Jump to content

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK?


kibo

Recommended Posts

Bør man være skeptisk til å kjøpe brukt D-4 som yter 260 HK ?

Det er sunt å være skeptisk, men en må i tillegg la "faglige" grunner ligge til grunn ved et valg..... Selv hadde jeg nok neppe kjøpt en D4 eller D6 basert på det jeg kjenner til disse motorene så langt, med mindre prisen var rasende billig, siden motoren kan gjøre det samme... Det at mange av disse motorene sliter med injektortrøbbel og at Volvo Penta ikke akkurat er kjent for for å ordne opp på en slik måte at kundene blir fornøyd er for meg grunn god nok....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det at mange av disse motorene sliter med injektortrøbbel og at Volvo Penta ikke akkurat er kjent for for å ordne opp på en slik måte at kundene blir fornøyd er for meg grunn god nok....

Javel - har du konkrete eksempler som gjelder D4 eller D6?

 

Til trådstarter: antakelig får du et hylekor av skeptikere som aldri selv har hatt D motor som sier at dette må du aldri gjøre. Så får du en masse eiere av D motorer som kanskje har et noe mer nyansert syn.

 

Selv er vi på 3. båt med D motor. Har hatt D6 310 (drev), 2xD4 260(drev) og har nå 2xD6435 (IPS). Det har vært noe småfeil med motorene - alle feil er rettet av VP uten kostnad. Jeg tror ikke det er mer enn på andre motorer. ( Jeg har litt erfaring med Yanmar og Mercruiser også)Jeg har opplevd:

1. byttet dynamo pga lav ladespenning D6 310 2005

2. pakket om bunnpanne pga drypp fra motoren D4 260 2006

3. byttet styre enhet på en motor D4 260 2006

4. feil på ladetrykksgiver D6 435 2009

5. feil på luftspjeld til kompressor D6 435 2010

 

Vi bruker motorene ca 100 timer per sesong - og vi er nok ganske aktive brukere. Gjennomsnittsmotoren i Norge går ca 50 timer/seosng (!)

 

Den feilen det med rette har vært mye fokus på i Norge er injektorhavarier. Om motorene har gått over 200 timer sier VP at det svært sjelden skjer slike havarier. VP sier selv at de har holdt alle eiere skadesløse ved disse havariene.

 

I følge VP har slike havarier skjedd på ca 100 motorer i Norge - av ca 3000 solgte

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde definitivt ikke kjøpt en båt med Volvo Penta D4(eller D1, D2, D3 og D6 for den del) ut fra en sikkerhetsmessig og økonomisk vurdering, hverken helt ny eller brukt. Det er for mange feil med en slik motor til at jeg føler sikkerheten blir ivaretatt i tilstrekkelig grad. Jeg liker at en motor er driftssikker, hvilket jeg mener D4 ikke er. En driftssikker motor gir større totalsikkerhet og bedre drifsøkonomi enn en som ikke innehar denne egenskapen.

 

Om du "kibo" skulle finne på å kjøpe en båt med Volvo Penta D4, bør det sjekkes før og etter kjøp at:

 

- sjøvannsfilteret ikke lekker og/eller at det blir byttet slik at en lekkasje ikke tar knekken på dynamo, starter og motorlabber samt fører til korrosjon på motoren og andre komponenter, eller i verste fall at båten synker.

- endelokk på ladeluftkjøler blir byttet.

- tært propell(-er) og hydraulikkslanger på utgaver med drev kontrolleres/byttes, gjerne opptil flere ganger i året da nye hydraulikkslanger kan ha de samme feilene som de gamle. Tap av hydraulikkolje på styreslanger kan føre til styringssvikt og en potensiell alvorlig ulykke i trangt og/eller trafikkert farvann med grunnstøting eller kollisjon.

- giraktuator smøres og/eller byttes da den har en svakhet og kan få en ulyd samt gjøre det vanskelig å få motor i gir.

- injektorer byttes når motoren ikke går skikkelig, ryker og rister når symptomene for feil på injektorer dukker opp.

- motoroljenivå ikke ligger på maksimalt nivå, men under dette for å hindre eventuell overrusing og eventuelt havari.

- det ikke lekker olje fra bunnpanne da noen motorer har hatt problemer med utett bunnpannepakning.

- det ikke er tæring på eksosbend som kan føre til eksos- og/eller vannlekkasje.

- det ikke er problemer med den elektroniske motorstyringen da denne har måttet bli skiftet på flere motorer.

- ikke kjølevæsken, motoroljen og/eller frostplugger ligger under motoren(-e)som følge av den ikke ukjente injektor- og havariproblematikken.

 

Og disse feilene jeg nevner, er kjente feil. Du vil nok kanskje oppleve at enkelte bagatelliserer og endatil avfeier disse kjente feilene.

 

Merk deg at D4 ikke har utskiftbare sylinderforinger slik at en eventell riving av sylinderforingen gjør at det i utgangspunktet må bestilles ny blokk og at alt må monteres over på denne. Alternativet er helt ny motor. Det finnes likevel eksempler på at det har vært forsøkt å reparere D4/D6 med revet foring, men med vekslende resultat. Volvo Penta anbefaler ikke slik reparasjon.

 

Volvo Penta har skrudd betydelig igjen hva angår oppfyllelsen av sine forpliktelser i henhold til forbrukerkjøpsloven hvilket heller ikke er noen fordel.

 

Flere anbefaler motorhavariforsikring, men jeg ville hatt det skriftlig fra forsikringsselskapet om det dekker kostnadene til kjøp og installering av ny motor om den gamle skulle havarere som følge av den nokså kjente injektor- og havariproblematikken. Injektor- og havariproblematikken har Volvo Penta gått offentlig ut i media med og erkjænt at det er den største utfordringen selskapet har stått over for noen gang. Og en endelig forklaring og/eller løsning på problemet er ikke gjort offentlig kjent, om den da finnes ennå, selv om D4/D6 kom på markedet i 2003 og Volvo Penta har hatt 7 år til å finne ut av problemet. Sjekk om forsikringsselskap dekker åbenbare svakheter(konstruksjonsfeil) med motoren ved eventuell tegning av motorhavariforsikring!

 

Som du ser, er det likevel flere som sier seg fornøyde med sine D4/D6. Men 100, 200 og 600 timer er ikke akkurat mange gangtimer for å kunne fastslå om en motor er driftssikker eller ei.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke lagt pengene mine i D3,D4 eller D6. Det har vært mye feil med disse motorene,og jeg hadde simpelthen ikke tatt sjansen. Volvo har heller ikke kommet med konklusjon om hva som er galt(D4 og D6),og viser en heller svak side når det gjelder reklamasjoner.

 

Ser Capitaine har lagt mer innsats i svaret enn meg,og det var en god oppsumering. Det finns også en tråd her; Trøbbel med Volvo D serie,som tar noen døgn å lese..

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Volvo er sikkert gode motorer som enkelte sier, iallefall for de som ikke vektlegger kvalitet og driftsikkerhet stor verdi.. Det blir jo litt latterlig å henvise til 100 av 3000 motorer, når det florer med dårlige motorer rundt omkring i verden... så jeg skjønner at VP holder slikt hemmelig..

 

I am in the middle of trying to resolve this very issue with my boat. The engines are installed in a 400SS Formula and it first manifested itself with diesel fuel appearing in the cooling system which intern started eating up and rubber in the closed cooling system. The rubber material was completely gone from the thermostat. Disassembly and a test showed a failure of one of the copper injector tubes. A new head was installed by a certified Vovlo Marine facility. I put an addition 2 hours on the boat after the head replacement and the engine experience a catastrophic failure. By this I mean, a large bang, clouds of blue smoke out the exhaust, loss of oil pressure and a severe knocking. At this point I don't know the extent of the failure. I would say the " only in Norway " theory is disproved. The boat is a 2007 and the engines have about 350 hours on them.

 

I have twin volvo d-6's with the DPH outdrives and have may problems. In 2200 hrs I have replaced the following items.

1. EVC computer $2000

4 out drives $22000

1 alternator $600

2 shift actuators $1600

1 high pressure fuel pump $800

1 fresh water pump $800

 

I had a breakdown of a 2004 Volvo-Penta D6 310a where the crown of one of the pistons melted. There is no evidence of seawater leakage into the engine. Have you heard of this happening before

 

Hi,

I have the same problem in Italy with one of the two D6 310 of my boat

They have less than 200 hours(!!) : I bought in july 2005.

We just tested the jniectors by an official Bosh technician and now we are sure that they are running good.

Therefore we must find an other cause

We are still investigating.....

Pls let me know if you have some...idea.

Thanks a lot in advance !!

max

 

I saw your topic and text you write. I thinks It was long time before.

I have same problem now with D6-370. It is about 300 hours. Especially 1&6 pistons are melting. Did you investigate anything about this problem?

 

Hi All,

we have same case of D6 problem of 2 pistons are melted at it dome and combustion. I supposing to injector bad quality or oil press but at the time engine broken down, Oil press reading in range without any waring alarm come out! Injector , I have not tested yet!

Any body have same problem or advise to me. Thanks

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen blir jo en farse. Men en ting jeg stiller meg veldig tvilende til:

Om motorene har gått over 200 timer sier VP at det svært sjelden skjer slike havarier.
De skal altså bli bedre og bedre etter hvor mange timer de er kjørt?

 

Ellers tør jeg ikke tenke på hvordan dette blir etter garanti/reklamasjonstiden er over.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde du satt deg litt inn i problematikken hadde du forstått det. Da hadde kanskje ikke farsen din vært så løs i fisken heller.

 

Men for å hjelpe deg litt på vei kan jeg tillegge:

Injektorene skjærer - av ukjent årsak. Mye tyder på at det er relatert til diesel i Norge. Svært få motorer som har gått mer enn 200 timer har havarert sier VP. VP sier videre at etter 200 timer har injektorene slitt seg til og dermed har større tolleranser. På nyere D motorer (D4 300 og D6 435 og fra ett eller annet tidspunkt på alle andre) så er det satt inn injektorer som har større tolleranser eller annet materiale

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er jo ikke rart folk er fornøyde etter 200 til 600 timer.

Skulle bare mangle.

Snakker vi Yanmar kan man sette en eksrta null bak timetallet, å folk er fortsatt fornøyde.

Det er virkelig motorer som selger i bruktbåt.

Ville vært skeptisk til en motor med så mye skepsiss rund, du skal sannsynlig vis selge den ei gang også..

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Joda Bitteliten jeg har satt meg litt inn i dette. Jeg er på ingen måte "ekspert", så jeg skal ikke forsøke å gi inntrykk at jeg kan mye om temaet. Imidlertid har jeg lest ganske mye om dette. Dette med norsk diesel trodde jeg VP har gått bort i fra som årsak?

 

Mitt anliggende ovenfor er bare at jeg synes det virker ulogisk at VP på moderne motorer har injektorer som må "slites til".

 

Men Bitteliten: Jeg mener ikke å si at det du skriver ikke stemmer. Det er bare det at jeg tvilende. Du skriver at dette er i følge VP. Altså stammer din info fra produsenten. Derfor klarer jeg ikke ta dette for god fisk. Hvordan skal jeg stole på dette når VP ennå ikke har kommet med årsaken til disse problemene.

 

Ellers må jeg jo si som Sollux27 ovenfor at det dukke bare mangle at folk ikke er fornøyde med motorer som er gått fra 200 til 600 timer. Jeg kjøpte min båt i 2004 med en Ford 2728T fra -84. På de sju sesongene har jeg kjørt ca 500 timer. Jeg har vel bytta impeller et par ganger og en morken dieselslange. Det er vel alt. Klart at det da blir merkelig å høre om folk med nye motorer som har så mange problemer.....

Link to post
Share on other sites

Den oppsumeringen over er bra. Den kan benyttes som sjekkliste vewd kjøp av brukt D4. Husk også styresylindre.

Ser en bort fra injektorhavari, er mesteparten av dette ting som lar seg utbedre for håndterlige summer. Det er jo også et "problem" at det nesten ikke er mulig å få kjøpt nyere brukte båter uten VP motor. Ta derfor høyde for evt. utbedringskostnader i 20 - 40 000 kroners klassen ved kjøp.

 

Jeg kan også fortelle om en skyssbåtfører jeg kjenner, som har hatt 11 stk. D4 motorer i løpet av de siste 8 årene. Han kjører ca. 2000 t. pr. år, og har vært benyttet som testkjører for div. D-motorer. Han hadde bl.a. D4-260 motoren ombord, ca. 16 mnd. før den kom i ordinær handel. VP har byttet ut motorene hans ca. 1 gang pr. år, og tatt de med tilbake til Sverige for analyse. Han forteller at særlig D4 motoren har vært svært driftsikkre. Sammenlignet med enkelte KAD modeller, har han hatt gode erfaringer med D4 motorene.

Link to post
Share on other sites

På jobb har vi endel anleggsmaskiner som går med common rail. Typisk når kulden setter inn, er disse de første som trøbler, dvs dieselfiltrene, som er mye finere enn gamle typen, tetter seg. Sist vinter var det dieselen som var synderen, den tålte ikke mer enn 12-13 kalde. Motorene er Cummins, som fungerer perfekt igjen med en gang temp. stiger. Men, ifob. med kjøp av nye dieselfilter, viste filterpusheren en ny type vannutskiller med innlagt varmeelement og et stort filterelement på toppen.Hele filtersaken er nesten en halvmeter høy ! Ifølge han var det dette filter/vannutskiller som gjalt for å få slutt på alle injektorhavari som de fleste CR motorer er plaget med, ikke bare volvo. Hitachi, Mercedes osv. Ifølge filterpusheren hadde det ikke vert havari på de som hadde dette installert. Årsaken skulle være at det var VANN som "knuste" injekt.dysene.

Når det gjelder småmotorene til volvo, så virker det som om HELE motoren knuses, ikke bare dysen/injektoren. Kanskje er effektutaket i største laget. Jeg hadde iallefall ikke funnet "roen" med en slik motor utasjærs. :thumbsup:

Når det snakkes om fornøyd med 200 timer på en motor til over 200 000..............så er jo ikke det engang til første oljeskift. :lol: 15-20 tusen timer, da er det for noen overhaling :flag:

Link to post
Share on other sites

Merk deg at D4 ikke har utskiftbare sylinderforinger slik at en eventell riving av sylinderforingen gjør at det i utgangspunktet må bestilles ny blokk og at alt må monteres over på denne. Alternativet er helt ny motor. Det finnes likevel eksempler på at det har vært forsøkt å reparere D4/D6 med revet foring, men med vekslende resultat. Volvo Penta anbefaler ikke slik reparasjon.

 

Har D4 foringer men disse er ikke utskiftbare?

 

Siden Yanmar ofte blir nevnt som et bedre alternativ, er det løse foringer på Yanmar sine nye fritidsbåtmotorer?

Link to post
Share on other sites

Jeg er heller ingen motormann som kan gi råd på bakgrunn av faglige kvalifikasjoner.

Likevel blar jeg glatt forbi annonser på bruktbåter med D-motor. KAD-42 likeså.

Årsaken til at jeg gjør det er ut fra andres erfaringer som jeg har lest om på nettet, og hørt om

gjennom andre med erfaringer om dette.

 

Ille at det oppstår veldig kostbare feil, men når det i garantitiden/reklamansjonperioden dekkes av forhanlder/fabrikant så er man jo reddet. Værre blir det når slike motorer blir mer enn 5 år gamle og de samme meget kostbare reperasjoner dukker opp. Da blir det eieren som må punge ut. Jeg vil helst prøve å unngå å bli blant dem. Siden jeg kikker først og fremst på bruket båter, gjerne 4-5 år gamle eller eldre så blir det for mye gambling for meg å kjøpe D4 eller D6. Så tøff er jeg ikke pr idag.

 

Nå skal jeg ikke kjøpe båt nå, men prøver likevel å holde meg oppdatert. Både på båtmarkedet og på hva som skjer med D-motor problematikken. At jeg i fremtiden kan skifte mening hvis man finner ut av problemnee og ordner de på en god måte ser jeg imimdlertid ikke helt bort fra.

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt noen D motor selv, men er nå en gang slik at jeg som en del andre kjenner noen som har eller har hatt D motor. Ingen av de jeg kjenner har hatt total havari, kun mindre problemer, elektronikk, falske alarmer, varmgang, osv. Totalt sett inkludert alle saker som en i tillegg har lest om gir ikke dette noe godt inntrykk. Ved kjøp av ny båt så er VP type D motor totalt utelukket for meg uansett pris eller garantier.

Link to post
Share on other sites

For noen måneder siden hadde jeg en hyggelig tur med "Rib Roy" som er en av mest brukte RIB tur selskapene i Oslofjorden. Roy har D6 i sin RIB. Det eneste som holder sa han. Han hadde testet Yanmar og Mercruiser også. Han er testkanin for en del produsenter - bla SeaCross.

 

I Kragerø er det vel stort sett D6er som går i taxi båtene der.

 

Ikke vet jeg - mulig de får motorene kastet etter seg. Men de hadde vel ikke hatt disse motorene ombord dersom de hadde ligget på land hele tiden?

 

Så en kommentar om injektorer - jeg er helt enig i at det ikke skal være slik - men det er informasjon fra produsenten. Om man skal tro mer på "jugekrakken" på Baatplassen enn produsentens informasjon er opp til enhver. Jeg tar til etterretning at VP har kommet med nye injektorer - og jeg er glad for at jeg har nye typen.

 

Jeg har informasjon som kan tyde på at en del av de tidligere havariene som ble kalt injektorhavarier skyltes for mye olje på motorene. Ja - D motorene er følsomme for for mye olje, og jeg fyller aldri på så mye olje som det står i instruksjonsboka - jeg sørger for at det er godt under midt på peilepinnen. Jeg har blitt fortalt av erfarne motorfolk at det er klokt - uansett hvilken motor det er.

 

Som alltid når man kjøper noe brukt må man ta høyde for manglende vedlikehold eller slitasje. Da er det klokt å sette av litt penger.

 

Diskusjonen blir akkurat slik jeg skrev. De som ikke har egen erfaring med produktene er de mest skeptiske :smiley:

 

Det rareste er jo at båtprodusentene fortsetter å sette inn disse motorene i båtene sine - motorer som "så mange" om man skal tro på enkelte her på Baatplassen "vet" er best egnet til å stå i ro på land.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten, jeg er blandt de som eier en volvomotor. En td74es, som er en skikkelig sliter og yrkesmotor.En av de produktene som har bygget opp volvo's gode rykte. Det samme gjelder 60'motoren som med moderat kraftuttak er en evighets-maskin. Det er derfor vi som er vandt med gammeldagsmotor som, uten noen form for elektronik, går og går og går.........blir en smule skeptisk over en "moderne" motor som ikke rekker første oljeskift før totalhavari. Og til alt overmål ikke lar seg overhale!

:confused: Alle skjønner jo at kongstanken til volvo er å lage en moderne "engangsmotor" til fritidsflåten som skal vare mange år i fritidsbruk uten overhaling. De er vel kanskje ikke helt der ennå ? :rolleyes:

 

Når det gjelder injektorhavari, så taues jo bl.a. nye mercer inn i "bøtter og spann", men har ikke sett totalhavari av den grunn ?

Link to post
Share on other sites

Det rareste er jo at båtprodusentene fortsetter å sette inn disse motorene i båtene sine - motorer som "så mange" om man skal tro på enkelte her på Baatplassen "vet" er best egnet til å stå i ro på land.

Det er jo ikke rart i det hele tatt, går kun på pris og ikke nødvendigvis kvalitet. Har aldri ment at motorene ikke er liv laga for å si det slik. Men det er lov å bli skeptisk etter all den informasjon om problemene som har kommet ut. Her har VP helt klart et forbedringspotensiale med hensyn til korrekt informasjon og ikke bare tåkelegge problemene som ubetydelige.

Link to post
Share on other sites

Vps håndtering av problemene er kritikkverdig håndtert etter min mening også. Her kunne mye vært gjort bedre på informasjonssiden. Men det kan være at det er noen jurister som ligger bak og gir råd for hvordan dette skal håndteres. VP har lagd motorer i årtier og har nok vært borti et og annet før :smiley:

 

At båtprodusenter bare går etter pris er kanskje mulig. Det som er rart er jo at forbrukerne fortsetter å kjøpe båter med disse motorene som da visstnok skal være så veldig dårlige. Rare greier . Kanskje de ikke leser båtblader eller Baatplassen.no.

Link to post
Share on other sites

Det som er rart er jo at forbrukerne fortsetter å kjøpe båter med disse motorene som da visstnok skal være så veldig dårlige. Rare greier.

Er vel ofte slik med båt som bil at gode selgere de selger hva som helst uansett kvalitet. Nå skal det også nevnes at enkelte aktører i bransjen har gått bort fra VP og valgt andre leverandører. Ref: Scand, Viknes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...