lurvetass Svart Fredag 11:28 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:28 Den Nimbusen så fin ut. Har noen båtvenner som har utgaven på 34" med singel D6 og synes den også er fin og romslig. Men 38" båten er utrolig fin og ser ut som et lite skip, med fine proporsjoner. Litt negativt med mye opp og ned, men da blir det litt trim. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart Fredag 11:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:59 ohio skrev 39 minutter siden: Vaagen 40 med stikk lugarer minner mer om en forstørret Scand Baltic/Atlantic... Mener du virkelig det? De båtene er jo to vidt forskjellige konsepter, Baltic med aktercabin og en skikkelig klatrebåt med mange forskjellige nivåer, trang adkomst til motor, og en drøss med grunnleggende forskjeller. Da ville jeg heller sammenlignet Balticen med den Nimbusen, som også ser ut til å være en grusom klatrebåt med en drøss forskjellige nivåer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart Fredag 12:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:10 13 minutes ago, Komodo said: Mener du virkelig det? De båtene er jo to vidt forskjellige konsepter, Baltic med aktercabin og en skikkelig klatrebåt med mange forskjellige nivåer, trang adkomst til motor, og en drøss med grunnleggende forskjeller. Da ville jeg heller sammenlignet Balticen med den Nimbusen, som også ser ut til å være en grusom klatrebåt med en drøss forskjellige nivåer. Sikkert mange som liker Baltic, men samenlikninga med Vaagen 40, skjøndte jeg ikke helt. Den er jo nermest yrkesbygget konstruksjon med mye bedre ergonomi og brukeregenskaper. Til salgs: Vaagen 40 - 2008 | FINN.no Virkelig en båt jeg kunne tenkt meg, om behovet for stor båt med apeloft var påtrengende! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ohio Svart Fredag 12:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:15 Kansje det om du synes det er brukevennlig og krype inn i stikk kabiner det må vel sies og være noe gammeldags til og være i en 40 fots båt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 12:28 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:28 ohio skrev 7 minutter siden: Kansje det om du synes det er brukevennlig og krype inn i stikk kabiner det må vel sies og være noe gammeldags til og være i en 40 fots båt Har du vært inne i en Vaagen 40? Jeg har vært inne i en, men ikke denne, og det skal sies at de er ulikt bygget. Men de stikkabinene var store, det føltes ikke som noe man måtte krype inn i. Den gang ville dette vært en ideell båt for oss, hvor ungene hadde fått hver sin kabin som også ville vært et romslig sted å kunne trekke seg tilbake for seg selv. Den båten er meget romslig, og kan overhode ikke sammenlignes med klatrebåten Baltic. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 12:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:29 Jeg VIL være med @sap_2000 og @Hekri!!!! Uansett hvor i verden det måtte være! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
ohio Svart Fredag 12:30 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:30 Jeg hadde selv satset på en merkevare uten stikk kabiner Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 12:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:32 ohio skrev Just now: Jeg hadde selv satset på en merkevare uten stikk kabiner Og det kan godt hende at en båt uten stikkabin passer best for TS også. Men å sammenligne Vaagen 40 med Scand Baltic er allikevel helt far out. Spør derfor igjen, har du vært ombord i en Vaagen 40? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ohio Svart Fredag 12:35 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:35 Det trenger jeg ikke bildene sier sitt og den er helt uaktuell for meg da kjøper jeg heller en Fairline 40 , Princess 40 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Fredag 13:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:04 Både Princess 40, Fairline 40 og Vaagen 40 er flotte båter. P40 og Ph40 er større båter enn Vaagen, men først og fremst er det en rekke løsninger som er forskjellig. Noen liker mora, andre dattera. For vår del er båt med to motorer uaktuelt, det utelukker Princess og Fairline. Økonomisk er det også stor forskjell på å eie og bruke disse båtene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Worry II Svart Fredag 13:41 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:41 Komodo skrev 43 minutter siden: Både Princess 40, Fairline 40 og Vaagen 40 er flotte båter. ...For vår del er båt med to motorer uaktuelt, det utelukker Princess og Fairline. Økonomisk er det også stor forskjell på å eie og bruke disse båtene. P40 og Ph40 contra Vaagen 40 ? Hva er det som er så mye billigere med Vaagen 40 ? Noen liter olje og 4-5 filtre, kanskje. Tipper forbruket er omtrent det samme. Jeg vil påstå at det er liten forskjell i kostnad per år på disse 3. Men i denne tråden mener jeg Nimbusen er et smartere valg enn Vaagen. Smaken som baken, ja :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Fredag 14:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 14:01 Chilli Solbris skrev 1 time siden: Jeg VIL være med @sap_2000 og @Hekri!!!! Mas - mas - mas ......jada, jada, men vi må ha litt is i magen, skjønner du!? . Vi ser på dette etter tirsdag. Nå blir det drittvær også . Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
ohio Svart Fredag 14:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:34 Båt med 3 kabiner og kun 1 bad/wc Nei takk Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Fredag 14:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 14:43 Komodo skrev for 1 time siden: Noen liker mora, andre dattera. Helt nøytralt: Vaagen er 40 fot og 390 bred. Nimbusen er 38 fot og 360 bred. Nimbusen har flere "etasjer" som kan være klønete hvis en gammal enslig pensjonist får veldig dårlig tid plutselig. Vaagen har (ser ut til å ha) forholdsvis større flybridge med noe i nærheten av noe som kan defineres som en trapp. Pluss og minus på mange punkter. En motor og to motorer.... Nei, dette er vanskelig....... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
ohio Svart Fredag 14:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:50 2 motorer er mer sikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Fredag 15:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:01 ohio skrev 17 minutter siden: 2 motorer er mer sikkerhet Ja, men også dobbelt så mye risiko, så de aspektet veide ikke så mye for meg. 2 x Common rail, moderne teknologi som går billigere og er lettere en de gamle. Samme med Nimbusen i denne tråden, D4, contra Vaagen-pakka. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Fredag 15:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 15:07 Hvis vi skal diskutere motorer, kan vi holde på til våren. Jeg fant denne tråden f.eks... https://baatplassen.no/i/topic/75659-bør-man-være-skeptisk-til-å-kjøpe-brukt-d-4-som-yter-260-hk/ Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 15:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:37 Det er MAN 2840 LXE som teller gutter!😁😁😁 Og to av dem!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart Fredag 15:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 15:40 Chilli Solbris skrev 2 minutter siden: Det er MAN 2840 LXE som teller gutter! Det har vi faktisk skjønt! Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
ohio Svart Fredag 15:42 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:42 Ja . , helt til du skal bestille deler 😜 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Fredag 15:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:57 Den Nimbusen var lekker. Jeg tror man faktisk kommer til å sette pris på den oppdelte løsningen. Men du må jo ta turen å se på den, og se om det er noe for deg. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Chilli Solbris Svart Fredag 16:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:09 Hekri skrev 28 minutter siden: Det har vi faktisk skjønt! 😁😁😁 ohio skrev 26 minutter siden: Ja . , helt til du skal bestille deler 😜 😞😞😞 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart Fredag 16:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:39 Worry II skrev for 2 timer siden: P40 og Ph40 contra Vaagen 40 ? Hva er det som er så mye billigere med Vaagen 40 ? En motor og lavere servicekostnader. (Adkomsten til motorene er jo et kapittel for seg). Worry II skrev for 2 timer siden: Tipper forbruket er omtrent det samme. Jeg vil påstå at det er liten forskjell i kostnad per år på disse 3. Vel, det tror ikke jeg. Vaagen 40 er ikke like stor som P40, og er vel fort et par tonn lettere. I tillegg har den et skrog som kommer mer ut av vannet i marsjfart. Vil tro drivstofforbruket er vesentlig lavere på en Vaagen 40 når man kommer opp i et par og tjue knop. Video av Vaagen 40 og hvordan den går i vannet. Video som viser hvordan P40 går i vannet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ohio Svart Fredag 16:46 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:46 Neppe ved cruise på 22 knop er den nærmest på toppfart og den man motoren er tørst Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Fredag 17:14 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:14 Vaagen gjør ikke mer enn ca 25 kn med 600 hk singel. De tyder på ikke-optimalt oppsett av drivverk eller skrog. P og PH 40 som er større og tyngre båter kjent for tørsthet gjør 30+ med 2 x 370 (740) hk. jeg var inni en Vaagen som jeg synes var fin. Den Vaagen på bildet over ser ut som litt for mye hjemmemekk og «enkelt» utført en del steder. Fly og akterdekk bl.a. NB gir meg også litt følelse av selvbygg selv om de ikke er det. Blir litt for enkelt og uprofft en del steder, men nedre ting er bra (tanker med «jur» og drenering bl.a). Nimbus og andre større verft har klare fortrinn i mine øyne selv om de ikke er utviklet for dagelig bruk året rundt på 60 grader nord så funker de overraskende bra til nettop det samtidig som de også funker og er like populære i Middelhavet og mer tropiske strøk som her hjemme (Tenker spes på P, F og SS her) . Lette å bli kvitt på tross litt alder og politisk ukorrekthet er de også. Spess P. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.