Jump to content

Leter etter ny båt ca 1,5 mill - hvilken fb-båt nyere enn 2005 er kortest og har twin akseldrift ?

Hekri

Recommended Posts

ohio skrev 39 minutter siden:

Vaagen 40 med stikk lugarer minner mer om en forstørret Scand Baltic/Atlantic...

Mener du virkelig det? De båtene er jo to vidt forskjellige konsepter, Baltic med aktercabin og en skikkelig klatrebåt med mange forskjellige nivåer, trang adkomst til motor, og en drøss med grunnleggende forskjeller. Da ville jeg heller sammenlignet Balticen med den Nimbusen, som også ser ut til å være en grusom klatrebåt med en drøss forskjellige nivåer. 

13 minutes ago, Komodo said:

Mener du virkelig det? De båtene er jo to vidt forskjellige konsepter, Baltic med aktercabin og en skikkelig klatrebåt med mange forskjellige nivåer, trang adkomst til motor, og en drøss med grunnleggende forskjeller. Da ville jeg heller sammenlignet Balticen med den Nimbusen, som også ser ut til å være en grusom klatrebåt med en drøss forskjellige nivåer. 

Sikkert mange som liker Baltic, men samenlikninga med Vaagen 40, skjøndte jeg ikke helt. Den er jo nermest yrkesbygget konstruksjon med mye bedre ergonomi og brukeregenskaper. 

Til salgs: Vaagen 40 - 2008 | FINN.no   Virkelig en båt jeg kunne tenkt meg, om behovet for stor båt med apeloft var påtrengende!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

ohio skrev 7 minutter siden:

Kansje det om du synes det er brukevennlig og krype inn i stikk kabiner det må vel sies og være noe gammeldags til og være i en 40 fots båt

Har du vært inne i en Vaagen 40? Jeg har vært inne i en, men ikke denne, og det skal sies at de er ulikt bygget. Men de stikkabinene var store, det føltes ikke som noe man måtte krype inn i. Den gang ville dette vært en ideell båt for oss, hvor ungene hadde fått hver sin kabin som også ville vært et romslig sted å kunne trekke seg tilbake for seg selv. Den båten er meget romslig, og kan overhode ikke sammenlignes med klatrebåten Baltic.

ohio skrev Just now:

Jeg hadde selv satset på en merkevare uten stikk kabiner

Og det kan godt hende at en båt uten stikkabin passer best for TS også. Men å sammenligne Vaagen 40 med Scand Baltic er allikevel helt far out. Spør derfor igjen, har du vært ombord i en Vaagen 40?

Både Princess 40, Fairline 40 og Vaagen 40 er flotte båter. P40 og Ph40 er større båter enn Vaagen, men først og fremst er det en rekke løsninger som er forskjellig. Noen liker mora, andre dattera. For vår del er båt med to motorer uaktuelt, det utelukker Princess og Fairline. Økonomisk er det også stor forskjell på å eie og bruke disse båtene. 

Komodo skrev 43 minutter siden:

Både Princess 40, Fairline 40 og Vaagen 40 er flotte båter.  ...For vår del er båt med to motorer uaktuelt, det utelukker Princess og Fairline. Økonomisk er det også stor forskjell på å eie og bruke disse båtene. 

P40 og Ph40 contra Vaagen 40 ? Hva er det som er så mye billigere med Vaagen 40 ? Noen liter olje og 4-5 filtre, kanskje. Tipper forbruket er omtrent det samme. Jeg vil påstå at det er liten forskjell i kostnad per år på disse 3. Men i denne tråden mener jeg Nimbusen er et smartere valg enn Vaagen. Smaken som baken, ja :-)

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Jeg VIL være med @sap_2000 og @Hekri!!!!:tommel_opp::fniser:

Mas - mas - mas :ber: ......jada, jada, men vi må ha litt is i magen, skjønner du!? :bekymret:.

Vi ser på dette etter tirsdag. Nå blir det drittvær også  :ber: .

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Komodo skrev for 1 time siden:

Noen liker mora, andre dattera.

Helt nøytralt: Vaagen er 40 fot og 390 bred. Nimbusen er 38 fot og 360 bred.

Nimbusen har flere "etasjer" som kan være klønete hvis en gammal enslig pensjonist får veldig dårlig tid plutselig. 

Vaagen har (ser ut til å ha) forholdsvis større flybridge med noe i nærheten av noe som kan defineres som en trapp. 

Pluss og minus på mange punkter. 

En motor og to motorer....

Nei, dette er vanskelig.......:usikker:

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Worry II skrev for 2 timer siden:

P40 og Ph40 contra Vaagen 40 ? Hva er det som er så mye billigere med Vaagen 40 ?

En motor og lavere servicekostnader. (Adkomsten til motorene er jo et kapittel for seg). 

Worry II skrev for 2 timer siden:

Tipper forbruket er omtrent det samme. Jeg vil påstå at det er liten forskjell i kostnad per år på disse 3.

Vel, det tror ikke jeg. Vaagen 40 er ikke like stor som P40, og er vel fort et par tonn lettere. I tillegg har den et skrog som kommer mer ut av vannet i marsjfart. Vil tro drivstofforbruket er vesentlig lavere på en Vaagen 40 når man kommer opp i et par og tjue knop. 

Video av Vaagen 40 og hvordan den går i vannet.

Video som viser hvordan P40 går i vannet.

Vaagen gjør ikke mer enn ca 25 kn med 600 hk singel. De tyder på ikke-optimalt oppsett av drivverk eller skrog.  
P og PH 40 som er større og tyngre båter kjent for tørsthet gjør 30+ med 2 x 370 (740) hk.

jeg var inni en Vaagen som jeg synes var fin. Den Vaagen på bildet over ser ut som litt for mye hjemmemekk og «enkelt» utført en del steder. Fly og akterdekk bl.a.   

NB gir meg også litt følelse av selvbygg selv om de ikke er det.   Blir litt for enkelt og uprofft en del steder, men nedre ting er bra (tanker med «jur» og drenering bl.a).  

Nimbus og andre større verft har klare fortrinn i mine øyne selv om de ikke er utviklet for dagelig bruk året rundt på 60 grader nord så funker de overraskende bra til nettop det samtidig som de også funker og er like populære i Middelhavet og mer tropiske strøk som her hjemme  (Tenker spes på P, F og SS her) .

Lette å bli kvitt på tross litt alder og politisk ukorrekthet er de også. Spess P.  

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...