digresjon er at alle Cruiser (og andre verft sine turbåter i samme segment) seiler dårligere enn optimaliserte båter som Match, First, Fast etc. Hanse 350 med APH ToT på 1.0524 seiler selvsagt fra min 36 Cruiser med APH ToT 1.0196 men ikke en 35 Match med APH ToT 1.0851. Min seiler jeg enkelt alene, Matchen krever mannskap for å få ut potensialet. Kanskje er Hanse’n «best of both worlds»? Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart Lørdag 14:40 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:40 Match seiler ihvertfall bra. På Shetland race i år så kom vi på 2. plass på vei bort - 6 min bak han som vant etter 37 timers seilng. På vei tilbake kom vi først - med 8 min tilgode på andremann - etter ca 28 timers seiling. Her kan dere se hvordan det gikk til :-) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Arne2 Svart Lørdag 15:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:43 7 hours ago, Code0 said: tråden har vist at å kjøpe Bavaria ikke er mer risikabelt enn å kjøpe andre båtmerker. Som var det trådstarter lurte på. Utgangspunktet for tråden var vel akkurat det motsatte. Jeg måtte slå til bake for å se om jeg hadde uttrykt meg så uklart at det ble til akkurat det motsatte av det jeg mente å si, men det kan vel se ut som at jeg var på rett spor allerede i fra starten av. Utgangspunktet var, ser jeg at trådstartet har en ca 40 år gammel seilbåt, med drivaksling og halvlang kjøl, og vurderer å oppgrdere til en nyere type seilbåt. Den eneste alternativet for "ny type seilbåt" som er til vurdering er Bavaria, alder ca 20-25 år, størrelse ca 32-42 fot. Hensikten med tråden var/er å få utarbeidet innholdet til en teknisk sjekkliste, som man kan bruke når man skal reise rundt og vurdere ulike eksemplarer av Bavariabåter. Innholdet i sjekklisten vil jo først og fremst ha fokus på det som går på hvordan man utfører en teknisk gjennomgang av en Bavaria seilbåt og hvordan man identifiserer og vurderer forholdvis kostbare skader, hvis det finnes slike. Man bør også få fram noe info slik at man kan vurdere kostnadsnivået for å rette opp ulike feil man måtte finne. Grunnen til at andre båttyper i det hele tatt er nevnt, det er for å kaste litt mer lys over kontruksjonsløsninger, og hvordan man rent praktisk kan gå fram, når man skal finne og vurdere skader og slitasje på en Bavaria seilbåt. En problemstilling som vil være lik for mange nye båttyper, det er er jo problemstillingene rundt belg og seildrev, men hvis utgangspuktet er en båt med rett aksling, så blir jo problemstillingene rundt belg og seildrev også punkter som må inn på listen, selv om disse problemstillingene blir forholdvis like, fra merke tilk merke. (Men en ting jeg jo har lagt merke til det er at i andre båter, så skifter man fra motormerke til motormerke, mens for Bavaia, så kan det se ut som at man skifter fra Volvo til nyere Volvo.) (Jeg har i alle fall ikke sette en Bavaria med Yanmar motor fram til nå.) Vi har jo ikke skrevet ut noen sjekkliste for en teknisk gjennomgang av en Bavaria, før kjøp, men vi har vel vært gjennom mye av det innholdet som er nødvendig å belyse for å lage en slik sjekkliste. Noe av innholdet til sjekklisten har vel kanskje fått en "litt enkel gjennomgang", for eksempel det som går på røstjern og rigg generelt. En problemstilling som det heller ikke har blitt nevnt så mye om, det er hvordan man rent praktisk gjennomfører en funksjonsprøve og avdekker og vurderer feil i et oppsett der hovedseilet rulles inn i masten. Selv om jeg eventuelt ikke ender opp med å kjøpe en Bavaria, så vil jo innholdet i en slik "teknisk sjekkliste" kunne brukes av andre også. Det som er et lite problem, når man skal være kanskje alt for "teknisk saklig" og holde mesteparten av "det følesesmessige" helt utenfor, da ender den gamle båten man har ubehagelig høyt oppe på listen. Den fungerer til oppgaven og den er i alle fall suverent best på alt som har med økonomi å gjøre, så vi får se. Men som kjent, man lever jo bare en gang, og noe skal man vel bruke pengene på. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart Lørdag 18:40 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:40 lr-80 skrev for 5 timer siden: En liten digresjon er at alle Cruiser (og andre verft sine turbåter i samme segment) seiler dårligere enn optimaliserte båter som Match, First, Fast etc. Hanse 350 med APH ToT på 1.0524 seiler selvsagt fra min 36 Cruiser med APH ToT 1.0196 men ikke en 35 Match med APH ToT 1.0851. Min seiler jeg enkelt alene, Matchen krever mannskap for å få ut potensialet. Kanskje er Hanse’n «best of both worlds»? Det virker logisk, ja. Men erfaringen min etter å ha returnert til klubbregattaer etter 10 års pause sier noe annet. Min 32 fot jeanneau med aph 0.99 har seilt fra både Hanse 350 og to hanse 400 det siste året. I vind fra 0-13 m/s. Alle disse hadde vesentlig høyere Aph og skulle dermed lett kommet før oss i mål. Det er derfor jeg mener Hanse underpresterer på vannet i forhold til det relativt skarpe utseendet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilars Svart Lørdag 20:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:27 Arne2 skrev for 5 timer siden: Det som er et lite problem, når man skal være kanskje alt for "teknisk saklig" og holde mesteparten av "det følesesmessige" helt utenfor, da ender den gamle båten man har ubehagelig høyt oppe på listen. Den fungerer til oppgaven og den er i alle fall suverent best på alt som har med økonomi å gjøre, så vi får se. Det har jeg gjort mange ganger, gått på båtmesser med ett ønske om å finne noe fint, for så å ende opp med at ingen av båtene føles verdt mellomlegget. Enten har de balsa i skrog og dekk(Hanse), de har limt fast en innerliner i skroget istedenfor å laminere fast en bunnramme (Jeanneau, Beneteau,Dufour). Det er benyttet Laminat istedenfor lakkert treverk(Jeanneau). Det er lakkert treverk, men platene er lakket før de er kappet slik at endeved er ubeskyttet (Beneteau). Eller det er litt for minimalistisk stil på interiøret, og madrassene og salongen er harde som feltsenger (Bavaria). Så tenker man at en svensk båt skal være så flott, men de har en prislapp som er svimlende, samtidig som man ikke kan kjøpe brukt heller, for da er det gjerne skrudde teakdekk og balsa på en og samme svenske. Man hørte jo det for 25 år siden, at Najad og Hallberg Rassy skulle være så mye bedre enn alt annet. Men jeg har bare absolutt ikke lyst på en gammel båt med skrudd teakdekk. De er flotte flytende møbler, men de var litt gammeldagse for 25 år siden, og da hjelper det ikke at Hallberg Rassy er innovative drømmebåter i 2025. Hanse lager elegante båter som ser raske ut. Jeanneau har ett design både på interiør og eksteriør som er fantastisk elegant. Beneteau har gode madrasser og ett komfortabelt interiør. Bavaria er mye kvalitet for pengene. Dufour er i klasse med Jeanneau, og lager også fantastisk pene båter. Vi har vært på messer, og hos forhandlere, men klarte aldri å finne en ny båt. Nybåt salget gikk vel ikke så voldsomt godt heller, så det var flere enn oss som ikke lot seg friste. Man får rett og slett mye annet fint i livet for de pengene man kunne brukt på båter som ikke var overbevisende nok. Så @Arne2 kanskje er det ikke så dumt å beholde den båten man har. Alle de nyere båtene som er nevnt ovenfor, med alle de etter min mening dårlige konstruksjons løsningene, har etter all sannsynlighet også mange praktiske design forbedringer. Sammenlignet med vår 22 år gamle Bavaria, så seiler de sikkert raskere, har større cockpit, og lysere innredning. Ikke minst, så ser de fleste av dem mye mer moderne ut. Men er man først fornøyd med en båt, så kan man leve godt med at det sikkert finnes noe bedre. Du sier det jo veldig godt, den båten man har fungerer godt, og er suverent best på alt som har med økonomi å gjøre. Det var vår konklusjon også, og nå er krona så svak at det uansett ville vært uaktuelt å bytte til noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 20:37 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:37 Seilars skrev 9 minutter siden: gjerne skrudde teakdekk og balsa på en og samme svenske Her har Hallberg Rassy vært gode, og har faktisk aldri brukt balsa. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Seilars Svart Lørdag 21:15 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:15 enslagsgjest skrev 33 minutter siden: Her har Hallberg Rassy vært gode, og har faktisk aldri brukt balsa. Hallberg Rassy sier selv at de aldri har benyttet balsa. Det overrasket meg litt, for jeg trodde de brukte det på de virkelig gamle båtene fra 70 tallet. Men mange andre svenske båter har hatt rikelig med balsa. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart Lørdag 21:40 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:40 Seilars skrev 1 time siden: Det har jeg gjort mange ganger, gått på båtmesser med ett ønske om å finne noe fint, og så ende opp med en Bavaria. Livet er for kjipt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 21:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:48 1 hour ago, Seilars said: Det har jeg gjort mange ganger, gått på båtmesser med ett ønske om å finne noe fint, for så å ende opp med at ingen av båtene føles verdt mellomlegget. Enten har de balsa i skrog og dekk(Hanse), de har limt fast en innerliner i skroget istedenfor å laminere fast en bunnramme (Jeanneau, Beneteau,Dufour). Det er benyttet Laminat istedenfor lakkert treverk(Jeanneau). Det er lakkert treverk, men platene er lakket før de er kappet slik at endeved er ubeskyttet (Beneteau). Eller det er litt for minimalistisk stil på interiøret, og madrassene og salongen er harde som feltsenger (Bavaria). Da jeg kjøpte den første seilbåten, så var målet å finne en båt i passe dårlig stand, slik at jeg fikk lært meg "det tekniske" rundt reparasjoner og drift av seilbåt av glassfiber. Da jeg kjøpte den neste seilbåten, så var det neste målet å få lært meg det tilsvarende for seilbåter av stål. Begge de to første båtene ble kjøpt inn ut i fra kriteriet "skulle være i passe dårlig stand" og ut i fra annonse. Da jeg kjøpte inn den 3'dje båten, så ønsket jeg fortsatt å kjøpe inn en litt eldre og rimelig båt, men det skulle være en båt som var i rimelig god stand, og som var bygd ut i fra det som jeg vil kalle for "riktige byggetekniske prinsipper". Da reiste jeg rundt ca 1 års tid uten å finne noe, inntil jeg kom over Moody'en. Da var konklusjonen: Endelig noen som bygger båt på den riktige måten og som velger riktige tekniske løsninger. Da jeg så begynte å se på temaet "moderne båt", så var det i grunnen bare ett merke som skite seg ut ved at de tilsynelatende benyttet noe av de samme byggetekniske prinsippene og "overordnet systemfilosofi", men i en mer moderne utgave. Dette var/er Bavaria og de båtene som jeg har kikket litt næremere inn på, ca 20-25 år gamle båter. Men når det gjelder "gammel båt" i forhold til "moderne båt", så har "gammel båt" i mitt tifelle noen egenskaper som "moderne båt" vanskelig kan konkurrere mot: 1. Stikker 1.35 meter dypt. 2. 12 meter høy mast. 3. Ingen belg eller seildrev som må følges opp fortløpende. 4. Svært kraftig innfesting av kjøl, som er designet for å tåle en grunnstøting. 5. Ingen balsa eller distansematerieale noe sted. 6. Skjegg med innfesting av ror oppe og nede. Så om man skulle gå over til en mer moderne båt, så er jo byggemåten uansett litt annerledes, og kostnadsnivået vil nok helt sikkert gå en del opp. På plussiden så kommer jo bedre bokomfort og relativt bedre seilegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 21:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:51 20 minutes ago, dobsen62 said: og så ende opp med en Bavaria. Livet er for kjipt. Det aller kjipeste i denne verden, som jeg er i stand til å forestille meg, det må vel være en limt innerliner. Noe av det nest kipeste må vel være et skrudd teakgulv. Seildrev og spaderor, er vel ellers noe småkipt som man eventuelt kan vurdere å ta med på kjøpet, selvfølgelig ut i fra en helhetsvurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Lørdag 22:11 Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:11 @Arne2hvis det er sjekkliste du vil ha så kjøp denne boka. Der ser du også hva seilet på masta heter. https://nettbutikk.altomseilbåt.no Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 22:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:25 29 minutes ago, Code0 said: @Arne2hvis det er sjekkliste du vil ha så kjøp denne boka. Der ser du også hva seilet på masta heter. https://nettbutikk.altomseilbåt.no Kjenner nok godt til at hovedseilet på masta heter "main-sail". En hel del av det som man ser etter på en brukt seilbåt vil jo være "generelt" og ikke spesifikt for en spesiell båttype. En del av kriteriene, og kanskje de viktigste kriteriene, vil jo være speisfikt rettet mot en bestemt båttype. Mulig jeg forsøker å få til en slik sjekkliste, spseielt for Bavaria. Får se. Legger den eventuelt ut, slik at man kan korrigere og komme med forslag til endringer. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 22:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 22:54 Ser at enkelte Volvo seildrev kan ha problemer med sluring ved innkobling. 130S, det er et drev som brukes til båter i fra Bavaria? https://baatplassen.no/i/topic/109957-130-s-seildrev-slurer/ Noen som vet litt om hvordan man går fram for å sjekke for denne typen feil, og om dette er en aktuell type feil, som man bør kontrollere seildrevet for? Også en del spsifikke problemstillinger som går på korrosjon, ser jeg: https://baatplassen.no/i/topic/105566-tæring-på-volvo-penta-seildrev-130-hva-bør-gjøres/ Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 23:27 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:27 Ser ellers også at det finnes kapasitive fuktighetsmålere, som kan brukes til å måle fuktighetsinnholdet i GRP og treverk. Dette bør jo være midt i blinken for å kunne måle for eksempel en eventuell innesttengt vannmengde i et spaderor. Er det noen på forum som kjenner til hva et slikt instrument koster, og/eller hvor man eventuelt kan få tak i en rimelig variant? Edit: Det kan se ut som at Kjell & Co sin rimelige variant jobber ut i fra et tilsvarende kapasitivt prinsipp, og da kan den vel brukes? https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/verktoy/maleinstrumenter/termometere-og-hygrometere/fuktmalere/luxorparts-fuktmaler-p49045 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 06:16 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:16 Arne2 skrev for 6 timer siden: Ser at enkelte Volvo seildrev kan ha problemer med sluring ved innkobling. 130S, det er et drev som brukes til båter i fra Bavaria? Det er en tetning/ simmering mellom aksling og seildrev som skal hindre vann i å komme inn i oljen. Denne står nevnt i service manualen til volvo penta, men mange glemmer å bytte denne. Mener det bør gjøres innen 5 år /500 timer. Det de da opplever er at det kommer inn litt vann i oljen, og dette mikser seg og endrer viskositeten. TS i den tråden du linket til fant ut at dette i kombinasjon med litt høyt tomgangsturtall var årsaken. Ved å bytte olje og justere ned tomgangs turtall så fikk TS til drevet sitt Løsning: -Peil drev oljen regelmessig for å kontrollere at du har ren olje på drevet. Jeg sjekker oljene når jeg rengjør sjøvannsfilteret. -Bytt olje på drevet iht. intervall. -Ha ett forhold til når du skal bytte simmering rundt aksling. Dette er en rimelig og enkel operasjon. Det er mye fokus på belgen på seildrevet, men man må også huske å presse på en ny simmering rundt propellakslingen med noen års mellomrom. På min motor lærte jeg det ved å tro at VP utførte dette ved 7 års belgbytte. Det gjorde de ikke, og simmering holdt i 8 år / ca. 800 timer. TS i tråden du linket til opplevde problemer etter 7 år. Så 5 års intervall er nok ikke så dumt. Og angående belg bytte. Jeg kjenner flere som ikke har byttet belg på 20 år gamle 130s drev. Disse belgene holder i nordiske farvann mye lenger enn 7 år, og noen liker tydeligvis å finne ut av hvor lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart igår klokken 07:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:19 Arne2 skrev for 8 timer siden: Kjenner nok godt til at hovedseilet på masta heter "main-sail". Når du spør om råd og tips og ikke klarer å ta til deg de enkleste seiluttrykk så spørs det hvor mye du klarer å få ut av de andre tipsene du får. Så vi venter spent på lista di. Mowinkel har brukt tid på en temmelig komplett gjennomgang av seilbåter, inklusive sjekklister. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart igår klokken 07:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:20 59 minutes ago, Seilars said: Det er en tetning/ simmering mellom aksling og seildrev som skal hindre vann i å komme inn i oljen. Denne står nevnt i service manualen til volvo penta, men mange glemmer å bytte denne. Mener det bør gjøres innen 5 år /500 timer. Det var interessant, for det bør jo da vøre både et inspeksjonspunkt og et vedlikeholdspunkt. 1 hour ago, Seilars said: Jeg kjenner flere som ikke har byttet belg på 20 år gamle 130s drev. Disse belgene holder i nordiske farvann mye lenger enn 7 år, og noen liker tydeligvis å finne ut av hvor lenge. En annen problemstilling er jo: Hvordan feiler en slik membran, når den blir gammel nok? Revner den opp slik at vannet fosser inn, eller oppstår det typisk veldig små sprekker slik at sjøvannet pibler inn i lite kvantum. Motoren står jo stasjonært og er jo ikke så mye i bevegelse, med unntak av vibrasjon. Ville forvente at skaden starter med bare en liten lekkasje. Har ikke hørt om båter som har gått ned på grunn av at membranen har sviktet. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart igår klokken 07:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:35 9 minutes ago, Code0 said: Når du spør om råd og tips og ikke klarer å ta til deg de enkleste seiluttrykk så spørs det hvor mye du klarer å få ut av de andre tipsene du får. Så vi venter spent på lista di. Mowinkel har brukt tid på en temmelig komplett gjennomgang av seilbåter, inklusive sjekklister. Nå var jeg akkurat i den lokale landhandelen her nede på Filippinene og spurte etter Petter Mowinckel siun bok. De opplyste at de akkurat var utsolgt, men dersom jeg var opptatt av ord og uuttrykk så kunne jeg slå opp på Seilmagasinnets webside: https://www.seilmagasinet.no/seiltrim-tips-trimmetips/kick-og-loygang/930215 Ellers så går nok det meste på engelsk her nede, og på Internett og da het det jo lett for å bli "main-sail". Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart igår klokken 07:40 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:40 Arne2 skrev 4 minutter siden: Det var interessant, for det bør jo da vøre både et inspeksjonspunkt og et vedlikeholdspunkt. Det står i det heftet som følger motoren. Alle Bavaria båter leveres ut med ei dokumentmappe. Oppi denne ligger manualene på alt av utstyr, samt «manual for owners and skippers» som er ei brukerveiledning på båten. Volvo Penta har ett hefte i denne dokumentmappa, og i den har Volvo Penta beskrevet dette service punktet. Arne2 skrev 10 minutter siden: En annen problemstilling er jo: Hvordan feiler en slik membran, når den blir gammel nok? Revner den opp slik at vannet fosser inn, eller oppstår det typisk veldig små sprekker slik at sjøvannet pibler inn i lite kvantum. Du kan se på det som veldig positivt at mange har prøvd å finne ut av dette uten å få noe svar. Jeg har sett en slik belg på youtube som var synlig dårlig. Det var i en halvferdig katamaran som hadde to «nye» D2-55 motorer. Båten hadde vært forlatt på land i 15 år i tropisk klima pga. konkurs verft etc. Belgen var ikke revnet, men hadde ett mosaikk mønster, og var ikke så myk og fin som den skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.